Rabbies op bali

Subforum Bali, het godeneiland 
50 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Sander1970
Gebruiker
spacer line

Ik ben vandaag naar de ggd geweest in Nederland voor wat entingen. Ik werd daar gewaarschuwd voor de hondsdolheid-epidemie die op Bali heerst. Volgens de ggd is de situatie zo ernstig dat je op bepaalde plekken op Bali het risico loopt door hele roedels hondsdolle honden aangevallen te worden. Je kan bepaalde gebieden niet doorkruisen op een brommer zonder op zijn minst een stuk hout of een ketting in je hand te hebben om eventuele aanvallen van je af te slaan. Hele dorpen schijnen vooral s'avonds binnen te blijven uit angst voor aanvallen. Mocht ik toch gebeten worden door een hondsdolle hond, dan moet ik de wonden uitwassen met veel schoon water en veel jodium. Omdat de medicijnen op Bali volledig op schijnen te zijn moet je na een beet zo snel mogelijk naar Singapore of Kuala Lumpur voor behandeling. Aldus de ggd.

Is er iemand ter plaatse die dit kan bevestigen, of valt het allemaal wel mee?

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

De situatie hier ter plaatse wordt zwaar overdreven door de GGD bij u.

Ja, er heerst nog steeds rabies (met 1 B ) op Bali, evenals in 22 (van de totaal 33) andere Indonesische provincies.

Nee, er zijn geen roedels honden die mensen of dieren aanvallen. Er is geen enkel dorp waar de mensen 's avonds niet meer naar buiten durven. Er zijn de afgelopen 2 jaar gigantische ruimingsoperaties uitgevoerd, waarbij ca. 250.000 straathonden zijn gedood.

De overheid controleert en beheert de hondenpopulatie beter dan voorheen. Het aantal geconstateerde gevallen van met rabies besmette honden is lager geworden evenals het aantal sterfgevallen onder mensen door rabiesbesmetting.

Ja, na een beet van een hond, kat, aap of ander (mogelijk besmet) zoogdier moet je binnen 24 uur beginnen met de vaccinatie-kuur tegen rabies. Wekelijks (max. 5x) dien je een herhalingsshot te halen. In de grotere, regionale ziekehuizen op Bali zijn voldoende rabies-serums aanwezig, zeker als je ervoor wilt en kunt betalen. Veel Balinezen willen dat niet (verwachten als goede niet-belasting betalende burgers dat zij gratis medische gezondheidszorg behoren te krijgen) en blijven doorlopen met rabies in hun lijf en zo dus (gegarandeerd) een pijnlijke en langzame dood sterven.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

De GG&GD overdrijft liever een beetje zodat jij onnodig teveel medicijnen koopt. Het zijn net een soort dukun wat dat betreft. Beetje erom heen lullen en flink geld verdienen over de rug van onwetende reizigers ondertussen.

Verder wat AEB zegt; z.s.m. beginnen met de kuur, en dat hoeft niet in het buitenland. Sterker nog, dikke kans dat je niet eens op tijd in het buitenland bent om te beginnen.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Sander,
Maak je geen zorgen over rabies. De honden op Bali zijn over het algemeen van het luie soort. Mager, onder de vlooien en meestal zonder haren.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Sander1970
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de reacties, ik vermoedde al dat het zou meevallen.

eveline
Gebruiker
spacer line

De GG&GD kan dan misschien wel overdreven zijn.
Maar het AMC ziekenhuis afd. troppen waar je ook voor je vakantie prik kunt halen wisten het afgelopen mei toen ik daar was ook niet dat je dat niet meer naar buitenland hoeft om de kuur te halen als je gebeten bent. Naar hen weten moet men nog naar Singapore of Kula Lumpur.
Tis wel zo als je vooraf een prik heb gehad en je toch door een hond wordt gebeten heb je meer tijd om de kuur te halen, waar je die ook wilt halen.

En niet om iemand bang te maken of zo... toen ik op een avond in Sanur naar het strand wandelende, op de terug weg was wel raakt, een Balinese werd vlak achter ons door een agresieve straat hond in die steeg gebeten. De mensen sloegen die hond daarna met stokken weg. Door de bocht konden we het niet zien maar het geluid, echt vreselijk om te horen was dat.
Als (toerist)wandelaar weet je niet of die hond wel of niet besmet is, vooral in zo'n vreselijk snelle moment let je er ook niet op denk ik.

