buitenlander betaalt meer in het algemeen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

In Indonesie betaal je vaak als buitenlander meer bij bijvoorbeeld hotels,het boeken van tickets of naar toeristische objecten gaan dan de gewone Indonesier.Als je iemand uit Indonesie iets laat regelen ben je vaak goedkoper uit.Terwijl in Nederland de indonesische toerist gewoon hetzelfde betaalt als de Nederlander.Wat zit hier achter?We zijn net terug uit Indonesie en gingen naar Lombok en moesten ongeveer 200.000 rupiahs meer betalen voor het hotel en tickets vanaf Jakarta.Gaat men er van uit dat we toch meer geld hebben als toerist uit het westen of is dit weer een voorbeeld van verborgen corruptie?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-08-2011 22:23 Veer01 wrote:
In Indonesie betaal je vaak als buitenlander meer bij bijvoorbeeld hotels,het boeken van tickets of naar toeristische objecten gaan dan de gewone Indonesier.Als je iemand uit Indonesie iets laat regelen ben je vaak goedkoper uit.Terwijl in Nederland de indonesische toerist gewoon hetzelfde betaalt als de Nederlander.Wat zit hier achter?We zijn net terug uit Indonesie en gingen naar Lombok en moesten ongeveer 200.000 rupiahs meer betalen voor het hotel en tickets vanaf Jakarta.Gaat men er van uit dat we toch meer geld hebben als toerist uit het westen of is dit weer een voorbeeld van verborgen corruptie?
Ik vind dat dit maar voor een deel op gaat.

Bij toeristische objecten betaal je soms meer maar vaak ook niet. Wat mij betreft ligt het er een beetje aan waar het om gaat. Voor bv Prambanan, Borobudur of Komodo heb ik daar persoonlijk geen moeite mee. Als het echter gaat om de toegang tot een (vaak oerlelijk) strand wel.

In hotels waar prijslijsten op de balie liggen betaal je meestal als buitenlander hetzelfde als een Indonesier. Daar waar alles mondeling gaat weet je het natuurlijk nooit. Ik heb deels alleen gereisd maar ook deels met een Indonesier en daarbij heb ik het tot nu toe een keer meegemaakt dat er een andere kamerprijs werd berekend. We betaalden Rp 50.000 minder door in te checken met KTP ipv paspoort. Maar dat werd wel open en eerlijk verteld. Zo ook bij de airporthotel op de luchthaven van Jakarta. Een meerprijs van Rp 200.000 voor een kamer betekent dat dit dan ook veel hogere kamerprijzen zijn. En ďmoestenĒ betalen? Dan ga je toch gewoon ergens anders heen.

Dat je voor tickets meer moet betalen is pure zwendel en daar klopt helemaal niks van (misschien dan maar via ticketindonesia.info boeken?
Mbt vervoer is een goed voorbeeld van mijn laatste reis van Ketapang naar Denpasar met boot en bus (zie mijn reisverhaal) Daar wilde ze mij ook het dubbele (!) laten betalen maar die vlieger ging niet op. We zijn evengoed in Denpasar gekomen, goedkoper (minder dan 1/3 van de vraagprijs in de bus) en sneller
Dat iemand uit Indonesie iets laten regelen vaak goedkoper is, is ook niet altijd waar. Het hangt ervan af waar het om gaat maar ook met welke mens je te maken hebt, aan beide kanten.

Dat buitenlanders meer betalen is overigens geen Indonesisch ding dat komt in heel veel landen voor. Zo betaal je voor treintickets in Myanmar het veelvoudige (ik meen zelfs 5 keer de prijs) van de lokale prijs helemaal officieel en volgens de wet en zelfs vaak via een apart loket. Ik meen dat dit in Vietnam ook is (vroeger in elk geval wel)
Of ik nu alleen in Indonesie reis of samen met mijn man maak uiteindelijk bij de eindsom niet zo veel uit.
Ja men gaat ervan uit dat wij meer geld hebben, en dat is meestal ook zo.

