Beste Gerrit en Els,
In de grotere steden van Sumatra en de meest bezochte toeristische plaatsen is er veel keus aan goede hotels en guesthouses in het hogere segment.
Als je ter plaatste een kamer boekt heb je altijd de mogelijkheid om eerst te controleren of alles schoon en naar wens is.
In Medan hebben wij goede ervaringen met het Best Western Asean hotel en dan heb ook de luxe die je mag verwachten zoals in Europa.
De meeste gasten kiezen toch vaak voor de guesthouses van de Cherry keten, schoon, goedkoop en met airco.
Onderstaande plaatsen hebben we ook goede ervaring mee wat betreft schoon zijn en comfortabel. In elk van deze plaatsen zijn er ook goede alternatieven voor handen.
In Bukit Lawang - Eco Lodge
http://ecolodge.yelweb.org/
Brestagi - Brestagi Cottages
Tonging - Anugerah Tongging Hotel
Danau Toba (Samosir) - Bagus Bay homestay
Als je verder Sumatra gaat verkennen dan zijn er in Sipirok, Bukitingi, Maninjau, Harau, Padang, Palembang en Bandar Lampung ook goede hotels te kiezen.
Misschien interessant voor jullie is pulau Sikuai voor de kust van Padang, daar heb je namelijk echt een resort
http://www.newsikuai-island.com
In de wat kleinere of wat verder afgelegen plaatsen zoals bijvoorbeeld Ketambe in Gunung Leuser of Kersik Tua in Kerinci Sablat heb je meer de keuze uit basic guesthouses zonder warm water.
Goedkoopste vervoer is met de bus, snelste met het vliegtuig maar met de auto de meeste vrijheid en flexibiliteit en zeker als met met meerde personen bent.
Viktor mijn schoonvader heeft geen "standaard tour and travel". Met de Toyota Avanza brengt hij je naar je bestemming en in de stad Medan staat zijn becak voor en stadstoer ter beschikking. Voor één hele dag met auto met hem als gids en chauffeur rekent hij 500.000 Rph de fooi al mee gerekend (wat meestal niet het geval is bij vele tours and travels).
Voor Sumatra begrippen is dit een scherpe prijs.
Als je meer informatie wilt hebben dan kan ik je een flyer (pdf bestand) toe sturen.
Mail me maar naar gidsinsumatra.gmail.com
Als jullie meer concreet worden dan willen we jullie graag helpen en met jullie meedenken om een fantastische reis over Sumatra te maken.
Mvgr. Eelco