Kapitaalvernietiging of investering

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Vaak zie je hier mooie stukjes land die ooit zijn gekocht als investering, daar kan ik me wat bij voorstellen.
Maar er worden ook investeringsprojecten op gezet waar een blinde van kan ruiken dat het gedoemd is te mislukken en dat zie je maar al te vaak.
Een jaar of 7 geleden kwam ik voor het eerst op zo'n project in Selabintana waarschijnlijk een investeerder die een brainwave had gekregen en net bij binnenkomst van Pondok Halimun op een groot gebied wat villa's is gaan bouwen.
Er waren ook enorm veel kavels te koop en enkele snuggere geesten uit Jakarta met een gevulde dompet hebben daar het één en ander op laten bouwen.
Deels om een mooie vakantie villa te hebben in Selabintana waar de temperatuur buitengewoon aangenaam is en misschien ook deels als investering.
Ze zullen best koeien (karbouwen) met gouden horens zijn beloofd, toegangswegen, spa, zwembad, winkels tennisbanen en nog meer van die ongein.
Buiten dat de plannen dat er een tolweg Bogor - Sukabumi zou komen, maar die plannen lagen er al 15 jaar geleden, dat project is iets vertraagd Emoticon: Confused
Ik heb het in de loop van de jaren zien verhabbezakken, ik ben er vandaag voor het eerst na 2 jaar weer geweest en er wat foto's gemaakt het is werkelijk zonde en te zot voor woorden wat daar is gebeurd.

Allereerst de toegangsweg, van de stad Sukabumi naar Selabintana is de weg voor Indonesissche maatstaven goed te noemen, maar dan verder naar Pondok Halimun, pakweg 5 kilometer die er zo uit ziet.

Vervolgens de ingang van het villapark ziet/zag er gelikt uit met fontein en al, met op de voorgrond mijn glimmend gepoetste stalen ros Emoticon: Yes! .

Maar dan kom je de ooit zo schitterende villa's tegen, om te huilen.

Zoals te zien is, ieder stukje grond, tuinen enz. zijn inmiddels in gebruik van boeren voor tomatenplanten.

Van binnen ziet het er ook niet meer zo geweldig uit Emoticon: Nooo

Plafond is een beetje beschimmeld het regent inmiddels binnen harder dan buiten Emoticon: Wink

Het kasteeltje wat in aanbouw was voor de kinderen als speeltuin is halverwege gestopt.

Tja, jochie ziet maar een koper te vinden

Tot slot het bord waar het clubgebouw, spa, tennisbanen en zwembad zouden worden gebouwd, daar hebben ze na de bouw van de moskee maar van afgezien.

Ik zie van investeringen af, blijf lekker in mijn eigen villaatje zitten, heb net een kleine 3 miljoen kosten weg om het van binnen en van buiten op te leuken, de klusjesman Samuel heeft dat onder de deskundige leiding van Om Malam keurig van elkaar gekregen, mijn sponsor/vriend/huisbaas is zo trots al een aap met zeven lullen.
Het was een rib uit mijn lijf die 3 miljoen, maar ja, voor een 3 jaars contract van net 850 Euro mag dat wel Emoticon: Laugh out loud
Volgend jaar weer verlengen voor 3 jaar, ik mag wel vast gaan sparen Emoticon: Clown

Offline, voor Om Surya heb ik wat informatie in de topic omong kosong, met betrekking tot zijn vraag over Selabintana.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik (wij) zijn hier een jaartje geleden (?) ook wezen kijken. Toen zag het er natuurlijk ook al zo uit. Erg jammer, maar aan de andere kant komt nu een vraag omhoog.. als er inderdaad rijke Jakartanen grond en huizen hebben (wat zeker de waarheid is), hebben ze er dan geen baat bij eens bij elkaar te zitten om alles op te knappen en er weer wat van te maken? Die tolweg komt er immers aan, dus wie weet worden die tomatenplanten nog eens vervangen door nette gazonnetjes.