Om dit zoveel mogelijk voor te zijn kun je zelf ook een aantal dingen doen.

- Zorg dat je op de hoogte bent van prijzen voor hotel, openbaar vervoer en tickets.
- Het spreken van Indonesisch is absoluut een voordeel.
- Met resoluut optreden kom je een heel eind.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Binnen Indonesie is er ook 'n kleine discussie over de verschillende prijzen voor buitenlanders en locals. Zie o.m.:

http://www.thejakartapost.com/(...)ation-borobudur.html

Dit gaat dan over de prijs bij een cultureel c.q. historisch object, dat geexploiteerd wordt door een (semi) overheids instantie.

Maar, zelfs particuliere bedrijven (m.n. hotel en restaurants) adverteren in tijdschrijften en krantent met verschillende tarieven voor buitenlanders en locals.

Waar ik het echter nog nooit ben tegengekomen is bij het boeken van vliegtickets.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Dat van die duurdere tickets voor toeristen (buitenlands, maar ook Indonesier op andere eilanden) is toch wel redelijk 'normaal' als ik zo de verhalen hoor.

Wat gebeurt er? Men ziet een toerist en denkt hee, die heeft geld. Het voordeel is ook nog eens dat die toerist morgen echt niet terugkomt met een kwaad gezicht omdat ie opgelicht is (feitelijk is dat wat gebeurd).

Waarom doen ze het? Om een beetje meer geld te verdienen verkopen ze je een duurder ticket, zodat ze een hogere commissie krijgen. Zo dom zijn ze, want door tickets 100.000 rupiah duurder te maken krijgt de verkopende partij maximaal 5.000 rupiah. Als ze nu eerlijk zijn tegen de klant en zeggen: "op deze tickets verdienen we geen kont, we leggen er 25.000 rupiah op" dan had dit geen probleem gevormd (je bent immers vrij om bij de buren te kopen) en de verkopende partij had 5x zoveel geld verdiend.

Het leuke is dat ik ook van Indonesiers te horen krijg dat dit zo werk, zeker als men weet dat deze Indonesiers niet uit de buurt komen. En dan wordt hen ook gewoon een verhoging door de maag gesplitst die veel hoger is dan normaal het geval zou zijn. Volgens mij een typisch geval van indonesische kortzichtigheid, zich niet beseffende dat 1 vermelding op Facebook er voor zorgt dat er minder klanten komen. Maar ja, wie ben ik,.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik ben het zonder meer met Veer eens, met tickets heb ik die ervaring niet.
Wel als je iets gaat kopen in een toko, heeft er ook mee te maken dat er geen prijzen op de artikelen staan en je te maken hebt met de volkssport afdingen.
Hebben we wat duurdere huishoudelijke artikelen nodig zoals een koelkast, rijstkoker enz is het gewoon verstandig dat ik dat mijn vrouw laat regelen.
Ook mijn Indonesische kennissen en familie zeggen dat het gewoon beter is dat een IndonesiŽr dat soort inkopen doet.
Ook al enkele keren meegemaakt, dat ik iets nodig had en met niet al te veel woorden om de prijs vroeg, m.a.w. niet laten merken dat ik een mondje Indonesisch spreek.
Als de verkoper dan aan de baas of bazin een vraag stelt in in de trant van "Wat moet dat voor hem kosten" dan is het wel heel erg duidelijk.
Liefst doen ze dat dan hier ook nog in het Sundanees, dat spreek ik voor geen kant, ik breek er mijn tong op, maar ik kan het wel redelijk begrijpen.
Als de prijs dan is genoemd en ik vraag wat de prijs is als ik Hem niet was maar een mens zo als zij, dan schrikken ze zich in bonken, zijn overdonderd en malu natuurlijk.
Meestal krijg ik dan het artikel voor een redelijke prijs, maar ja zoals Anne Mieke het al aangaf dat is het voordeel als je een mondje Indonesisch spreekt.

