Kembali(terug) naar land van herkomst (Indonesia)

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
51 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Kembali (terug) naar het land van herkomst ( Indonesia)

Het is een verhaal van migranten die meestal op hun oude dag terug willen naar hun land pan erkomst.
We gaan hier een verhaaltje vertellen( omong kosong genre ) over migranten uit Indonesia.
Er zijn verschillende soorten , in het begin waren het Indische Nederlanders ,en een kleine groep Ambonezen (ex Knil-ers) , de reden van hun komst was bekend.
Ook zijn er andere “displaced persons” die door verschillende redenen uit Indonesia weg moeten gaan , door politieke, sociale en of economische redenen .
Meestal was het een combinatie van verschillende redenen, maar het het hoeft niet altijd een negatieve reden te zijn .
Er zijn ook mensen die hier studeren , zoals (Chinese) Indonesiers , particuliere studenten die later in Nederland blijven hangen omdat ze hier hun partners ontmoeten en een baan vonden.
De Indonesische studenten kwamen al vanaf de eerste decenia na 1900 , dus een vreemd verschijnsel was het toch niet .
Zie In Het Land van de Overheersers deel 1 . Van H.Poeze uitgave KITLV. ISBN 90 6765 201 6
Maar dat zijn andere soort studenten zoals wij het nu kennen , later behoren ze tot de nieuwe generatie leiders van de jonge Republik .
Tot omstreeks 1945 heb je niet zo veel Indonesiers in Nederland.
Tussen 1945 tot ongeveer 1965 was de politieke situatie nog niet genormaliseerd (zie de West Irian kwestie) .
Na 1970 begon Nederland en Indonesia voorzichtig te flirten , uitgezonderd kleine irritaties ging de betrekkingen soepeler geworden.
Er kwamen mondjesmaat Indonesiers naar Nederland om te reizen of studeren of uitgezonden worden door hun regering .
Nu , tig jaren later zijn de betrekkingen behoorlijk beter geworden , de Ambassade doet haar best om Indonesia te promoten , Indonesia wil Nederland als gate to Europe kiezen en omgekeerd wil Nederland Indonesia als toegangspoort in Zuid Oost Azie .
Gezien de "gezamenlijke"verleden.
Er zijn zelf jonge Nederlandse zakenmensen die hun brood zien om zaken te doen in Indonesia .
Ondanks dat bepaalde zaken nog niet helemaal tip top zijn volgens Nederlandse waarden/normen, ach je weet wel, de beruchte KKN, of de HAM kwesties ( mensenrechten).
Maar dat hoeft de pret niet te drukken, bisnis is bisnis . Tenslotte zijn de Nederlanders de Chinezen van Europa (zegt men) .
Dus de omstandigheden zijn gunstig , gezien de verbeterde economische en politieke omstandigheden in Indonesia.

Een andere migrant zijn de Indonesische partners die naar Nederland gingen omdat ze een Nederlandse partners hadden ontmoet , in de meeste gevallen komen ze pas na 1990 .Dat is weer een andere geval apart , en ik weet niet of ze in de toekomst ook terug willen naar Indonesia, al is het voor het overwinteren of omdat ze ergens een villa hebben.
Terug naar de eerste groep migranten , de gerepatrieerden , insiders weten hoe ze hier ontvangen werden , hoe ze opgevangen werden in contractpensions .Er zijn verschillende boeken geschreven, zelf een documentaire , de inmiddels beroemde “Contract pensions , djangan loepah “
Ya , als je het gezien had , dan zal je het nooit vergeten , hoe kil het was en hoe men in bepaalde hoekjes werden gestopt .Figuurlijk en letterlijk.
En de vooroordelen , waarom ze hier kwamen, hoe ze daar leven ,of ze stenen huizen hebben in Indie .
Onvoorstelbaar , vandaar die 2 woorden “djangan loepah” (Vergeet het niet) .

De eerste lichting Indonesische studenten (na de herstelde betrekkingen) ,zijn vaak prive studenten, en kregen ook die idiote vragen .
Ik heb toen vaak gesproken met die studenten die door hun ouders gestuurd werden , en als je hun verhaaltjes hoort zou je echt gaan lachen.

