|
|
|
|
|
|
Dag allemaal
Ik heb een half plan om het weer eens in Papua te gaan proberen. Twee jaar geleden niet helemaal goed gelukt. Ik heb er nog eens alle info van destijds bijgepakt. Echter dingen kunnen veranderen. Ik heb een aantal plaatsen in mijn hoofd waarvan ik er max 3 tot 5 uit wil kiezen en die aan elkaar te linken om aan het einde van de reis OF in Ambon uit te komen OF in Makassar. Dan de surat jalan; meningen lopen uiteen tussen wel niet. Waar ik me aan stoor dat er een ambassade daar (nog steeds) geen enkel aandeel in heeft. Voor hen is Papua gevaarlijk, kun je het maar beter niet doen (en dus geven ze geen informatie)
Dit is wat de ambassade over Papua schrijft:
For journalist visit, regardless of their nationality, who wish to travel to Papua must obtain a special permit from the Indonesian Immigration Office, and also the State Police Department in the Capital city of Jakarta before entering these areas.
Het intypen van surat jalan bij de zoekfunctie levert niks op.
Plaatsen die ik eventueel wil bezoeken en er keuze uit moet maken zijn.
Wamena
Merauke
Tanahmerah
Biak
Fak Fak
Kaimana
Jayapura/Sentani?
Twee jaar geleden zag het rijtje er anders uit maar Fak Fak, Biak en Merauke zaten er toen ook bij. Teken aan de wand? Het ligt allemaal nogal uit elkaar en ik wil eventueel een deel van mijn keuze af laten hangen van de transportmogelijkheden. Leo heeft al ooit eens verteld dat Jayapura wel leuk is maar daarover zijn de meningen verdeeld. Merauke zou niks aan zijn. Biak wordt over het algemeen als aangenaam ervaren net zoals Fak Fak.
1. Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over Wamena en ik twijfel nog steeds. Echter al lezend kom ik erachter dat veel steden een voornamelijk Indonesische bevolking hebben en weinig autotochtone Papua. Alleen al dat is voor mij een reden om toch naar Wamena te gaan. Doen of niet?
2. Merauke staat erop omdat ik afgelopen januari naar Sabang ben geweest en het misschien leuk is om in hetzelfde jaar ook tot Merauke te komen maar over het zuiden van Papua is nog de minste informatie. Is (de omgeving van) Merauke de moeite (van de lange vlucht en hoge vliegticketprijs) waard?
3. Tanahmerah staat erop om dezelfde reden als Wamena en een vriend/collega daar zijn roots heeft. Hoe komt ik van Merauke of Wamena naar Tanahmerah?
4. Over Biak hoor ik vaak mooie dingen (en dat het er bijna altijd regent…..) Doen of niet?
5. Fak Fak staat erop omdat dit een mooie setting moet hebben (het lijkt wel op Manokwari waar ik twee jaar geleden was) en ook omdat het een vliegverbinding heeft met Ambon en een bootverbinding met de Banda-eilanden. De moeite waard?
6. Kaimana omdat me dat ook de moeite waard lijkt en ook om dat vliegverbinding met Ambon. Als stad(je) en omgeving de moeite waard?
7. Jayapura/Sentani met een ? omdat ik daar eigenlijk ook niet heen hoef tenzij het moet ivm de surat jalan. Of zijn deze plaatsen wel de moeite waard?
8. Wie heeft recente info hoe het nu werkelijk zit met de surat jalan? (of wie weet waar ik deze kan vinden) Ambassade heeft geen info. Internetinfo is tegenstrijdig
9. Als ik naar Wamena ga moet ik eerst in Jayapura/Sentani uitstappen of is een surat jalan ook in Wamena verkrijgbaar?
10. Hebben alle genoemde plaatsen mogelijkheid voor afgifte van een surat jalan?
11. Zij er plaatsen die een surat jalan afgeven voor alle plaatsen waar ik heen wil? Dus een all-in one sj.
12. Hoe zou de top 3 (5) er uitzien mbt bovengenoemde plaatsen?
13. Voor binnenlandse vluchten ken ik Merpati, Express Air, Trigana, Wings DAS en AMA. Zijn er nog andere mij'en?
Ik hoop dat ik wat antwoordjes krijg om een goed plan te maken.
groeten
Anne Mieke
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Anne Mieke
Elly heeft een neef wonen op Papua.
