Ervaring op de Merapi: papiermacheeen in Balerante

Subforum Java 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

De eerste ontmoeten met bu Ida was in het turis gebied van Yogya, jalan praiwatoman. Gezamelijk komen we eruit, ik met mijn bi en zij die engels verstaat/begrijpt. Een kamer wordt geboekt in hotel Galuh, en wij gaan daar dan naar toe.
Een blik op de inventarisatie: penselen en verf. Dieuwke (mijn vrouw) geeft aan dat er nog wat meer bij moeten, en dat wij alles zullen betalen.

Twee dagen later reizen we naar hotel GALuh, (bij de prambaban en naast een zwemparadijs) niet weten wat we aan zullen treffen, of het op budget is, en of alles überhaupt goedkomt.
Tuurlijk well……..prima hotel, familie room is prachtig, het hotel is absoluut niet gewend aan bules die indonesisch spreken, en de kinderen vinden het zwembad heerlijk,
De volgende dag wat op en neer ge-sms naar Bu Ida. Er is wat verwarring hoe we naar Balerante zullen gaan. Bij de vorige ontmoeting hadden we al gezegd dat ojeks prima zijn en dat wij en de kinderen er aan gewend zijn.
Veel smsjes over en weer, woordenboek op schoot.
Om 12:00 vertrekken we met Ida, Kiki en twee ojeks richting balerante. De kinderen vinden het geweldig en schreeuwen "bule!" naar ons als we weer voorbij komen (mijn bijnaam is dan al sinds weken bule merah).
De rit is adembenemend. Ik hou van het vlakke land boven yogya……
De Merapi op is even indrukwekkend. De straat wordt druk gerepareerd op indo wijze (teerpot en vuurtje langs de kant). Even verderop staat het vluchtelingen kamp, waar nog een enkeling woont.
Als de wereld ten einde lijkt te komen, is er toch nog een dorpje: Balerante.

De kinderen (zowel die van ons als in Balerante) zijn wat onwennig. Er wordt over en weer wat naar elkaar gekeken en Bu Ida houdt ons goed in de gaten om te zien of we het wel goed maken. Nou, reken maar.
Dieuwke gaat de papiermache maken, en ik vertel de kinderen wie we zijn, waar we vandaan komen en hou nederland er een beetje uitziet. Toch raar, Bules die wat komen doen en bi spreken.
Het leukste van het papiermachine is natuurlijk het scheuren van de kranten. Dit wordt met volle overgave gedaan.
Daarna de lijm erop en plakken maar. We hebben plastic borden geregeld, waar we maskers op gaan maken. Alle kinderen werken heel erg nauwkeurig en proberen zo weinig mogelijk van de spullen te gebruiken. Wij zijn juist gewend aan kliederende kinderen, maar hier gaat alles echt met mate en wordt alles goed gebruikt.
Bu Ida plakt ook vrolijk mee. Zijn heeft dit ook nog niet gedaan, dus is ook wel benieuwd hoe dit gaat.
Omdat er niet genoeg borden zijn, gaat de rest van de kinderen schilderen op papier. Dit gaat ook heel zuinig, maar je ziet dat ze er plezier in hebben.
Aan het einde van de dat worden de borden te drogen gelegd. Morgen komen we terug om de boel te schilderen.
De terugweg is net zo gaaf als de heenweg. Tot nu toe is dit echt het gaafste wat ik ooit in Indonesie heb gedaan. Onze kinderen willen het zwembad in. Na een goede duik komen ze nog terug op de dag van vandaag: "Pap, het is toch wel gaaf om een vulkaan op te gaan en daar dan ook nog te kunnen spelen met andere kinderen".

Ga staan waar geen plek is om te staan.

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

gallery.me.com/dieuwke.reitsma#100022 voor wat foto's en video's

Ga staan waar geen plek is om te staan.

paulana
Gebruiker
spacer line

Erg leuk en goed verhaal Pak. Ronald, heel herkenbaar Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,722,224 pageviews Een website van indahnesia.com