Een verhaaltje :
iemand vroeg toen aan een student of hij echt in Beethovenstraat in A’dam woonde , of hij met andere gezinnen woont , want voor zover ze weet zijn er geen contractpensions in de Beethovenstraat.
Die arme jongen begreep geen bal van , hij mist de context , de clou .
Wat is het bijzondere aan de Beethovenstraat ?
Een gewone straat met gewone Hollandse huizen met trappenhuis , 3 hoog of zo.
Geen lift en de woning waar hij met zijn ouders tijdelijk woonde is ook klein, wel heb je een piepkleine tuintje zo groot als een postzegelformaat .
En op zijn adres staat Beethovenstraat HS ( wat is dat? Holland Spoor of zoiets ?, who cares).
En het tocht ook , ondanks de tochtstrippen, de olieketel is oud , de badkuip is van voor de 2de wereld oorlog , een benedenwoning is koud in de winter , volgens mij hebben ze toen nog geen HR dubbelbeglazing en of HR ketels.
Waar is de kebon( tuinman) , waar zijn de PRT , de kamers zijn piepklein (je kan amper omdraaien) , je moet zelf naar de Gruyter lopen om inkopen te doen en zelf sjouwen. Ze kennen toen nog geen Aldi of Lidl .
Tegenwoordig heb je bezorgservice bij Meneer Apie.

Soms kon je de dienstsupir bellen om eventjes naar de Albertcuyp markt inkopen te doen (Toko Ramee of Kita) , maar toen kon je de dienstauto al moeilijk parkeren .
Goed , je woord gebracht door de supir , en later wordt je opgehaald , een beetje omslachtig want toen kennen ze nog geen Hape , iedereen loopt nu met Black Merry, of Androide of zoiets.

Het is een tempo doeloe verhaal , iedere migrant heeft zijn/haar eigen verhaal.
En nu terug naar die oude jongeren die heimwee hebben naar hun kampung halaman , maar dan lees je soms horror verhalen.
En hoe duur het nu geworden is .
En lees je in de kranten over de bezuinigingen , dat ouderen niet meer rond kunnen komen , en als je op je oude dag naar den Oosten gaat moet je rekening houden met dure ziekenpremie, verzekeringen etc .

Zoals jullie weten heb ik ook mijn dromen, om naar den Oosten te gaan , vandaar dat ik de verhalen van de ervaringsdeskundigen graag lees , maar tot een echte informatie was het nooit gekomen , vaak verzande het in Islam verhaal of andere off topic thema’s.
Jammer , ik had zo graag “persoonlijk” advies willen hebben al dan niet onder genot van Campari en sigaartje.

Ik begrijp ook wel dat het moeilijk is om met je billen bloot te gaan (adoeh) om zaken te vertellen , maar wie weet.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Beelden of foto's kan meer vertellen dan 1000 woorden.

http://www.youtube.com/watch?v=CvevTMwZnGQ

Andere foto's volgen nog.
Moet even kijken hoe het moet , ben een digibeet .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Terug naar de eerste groep migranten , de gerepatrieerden , insiders weten hoe ze hier ontvangen werden , hoe ze opgevangen werden in contractpensions .Er zijn verschillende boeken geschreven, zelf een documentaire , de inmiddels beroemde “Contract pensions , djangan loepah “
Ya , als je het gezien had , dan zal je het nooit vergeten , hoe kil het was en hoe men in bepaalde hoekjes werden gestopt .Figuurlijk en letterlijk.
En de vooroordelen , waarom ze hier kwamen, hoe ze daar leven ,of ze stenen huizen hebben in Indie .

Ja het was toen in die periode ook nog eens de wederopbouw van Nederland die onder de bezetting van de Duitsers, het ook moeilijk hadden.
Ik zelf weet mij nog iets te herinneren, dat wij opvang hadden van Indische mensen, we hadden nog al een groot huis en we kregen via onze broer, die nog in Indonesië bleef, een bericht die mensen op te vangen.
Zij hadden ons adres gekregen van mijn broer en zo hebben mijn ouders deze mensen onderdak gegeven.
Ik weet niet meer hoe lang ze bij ons zijn gebleven, maar laat ik proberen de situatie te schetsen hoe het gegaan kan zijn.
Zij waren nog al hoog eisend van karakter, begrijp mij goed, ze waren heel aardige mensen.
Waarom ze dat waren?, omdat ze in Indonesië gewend waren dat een Perempuan aanwezig was, die voor hen kookte en nu moesten ze het zelf doen, omdat mijn ouders geen nasi kon koken, omdat ze daar totaal niet wisten hoe dat moest, wij waren aardappel eters.
Wij zelf werden als kind door mijn oudere zus, in een teil met warm water gestopt, want een douch hadden we niet.
Zelfs de toilet was in de keuken, wat je nu nog tegen kan komen in Indonesië.
Daarom hadden die mensen in onze ogen een te verkeerd beeld van Nederland en een hoge te verwachten niveau van levensstandaard.
Zelfs mijn eigen oudste broer die als spijtoptant in 1967 terug kwam dacht dat we rijke mensen waren en dat viel hem enigszins tegen.
Het was in deze tijd dat de melkboer met een kar langs de deur kwamen…

