Advies over Java/Bali reis

Subforum Java 
54 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Joene86
Gebruiker
spacer line

Volgend jaar mei wil ik met mijn vriend naar Java / Bali, 3,5 week/ 25 dagen.

Omdat ik niet 1 eiland wil zien, maar meerdere heb ik het volgende plan;

vliegen op Denpasar (Bali)
vanuit daar reizen naar en door Java tot Yogyakarta, hier trek ik een dag of 10 a 12 voor uit. Vanaf daar vliegen naar Mataram (Lombok) om een dag of 5/6 op een van de Gili eilanden te relaxen en eindigen voor een dag of 5/6 op Bali en vanaf daar vliegen we ook weer terug.

Wat zeggen jullie? Java ga ik dus niet helemaal pakken, maar tot Yog.
Of zeg je haal de Gili eilanden eruit, en hou het bij Bali/Java?

Alvast veel dank!

Joene86
Gebruiker
spacer line

Tips over hotel op Bali zijn ook welkom!

Ik hoor verschillende berichten over Kuta en Sanur.
Mijn keuze gaat uit naar Sanur omdat ik hoor dat het hier nog niet zoo druk is als Kuta.

thanks!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Oei ik weet niet of het voor jullie de eerste keer is.
Ik weet wel dat de eerste keer dat ik ging ook 25 dagen, Java en Bali heb gedaan.
Weliswaar vanaf Jakarta tot aan Bali en toen terug gevlogen naar Bandung voor de laatste 4 dagen en weer weg via Jakarta.
Ik was totaal verrot, alle nieuwe indrukken in een totaal andere wereld met veel te veel reizen.
Ik heb heel veel gezien maar relaxed was het niet.

Joene86
Gebruiker
spacer line

dank voor je reactie. Ja is de 1e keer.

Dat is ook de reden waarom ik niet heel Java wil pakken, maar tot Yogj dus dat is de helft. En we hoeven gelukkig maar 1 binnenlandse vlucht te doen, vanaf yogj vliegen we naar Lombok om te relaxen daar en hetzelfde geldt voor de laatste 6 dagen Bali.

Vandaar dat ik denk dat het te doen is omdat zeg maar de 1e 2 weken intensief reizen zijn.

Ik hoor graag! En het zal denk ik hoe dan ook vermoeiend zijn, maar ja dat is reizen altijd en ik ga er niet heen om op 1 plek te blijven natuurlijk!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Succes Joene, er zullen best nog wel reacties komen.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Volgens mij kan het best. Ik moet er even bij zeggen dat ik zelf noch in Oost Java , noch op de Gili's ben geweest. Ik heb wel het één en ander bereisd in Indonesie.
Of het rondreizen zwaar is, verschilt natuurlijk per persoon. Maar je tijdschema lijkt me niet heel raar, al zou ik zelf andere keuzes maken.
Je kiest bewust voor Oost Java i.p.v. West Java? Zoals gezegd, ik ken Oost Java niet, maar ik vind West Java heel erg mooi, schitterende natuur, veel te zien, heeeeeel erg groen. Dan zou bijv. een optie kunnen zijn: vliegen naar Jakarta en dan overland naar Yogjakarta. Van Yogja naar Mataram vliegen en later door naar Bali.
Als je toch naar Oost Java wilt, kun je dan niet beter rechtstreeks naar Yogjakarta vliegen en vanuit daar richting Bali trekken? In Denpasar vlucht naar Mataram en na 5 dagen weer terug. Als je in mei gaat, zou ik van tevoren niet teveel vastleggen, tenzij je daar erg behoefte aan hebt. Zeker met z'n tweeen kun je prima alles ter plekke regelen en dan ben je flexibel. Vind je het ergens leuk, blijf je wat langer. Zo niet, wegwezen.
Veel inlezen en op een gegeven moment alleen de "grote" vlucht vastleggen.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 07-09-2011 16:41 Joene86 wrote: ik ga er niet heen om op 1 plek te blijven natuurlijk!

Terwijl dat helemaal niet zo'n gek idee is.

MAD

Joene86
Gebruiker
spacer line

Hoi Elsbeth, super bedankt voor je bericht.

het advies van jou om naar Jakarta te vliegen is natuurlijk ook een goed idee, maar ik had Denpasar gekozen omdat ik ook daarvandaan weer naar Amsterdam terugvlieg. bovendien boek ik dit via een puntensysteem van werk, kost me niets maar ik moet wel zelfde heen en terug luchthaven pakken.