Ik denk zelf dat beide kanten wat overdreven kant in zitten, hier is zoals Jeroen het al zegt meer medicijnen te verkopen en Indonesie doen met al die geruststelling berichten het om meer toeristen binnen te halen.
En Media berichten? Daar heb ik niets mee... alleen als het om echte medisch stastieken die op papier staat dan geloof ik het echt. Maar dat wordt natuurlijk moeilijk, daar niet alle mensen die gebeten zijn naar de dokter/ziekenhuis gaat.

Beetje alert zijn waar je loopt kan geen kwaad denk ik.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

cabrio
Gebruiker
spacer line

De verhalen hier zijn vooral zeer overtrokken verhalen uit de pers en van het internet. Ik reis meermaals per jaar naar Bali en ben nog nooit gebeten en ben ook nog noit die roedels honden tegen gekomen.
Er zijn inderdaad zwerfhonden, maar die doen je niets, zolang jij ze niet doet schrikken of vervelend doet naar hen.
Zoals eerder geschreven moet je in geval van een beet van om het even welke hond daar, best het ziekenhuis opzoeken en je laten behandelen voor hondsdolheid.
Je op voorhand laten behandelen schijnt slechts in zeer beperkte mate effect te hebben en wordt door veel artsen zelfs afgeraden. Aangezien de vaccins in Bali steeds beschikbaar zijn, moet je je vooral geen zorgen maken en met een gerust hart vertrekken.

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Toen we in januari op Bali waren, en verbleven in Sanur, wandelden we soms vanuit ons verblijf (in een zijstraat van Danau Tamblingan) naar de hoofdstraat. Er waren daar ook vele honden en op een dag was er daar een kleine agressieve hond die zijn tanden liet zien en ons naderde. Die zag er zeer gevaarlijk uit. Gelukkig konden wij zonder problemen verder wandelen, maar sedertdien hebben wij altijd een taxi gebeld om ons vanuit het verblijf naar Danau Tamblingan te brengen. Die kleine zijstraten vinden wij eng en zeker s'avonds, het krioelt er van honden.

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Ik voel me wel enigzins gerustgesteld door bovenstaande berichten.....

Ik zal proberen in iedergeval niet in de avond te gaan wandelen vanwege de honden, maar hebben jullie ook iets over straatovervallen van toeristen iets gehoord ?? Ik heb ergens een bericht hebt gelezen dat de politie daar toestemming heeft gekregen als je wordt overvallen om degene meteen dood te schieten. Maar om iemand van het leven te beroven vind ik wel een stap te ver gaan.... Emoticon: Eerie

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Straatrovers met rabiŽs? (topic)

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 16-09-2011 22:48 ibusas wrote:
Straatrovers met rabiŽs? (topic)

Zou zo maar kunnen.... Emoticon: Yes! Emoticon: Laugh out loud

hati hati, pelan pelan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Dat van die straatrovers kan het beste in een nieuw onderwerp inderdaad, zodat dit over de rabies-honden kan blijven gaan.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-09-2011 00:27 Sander1970 wrote: Omdat de medicijnen op Bali volledig op schijnen te zijn moet je na een beet zo snel mogelijk naar Singapore of Kuala Lumpur voor behandeling. Aldus de ggd.
Daar gaan we weer; alsof er na Bali geen Indonesia meer bestaat. Komt de GGD niet op het idee dat men ook naar Surabaya of Jakarta kan vliegen i.p.v. naar het buitenland?
De Nederlanders beginnen de Yankees na te doen die zo slim zijn te denken dat Bali een apart land is en je dus naar het buitenland moet voor medische hulp. Dom, ongelooflijk. En dat is dan de 21e eeuw.
Nee, Bali is ook al in de 21e eeuw beland en de rest van Indonesia ook. Dus voor een serum hoeft niemand meer naar het buitenland te vliegen.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 17-09-2011 06:53 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

De Nederlanders beginnen de Yankees na te doen die zo slim zijn te denken dat Bali een apart land is en je dus naar het buitenland moet voor medische hulp. Dom, ongelooflijk. En dat is dan de 21e eeuw.
Nee, Bali is ook al in de 21e eeuw beland en de rest van Indonesia ook. Dus voor een serum hoeft niemand meer naar het buitenland te vliegen.