En de kolenkachel in de keuken stond, waarop gekookt moest worden en in de woonkamer een kolen kachel en in de voorkamer een kolenkachel. Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bambang
Gebruiker
spacer line

Ik kan me de kolenkachel en de sneeuwbloemen op de ruit (enkel glas) herinneren.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 05-10-2011 10:52 Surya Atmadja wrote: Tot omstreeks 1945 heb je niet zo veel Indonesiers in Nederland.

Maar wel de smaakmakers. Ik noem Hatta en Sri Sultan HB IX. De laatste was een corpsbal bij Hare Majesteits Eerste. Een `spectatisimum juvenem…' Net als ik.

MAD

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-10-2011 12:50 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Maar wel de smaakmakers. Ik noem Hatta en Sri Sultan HB IX. De laatste was een corpsbal bij Hare Majesteits Eerste. Een `spectatisimum juvenem…' Net als ik.

Baas boven baas pak.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Toen ik met mijn studiecarriere (ha ha ha ) wilde beginnen had een bevriende Indonesische Indoloog mij geadviseerd om bij een studentenvereniging te melden.
Dus van studeren werd het , nou ja ..............

He Ziel , in welke dorp zaten jullie ?
Wij in Amsterdam Nieuw Zuid hadden al de SRV man .
Met zo'n grote "bestelbusje"

Eerlijk gezegd waren het nog leuke tijden geweest, kennen we de multiculti problematiek nog niet .
Nog geen moskee gevallen , weinig allochtonen , hoogstens die "gastarbeiders"uit de Middelanse zee omgeving.
Ja ja , kan je de tijd maar terug draaien.
Hebben we de harde gulden i.p.v de boterzachte overgewaardeerde eurie.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-10-2011 12:19 zieleffe wrote:

[quote removed]

Wij zelf werden als kind door mijn oudere zus, in een teil met warm water gestopt, want een douch hadden we niet.
Zelfs de toilet was in de keuken, wat je nu nog tegen kan komen in Indonesië.

Nee toch , als ik me niet vergis had die student in onze verhaal al een toilet duduk , een aparte badkamer met aparte bakmandi, zelfs een echte douche om te kunnen douchen.
De probleem is dat door verminderde waterdruk de douche vaak niet doet , toen kennen ze (Jakarta jaren 50) nog geen Hongkongse of Japanse Jetpompen zoal wat we nu kennen.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 05-10-2011 13:36 Surya Atmadja wrote: Baas boven baas pak.

Niet eens erkend, kneus.

MAD

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 05-10-2011 13:39 Surya Atmadja wrote: Toen ik met mijn studiecarriere (ha ha ha ) wilde beginnen had een bevriende Indonesische Indoloog mij geadviseerd om bij een studentenvereniging te melden.

Wat is volgens jou een indoloog?

MAD

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-10-2011 14:07 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Wat is volgens jou een indoloog?

Indoloog is een tukang omong kosong , in Indo zaken.
Of iemand die in een stad in de buurt van Delft studeerde , vroeger zaten ze ook in Delft , ik dacht bij de bestuursacademie,
Als het fout is , dan is het jammer . Ben toch een kneusje.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Een indoloog is volgens de gangbare termen iemand Indonesisch recht heeft gestudeerd. Dat gold tot eind jaren vijftig. Daarna werd het iemand die Indiase talen heeft gestudeerd. En ik kan het weten.

MAD

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 05-10-2011 14:21 Pak Pupyes wrote:
. En ik kan het weten.

Hoezo. ben je ook een soort ...loog? Emoticon: Laugh out loud

hati hati, pelan pelan

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 05-10-2011 10:52 Surya Atmadja wrote:

Zoals jullie weten heb ik ook mijn dromen, om naar den Oosten te gaan , vandaar dat ik de verhalen van de ervaringsdeskundigen graag lees , maar tot een echte informatie was het nooit gekomen , vaak verzande het in Islam verhaal of andere off topic thema’s.
Jammer , ik had zo graag “persoonlijk” advies willen hebben al dan niet onder genot van Campari en sigaartje.