Ik heb een oud collega die nu voor een jaar op Lombok woont en zij zei dat het een leuke route is die ik in gedachten heb voor Java. Zij heeft toevallig pas geleden 2 weken over Java gereisd. Maar verder zit ze alleen op Lombok.

Vandaar dat ik dus hier een bericht heb achtergelaten om te vragen of het reeel is. Maar Begrijp van Elsbeth dat het goed te doen is. Maar je zegt zelf ik zou andere keuzes maken, welke dan? buiten je oost-west Java verhaal.

Mijn vriend wil heel graag naar Bali en de Gili eilanden is een waar paradijs dus dat zou ik ook graag doen. Maar ik wil dus echt 2 weken reizen en mijn keus viel toen op Oost Java.

thanks again!

zwolind
Gebruiker
spacer line

Ik kom al jaren op java en bali en fiets dan van bandung naar bali.
Maar ik zou je willen adviseren om west-java te bezoeken en niet oost. Qua natuurschoon veel mooier en de bevolking op west-java is heel anders (lees vriendelijker) dan op oost-java.
Overigens succes en veel plezier

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Tja, dat idee heb ik ook altijd gehad. Ik houd gewoon heel erg van groen groen groen.
Daarom vind ik West Java, Sumatera en Sulawesi erg mooi. Eigenlijk alle 3 mooier dan Bali (vind ik..) en heb ik Oost Java altijd overgeslagen. Maar nogmaals: ik weet het niet.
Ik ben dus ook nooit bij de Bromo geweest, terwijl dat een must schijnt te zijn.

Joene86
Gebruiker
spacer line

Ja dat is dus het punt, je moet keuzes maken en uiteindelijk zegt iedereen wat anders, zo moeilijk! Maar het is hier wel duidelijk dat iedereen West Java mooier vindt.

Misschien een idee om dan van Denpasar door te vliegen naar Yogyakarta en dan de west kant van java te pakken. En dan vanaf Jakarta naar Lombok vliegen. Of andersom.

Dank voor het meedenken.

Oh en als jullie zeggen dat het een goed idee is, dan hoor ik graag DE tips voor West Java!

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Joene, mijn opmerking over het niet-reizen negeer je, maar reizen (van A naar B gaan) is geen onverdeeld genoegen in Indonesië. Ik ben het met al mijn voorgangers op dit topic eens dat West-Java prachtig is (afzakken van Sukabumi naar Pelabuhan Ratu bijvoorbeeld), en ik ben wél een paar keer op de Bromo geweest, maar houd er rekening mee dat je zelden sneller reist dan 50 km per uur, en dat dat reizen dan ook nog afzien is.

En als je veel foto's schiet en die goed bijhoudt, weet je natuurlijk als je terug in NL bent wel waar je geweest bent. This is Tuesday, so it must be Denmark, the capital of Amsterdam.

MAD

Joene86
Gebruiker
spacer line

Maar wat adviseer je mij dan, alleen op Java blijven?

Ik ga 3,5 week en wil de laatste 10 dagen zeg maar plannen om op een vaste plek te zitten in een lekker hotel op bali of de gili eilanden. maar dat is prima, daar kom ik wel uit.

de eerste 2 weken wil ik reizen en dat wordt of Java of Lombok, aangezien ik op Bali vlieg.

bedankt!

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Tegen mijn geweten in zou ik dan zeggen: blijf op Bali. 3,5 weken lijkt lang, is het niet. Ik ben geen Bali-lover, maar volgens mij kun je je daar toch 3,5 weken vermaken. En dan doe je de volgende keer het echte Indonesië...

MAD

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Alternatief plan: vlieg rechtstreeks door naar Yogya (ja, ik ben bevooroordeeld). Blijf daar een week, bezoek de dingen die je moet bezoeken, leer de taal (kan, al geloof je dat niet), en bedenk dan wat je verder gaat doen. Het plannen van een vakantie is de helft van de lol, maar je vervolgens niet aan die planning houden is een veel groter feest. En in Indonesië hoef je niks te plannen, sterker nog, het is veel beter om dat niet te doen want er komt toch niks van uit.