Overigens is het in Nederland niet anders, daar staan wel prijzen op televisie's en witgoed artikelen, maar het heeft weldegelijk zin om af te dingen.
Onze oudste zoon had een tv, Amerikaanse koelkast, wasmachine en wasdroger nodig en vroeg mij of ik mee wilde, ik ben al zeg ik het zelf zo brutaal als de beul.
Na wat heen en weer geloop tussen drie zaken was het eindresultaat dat hij t.a.v. de beginprijs de wasdroger voor niets had Emoticon: Yes!
Wel triest als opa en oma een nieuwe tv nodig hebben, die zijn dat afdingen niet gewend, zo'n aalgladde verkoper splitst ze een peperdure tv in de maag met als bonus dat hij gratis wordt thuis bezorgt Emoticon: Angry

Hier naaien ze IndonesiŽrs geen oortje aan, tawar zit er ingebakken van jong tot oud.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Hier op Bali ben ik de volgende prijshantering tegengekomen (van hoog naar laag):

- De prijs voor toeristen, met nog redelijk veel variatie-ruimte op basis van UIT WELK LAND de toerist komt. Japanners zijn ( terecht, ha ha ) altijd de klos en betalen de hoogste prijs.
- De prijs voor Expats.
- De prijs voor Indonesiers, niet zijnde Balinezen.
- De prijs voor Balinezen niet afkomstig uit hetzelfde dorp als de verkoper
- De prijs voor Balinezen uit het zelfde dorp / regio als de verkoper.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Als ik de bus neem, informeer ik eerst naar de juiste prijs. Als de bijrijder komt ontvangen zorg ik ervoor dat ik het juiste bedrag klaar heb. Meestal proberen ze dan nog wel meer geld uit mijn zakken te schudden, maar ik houd de discussie kort: ik geef aan dat dit de prijs is die iedereen betaald, en als ik meer moet betalen, dan stoppen ze maar en stap ik af. Ik ben nog nooit moeten afstappen Emoticon: Bye bye
Verder zijn de consumptiegoederen die vooral gericht zijn op toeristen de laatste tien jaar verschrikkelijk duurder geworden. Een voorbeeld: het bier. Toen ik in 1999 de eerste keer naar IndonesiŽ kwam, krijg ik voor 1 US$ 6.000 IDR. Nu krijg je voor diezelfde $ 8.400 IDR. In 1999 betaalde ik voor een grote Bintang 9.000 IDR, nu betaal je voor dezelfde fles ongeveer 26.000IDR. Het eten in diezelfde restaurants is ook wel duurder geworden, maar niet in die mate, ik denk zelfs dat die prijsstijgingen lager liggen dan de gemiddelde inflatie. Ook de prijs van de overnachtingen is verveelvoudigd.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

In het algemeen zijn de prijzen in de meeste toko "vaste prijzen".
Op de markt / pasar is het anders .
Het kan voorkomen dat cabe bij kraampje X 50 cent kost en bij andere kraampje 55 cents .
Big deal , iedereen weet dat het openingsprijs is , en kan men tawaren.
Bijna dezelfde als Albert Cuyp of Dapper markt , meestal zijn de prijzen vast , soms krijg je een duppie korting omdat ze jou kennen .

Voor hotels heb je week-endprijzen / aanbiedingen voor Kitas/Kitap houders en Indonesiers die in Indonesia wonen.
Voor rondreizen heb ik 1x mee gemaak dat ik europese prijzen moet betalen ,mijn reactie is dikke lol Emoticon: Party! .

Veer1 werd behoorlijk genaait , vraag me af of hij alleen reisde .
Want zijn vrouw kan toch Indonesisch ?

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-08-2011 00:06 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

- Zorg dat je op de hoogte bent van prijzen voor hotel, openbaar vervoer en tickets.
Ik dacht dat Nederlanders ook bekend staan als Chinezen van Europa, nuchter, prijsbewust etc.