Ik begrijp ook wel dat het moeilijk is om met je billen bloot te gaan (adoeh) om zaken te vertellen , maar wie weet.

Aduh aduh wat een lief verhaal.
Tja wil je meer weten van je land pan herkomst???????
Zou het dan misschien verstandig zijn om te luisteren naar mensen die er al jaren wonen?????
Ik bedoel niet een broer van een zwager die getrouwd is met een zus van een dochter van een vriend????????
Of een zwager van een broer en die een dochter heeft wiens man een hoge functie heeft die Om verder kan helpen?

Iemand die om economische reden Indonesië is ontvlucht en nu muntjes in de kantong heeft om als rijkaard in Indonesië te wonen, (Zoals mijn Pop) moet zijn oren open zetten voor medelanders (Belanda) die al decennia daar wonen.
Allereerst hebben zij de mentaliteit van het land pan waar je naar toe gevlucht bent ten tweede zijn zij veel eerlijker omtrent de problemen die ze ondervinden in het land wat je ontvlucht bent.

Effe een maandje een rondreis maken, je laten leiden door je oude Indonesische kennissen en Google wijsheid geeft geen uitkomst.
Een melange van tempo doeloe, mening van vrienden, kennissen en die vermalijde Bule's die er al jaren wonen zonder Google wijsheid zou een geweldige informatie kunnen zijn.
Ook de familie van Pop was een adelijke familie, inmiddels wel met de beide pootjes op de aarde gekomen, wat ze er van over hebben gehouden?????
Ze spreken nog steeds hoog Sunadanees, that's it.
Tempo doeloe heeft totaal geen connectie meer met het huidige Indonesië Emoticon: Nooo
Maar ja als je pretendeert alles beter te weten dan worden mensen die het echt weten steeds minder gemotiveerd om een fatsoenlijk advies te geven. Emoticon: Wink

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Om Senior , ik ben een soort kletsoloog .

Een tijdje geleden botste ik tegen een paar oude Indo/ Londho die zeer kundig zijn over bepaalde zaken in Indonesia , en die mensen noem ik Indoloog.
Uiteraard niet de echte Indologen , dat had de familie van die student in onze verhaal in de de oude Nederlands Indie ontmoet .Soms als " oudere broer" , of AR of Resident.
Dacht dat Max Havelaar ( Peter Faber) ook een Indoloog is.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 05-10-2011 14:21 Pak Pupyes wrote:
Een indoloog is volgens de gangbare termen iemand Indonesisch recht heeft gestudeerd. Dat gold tot eind jaren vijftig. Daarna werd het iemand die Indiase talen heeft gestudeerd. En ik kan het weten.

Laten we maar aannemen dat jij een klotoloog bent met je antwoorden.
Om een discussie te voorkomen zal ik dat woord maar gelijk verklaren.
Voor mij is een klotoloog iemand die een klootzak is maar wel de waarheid spreekt Emoticon: Wink

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 05-10-2011 14:27 senior wrote: Hoezo. ben je ook een soort …loog?

God verhoede! ik ben een linguďst!

MAD

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-10-2011 14:32 Malam wrote:

[quote removed]

Zou het dan misschien verstandig zijn om te luisteren naar mensen die er al jaren wonen?????
Ik bedoel niet een broer van een zwager die getrouwd is met een zus van een dochter van een vriend????????
Of een zwager van een broer en die een dochter heeft wiens man een hoge functie heeft die Om verder kan helpen?

Iemand die om economische reden Indonesië is ontvlucht en nu muntjes in de kantong heeft om als rijkaard in Indonesië te wonen, (Zoals mijn Pop) moet zijn oren open zetten voor medelanders (Belanda) die al decennia daar wonen.
Allereerst hebben zij de mentaliteit van het land pan waar je naar toe gevlucht bent ten tweede zijn zij veel eerlijker omtrent de problemen die ze ondervinden in het land wat je ontvlucht bent.