Hij woont in Jayapura, maar heeft alleen de beschikking over een telefoon.
Hij heeft geen PC, laat staan een email adres en de internetverbinding ( cafe) doet het vaker niet dan wel.
Maar Elly kan je wel zijn telefoon nummer geven. ( mobiel)
|
|
|
|
|
Hai AM,
Ik kan je niet veel van dienst zijn omdat mijn voorkeur zeker niet Papua is. Maar ben al een paar maal in Fak-Fak geweest (voor werk). Niet bepaald aantrekkelijk. Je mist er niets aan. Daarentegenover is het aan de andere kant van het schiereiland gelegen Kokas wel de moeite waard. Oude pre-historische afdrukken op rotsen in de baai, aardige bevolking; maar ga niet verder de Golf van Bintuni op want dan krijg je last van steekvliegen. Ik ben er eens geweest en moest met een noodvaart terug met de medepassagiers vanwege die vliegjes.
Waarschijnlijk kan je al vanaf Fak-Fak per auto naar Kokas want men was meer dan 10 jaar geleden al bezig met de weg er naar toe.
Biak nog nooit geweest maar heb recent met een Nederlander gesproken die er een jaar heeft gezeten. Hij was redelijk positief. Met name mooie zeetuinen (als je van duiken houdt?).
Houd er rekening mee dat de afstanden gigantisch zijn. Een boottocht non-stop van Mimika naar Sorong duurde 2 volle dagen (met een snelheid van ca. 9 knopen).
|
|
|
|
|
Vraag eens aan broeder Henk van Maastrigt die in Jayapura woont. Die heeft zeker veel info. Even googlen want ik weet zijn data niet.
|
|
|
|
On 28-07-2011 12:22 pierre wrote:
Anne Mieke
Elly heeft een neef wonen op Papua.
Hij woont in Jayapura, maar heeft alleen de beschikking over een telefoon.
Hij heeft geen PC, laat staan een email adres en de internetverbinding ( cafe) doet het vaker niet dan wel.
Maar Elly kan je wel zijn telefoon nummer geven. ( mobiel)
|
Nou dan ga ik toch lekker sms-en met die neef. Geen probleem.
Heeft ie ook een auto.... haha? En echt in de stad Jayapura of in de omgeving?
Yep internetverbindingen die het niet doen, daar weet ik alles van.
(ik was al bang dat ik hier helemaal niets meer zou horen.....)
|
|
|
|
|
|
On 28-07-2011 12:31 Yogya-Bali wrote: Hai AM,
Ik kan je niet veel van dienst zijn omdat mijn voorkeur zeker niet Papua is. Maar ben al een paar maal in Fak-Fak geweest (voor werk). Niet bepaald aantrekkelijk. Je mist er niets aan. Daarentegenover is het aan de andere kant van het schiereiland gelegen Kokas wel de moeite waard. Oude pre-historische afdrukken op rotsen in de baai, aardige bevolking; maar ga niet verder de Golf van Bintuni op want dan krijg je last van steekvliegen. Ik ben er eens geweest en moest met een noodvaart terug met de medepassagiers vanwege die vliegjes.
Waarschijnlijk kan je al vanaf Fak-Fak per auto naar Kokas want men was meer dan 10 jaar geleden al bezig met de weg er naar toe.
Biak nog nooit geweest maar heb recent met een Nederlander gesproken die er een jaar heeft gezeten. Hij was redelijk positief. Met name mooie zeetuinen (als je van duiken houdt?).
Houd er rekening mee dat de afstanden gigantisch zijn. Een boottocht non-stop van Mimika naar Sorong duurde 2 volle dagen (met een snelheid van ca. 9 knopen).
|
Dat de afstanden gigantisch dat realiseer ik mij. Ik vind het wel heel erg jammer dat er bijna geen (fatsoenlijke) wegen zijn. Nogmaals ik hoef niet alles (in een keer) te zien wat ik opgeschreven heb. Drie tot max 5 plaatsen is meer dan genoeg.
