Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
78 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
gabelferink
Gebruiker
User icon of gabelferink
spacer line

Beste Forum lezers,

Kan iemand mij helpen? Ik zit een beetje vast.

Over 5 weken ga ik verhuizen naar Bali en wil mijn huisraad verschepen / meenemen.
Op zich is dit best te doen maar loop vast op de import van mijn huisraad.
Volgens de Indonesische ambassade moet ik een begeleidende verklaring aanvragen die de inboedel (paklijst) moet vergezellen.

Om zo'n verklaring te kunnen krijgen moet ik een geldige KITAS en IMTA kunnen overleggen, daarnaast een bewijs van uitschrijving van de gemeente waar ik in woon.

Mijn KITAS / IMTA is nu in process in Jakarta en krijg deze zodra ik op Bali ben, om deze in Nederland te krijgen is onmogelijk, deze krijg je wanneer je daar bent.

Hoe kan ik nu iets laten zien wat ik nog niet heb en ook niet eerder kan krijgen dan wanneer ik er ben?
Ik snap dit niet? Kan iemand mij hiermee helpen?

Op deze wijze zou geen enkele EXPAT zijn spullen kunnen verhuizen en dit kan toch niet waar zijn? Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Alvast mijn dank !!
groeten, Gerard

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 25-08-2011 15:17 gabelferink wrote:
Ik snap dit niet?

En dat is slechts het prille begin van het niet snappen.

MAD

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 25-08-2011 15:17 gabelferink wrote:

Hoe kan ik nu iets laten zien wat ik nog niet heb en ook niet eerder kan krijgen dan wanneer ik er ben?

Gewoon wachten totdat alles geregeld is ?
Nederlanders hebben toch een gezegde ?
Haastig spoed zelden goed .

bisa dicek of makemyday .

gabelferink
Gebruiker
User icon of gabelferink
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Surya, ik moet dus eerst naar Bali om mijn Kitas in ontvangst te nemen, dan terug naar Nederland om deze te kunnen laten zien aan de ambassade om mijn huisraad te mogen verhuizen. Emoticon: Frustrated

paulana
Gebruiker
spacer line

Tsja het is niet anders in Nederland, wat dat betreft was de Indonesische Ambassade een stuk flexibeler (fax) in Duitsland

Om Swastiastu

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Shalom

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

gabelferink; expats krijgen over het algemeen alles van hun baas (of in ieder geval in bruikleen) als huizen, inrichting en auto's.. dus waarom alles meezeulen uit het buitenland.

Voordat je een KITAS met werkvergunning krijgt moet je IMTA echter al overlegd worden, anders geen KITAS met werkvergunning.

Een ander iets; het aanvragen van een KITAS doe je in Indonesie zelf, niet in het buitenland. Nadat je aanvraag verwerkt is ga je naar een Indonesische ambassade in het buitenland om je 12-maands visum te halen waarop je weer terug kunt om je vervolgens binnen zeven dagen te melden bij de imigratie om je KITAS te krijgen.

Bovendien geeft de Indonesische ambassade niet geheel correcte info, daar niet alle KITAS-houders een IMTA hebben. Er zijn namelijk ook KITAS-houders die niet werken in Indonesie (als ouderen en mensen die zich bij hun echtgenoot/note gevoegd hebben)

Dus ja, je zult het op de juiste manier moeten doen, anders krijg je je spullen nooit ingeklaard, of tegen absurde import-heffingen omdat je 'handelswaar' naar dit land brengt. Maar als je zover bent, dan heb je iets fout gedaan dus.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Dit is geheel geen nieuw gegeven. Removals komen in de praktijk altijd later aan. Meestal geeft de werkgever dan hotel accommodatie tot aan de tijd van arriveren van meubels. En dan de overgang naar de woning. Zo raar is het dus niet.

It's only kinky the first time.

gabelferink
Gebruiker
User icon of gabelferink
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Forumlezers, bedankt voor jullie hulp, ik kan deze goed gebruiken.
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest. Ik ben dus GEEN expat in die zin dat ik word uitgezonden door een bedrijf. Ik ben dus een emmigrant die gaat wonen op Bali en daar samen met mijn compagnon een duikbedrijf heeft. zie: www.q-divebali.com

Het enige wat ik graag zou willen is normaal verhuizen en mijn huisraad meenemen en dit wordt op een of andere manier mij niet makkelijk gemaakt om deze huisraad zonder invoerrechten mee te kunnen nemen naar mijn nieuwe bestaan op Bali.