Effe een maandje een rondreis maken, je laten leiden door je oude Indonesische kennissen en Google wijsheid geeft geen uitkomst.
Een melange van tempo doeloe, mening van vrienden, kennissen en die vermalijde Bule's die er al jaren wonen zonder Google wijsheid zou een geweldige informatie kunnen zijn.
Ook de familie van Pop was een adelijke familie, inmiddels wel met de beide pootjes op de aarde gekomen, wat ze er van over hebben gehouden?????
Ze spreken nog steeds hoog Sunadanees, that's it.
Tempo doeloe heeft totaal geen connectie meer met het huidige Indonesië Emoticon: Nooo
Maar ja als je pretendeert alles beter te weten dan worden mensen die het echt weten steeds minder gemotiveerd om een fatsoenlijk advies te geven. Emoticon: Wink

Sorry, het is geen advies .
Wat moet ik er mee.

Trouwens dat verhaal over de moeder , van de aangetrouwde neef of nicht of van de buurman etc of zoiets kan ik niet volgen.
Ook over vluchten, ontvluchten , daar kan ik niks mee .
Daar kan ik geen pepernoot van maken , of is het tjoklat van maken ?
Ben niet zo goed in Bhs Belanda .

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 05-10-2011 14:46 Malam wrote: Voor mij is een klotoloog iemand die een klootzak is maar wel de waarheid spreekt

Hier kan ik mee instemmen. Van harte. Zowel klootzak als waarheid.

MAD

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Zo kunnen we wel een aantal verzinnen.
Een tempo doeloeloog....... Leeft in het verleden
Een Googleloog ........ Haalt zijn wijsheid van Internet.
Een Javaloog......... tja spreekt voor zich zelf doet niet anders.
Tja waar moet ik me zelf onderbrengen, verdomd ik zou het niet weten.
Kom al 17 jaar in Indonesië, woon inmiddels 4 jaar tussen Bogor en Bandung
Allah's wegen zijn inmiddels versleten door de banden van mijn solex en elke
keer loop ik weer aan tegen mensen die er af en toe komen en het veel beter
weten.
Laten we het er maar op houden dat ik een nitwitoloog ben Emoticon: Laugh out loud

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Nee Malam, een solexoloog...hou het daar maar bij Emoticon: Party! Emoticon: Party!

hati hati, pelan pelan

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-10-2011 14:32 Malam wrote:

[quote removed]

Mag het ook mijn eigen broer zijn ?
Adik kandung .
Naast een beetje Sundanees, Jakartaans , ken hij ook een beetje Bahasa Belanda .
Studeerde in Rotterdam.
Voor zover ik weet woonde hij al meer dan 50 jr in Jakarta.

SanderBali
Gebruiker
spacer line

On 05-10-2011 10:52 Surya Atmadja wrote:

Het is een verhaal van migranten die meestal op hun oude dag terug willen naar hun land pan erkomst.
We gaan hier een verhaaltje vertellen( omong kosong genre ) over migranten uit Indonesia.
Er zijn verschillende soorten , in het begin waren het Indische Nederlanders ,en een kleine groep Ambonezen (ex Knil-ers) , de reden van hun komst was bekend.
Ook zijn er andere “displaced persons” die door verschillende redenen uit Indonesia weg moeten gaan , door politieke, sociale en of economische redenen .
Meestal was het een combinatie van verschillende redenen, maar het het hoeft niet altijd een negatieve reden te zijn .
Er zijn ook mensen die hier studeren , zoals (Chinese) Indonesiers , particuliere studenten die later in Nederland blijven hangen omdat ze hier hun partners ontmoeten en een baan vonden.
De Indonesische studenten kwamen al vanaf de eerste decenia na 1900 , dus een vreemd verschijnsel was het toch niet .
Zie In Het Land van de Overheersers deel 1 . Van H.Poeze uitgave KITLV. ISBN 90 6765 201 6
Maar dat zijn andere soort studenten zoals wij het nu kennen , later behoren ze tot de nieuwe generatie leiders van de jonge Republik .
Tot omstreeks 1945 heb je niet zo veel Indonesiers in Nederland.
Tussen 1945 tot ongeveer 1965 was de politieke situatie nog niet genormaliseerd (zie de West Irian kwestie) .
Na 1970 begon Nederland en Indonesia voorzichtig te flirten , uitgezonderd kleine irritaties ging de betrekkingen soepeler geworden.
Er kwamen mondjesmaat Indonesiers naar Nederland om te reizen of studeren of uitgezonden worden door hun regering .
Nu , tig jaren later zijn de betrekkingen behoorlijk beter geworden , de Ambassade doet haar best om Indonesia te promoten , Indonesia wil Nederland als gate to Europe kiezen en omgekeerd wil Nederland Indonesia als toegangspoort in Zuid Oost Azie .
Gezien de "gezamenlijke"verleden.
Er zijn zelf jonge Nederlandse zakenmensen die hun brood zien om zaken te doen in Indonesia .
Ondanks dat bepaalde zaken nog niet helemaal tip top zijn volgens Nederlandse waarden/normen, ach je weet wel, de beruchte KKN, of de HAM kwesties ( mensenrechten).
Maar dat hoeft de pret niet te drukken, bisnis is bisnis . Tenslotte zijn de Nederlanders de Chinezen van Europa (zegt men) .
Dus de omstandigheden zijn gunstig , gezien de verbeterde economische en politieke omstandigheden in Indonesia.