En jij moet inderdaad niet klagen met die villa van je, je hebt niet eens airco nodig daar... sterker nog, het is in de ochtend gewoon misselijk koud voor een Javaan uit Lippo Cikarang.. daar kreeg ik een nog kleiner lulletje van zei de vrouw. Emoticon: Wink

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Whoehahahaha Yerun klein of groot, koud of warm, maar je hebt er wel een toekomstige moderator mee gemaakt en dat telt.
Tja of die tolweg er aan komt daar zet ik een vraagteken bij, en handen in één slaan om er wat van te maken is niet het sterkste punt van mensen met een gevulde dompet hier.
Hun linker vertrouwd niet eens hun rechter klauw laat staan een buurman die een paar vierkante meter meer heeft in die vervallen zooi daar.
Maar het blijft eeuwig zonde.
Wat die airco betreft, ja klopt de temperatuur is hier precies pas, ben wel op zoek naar een ouwe omhulsel van een airco unit, effe een lik verf en ophangen, die mafkadetten hier denken dat ik het breed heb dus dat moet ik dan uitdragen ook hahahaha.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Investering of kapitaalvernietiging. ?
Hier een verhaaltje:

Ongeveer 20 jr geleden zeide de oudste zoon aan zijn vader, coba als uw huis gaat verkopen en dan verhuizen naar een nieuwbouw, heet toen Pondok Indah.
Met gemak kunnen ze 3 relatief grote huizen met stukje geond kopen , 1tje oor de oude heer en 1tje of 2 voor de zonen.
Maar ya , dat gebeurt niet.

Was dat maar gebeurt , dan kan de oudste zoon al jaren geleden terug naar zijn kampung Betawi .

M.a.w je moet op de juiste moment instappen en zoals bij elke beleggingen gaat zal het altijd een risico zijn .
In ieder geval behoorlijk minder dan de beleggingen in teak hout in Rumba Dumba , een onbekend land ergens in Zuid Amerika.
Of de belegging in tulpenbollen , tya het kan verkeren Emoticon: Shiny

bisa dicek of makemyday .

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

RI is een ster in kapitaalvernietiging!
Emoticon: I love it

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

In mijn ogen volledig het resultaat van een scheve inkomensbalans. Hier wordt dus duidelijk geld verpatst en vervolgens vernietigd. Eerst iets kopen wat je niet nodig hebt, om het vervolgens te laten verslonsen ... Zonde hoor, maar dit zie je in elk land, echter in een land met armoede is het nog eens triest ook ...

Het valt me sowieso op (ben alleen op Java geweest) dat er veel leegstaat her en der. Maar check China eens, het land van de grote getallen :

http://www.youtube.com/watch?v=rPILhiTJv7E

"Bhinneka Tunggal Ika"

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 04-08-2011 20:47 Macan Belanda wrote:
In mijn ogen volledig het resultaat van een scheve inkomensbalans. Hier wordt dus duidelijk geld verpatst en vervolgens vernietigd.

Je hebt gedeeltelijk gelijk.
Van "gekkigheid" weten veel OKB-ers( de nieuwe rijken) niet hoe ze hun geld moeten besteden.Dat is wat al tientallen jaren gebeurt.

Aan de andere kant heeft dat mee te maken met de regelgeving.
Als iemand een stuk grond boven bepaalde oppervlakte koopt dan is hij verplicht om binnen korte termijn te bouwen.
Omdat ze makkelijk kunnen betalen( "nieuwe rijken") gaan ze tegelijk een klein kasteeltje bouwen . En dan staat het leeg voor een paar jaar.
Doordat het niet bewoond wordt en soms slecht bouwen krijgt je dan lekkage .

Hoe dan ook zullen ze op lange termijn niet al te veel verlies lijden op hun aankoop.
Het is beter je geld te beleggen in grond (en gebouwen) omdat grondprijzen altijd omhoog gaan , terwijl je miljarden rupiah na x jaar in waarde daalt i.v.m inflatie.

SanderBali
Gebruiker
spacer line

Ook als zo'n perumuhan wel bewoond wordt is het vaak na een paar jaar al een krottenwijk. Behalve als er een paar buitenlanders wonen die wel verder kijken dan hun eigen erf en zich bekommeren om het onderhoud van de algemene voorzieningen en infrastructuur.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Klopt, alhoewel ze in eerste instantie staan te kijken alsof ze geen vel op hun zeentje hebben (hebben ze ook niet).
Vaak is het een kwestie van 3 miljoen per jaar om de boel netjes en water dicht te houden.