Nou , ik denk dat een uitstapje naar Singapura goed is voor de zwaar getraumatiseerde patient, kan hij even van zijn schok bekomen, toch ?
En de verzekering betaalt . Emoticon: Nice

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

In Singapore krijg ik er alleen maar een trauma bij. Zeker verre van mijn populaire bestemming. Als ik het kan vermijden, graag!
Liever dan Jakarta, Surabaya of Denpasar.

simpati
Gebruiker
spacer line

En de verzekering betaalt .
Welke verzekering?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb eens even gekeken op de site van de GGD maar ik kan niet zeggen dat hier nu echt goede info wordt gegeven.
Mbt de rabies wordt idd de nadruk gelegd op Bali, alsof op andere eilanden dit niet voorkomt.
Dan wordt verondersteld dat in landen buiten Europa antirabiŽsimmunoglobuline meestal niet verkrijgbaar is. Ja waarom zou je de GGD niet geloven. Ik werd in 2005 in Laos door een hond gebeten en heb inderdaad die serie van 5 injecties gehad waarvan 2 in Laos, 2 in Thailand en toen ik de laatste in Nederland moet krijgen was deze niet voorradig en moest ik er een aantal dagen op wachten....... De herhalingsenting is overigens niet wekelijks maar is op dag 1, dag 4, dag 8, dag 15 en dag 31

Ook maar even bij malaria gekeken.
Ik was verbaas om te lezen dat malaria kan worden voorkomen door antimuggenmaatregelen waarna verwezen wordt naar die middelen. Zo eenvoudig is het niet. Ondanks preventie kunnen mensen nog altijd malaria krijgen zij het dat het risico minder is. Diezelfde middelen kunnen ook de diagnose bemoeilijken.
Ik vertrouw meer op de medicijnenvoorraad/-variatie voor ziekten die in bepaalde landen voorkomen meer in die landen zelf dan in Nederland.

Honden, katten, vleermuizen en apen doen niet alleen 's avonds dienst, ze bijten overdag ook (zo ging het bij mij ook).
Cabrio: niet alle verhalen zijn overtrokken. Zoiets verzinnen mensen toch niet? Ik ben nog nooit bang geweest voor een hond maar dat is absoluut veranderd na medio 2005. Meerdere malen per jaar naar Bali reizen en nooit gebeten, dus gebeurt het ook niet? Het heeft er ook niets mee te maken of je al dan niet iets doet dat je al dan niet gebeten wordt. Rustig blijven, geen aandacht aan schenken; het geeft allemaal geen garantie. Alert zijn waar je loopt? Het kan zomaar in fractie van seconden gebeurd zijn zonder enige aanleiding.
Overigens ondanks dat de vaccins voorhanden zijn zou ik niet stellen, van het medicijn is er dus verdr niks aan de hand. Ik kan je verzekeren dat het goed paniek is als je door zoín hond gebeten wordt en je het programma van vaccins moet volgen. Doe je dat niet dat is er een goede kans dat je het niet na kunt vertellen. Eenmaal rabies betekent tot de dood erop volgt.
Nee om bang met vakantie te gaan is geen goed idee maar het kan geen kwaad om de serieuze mogelijkheid van rabies onder ogen te zien.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 17-09-2011 14:09 simpati wrote:
En de verzekering betaalt .
Welke verzekering?

Reisverzekering ?
Effe Apeldoorn bellen.

bisa dicek of makemyday .

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Bedankt AnneMieke, het is verhelderen om jouw bericht te lezen....
Dus gewoon alert blijven voor de honden.....
Ik slik Paludrine en uiteraard in de schemertijd zorg ik altijd dat ik binnen ben, en
pas later in de avond kom ik naar buiten, maar smeert wťl mij armen en benen met
DEET.....en inderdaad je probeert jezelf te beschermen maar je kan het niet tegen houden als je tůch geprikt wordt en alsnog malaria krijgt.....
Ik ga met volgoede moed naar Bali toe en heerlijk genieten van alles..... Emoticon: Party!

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Kembang,

Als je uitsluitend naar Bali gaat zou ik niet aan de paludrine gaan.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.kembang, muggen steken ook gewoon overdag hoor, althans die hier op Java wel. Dus als je je dan niet insmeert dan heeft het allemaal bijzonder weinig zin. Ik zou die Paludrine lekker achterwege laten, je vakantie kan er behoorlijk door verpest worden en de kans dat je gestoken wordt door een malaria-mug neemt er niet door af.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AM; ik heb me eerder al gestoord aan de info die de GG&GD (en dus andere organisaties) geeft. Hoewel ik geen expert tropische ziekten ben, is de info daar ronduit misleidend, puur om medicijnen te verkopen als je het mij vraagt. Als ik een verzoek tot plaatsting van een link of advertentie krijg naar een dergelijke instantie kijk ik altijd even wat voor info er gegeven wordt. Vrijwel altijd is het een directe kopie van de GG&GD en zeg ik netjes 'nee dank je wel, misleiding werk ik niet aan mee'. Je moest eens weten wat ik daar dan weer voor reacties op krijg. 'Dat kan je helemaal niet weten.' is nog wel de minst erge. Bevestigt naar mijn mening precies wat ik zeg; list en bedrog.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet ook niet waar het vandaan komt dat muggen alleen bij/na zonsondergang steken.