Over Fak Fak wordt verschillend gedacht blijkt. Ik ken zoals je misschien weet alleen Manokwari, dat is mijn enige uitgangspunt. Wel jammer als Fak2 niks is omdat vandaar boten/vliegtuigen naar Banda/Ambon gaan. Dat Kokas zal ik eens gaan uitpluizen.
Ik zit niet zo graag onder water of in de lucht maar ik hoor wel meer positieve verhalen over Biak (behalve die regen dan, schijnt zoiets als Bogor te zijn).
Ik denk dat je Timika bedoelt he (geen Mimika). dat is toch een industriestad?
Nogmaals, alle info is welkom, ik maak er uiteindelijk wel mijn eigen verhaal van.
Jan (Bintang) is er ook geweest maar terugspittend geloof ik alleen in Wamena en Jayapura toch?
Thx
|
|
|
|
|
|
|
Mimika is de naam van het havengebied waar Timika vlakbij (nou ja vlakbij) ligt.
Anyway, broeder van Maastrigt is WNI geworden en al decennia woonachtig in Papua .... en een duidelijke Papua-liefhebber. Probeer het eens...
|
|
|
|
On 28-07-2011 13:02 Yogya-Bali wrote: Mimika is de naam van het havengebied waar Timika vlakbij (nou ja vlakbij) ligt.
Anyway, broeder van Maastrigt is WNI geworden en al decennia woonachtig in Papua .... en een duidelijke Papua-liefhebber. Probeer het eens...
|
Ik hem 'm al gevonden. het is van Mastrigt. Ga 'm van het weekend mailen. Ken je hem persoonlijk?
|
|
|
|
|
|
|
AM,
Wij zijn idd naar Sentani/Jayapura en Wamena en omgeving geweest, maar dat is al weer zo'n 4 jaar geleden, dus recente info hebben we niet. Maar we hebben wel genoten van Wamena en onze trektochten in de omgeving.
|
|
Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti
|
|
|
|
On 28-07-2011 19:40 BintangJan wrote: AM,
Wij zijn idd naar Sentani/Jayapura en Wamena en omgeving geweest, maar dat is al weer zo'n 4 jaar geleden, dus recente info hebben we niet. Maar we hebben wel genoten van Wamena en onze trektochten in de omgeving.
|
Ik ben niet van plan om echte trektochten te gaan maken maar gewoon een beetje rondrijden en -wandelen. Dus als het er mooi is dan ben ik al tevreden. Ben een beetje terughoudend omdat ik geen idee heb hoe de toeristenscene daar is. Zij er veel toeristen? (ik kan me dat niet voorstellen). Koud 's nachts? Kan ik er mijn Indonesisch goed uit de voeten? Hoe kijken ze tegen westerlingen aan? Do's en don'ts?
gr
AM
|
|
|
|
|
|
|
hoi Anne Mieke
Zoals je weet ben ik vaak op Papua geweest en met name in Sorong, Biak, Jayapura en Merauke.
Sorong staat zie ik niet op je lijstje.
Biak is een mooi eiland. Het is er erg warm. Waar de naam een 2e Bogor vandaan komt weet ik niet. Ik heb dit in al die keren dat ik er geweest ben in ieder geval niet zo ervaren. De stad Biak op zich is niets bijzonders. Wel vind je er mooie stranden en watervallen. Het oude KLM hotel uit de jaren 50 is weer opgeknapt en heeft een mooie tuin met zicht op zee.
Jayapura vind ik een leuke stad en ook de omgeving is mooi met binnenmeren/baaien en mooie natuur. Een goed, niet goedkoop hotel, is Swissbell aan de haven gelegen.
Merauke is zo plat als een dubbeltje en bijna een groot moeras. Een heel andere natuur dat elders in Indonesie, althans waar ik geweest ben. Riau schijnt er ook zo uit te zien. In Merauke is weinig te beleven en ook goede hotels zul je er niet vinden.