Deze grap stop je niet met een miljoen of 20 Emoticon: Nooo

Er moet ook bij gezegd worden dat je wel uit een enorm groot paasei komt als je een dergelijk dak op een huis zet, daar moeten torenhoge stellingen aan te pas komen om enig onderhoud te plegen.
Al helemaal als je haast op de top van een berg waar veel wind staat zo'n dak dan met asfaltplaatjes dekt.
Aangezien de ramen nog met kalktekens vanuit de bouw zijn gemerkt, zijn kopers wel zo slim geweest om deze twee toko's niet te kopen dus de investeerder zit er zelf mee in zijn maag.

De slimjurk er naast heeft het dus wel gekocht, die laat er nu een hulpje in wonen die het nog een heel klein beetje bij houd, om de boel niet helemaal te laten verrotten heeft hij een enorm zeil over het dak laten trekken, is al op diverse plaatsen gescheurd, dus
het is al weer zo lek als een mandje.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Dat huis links met dat open dak creert wel mogelijkheden.. een jacuzzi erin en je kunt mooi onder de sterren badderen zonder dat je buren meegluren. Emoticon:

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-08-2011 11:53 SanderBali wrote:
Ook als zo'n perumuhan wel bewoond wordt is het vaak na een paar jaar al een krottenwijk. Behalve als er een paar buitenlanders wonen die wel verder kijken dan hun eigen erf en zich bekommeren om het onderhoud van de algemene voorzieningen en infrastructuur.

Het is afhankelijk van de developer en voor zover het bestaat de "vereniging van eigenaren".
Bij de goede " real estate"betaalt men maintenance fee , en mensen die buiten de pot pissen worden ook aangepakt.
Niemand is gebaat als na 2 of 3 jaar de "estate"plotseling verlaten en een spookstad werd..

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 05-08-2011 16:31 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Het is afhankelijk van de developer en voor zover het bestaat de "vereniging van eigenaren".
Bij de goede " real estate"betaalt men maintenance fee , en mensen die buiten de pot pissen worden ook aangepakt.
Niemand is gebaat als na 2 of 3 jaar de "estate"plotseling verlaten en een spookstad werd..

Een spookstad gaat te ver, maar dat er in vele perumahan veel huizen leeg staan die puur voor investering zijn gekocht en waar geen ruk onderhoud aan wordt gedaan is een feit.
Het haalt soms een mooie straat helemaal naar beneden, sprekend voorbeeld gezien in Ciancur, de eerste de beste keer dat ik daar kom zal ik wat foto's maken dan weet je precies wat ik bedoel.
Soort vereniging van huiseigenaren? Disipline om iemand te dwingen zijn investering of huis toonbaar te houden? Hier in Indonesië?
Misschien woon je al te lang in Belanda Om Surya hihihihihi.
Ik heb een jaar op Batam gewoond in dé elite wijk Sukajadi, een estate om te kwijlen.
Een soort Blaricum maar dan op Batam Emoticon: Wink
Ook daar kom je puin tegen, alhoewel daar alleen al de bijdrage aan de perumahan per jaar net zoveel koste als dat mijn stulpje in Sukabumi per jaar aan huur kost Emoticon: Yes!

Wat overigens te denken als je een kapitale villa hebt en er wordt er één voor je neus gebouwd?
Ik bedoel een kasteel voor je neus, op zich niks mis mee, kosten nog moeite worden gespaard, drie verdiepingen, het mooiste van het mooiste en het duurste van het duurste.
Op natuurlijk de achterkant na, de eigenaar ziet de binnenkant, voorkant en zijkanten, de achterkant???????
Die zie je niet, daar mag de eigenaar van de peperdure villa erachter tegen aankijken, daar ben je dan heel erg blij mee.
Ikke ikke ikke en de rest mag stikke Emoticon: Yes!

SanderBali
Gebruiker
spacer line

[quote removed]

Theorie, niet de praktijk.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-08-2011 09:53 Malam wrote:

[quote removed]

Soort vereniging van huiseigenaren? Disipline om iemand te dwingen zijn investering of huis toonbaar te houden? Hier in Indonesië?
Misschien woon je al te lang in Belanda Om Surya hihihihihi.

dat ik al(te) lang woon in Ollanda is bekend .
Ik heb ook mijn eisen , uiteraard als toekomstige AOW trekker (gerechtigde) moet ik ook elke dubbeltjes 3 X omdraaien.
Ik weet ook wat kwaliteit is , tot april 2011 heb ik een half woning in Jakarta , een zogenaamde rumah belanda .Is meer dan 70 jr oud, en toch kan het nog een paar jaar mee.