De GGD heb ik zelf al jaren geleden afgezworen. Ik kan me zelfs de tijd niet meer herinneren. Wat mij tegenstaat is dat ze daar zo snel klaar staan met medicijnen die ronduit slecht zijn voor je lijf maar niet zo snel met goede info wat je zelf allemaal aan preventie behalve preventieve medicijnen kunt doen.
Ik ga nu naar Papua en heb heel even gedacht om een noodmedicijn mee te nemen maar volgens mij kan ik dat in Jayapura ook kopen. Jullie die er allemaal wonen, en de Indonesiers zelf gebruiken toch ook niks.
Misschien heb je wel gelijk dat het alleen om de verkoop gaat. En als wij het dan niet weten, wie dan wel? Ik denk nog steeds dat malariaslachtoffers en ook rabiesslachtoffers onder locals een kwestie is van er al dan niet op tijd bij zijn = medicijnen/vaccin kopen = er geld aan uit (kunnen) geven.
Maar we zijn nu van rabies in malaria beland. Mijn schuld overigens Emoticon: Blush

Wat die rabies betreft; De GGD raadt aan om de wond meteen schoon te maken. Ik voeg eraan toe alleen met flessenlwater (Aqua) waarbij het wondvocht er zoveel mogelijk uit wordt geknepen. Daarna zou een arts bezocht moeten worden. In geval van een beet door hond, kat, aap of vleermuis regelrecht naar het ziekenhuis, niet binnen 24 uur maar zo snel als mogelijk. . Bij verblijf op de buiteneilanden, even checken op de verkrijgbaarheid van het vaccin in de volgende reisbestemmingen. Dat heb ik destijds in Laos ook gedaan en heb om die reden mijn reis toen aanvgepast.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik gebruik hier inderdaad nooit enig middel, en zo af en toe wordt ik toch wel gestoken. Tja, dan had ik maar op de Noordpool moeten gaan wonen. Risico van het vak, niet?

Overigens, als je vermoed dat je gebeten bent, maar je weet het niet zeker, of je weet niet waardoor, ook altijd direct een arts raadplegen. Niet denken dat het een insect was en alles wel goed is. Vleermuizen bijvoorbeeld hebben een vrij kleine beet en kunnen bijvoorbeeld als je ingedommeld bent eenvoudig toeslaan zonder dat je het direct merkt.

En verder? Gezond verstand gebruiken!

Bintang1
Gebruiker
User icon of Bintang1
spacer line

Zelf ben ik 2 a 3 x per jaar in Bali, meestal ca 1 maand. Onze vrienden, die daar permanent wonen, werken samen met de Dieren Kliniek daarzo. In Bali zijn ze 4 jaar geleden begonnen met het inenten van ALLE honden, tegen rabbies. Honden die daarna geboren worden, krijgen de zelfde behandeling. Honden die zich door agressie niet laten behandelen worden zonder pardon afgemaakt.
Zelf heb ik geen inentingen bij de GGD gehaald, dit ook mede door het commerciele gedoe daarzo. net zoals hierboven beschreven wordt, het gaat alleen om de verkoop van hun medicijnen.
Wij lopen altijd, dus ook gewoon sŠvonds over straat, geen probleem. Honden die meestal hun tanden laten zien, worden door de lokale mensen meestal mishandeld. Zij hebben geen respect voor die dieren, jammer. Een ander geval is dat er ergens in de nabije buurt puppies liggen, dan kan dat voorkomen.

Indien mensen gebeten worden door een hond, kunnen zij gewoon naar de kliniek gaan voor een tegengif, is er voldoende aanwezig. De lokale kunnen zich die trip naar Kuala Lumpur cq Singapore echt niet veroorloven. Dus die zouden dus moeten overlijden door die hondebeet, echt niet.

Nee, ik vind het allemaal maar onzin.

Bintang1
Gebruiker
User icon of Bintang1
spacer line

Betreffende de muggenbeten doen wij het volgende.

Wij nemen van Holland muggencreme of spuitbus met DEET erin. Dit helpt wonderbaarlijk goed. Als extra middel drinken wij s'avonds ook nog Tonic Water, hier zit kinine in. Dit zweet je dus door je eigen porien weer uit, zodoende extra bescherming over je hele lichaam tegen muggen.

Wij beginnen al in het vliegtuig met het drinken van Tonic Water, zodoende al bij aankomst heb je bescherming.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,149,859 pageviews Een website van indahnesia.com