Internet is vrijwel nergens een probleem, niet altijd even snel, maar wel beschikbaar. Vooral in Jayapura uiteraard. Daar is trouwens ook een leuke markt voor handwerk uit Papua.
Bahasa Indonesia spreken ze overal dus voor jou is de taal geen probleem. In Wamena etc...ben ik nooit geweest, maar via Jayapura verschillende vluchten per dag. Je moet dan wel even een permit in Jayapura halen, want zonder dat kom je niet in Wamena. In de door mij bezochte plaatsen heb je verder geen surat nodig.
Zoals je wellicht weet is vliegen van/naar Papua duur. Lionair vliegt rechtstreeks Makassar-Jayapura, Garuda vliegt Makassar-Biak-Jayapura en verder natuurlijk Merpati, maar die zou ik zoveel mogelijk mijden. Naar Merauke zul je helaas moeten met Merpati. De vlucht vanuit Makassar via Jayapura naar Merauke met Merpati gaat trouwens redelijk op tijd en ik heb op die vlucht nog nooit last gehad van cancelen. Het vliegtuig is van de Bupati Merauke (groot wapen Merauke op het vliegtuig) en wordt door Merpati uitgevoerd.
Ik weet overigens niet of je via een andere weg dan Jayapura naar Wamena kan vliegen. Naar Merauke moet je sowieso via Jayapura.
In zn algemeenheid is men erg vriendelijk naar Nederlanders, je zal er met open armen worden ontvangen. Veel toeristen zijn er uiteraard niet, hou er dus rekening mee dat veel mensen met name kinderen naar je zullen roepen. Last heb je er helemaal niet van en ze zijn sowieso niet opdringerig.
Nog even over de vluchten, er is een vlucht met Wings Air (prima propeller vliegtuig) vanuit Ambon naar Sorong, ik dacht niet iedere dag, maar wel handig. Ik heb hem al verschillende keren gevlogen
( wel vroeg in de ochtend)
gr
Leo
|
|
|
|
|
Dag Leo,
Allereerst bedankt voor je uitgebreide verhaal. Dat levert weer meteen veel vragen op hieronder in vetgedrukt.
Sorong staat idd niet op mijn lijstje omdat dit qua stad minder aantrekkelijk/mooi zou zijn. Ik ga niet naar Raja Ampat, dus daarom hoef er niet heen. De enige reden waarom ik er wellicht wel zal komen is dat Sorong samen met Jayapura een gateway is voor de rest van Indonesie. Maar als jij Sorong wel de moeite waard vindt en waarom) dan overweeg ik dat zeker. Dus de vraag is. Waarom Sorong?
Biak wordt steeds interessanter, er is nl. niemand die het er niet leuk/mooi vindt.
Over Merauke hoor ik minder positieve dingen. Mijn bezwaar zelf is dat het overal ver vandaan ligt, dat als ik weer terugmoet via Jayapura moet vliegen en met de boot zit je ook overal heel erg ver vandaag. In de Lonely Planet heb ik gelezen dat ook in Wamena eventueel een permit te regelen is.
Ik dacht dat ik afhankelijk was van Merpati voor Merauke maar ook Batavia heeft vluchten hiernaar toe maar deze laatste heeft beperkte beenruimte, echter is wel goedkoper, Als ik idd toch voor Merauke kies dan kan ik maar in een keer die lange haul maken en dan langzaam via Jayapura weer terug. Dat tickets naar Papua (en sommige binnen papua) duur zijn weet ik maar dat is niet meer dan jammer, daardoor laat ik me niet weerhouden.
Jayapura-Wamena is geen probleem er gaan zelfs heel veel vluchten per dag met Trigana
Met Wings gaat idd vanuit Sorong maar ook vanuit Fak Fak en Kaimana (zelfde vlucht geloof ik). Heb ook gelezen dat deze vluchten heavy booked zijn.
Ik zoek nog actuele timetables van Express Air en Aviastar.
Over de surat jalan: waar kan ik nu vinden voor welke plaatsen ik nu wel of geen surat jalan nodig heb? In de door jouw genoemde steden ok, maar wat als je de omgeving gaat bezoeken, laten we zeggen in een straal tot 50 km? Of kunnen ze dat in Sentani/Jayapura of Merauke vertellen?