MAD

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Met 5/6 dagen voor zowel Bali als Lombok hou ik 12 dagen over en dan zou het zonde zijn om alleen van Yogya naar Surabaya te gaan.
Een logischer route zou zijn beginnen of eindigen in Yogyakarta of Lombok en dan van west naar oost vliegen om omgekeerd. In elk geval ben je dan het minst kwijt aan reizen en ook aan geld.

Voor 12 dagen Java kun je vanaf Yogya naar Malang en/of Cemoro Lawang voor bezoek aan de Bromo (ik vind dat een van de mooiste vulkaangebieden in Indonesie maar weet niet hoe de toestand nu is na alle recnete uitbarstingen) door naar Kalibaru en/of Bondowoso en een trip naar de Ijenvulkaan. De natuur rond Kalibaru is heel mooi. Dan met de ferry over naar Bali en daarna Lombok. Natuurlijk kun je ook vanuit Bondowoso, Jember of Kalibaru eerst terug naar Surabaya voor de vlucht naar Mataram maar dat zijn nog wel flinke trips. Je zou zelfs nog een paar dagen naar Madura kunnen gaan, heel gemakkelijk bereikbaar via de brug bij Surabaya, totaal anders in cultuur en natuur dan de rest van Java en geen toeristen.

Ik weet niet precies wat je je van een paradijs voorstelt maar op de door jouw bedoelde gili-eilanden ben je niet alleen en heeft het paradijs veel hotels, guesthouses, cafeetjes, restaurantjes en winkeltjes. Zoek je een druk paradijs met veel feesten dan zit je vooral op Gili Trawangan goed maar zoek je het paradijs in de zin van schitterende natuur en rust en brede witte zandstranden met palmbomen dan zul je toch echt ergens anders heen moeten in Indonesie.

Alternatieve plannen zijn er legio en helemaal als je Java/Bali voor een deel loslaat.

avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)

Joene86
Gebruiker
spacer line

Dank weer vOor de reacties!

De 12 dagen wil ik niet aLleen naar yogya gaan, bedoelde meer om vanaf daar verder te reizen dan wel richting Jakarta, dan wel richting het oosten. Om dan na een dag of 12 (idd planning wil ik loslaten maar ff globaal) door te vliegen om naar gili te gaan. En als ik wat langer op Java wil blijven doe ik dat. Mei is natuurlijk nog geen hoogseizoen.

Wat je zegt over gili is prima, ik hoef niet in me up op wit strand te zitten. Beetje reuring hou ik wel van.

En tuurlijk zijn er legio mogelijkheden maar ik moet nu eenmaal keuzes maken en omdat ik een gratis vlucht kan boeken naar Bali wil ik het wel praktisch doen. En dan kom je toch gauw uit op Java en Lombok aangezien Bali hier tussen ligt en dan is dus de vraag welke zal ik doen...

Ik zal vast nog een keer richting Indonesie gaan. En mijn program is flexibel, ik boek alleen me hoofd vlucht vanaf amsterdam maar wil wel een idee of ik links of rechts ga....

joost
Gebruiker
spacer line

Zeker zou ik invliegen op Solo of Yogja (singapore airlines en MAS). Vandaar over land via Tawangmanggu met een schitterende natuur om een wandeling te maken richting Malang. Nabij Lawang bezoek de theetuinen/fabriek. Vandaar naar de Bromo. Dan naar Kalibaru via tabaksschuren etc . Beklim de Kawah Ijen. De weg via Licin wordt, eindelijk, gerepareerd.
Via Kalibaru naar Lovina op Bali. Later ........... Vergeet Ubud zeker niet.
Als je wilt gaan snorkelen op de Gili's ben je daar met velen. Het eilandje zelf stelt weinig voor. Er staat langs het strand veel stroom. Lombok is voor mij als meerwaarde alleen de beklimming van de Rinjani.
Hotels onderweg in iedere prijsklasse te over en zeker in mei.
Zopals Anne Mieke zeg probeer Madura. Kom er regelmatig. Totaal anders. Alleen geen bier tegenwoordig.

Joene86
Gebruiker
spacer line

Joost, bedankt voor deze bruikbare tips!

Het wordt in ieder geval Java en ik sla Lombok over, moet ergens een keuze maken.
Bali ook goede tips dus dat gaat goedkomen.

bedankt!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,696,156 pageviews Een website van indahnesia.com