Mijn KITAS/IMTA aanvraag ligt in Jakarta, dit process is dus gaande. Binnen 4-5 weken na mijn aankomt op Bali, kan ik deze in onvangst nemen, dus voordat mijn huisraad is gearriveerd.

Maar hoe kan ik nu aan een begeleidende verklaring komen van de Ind. Ambassade om mijn huisraad te kunnen verschepen zonder dat deze wordt gezien als handelswaar?
Bij het verkrijgen van zo'n verklaring moet ik een KITAS/IMTA kunnen overleggen en die krijg ik, zoals reeds gezegd, na 5 weken van aankomst. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen adviseren / helpen.

Zoals ik nu ervoor sta / het begrijp, zou ik dus binnen 3 maanden weer terug moeten naar Nederland om mijn huisraad op te halen?
Dank voor jullie advies Emoticon: Worship

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-08-2011 07:29 gabelferink wrote:

Zoals ik nu ervoor sta / het begrijp, zou ik dus binnen 3 maanden weer terug moeten naar Nederland om mijn huisraad op te halen?

Als je nu eerst je inboedel , voorzien van alle bewijzen etc (zie ook andere topic) door jou erkende verhuisbedrijf laat inpakken dan is de halve werk al gedaan.
Mss kan je bij de KBRI vragen of jou verhuisbrdrijf de papieren en verzending voor jou verder regelt , dan hoeft je niet persoonlijk te komen.
1 retourtje DPS-AMS is ook niet zo duur , kan je zelfs aftrekken als bedrijfskosten , toch ?

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

In november 2005 kwamen mijn spullen - een halve container vol - aan in Tanjung Priok in Jakarta. Ik lees nu pas dat ik over een Kitas hoorde te beschikken. Dat deed ik toen niet eens. Toen ťťn of andere immigratie ambtenaar tegen mijn verhuizer in Jakarta begon te zeuren over dat ik U$D 1,500 moest betalen, heb ik diens baas te verstaan gegeven dat wanneer men vol zou houden ik linea recta naar de KPK (commissie tegen corruptie) zou stappen. Want: na betaling van U$D 1,500 zou het nog steeds niet legaal zijn, was mijn redenering. Resultaat: zonder enige problemen werden mijn goederen vrijgegeven. Wat je in je onwetendheid en pure onschuld al niet kunt bewerkstelligen. Ik zou het er overigens niet op aan laten komen; in Bali zijn ze helemaal erg streng en ruiken de immigratie beambten overal geld.
Een erkende verhuizer in Nederland in de arm nemen. Is inderdaad al een groot gedeelte van succes van slagen. Succes

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

NomeNescio, opmerkelijke posting van je Emoticon: Cooool
Zonder Kitas betaal je invoerrechten Emoticon: Yes! niet meer en niet minder en niet anders!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

paulana
Gebruiker
spacer line

Met kitas ook, maar minder

Om Swastiastu

gabelferink
Gebruiker
User icon of gabelferink
spacer line

Beste Siebjans,
Tegen de tijd dat mijn goederen aankomen in Benoa, heb ik mijn Kitas, dit is geen probleem! Maar ik moet de Kitas nu hier hebben, in Nederland, om die verklaring van de ambassade te kunnen krijgen om mijn huisraad zonder invoerrechten Bali binnen te krijgen. En dat is nu het kromme van het hele verhaal!

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 26-08-2011 12:36 schreef paulana:

Met kitas ook, maar minder

Bij mij noemde ze dat t.d.t. "administratie kosten" haha, als het beesje maar een naam heeft Emoticon: Laugh out loud

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 26-08-2011 12:39 schreef gabelferink:
Beste Siebjans,
Tegen de tijd dat mijn goederen aankomen in Benoa, heb ik mijn Kitas, dit is geen probleem! Maar ik moet de Kitas nu hier hebben, in Nederland, om die verklaring van de ambassade te kunnen krijgen om mijn huisraad zonder invoerrechten Bali binnen te krijgen. En dat is nu het kromme van het hele verhaal!

Het is eerder al gepost, dan dien je de goederen op te slaan tot dat je je Kitas hebt.