Voorbij Lombok is niemand in Indonesie opdringerig. Daar had ik twee jaar geleden in Manokwari ook geen last van. Alleen dat al is een goede reden om naar het oosten van Indonesie te gaan. Ik vind dat met name in NTT, Maluku en destijs ook in Manokwari dat er helemaal niet zoveel geroepen wordt. Je krijgt wel belangstelling maar soms heb ik het gevoel dat de mensen in het oosten wat minder primitief zijn (ik hoop niet dat ik iemand daarmee voor het hoofd stoot)
Waar zijn mooie riviertochten te maken?
Zijn er nog verschillen in het huren van auto of ojek in de genoemde plaatsen? Ik schrok twee jaar geleden nogal van de prijs Rp 1.200.000 voor 8 uur! Ook ojekritten in de Baliemvallei zijn heel erg duur. Ik zou graag wat richtprijzen hebben. Ik weet nu dat dit in Papua (veel) duurder is maar wil me ergens op kunnen orienteren.
Als je, of iemand anders, op bovenstaande vragen nog een antwoord hebt dan graag.
groeten
Anne Mieke
|
|
|
|
|
|
|
Hoi Anne-Mieke,
Ik heb op Papua gewoond en kom er nog geregeld. Biak is momenteel een beetje uit, d.w.z. het gaat daar economisch niet zo goed en daardoor wordt er minder op gevlogen en gevaren. Maar het is wel mooi. Het heeft mooie stranden en er valt wel wat te ziien en te beleven. Maar de faciliteiten zijn wat minder geworden.
Jayapura is een echte provinciehoofdstad, veel ambtenaren, weinig papua's. Eris wel het een en ander te zien, maar het zou niet mijn eerste keus zijn. Andere steden die jij noemt ken ik minder, maar er zijn er ook die niet op jouw lijstje staan die de moeite waard zijn. Tegenover Sorong heb je de Raja Empateilanden waar het erg mooi schijnt te zijn. Ook in en rond Serui is het de moeite waard. Beide plaatsen zijn makkelijker bereikbaar dan sommige op jouw lijstje.
Over surat jalan: in de meeste plaatsen zal niemand je erom vragen om de simpele reden dat men er niet van weet en niet is geïnstrueerd. Alleen rond Nabire zou ik dat risico niet nemen. Hoe de situatie is in Kaimana, Tanah Merah en Merauke weet ik niet
|
|
|
|
|
Trouwens, die tekst op de site van de ambassade is alleen bangmakerij. Ik voel me nergens veiliger dan tussen papua's, het enige waar ik bang voor ben zijn enge ziektes.
|
|
|
|
 AM
Ik weet niets van West Papua en ben er ook nooit geweest alleen verhalen gehoord van kennissen.Ik weet niet of het je interseert.
In Freeport heb je de grootste goud en koper mijnen van de wereld.In de Soeharto periode heeft Tommy daar met behulp van Amerika die mijnen ontgonnen en heeft er een heel nieuwe stad uit de grond gestamt.
Als je meer hierover wil weten kan je googlen.
veel plezier.
|
|
Shalom
|
|
|
|
On 29-07-2011 21:13 Bokito wrote: In Freeport heb je de grootste goud en koper mijnen van de wereld.In de Soeharto periode heeft Tommy daar met behulp van Amerika die mijnen ontgonnen en heeft
|
Dat wist ik al.... Evengoed bedankt voor het meedenken.
|
|
|
|
|
|
|
On 29-07-2011 11:58 Anne Mieke wrote: Voorbij Lombok is niemand in Indonesie opdringerig. Daar had ik twee jaar geleden in Manokwari ook geen last van. Alleen dat al is een goede reden om naar het oosten van Indonesie te gaan. Ik vind dat met name in NTT, Maluku en destijs ook in Manokwari dat er helemaal niet zoveel geroepen wordt. Je krijgt wel belangstelling maar soms heb ik het gevoel dat de mensen in het oosten wat minder primitief zijn (ik hoop niet dat ik iemand daarmee voor het hoofd stoot)
|
Nou mij zeker niet want ik ben het grondig met je eens. De manier van denken in Oost-Indonesië is veel opener. Men vindt zichzelf niet zo'n " herrenvolk " zoals de Javanen, Balinezen, Minangkabauers, etc. uit West-Indonesië. De Sasaks in Lombok daarentegenover hebben juist weer een inferioriteitscomplex dat zij trachten te compenseren met een " herrenvolk "-gevoel als moslim zijnde.