- Het spreken van Indonesisch is absoluut een voordeel.
Ik heb een paar woorden.
1.Adoeh , mahal (sekali) dese
2.Boleh Tawar
3.Mahal
4.Tidak(mau)
En dan loop je weg . Emoticon: Wink

- Met resoluut optreden kom je een heel eind.
Betoel,
Ik seh altijd.
Yang bener , met evt een cynische grijns.
M.a.w joe moet mie niet in de maling taken .

5 of iets meer Indonees woorden is al voldoende.

Ik let ook op de prijzen .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 08-08-2011 09:09 Surya Atmadja wrote:
In het algemeen zijn de prijzen in de meeste toko "vaste prijzen".

Om in je eigen woorden te vervallen waarde vriend, hotperdom waar haal je dat nu in Allah's naam vandaan.
En ik maar denken dat je pas nog in IndonesiŽ was geweest.
Mocht dat wel zo zijn, dan lijkt het me beter je Indonesisch Amsterdamse glimmers open te zetten, want als ťťn ding niet waar is dan is het wel je bovenstaande uitspraak waarde vriend.

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Dat prijsverschil is er toch omdat er nou eenmaal een gat zit tussen wat de IndonesiŽr kan betalen en wat de toerist wil betalen ? Zo heb ik het me laten uitleggen. Er is mij vertelt dat de Indonesische regering het cultureel erfgoed bereikbaar wil houden voor het eigen volk, als dat Westerse entreeprijzen zouden zijn zag niemand de Borobudur en Prambanan meer.

Ik heb bij mijn bezoek aan de Bromo met een gezin uit Jakarta aan de Indo-Mie gezeten en de vrouw vertelde me dat ze flink boos was dat er bij het Bromo-Tengger-Semeru park geen verschillende tarieven waren. Het is namelijk niet door de overheid gereguleerd. Zij moest ook 400.000 betalen voor de 4x4 en dat is een heel ander bedrag voor haar dan voor mij natuurlijk. Waar ze overigens nůg bozer over was, is dat de chauffeurs niks vertelt over het park tijdens de rit. Zij rijden je ergens naartoe en je zoekt het maar uit verder ...

Ik had in ieder geval alle begrip voor de verschillende tarieven, ik vind het belangrijk dat de bevolking zijn eigen erfgoed kan zien. Ik snap ook dat een private organisatie zoals bijde Bromo dat doet, ik noem dat marktwerking. Echter snap ik ook waarom die vrouw er zo boos over was, de Bromo is op deze manier onbetaalbaar voor velen.

Bij een bos in Batu/Malang vroegen ze ook een dubbel tatief voor mij, maar dat stond nergens. Mijn vriendin (Indonesisch) heeft daar amok over gemaakt en heeft gewoon betaalt wat een IndonesiŽr betaalt (dus ook voor mij). Geen idee, maar ik had het idee dat ze daar flnik door de mand vielen, of dat ze een vrouw niet graag tegenspreken.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Bijna elke Indonesier (die ook al jaren in Ollanda wonen) weet hoe de prijzensysteem in Indonesia zit.
Er zijn verschillende prijsverschillen , vanaf pasar tradisional t/m buurtwinkel(Indomart etc) en verder tot , Hero,Carrefour, Lotte markt( Makro) etc .
De goedkoopste (niet altijd de beste) is de pasar tradisional..
Ben een paar keren geweest bij Pasar Tradisional Simpang Dago Bandung , de prijzen zijn bijna standaard ( scheelt een paar eurie cent van elkaar).
Wij zijn de enige orang turis/bule .
Martabak / duren kost normaal , er zijn zelfs prijslijsten .
Ik kom vaak bij M2 mall (mangga dua) Jakarta , bij de textiel afdeling , zelfs bij de"grossier"afdeling(minimaal 6 stuks) .
Heb ook getawar , hoogstens 1 of 2 eurie naar beneden gedrukt , heb ik weer mijn Mc Donaldje verdiend , of de taxiritprijs.
Of Pasar Baru Jakarta( de oude "Kalverstraat" van Jakarta) .