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

Siebjans, je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Het is echter exact zo gegaan als ik het heb opgeschreven. Ritra, het verhuisbedrijf heeft ons inmiddels al twee keer binnenlands verhuisd. De manager heeft het er bij gelegenheid nog over. En sinds vandaag begint het te dagen wat ik heb veroorzaakt en hoeveel geld ik mezelf heb bespaard. Dus niks heroÔsch, maar gewoon uit onwetendheid en onkunde en vanuit ingesleten argwaan dat de immigratie onterecht uit zou zijn op geld. Ondanks deze verzuimde bijdrage aan het nut van het Indonesisch algemeen is het toch nog ťťn van 's werelds best florerende economieŽn ter wereld geworden. "Non, je ne regrette rien" om Edith Piaf maar eens te citeren.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Maar ik begrijp het niet helemaal.
Volgens mij speelt de ambasade hierin geen rol Emoticon: Confused Emoticon: Nooo

Huisraad van NL naar RI;
Douane NL vraagt bewijsstukken van vestiging in RI. (i.v.m. de uitvoer van huisraad)
Ada?! Oke, vervolgens vertrekt de container naar RI.
Op het moment dat de huisraad aankomt in RI vraagt de Douane bewijsstukken bij invoer, dus dan pas komt de vraag aan bod in RI.

M.a.w. denk ik dat je bewijs nodig hebt (kan de Kitas zijn) voor de NL-Douane

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

NN, over Ritra gesproken, die hebben voor mij ook eens huisraad Van NL Naar RI en van RI naar NL geregeld Emoticon: Yes!
Was beide keren prima voor elkaar, en in beide gevallen heb ik nooit met Ambasade's te maken gehad/gehoord Emoticon: Nooo

gabelferink
Gebruiker
User icon of gabelferink
spacer line

De ambassade van Indonesie, in Den Haag, speelt wel degelijk een rol. Zij geven een verklaring af, waaruit moet blijken dat je als KITAS / IMTA houder, het recht hebt om in te mogen invoeren zonder invoerechten te betalen. Maar om zo'n bewijs te kunnen krijgen moet ik het volgende overleggen in Den Haag.

-KITAS (verblijfsvergunning)
-IMTA (werkvergunning)
-bewijs van uitschrijving gemeente
-Geldig paspoort
-orginele en afgestempelde paklijst door de vervoerder

Voldoe ik hieraan? Dan krijg ik een verklaring met zegel, dat ik mag invoeren zonder invoerrechten. Kosten: 10,- euro vd. verklaring en 1,- euro voor de zegel, maar dit terzijde.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-08-2011 12:57 NomeNescio wrote:
Siebjans, je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Het is echter exact zo gegaan als ik het heb opgeschreven. Ritra, het verhuisbedrijf heeft ons inmiddels al twee keer binnenlands verhuisd. De manager heeft het er bij gelegenheid nog over. En sinds vandaag begint het te dagen wat ik heb veroorzaakt en hoeveel geld ik mezelf heb bespaard. Dus niks heroÔsch, maar gewoon uit onwetendheid en onkunde en vanuit ingesleten argwaan dat de immigratie onterecht uit zou zijn op geld. Ondanks deze verzuimde bijdrage aan het nut van het Indonesisch algemeen is het toch nog ťťn van 's werelds best florerende economieŽn ter wereld geworden. "Non, je ne regrette rien" om Edith Piaf maar eens te citeren.

Heb je toch behoorlijk mazzel gehad.
Bij een beschuldiging tegen een ambtenaar in functie moet je echt goede bewijzen hebben , anders is het zijn/hun woord tegen die van jou.

Ze kunnen ook jou verhuisboedel niet toe laten , puntjes bij de i zetten(spijkers op laag water zoeken ) , boete opleggen en jou aanklagen wegens laster etc .

Oei, oei , oei.

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 26-08-2011 13:21 schreef gabelferink:
De ambassade van Indonesie, in Den Haag, speelt wel degelijk een rol. Zij geven een verklaring af, waaruit moet blijken dat je als KITAS / IMTA houder, het recht hebt om in te mogen invoeren zonder invoerechten te betalen. Maar om zon bewijs te kunnen krijgen moet ik het volgende overleggen in Den Haag.

-KITAS (verblijfsvergunning)
-IMTA (werkvergunning)
-bewijs van uitschrijving gemeente
-Geldig paspoort
-orginele en afgestempelde paklijst door de vervoerder

Voldoe ik hieraan? Dan krijg ik een verklaring met zegel, dat ik mag invoeren zonder invoerrechten. Kosten: 10,- euro vd. verklaring en 1,- euro voor de zegel, maar dit terzijde.