Een andere migrant zijn de Indonesische partners die naar Nederland gingen omdat ze een Nederlandse partners hadden ontmoet , in de meeste gevallen komen ze pas na 1990 .Dat is weer een andere geval apart , en ik weet niet of ze in de toekomst ook terug willen naar Indonesia, al is het voor het overwinteren of omdat ze ergens een villa hebben.

De eerste lichting Indonesische studenten (na de herstelde betrekkingen) ,zijn vaak prive studenten, en kregen ook die idiote vragen .
Ik heb toen vaak gesproken met die studenten die door hun ouders gestuurd werden , en als je hun verhaaltjes hoort zou je echt gaan lachen.

Een verhaaltje :
iemand vroeg toen aan een student of hij echt in Beethovenstraat in A’dam woonde , of hij met andere gezinnen woont , want voor zover ze weet zijn er geen contractpensions in de Beethovenstraat.
Die arme jongen begreep geen bal van , hij mist de context , de clou .
Wat is het bijzondere aan de Beethovenstraat ?
Een gewone straat met gewone Hollandse huizen met trappenhuis , 3 hoog of zo.
Geen lift en de woning waar hij met zijn ouders tijdelijk woonde is ook klein, wel heb je een piepkleine tuintje zo groot als een postzegelformaat .
En op zijn adres staat Beethovenstraat HS ( wat is dat? Holland Spoor of zoiets ?, who cares).
En het tocht ook , ondanks de tochtstrippen, de olieketel is oud , de badkuip is van voor de 2de wereld oorlog , een benedenwoning is koud in de winter , volgens mij hebben ze toen nog geen HR dubbelbeglazing en of HR ketels.
Waar is de kebon( tuinman) , waar zijn de PRT , de kamers zijn piepklein (je kan amper omdraaien) , je moet zelf naar de Gruyter lopen om inkopen te doen en zelf sjouwen. Ze kennen toen nog geen Aldi of Lidl .
Tegenwoordig heb je bezorgservice bij Meneer Apie.

Soms kon je de dienstsupir bellen om eventjes naar de Albertcuyp markt inkopen te doen (Toko Ramee of Kita) , maar toen kon je de dienstauto al moeilijk parkeren .
Goed , je woord gebracht door de supir , en later wordt je opgehaald , een beetje omslachtig want toen kennen ze nog geen Hape , iedereen loopt nu met Black Merry, of Androide of zoiets.

Het is een tempo doeloe verhaal , iedere migrant heeft zijn/haar eigen verhaal.
En nu terug naar die oude jongeren die heimwee hebben naar hun kampung halaman , maar dan lees je soms horror verhalen.
En hoe duur het nu geworden is .
En lees je in de kranten over de bezuinigingen , dat ouderen niet meer rond kunnen komen , en als je op je oude dag naar den Oosten gaat moet je rekening houden met dure ziekenpremie, verzekeringen etc .

Pak Surya, even een vraag want ik heb het niet allemaal gevolg. Ik begrijp dat je hier graag naar Indonesië terug wil? wat houd je tegen dan?

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Op 05-10-2011 14:47 schreef Pak Pupyes:

[quote verwijderd]

God verhoede! ik ben een linguďst!

Een linguďst is iemand met een wetenschappelijke achtergrond ofwel heeft PP voorouders die professor-in-de-weet-niet-kunde waren ofwel PP heeft een aantal jaren op de universiteit doorgebracht, hahaha. Maar dit is natuurlijk weer verschrikkelijk off topic.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

62,215,834 pageviews Een website van indahnesia.com