Bij Sogo , Grand Plaza Indonesia ga je niet tawaren , maar dat weet iedereen.

Anekdote:
Vorig jaar zat ik bij een opticien in Bandung, wel een bekende van een vriend.
Dus ikke kijken kijken niet kopen.
Had froeher ( > 20 jr geleden) een Armani bril gehad, met die hoornen montuur .
Toen hilang dus jaren gezocht naar zo'n model.
Nooit gevonden.
Bij die opticien vroeg ik of hij niet toevallig een oude Armani had ( normaal gebruik ik kruidvat). Ne pak , wij hebben alles behalve uw model.
Totdat hij ergens een oude doos (onder de stof) tevoorschijn haalt , effe kijken.
Kom toch een stuk of 6 originele Armani monturen , dus ikke blij.
Vroeg at dat kost , denk al aan een relatief grote bedrag .
Bleek 450 .000 rup , nog niet eens 40 eurie., van de schrik zeg ik : he ?
Voor bapa 350 .
Dus gelijk 2 stuks van die bruine montuur gekocht en gelijk glazen geplaats .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Wat nou bescherming cultureel erfgoed, bescherming eigen dompet, laat me niet lachen.
De gemiddelde IndonesiŽr kan niet verder terug denken dan de tijd van Soekarno.
IndonesiŽ is een buitengewoon ongastvrij land voor toeristen.
Allereerst de ondoorzichtelijke dure regelingen voor expats en ten tweede het hele visa gebeuren.
Mijn oudste zoon kwam 3 weken geleden een paar dagen over uit Thailand, was een uur kwijt op Jakarta, in plaats van een VOA kopen aan het loket moest iedere visa aanvrager in een kantoortje komen en vragen beantwoorden.
Ja ja een vent met twee kleine kinderen met een rugzakje, "wat kom je hier doen" wat is je doel in IndonesiŽ.
Ze zijn het doodschieten nog niet waard die zakkenvullers, ze helpen de hele toeristen industrie om zeep.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Ik was 2 weken geleden nochtans laaiend enthousiast over de werking van immigratie op CGK. We moesten namelijk een keertje minder aanschuiven. Bij de aanschaf van de VOA werden ineens alle nodige stempels voorzien en mochten we verder. Geen tweede keer aanschuiven dus.
Nadeel was dat we verschrikkelijk lang moesten wachten op onze bagage: bijna een uur. De koffers kwamen maar met mondjesmaat op de band. Toen mijn vrouw navraag ging doen waarom het zo lang duurde, werd haar verteld: niet genoeg personeel! En dat in een land met een miljoen of 100 werklozen Emoticon: Stupid