Ikzelf voel me met name op Maluku en Flores als een vis in het water. 2 jaar geleden verbleef ik geruime tijd op Maluku en dat was voor mij een verademing. Geen stress van bekrompen en simplistisch denkende Javanen of Balinezen (die zichzelf de Herrenvolken van Indonesië wanen met de beste cultuur) om me heen die 180 graden omgekeerd evenredig denken en reageren (antipode).
Op Flores, Maluku, Timor eerlijke directheid.
|
|
|
|
|
hoi Anne Mieke
Sorong is alleen interessant als je naar Raja Ampat wilt, verder niet, maar als je vanuit Ambon komt bijv is het wel een handige vlucht. Recht tegenover de airport in Sorong is het meridien hotel, niet te verwarren met de naamgenoot in Jakarta. Is redelijk, goed internet en ik denk zo rond de Rp 500.000 op het moment.
Vanuit Sorong kun je dus naar Jayapura, Manokwari en nog vele andere plekken. Niet naar Biak overigens.
Voor zover ik ervaring heb, heb je in geen van de plaatsen, ook voor de omgeving niet, een surat nodig. Voor mn werk kom ik ook ver buiten de steden, maar nooit iemand die ook maar naar een surat gevraagd heeft. Wat ik wel hoorde van vrienden is dat je niet in Wamena je surat kunt regelen. Dat moet je doen voordat je er heen gaat.
Express air heeft wel een site, maar daar kun je niet veel mee. Je zult dus naar een kantoortje moeten. Ze vliegen ook op Jakarta, dus daar zou je het moeten kunnen vinden op de domestic terminal. Ik heb wel met ze gevlogen van Sorong naar Makassar. Niets mis mee.
Prijzen van auto met chauffeur ken ik niet.
Voor Biak, Sorong en Merauke ken ik wel iemand waar ik kan informeren.
|
|
|
|
On 30-07-2011 16:05 leomanado wrote: hoi Anne Mieke
Sorong is alleen interessant als je naar Raja Ampat wilt, verder niet, maar als je vanuit Ambon komt bijv is het wel een handige vlucht. Recht tegenover de airport in Sorong is het meridien hotel, niet te verwarren met de naamgenoot in Jakarta. Is redelijk, goed internet en ik denk zo rond de Rp 500.000 op het moment.
Vanuit Sorong kun je dus naar Jayapura, Manokwari en nog vele andere plekken. Niet naar Biak overigens.
Voor zover ik ervaring heb, heb je in geen van de plaatsen, ook voor de omgeving niet, een surat nodig. Voor mn werk kom ik ook ver buiten de steden, maar nooit iemand die ook maar naar een surat gevraagd heeft. Wat ik wel hoorde van vrienden is dat je niet in Wamena je surat kunt regelen. Dat moet je doen voordat je er heen gaat.
Express air heeft wel een site, maar daar kun je niet veel mee. Je zult dus naar een kantoortje moeten. Ze vliegen ook op Jakarta, dus daar zou je het moeten kunnen vinden op de domestic terminal. Ik heb wel met ze gevlogen van Sorong naar Makassar. Niets mis mee.
Prijzen van auto met chauffeur ken ik niet.
Voor Biak, Sorong en Merauke ken ik wel iemand waar ik kan informeren.
|
Ik kom straks vanuit Jakarta (of heel misschien uit Makassar). Als ik toevallig in Sorong terecht kom dan kijk ik er een dagje rond. Ik ga niet naar Raja Ampat.