Bij veel perumahan zijn de huizen vaak na 2 of 3 jr al een renovasie toe .
Weet nog in Anyer , toen werd een appartementen complex gebouwd ( 15 jr geleden ?) , na 2 jr kwam ik kijken(een weekendje huren) , zie je al barsten.
Dat gebeurt ook .

Er zijn ook verschillen tussen de ene perumahan/estate met de andere, hangt af van de developer en uiteraard de kopers/bewoners of kopers investeerders en de aanwezige extra's.
Een mooi voorbeeld is
http://www.resordagopakar.com/(...)opakar2/facility.php

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

De doorsnee Indonesier is niet bereid te betalen voor kwaliteit. Altijd de goedkoopste verf, tegels, elektradraden, sanitair, etc., etc. gebruiken.

De doorsnee aannemer in Indonesie kan (of wil?? vanwege dan een te hoge kostenraming) geen kwaliteit leveren.

De doorsnee "bouwvakker" in Indonesie kent het woord "kwaliteit" niet. Iemand die weet dat je een schep of hamer bij de steel moet vasthouden, noemt zich al bouwvakker

Tel e.e.a. bij elkaar op en je krijgt een kwaliteit van bouwen die schandalig slecht is.

Dat geldt niet alleen voor particuliere projecten maar ook voor gebouwen t.b.v. de overheid en bedrijfsleven. Niets is recht, vlak, of werkt 100%, is lekvrij, etc., etc.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Klopt Amed, maar met enige goede begeleiding kan je een eind komen en zeker in een perumahan blijft dat niet onopgemerkt.
Indonesiërs kan je alleen maar overtuigen met resultaten die goed voor hun zijn Emoticon: Yes!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-08-2011 15:50 Amed East Bali wrote:
De doorsnee Indonesier is niet bereid te betalen voor kwaliteit. Altijd de goedkoopste verf, tegels, elektradraden, sanitair, etc., etc. gebruiken.

Wat verdien een doorsnee Indonesier ?

paulana
Gebruiker
spacer line

Ome Sid, ze verdienen niet veel, maar kunnen wel bij Mitra bouwmarkt inkopen.
En ook als je het niet te duur maakt of goedkoop tegels(aanbieding-promo) ed koopt, kan je het onderhouden, en precies dat is wat ze niet doen. Als er sanitair gekocht wordt moet je na een maand of anderhalf eens gaan kijken, de wasbak al kapot , de mandi-bak gevuld met vuil water, tegels die in die 1.5 mnd nooit een sopje hebben gehad en de tandenborstel beker staat nog ingepakt in plastic de tandenborstels op de vuile mandibak. Het is niet overal zo maar toch, een hapje eten daar krijg je niet door je strot als je dat gezien hebt. Restaurants idem dito.

Om Swastiastu

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Dáár draait het dus om...wát verdient een Indonesiër??? Juist......errug weinig,

de grote bazen verdienen het meeste aan......én belazeren de boel ook nog, klopt dat??

Waarom kwaliteit als kwantiteit beter eraan wordt verdiend, en wie maalt er om als die

manidibak in elkaar stort??? Emoticon: Nooo Jaaa... je zelf maar de aannemer is allang met je

Poen vertrokken, toch??

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 06-08-2011 16:58 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Wat verdien een doorsnee Indonesier ?
Is niet echt belangrijk; want mensen die miljarden rupiah kunnen uitgeven zijn geen doorsnee Indonesier. Maar het gekke is dat er geen relatie lijkt te zijn met het hebben van meer geld en het uitvoeren van meer/beter onderhoud.