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik ga ook even een duit in het zakje doen. Ruim 5 weken geleden: binnenkomst in Medan: duidelijk aangegeven waar VOA betaald moest worden, duidelijk door de ambtenaar aangegeven waar we vervolgens VOA moesten ophalen (nl. loket ernaats, ook aangegeven). Paspoortcontrole: in een zucht en een scheet (6 personen). Binnenlandse vluchten van Padang naar Jakarta en later van Jakarta maar Denpasar. Allemaal hetzelfde verhaal: heel vroeg kunnen inchecken, nooit langer dan 5 minuten in de rij, bij aankmost heel snel de bagage.
Waar hebben wij ons wel aan geergerd in 30 dagen Indonesie? Ik moet er echt even over nadenken: ja, het verkeer, levensgevaarlijk. Een doodenkele keer een onvriendelijke receptionist bij een hotel. Verder bij het duurste hotel (mIdden Bali, niet toeristische gedeelte) echt teveel moeten betalen voor transport, omdat ze weten dat je weinig keus hebt en het toch wel betaalt (Rp.550.000 voor een ritje van net anderhalf uur). Maar verder: geen problemen gehad, vriendelijke reacties. Zal, zoals Anne Mieke ook al aangaf, ook samenghangen met de taal die ik redelijk spreek.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 08-08-2011 12:31 erwin wrote:
Ik was 2 weken geleden nochtans laaiend enthousiast over de werking van immigratie op CGK. We moesten namelijk een keertje minder aanschuiven. Bij de aanschaf van de VOA werden ineens alle nodige stempels voorzien en mochten we verder. Geen tweede keer aanschuiven dus.
Nadeel was dat we verschrikkelijk lang moesten wachten op onze bagage: bijna een uur. De koffers kwamen maar met mondjesmaat op de band. Toen mijn vrouw navraag ging doen waarom het zo lang duurde, werd haar verteld: niet genoeg personeel! En dat in een land met een miljoen of 100 werklozen Emoticon: Stupid
Dat heeft niet met die werklozen te maken, maar met kosten. Op piekmomenten sta je op Schiphol ook uren te wachten op je spullen, of heel vroeg in de ochtend op zaterdag duurt het ook een dik uur om door de douane te komen. Waarom? Nou, het meeste personeel slaapt nog. Met dit verschil dat de luchthavenbelasting op Jakarta 12 euro is, en op Schiphol....??

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Op 08-08-2011 10:31 schreef Malam:
Wat nou bescherming cultureel erfgoed, bescherming eigen dompet, laat me niet lachen.
De gemiddelde IndonesiŽr kan niet verder terug denken dan de tijd van Soekarno.
IndonesiŽ is een buitengewoon ongastvrij land voor toeristen.
Allereerst de ondoorzichtelijke dure regelingen voor expats en ten tweede het hele visa gebeuren.
Mijn oudste zoon kwam 3 weken geleden een paar dagen over uit Thailand, was een uur kwijt op Jakarta, in plaats van een VOA kopen aan het loket moest iedere visa aanvrager in een kantoortje komen en vragen beantwoorden.
Ja ja een vent met twee kleine kinderen met een rugzakje, "wat kom je hier doen" wat is je doel in IndonesiŽ.
Ze zijn het doodschieten nog niet waard die zakkenvullers, ze helpen de hele toeristen industrie om zeep.

Snap ik niet. Ik heb helemaal geen VISA problemen gehad. Als ik het wegzet - zelfs met jouw verhaal hierboven - tegen hoe mijn vriendin hierheen kwam ...
Uitnodiging geregeld (over werk en bureaucratie gesproken) en dan nog op Schiphol in de problemen komen omdat mevrouw 30Ä per dag aantoonbaar op zak moest hebben. Ik heb aangeboden om het gelijk even te pinnen voor haar, maar 'daar trappen we niet in meneer' ....

Ik vind Nederland onvriendelijker ...

"Bhinneka Tunggal Ika"

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-08-2011 00:06 Anne Mieke wrote: Ja men gaat ervan uit dat wij meer geld hebben, en dat is meestal ook zo.
Dat gaat toch heel vaak niet meer op. Het aantal rijke mensen is veel groter dan bijvoorbeeld in NL. Percentagegewijs wellicht niet, maar concreet zeker wel. Er is hier een groep redelijk welgestelden die bijna net zo groot is als de gehele Nederlandse bevolking. Dus.....
Nee, dat is verleden tijd. In mijn perumahan zijn de meeste Indonesische buren stukken rijker dan deze bule. Dus waarom moet de bule meer betalen dan de autochtoon? Omdat de bule kan sparen en daarom op vakantie kan gaan? Eigen schuld als de autochtoon nog nooit van sparen heeft gehoord. Geen reden om medelijden mee te hebben; laten ze ook maar lekker betalen.