Heb wel gehoord dat die Indonesische Ambassade in den Haag "moeiljk" doet.
Dit lijkt op willekeur. Wij zijn vanuit Duitsland naar Bali verhuist, maar voor een vraag die ik graag in het Nederlands beantwoord had belde ik den Haag. Voor ik mjn eigenlijke vraag wilde stellen kwam van de "andere" kant: U wil naar Indonesie verhuizen, nou vergeet u dat maar. Indonesie is geen land om naar toe te verhuizen, ze wachten daar echt niet op mensen uit het westen!! toet toet toet verbinding verbroken. Emoticon: Shut up!

De Indonesische Ambassade in Frankfurt heeft ons wel een visum verstrekt, na een tel. gesprek met onze huiseigenaar en het huurcontract kon per fax worden gestuurd.
Met de verscheping van huisraad hebben ze niets te doen. Emoticon: Clown

Om Swastiastu

gabelferink
Gebruiker
User icon of gabelferink
spacer line

Inderdaad ik geloof ook dat dit willekeur is.
Het stoot me wel tegen de borst. We hebben 9 man in dienst, zetten leuke projecten op en daarnaast hebben we allerlei toeleveranciers die van ons leven. Economisch gezien dragen we ons steentje wel bij en dan wordt je hiermee geconfronteerd en daar baal ik enorm van. En dan nog het gevoel dat het om huisraad gaat, persoonlijke bezittingen van 1 persoon. Alles is ouder dan 1 jaar, sommige dingen wel 20-30 jaar en dan laten ze je hiervoor ook nog betalen. Het valt mij enorm tegen dat er zo moeilijk wordt gedaan.
Ik denk dat ik alles maar ga verkopen/weggeven en weggooien, het is niet anders. Een paar dozen zal ik dan per DHL of TNT versturen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Als je daar al problemen mee hebt, dan zal het je zwaar tegen gaan vallen in Indonesie, en al helemaal op Bali. Het is dan ook niet zomaar dat de statistieken laten zien dat 95% van de 'komers' binnen een x aantal jaar (een paar, geen tientallen) weer 'gaan'. Dit is nog maar het begin dus.

Overigens heb 'jij' helemaal niemand in dienst officieel, want je hebt je KITAS/IMTA nog niet. Maakt natuurlijk niet echt uit, maar als je nu bij de immigratie zou zeggen 'ik werk hier', en men vraagt door, dan spreek je niet de waarheid en overtreed je bovendien de immigratiewet door te werken zonder vergunning, ook al is die onderweg. En daarop staat jaren gevangenisstraf als ze kwaad willen.

Kleine dingen, maar daar komen er nog veel meer van, zoals Pap Pupyes ook al reageerde.

SanderBali
Gebruiker
spacer line

[quote] On 26-08-2011 14:26 gabelferink wrote:
Het stoot me wel tegen de borst. We hebben 9 man in dienst, zetten leuke projecten op en daarnaast hebben we allerlei toeleveranciers die van ons leven. Economisch gezien dragen we ons steentje wel bij en dan wordt je hiermee geconfronteerd en daar baal ik enorm van. [/quote

Het zal een Indonesische overheidsdienaar echt een worst zijn of jij goed voor de economie bent / veel mensen te vreten geeft. Zo is dat nou eenmaal in een DERDE wereldland, ikke ikke en de rest kan stikken. De Indonesische ambassade in Den Haag moet je als het ff kan helemaal niks mee te maken hebben, daar zit een stelletje lamlullen waar je misselijk van wordt.

Jouw besluit om je huisraad in NL te laten is een goede denk ik want ook al heb je alles in order ben je nog steeds afhankelijk van de willekeur van de douane. Zo veel voorbeelden dat wij er zelf destijds ook niet aan begonnen zijn. Lekker allles ter plekke kopen en af een toe een doosje vanuit NL met wat kleine dingen. Toen wij naar Bali verhuisde was er nog weinig aan leuke strakke meubels te krijgen in IndonesiŽ, hebben toen in Singapore onze meubels gekocht en deze via een illegale route via batam het land binnengebracht. Was een speciale service en koste wel wat maar veel minder dan als we vanuit NL onze spullen hadden verscheept.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,757,749 pageviews Een website van indahnesia.com