Dat Biak is nog niet zo simpel ben ik wel achter. Ik kan er vanuit Jayapura komen (zelfs vanuit Merauke) maar verder lijken er alleen verbindingen te zijn met Makassar of Jakarta dus idd niet naar Sorong maar ook niet naar Fak2 of Kaimana. Ik ben ook al met Pelni aan het puzzelen geweest maar ik heb nog geen passend plan (voorzover mogelijk natuurlijk met Pelni) Ik vraag me dus af hoe ik van Biak in Fak2 kom zonder eerst via Jayapura en Sorong te hoeven. Express Air heeft idd wel een site maar volgens mij is die niet echt up to date. Ik heb er twee jaar geleden mee gevlogen van Ternate naar Makassar. Idd niks mis mee. Maar ik stap overal wel in anders dan kom ik nergens. Zal straks idd eens kijken of ze een kantoor op het vliegveld van Jakarta hebben, als ik doorvlieg naar Papua dan heb ik daar tijd genoeg voor. Weet je iets van Aviastar?
Als je voor mij op Biak, Sorong en Merauke wil informeren graag . Het zou wel fijn zijn als ik goede richtprijzen heb en iedere Rp 100.000 onder de Manokwariprijs van twee jaar geleden is er een.
Als het Wamena wordt dan zal ik de sj in Jayapura of Sentani regelen. Dat vind ik zelf ook wel een fijner gevoel.
Dank voor zover
|
|
|
|
|
|
|
Rechtsstreeks van Biak naar Fakfak kun je wel vergeten. Kan alleen via een omweg, b.v. via Sorong.
Biak is het makkelijkst te bereiken vanaf Jayapura met Garuda Indonesia.
Helaas is nog het slecht reizen in Papua, er wordt wel meer gevlogen dan vroeger, maar economische motieven spelen daarbij - logischerwijs - de belangrijkste rol. PELNI kan inderdaad een alternatief zijn, hangt er een beetje vanaf op je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Er zijn plaatselijke vliegmaatschappijen actief, zoals b.v. Susi Air (zeer betrouwbaar, wel duur), maar ook Pelita Air (als ik me goed herinner) en de MAF ( van de missie).
groet, koming
|
|
|
|
On 30-07-2011 20:59 koming wrote: Rechtsstreeks van Biak naar Fakfak kun je wel vergeten. Kan alleen via een omweg, b.v. via Sorong.
Biak is het makkelijkst te bereiken vanaf Jayapura met Garuda Indonesia.
Helaas is nog het slecht reizen in Papua, er wordt wel meer gevlogen dan vroeger, maar economische motieven spelen daarbij - logischerwijs - de belangrijkste rol. PELNI kan inderdaad een alternatief zijn, hangt er een beetje vanaf op je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Er zijn plaatselijke vliegmaatschappijen actief, zoals b.v. Susi Air (zeer betrouwbaar, wel duur), maar ook Pelita Air (als ik me goed herinner) en de MAF ( van de missie).groet, koming
|
Ik hoef niet rechtstreeks van Biak naar Fak2 maar met een overstap alleen via Sorong kan ik het ook niet gevonden krijgen. Dat schrijf ik ook het gaat dan blijkbaar EN via Jayapura EN nog eens via Sorong. Die Pelni heb ik al uitgezocht, voorzover mogelijk maar dat gaat ook niet. Ik dacht dat Pelita alleen in NTT vloog en daar weet ik van dat ze dan weer wel en dan weer niet vliegen. Susi Air heeft een timetable op het internet staan maar van oktober 2010. Van/naar Biak zit er niks bruikbaars tussen.
Van MAF kan ik geen bestemmingen vinden. Ik dacht ook dat het allemaal hele kleine vliegtuigen zijn die voornamelijk in het binnenland en inderdaad alleen voor de missionarissen/werknemers te gebruiken zijn.
Het is een gepuzzel.
|
|
|
|
|
|
|
Van tevoren plannen is lastig inderdaad. In Papua bljken time tables ineens niet zo veel waard. Soms zit je ergens een dag langer dan je had gedacht. Je kunt het beste locaal informeren. Reizen in Papua kost nou eenmaal tijd. BTW, het leven in Wamena is een stukkie duurder dan in de rest van de provincie omdat ze alles moeten invliegen.
goeie reis,
Koming
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|