Dat afdingen / tawar (overigens niet specifiek Indonesisch): een heel dom systeem waarmee vele landen niet wegkomen met hun economie. Een product of dienst heeft namelijk een prijs; niet een koper/klant.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-08-2011 14:50 Macan Belanda wrote: Ik vind Nederland onvriendelijker ...
Daar heb je gelijk in. Het is veel makkelijker in RI te verblijven voor een buitenlander dan voor een buitenlander om in NL te blijven. Die visa-discussie altijd. Wees toch blij dat het hier niet zo is als in NL.

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Nou nou,wat een verschillende reacties allemaal.Om kort te gaan,ik reisde met mijn gezin en mijn vrouw is van indonesische afkomst,dat wisten de meesten hier al.Maar ondanks dat gegeven,krijg ik vaak de indruk dat ze je toch aankijken op je nationaliteit,in ons geval was zij Indonesische en blijkbaar houden ze zich dan het zelfverworven recht voor om meer te rekenen ook bij een gerenommeerd reisagentschap.En afdingen doen wij toch wel als we ergens merken belazerd te worden.Verder merk ik ook bijvoorbeeld in de grotere winkels dat ze erg snel op je gaan letten als je als blanke met een Indonesische, en dan ook nog met kids,en dan loop je niet echt met een ontspannen gevoel door zo'n zaak.Dat zouden ze wat beter aan moeten pakken,ik ben het dan ook eens met de reacties dat ze de doorsnee toerist een beetje afschrikken met hun wantrouwig aandoenend gedrag.Een kennis van ons,moeder ook van Indonesische afkomst,had ook de ervaring meer te moeten betalen bij Borobudur,terwijl de moeder betaalde als Indonesisch (heeft Nederlands paspoort) en de dochter betaalde als buitenlander(blanke huid).Dus wordt er wel degelijk discriminerend gehandeld naar toeristen,dat zie ik hier ondanks sommigen zeggen,niet zomaar gebeuren.Wat denk je als iemand op de Dijk in Volendam veel meer moet neertellen dan een ander afgaand op zijn uiterlijk of afkomst?Dan loopt de toeristenindustrie hier snel leeg hoor,iets waar ze in Indonesie dus ook op moeten letten,mond op mondreclame als dit hier bepaalt iemands keuze om terug te komen of om te gaan.De eerste keer en 2e en 3e keer dat ik er was betaalde ik wel gewoon normale tarieven als Indonesische mensen.Er is dus wel een negatieve tendens bespeuren de laatste tijd. Eerst wilden wij het ook niet geloven maar nu toch zelf ondervonden.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-08-2011 20:03 Veer01 wrote:
.Verder merk ik ook bijvoorbeeld in de grotere winkels dat ze erg snel op je gaan letten als je als blanke met een Indonesische, en dan ook nog met kids,en dan loop je niet echt met een ontspannen gevoel door zo'n zaak

Adoeh , hoe toh.
Cuek aja Om.

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 08-08-2011 20:03 schreef Veer01:
Nou nou,wat een verschillende reacties allemaal.Om kort te gaan,ik reisde met mijn gezin en mijn vrouw is van indonesische afkomst,dat wisten de meesten hier al.Maar ondanks dat gegeven,krijg ik vaak de indruk dat ze je toch aankijken op je nationaliteit,in ons geval was zij Indonesische en blijkbaar houden ze zich dan het zelfverworven recht voor om meer te rekenen ook bij een gerenommeerd reisagentschap.En afdingen doen wij toch wel als we ergens merken belazerd te worden.Verder merk ik ook bijvoorbeeld in de grotere winkels dat ze erg snel op je gaan letten als je als blanke met een Indonesische, en dan ook nog met kids,en dan loop je niet echt met een ontspannen gevoel door zon zaak.Dat zouden ze wat beter aan moeten pakken,ik ben het dan ook eens met de reacties dat ze de doorsnee toerist een beetje afschrikken met hun wantrouwig aandoenend gedrag.Een kennis van ons,moeder ook van Indonesische afkomst,had ook de ervaring meer te moeten betalen bij Borobudur,terwijl de moeder betaalde als Indonesisch (heeft Nederlands paspoort) en de dochter betaalde als buitenlander(blanke huid).Dus wordt er wel degelijk discriminerend gehandeld naar toeristen,dat zie ik hier ondanks sommigen zeggen,niet zomaar gebeuren.Wat denk je als iemand op de Dijk in Volendam veel meer moet neertellen dan een ander afgaand op zijn uiterlijk of afkomst?Dan loopt de toeristenindustrie hier snel leeg hoor,iets waar ze in Indonesie dus ook op moeten letten,mond op mondreclame als dit hier bepaalt iemands keuze om terug te komen of om te gaan.De eerste keer en 2e en 3e keer dat ik er was betaalde ik wel gewoon normale tarieven als Indonesische mensen.Er is dus wel een negatieve tendens bespeuren de laatste tijd. Eerst wilden wij het ook niet geloven maar nu toch zelf ondervonden.