En dat is toch gek als je het mij vraagt. Ik kan van een arme kampung-bewoner niet verwachten dat hij alles netjes onderhoudt, kabeltjes wegwerkt en zijn tegeltjes recht op de vloer plakt, maar ook in een huis wat 2 miljard Rupiah kost zie je dezelfde gebreken.. en dat is voor mij toch erg vreemd om te zien. Zoveel geld, maar afwerking, onderhoud en andere belangrijke zaken gewoon achterwege laten!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

[quote removed]

Juistem, hier in Lippo Cikarang betaald men zo'n 115.000 per maand maintenance fee.. maar dan nog zie je woningen verkrotten. Eigenlijk zouden ze een clausule moeten opnemen dat huizen die een bepaalde tijd niet onderhouden zijn en zichtbaar verwaarloosd zijn gewoon ingenomen kunnen worden zodat ze verkocht worden aan iemand die er wel wat mee wil doen. Maar zover zijn ze helaas nog niet.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 06-08-2011 09:53 Malam wrote:

[quote removed]

Wat overigens te denken als je een kapitale villa hebt en er wordt er ��n voor je neus gebouwd?
Ik bedoel een kasteel voor je neus, op zich niks mis mee, kosten nog moeite worden gespaard, drie verdiepingen, het mooiste van het mooiste en het duurste van het duurste.
Op natuurlijk de achterkant na, de eigenaar ziet de binnenkant, voorkant en zijkanten, de achterkant???????
Die zie je niet, daar mag de eigenaar van de peperdure villa erachter tegen aankijken, daar ben je dan heel erg blij mee.
Ikke ikke ikke en de rest mag stikke Emoticon: Yes!
Ja, daarom zou ik geen lapje grond willen kopen in een wijk die nog geheel uit grasveldjes bestaat. Als je pech hebt bouwt de buurman flink hoger en ben je je zon, uitzicht en dergelijke kwijt. Het enige wat je dan kunt doen is zelf ook hoger bouwen, maar ja..

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-08-2011 11:41 Yerun wrote:

[quote removed]
Ja, daarom zou ik geen lapje grond willen kopen in een wijk die nog geheel uit grasveldjes bestaat. Als je pech hebt bouwt de buurman flink hoger en ben je je zon, uitzicht en dergelijke kwijt. Het enige wat je dan kunt doen is zelf ook hoger bouwen, maar ja..

Zelfs als er al een "bouwplan"is.
Had ik 13 jr geleden een kleine gubuk gekocht in de toen "elitaire" Lake Side Bogor.
Achter onze gubuk stroom een kleine schone rivier( zag mensen die iets verder baderen).Je kan lid worden bij de golfclub of in mijn geval bijverdienen als caddy.
Achter ons "gubuk" Emoticon: Cry de kleinste en goedkoopste in de hele complex) lag een stukje grond , mijn ibu de vrouw zeide, effe bijkopen.Dan ben je verzekerd dat je vrij uitzicht hebt.
Ikke zeide , waaroem ? Staat toch een bouwplan. Moet weer extra schulden maken , he he he he.
1 jr later stat een hogere huisje , weg mijn uitzicht , wist niet niet hoe snel ik mijn saung/gubuk had verkocht.
HOTPERDOM !!!!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-08-2011 11:37 Yerun wrote:

[quote removed]
Is niet echt belangrijk; want mensen die miljarden rupiah kunnen uitgeven zijn geen doorsnee Indonesier. Maar het gekke is dat er geen relatie lijkt te zijn met het hebben van meer geld en het uitvoeren van meer/beter onderhoud.

Heeft te maken met hoe ver zijn horizon ligt .
Een andere factor zou dat ze mss al te hoge kosten hadden gemaakt.
Zoiets zoals je in veel "arbeiders"of volkswijken ziet ( in Amsterdam bijvoorbeeld ).
Het stikt daar van dure auto's , vraag me af hoe ze dat kunnen betalen .
Een Lada rijder zou complexen krijgen, toch ?

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 07-08-2011 15:21 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Zoiets zoals je in veel "arbeiders"of volkswijken ziet ( in Amsterdam bijvoorbeeld ).
Het stikt daar van dure auto's , vraag me af hoe ze dat kunnen betalen .
Een Lada rijder zou complexen krijgen, toch ?

80 % van de auto's is nog bezit van de bank / financieringsmaatschappij. Wat dat betreft is een Nederlander niet anders dan een Indonesier: kredit, kredit, kredit

hati hati, pelan pelan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,722,187 pageviews Een website van indahnesia.com