Sorry Veer maar dan doe je iets verkeerds , als ze in grotere zaken op jullie gaan letten.!! Maar de Dijk in Volendam kan je niet vergelijken met een desa in RI . Heb het wel meegemaakt in Wijk aan Zee 3 prijzen : 1 voor klanten die binnenzaten, 2 voor klanten op het terras, en 3 voor Buitenlanders met name Duitsers die destijds in grote getallen daar waren. Dat is idd discriminatie , maar hier ken ik dat niet in grotere zaken.

Om Swastiastu

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Veer01; sorry dat ik het zeg, maar je bent meerdere keren in Indonesie geweest en schrijft nu alsof je van een andere planeet komt.

Overigens; de prijzen bij de Borobudur zijn vastgesteld op 10.000 voor WNI en 10 USD (=90.000 rupiah) voor buitenlanders. Kinderen hebben een studententarief van 6.000 en 30.000 geloof ik. Prijzen kunnen veranderd zijn, maar staan gewoon bij de kassa aangeplakt.

En verder? Tja, welkom in Indonesie zou ik haast zeggen. Ik vind al die aandacht van lieftallige meisjes wel leuk als ik weer eens op zoek ben naar de juiste luiers voor de kleine. Gek, het lijkt wel of ze steeds ergens ander staan want ik kan ze nooit vinden. Emoticon: Puh!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-08-2011 02:51 Yerun wrote:
Ik vind al die aandacht van lieftallige meisjes wel leuk als ik weer eens op zoek ben naar de juiste luiers voor de kleine.

Ik loop al tig jaren in Indosenia , gemiddeld bijna elke jaar , als mix couple.
In de tijd toen miks koepel nog niet veel rondlopen zoals nu is , ook met junior.
Zelfs in de propinsi .

Eerlijk gezegd vind ik de aandacht van lieftallige meisjes niet onaangenaam, zelfs nu nog .
Wel in de gaten houden dat je geen G.R effect ( naast je klompen lopen) krijgt .
Soms is de aandacht en serpis zo goed dat je moet zeggen , ik roep je wel straks als ik gekozen heb.
Niks wantrouwend of negatieve signalen .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik kijk er niet zo vreemd van op dat je moet zoeken naar de poepdoeken van de kleine moderator Yerun Emoticon: Wink , mits ze daar in de supermarkt hetzelfde doen als hier.
Ze hebben er niet zo veel belang bij dat je de winkel binnen flitst rechtstreeks naar het artikel loopt en klaar is Kees. Emoticon: Nooo
Minimaal ťťn keer per maand verplaatsen ze hier de zooi, zodat je dan opnieuw op zoek moet, waarschijnlijk met de achterliggende gedachte dat je dan op je speurtocht nog wat andere artikelen ziet die je nodig hebt Emoticon: Shiny

Overigens doe ik graag boodschappen in de supermarkt hier, je ziet de prijzen en weet waar je aan toe bent.
Meestal een rondje door drie zaken om onze benodigdheden bij elkaar te sprokkelen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

62,216,034 pageviews Een website van indahnesia.com