Vraagjes over prijzen & fooien ???

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
535 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
SunShine
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort voor het eerst naar Indonesie en heb enkele vraagjes;

- Wat is een redelijke fooi voor een privťchauffeur, aan het eind van 1 week rondreizen (2 personen) (indien alles naar wens is gegaan)? Wie heeft hier ervaring mee? Ik dacht aan een bedrag tussen de Ä25 en Ä50. Ik wil een leuk fooitje geven, zonder iemand te beledigen ofdergelijke.

- Wat zijn ongeveer de prijzen voor;
- 1 potje tijgerbalsem
- 1 setje tijgerbalsem-pleisters
- 1 durian/mango/kokosnoot

Ik ben namelijk heel slecht in afdingen en was benieuwd wat de gemiddelde prijs van zo een 'standaard product' is Emoticon: Clown

Alvast hartelijk bedankt!!!

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Je andere vraag heb ik reeds beantwoord, had ook wel in een posting gekund allemaal om het overzichtelijk te houden, maar dat terzijde.

Hoeveel warmtepleisters en tijgerbalsem denk jij te kopen in IndonesiŽ? Heb geen idee wat dat daar kost maar reken maar op een kwart van wat het in Nederland kost, zo niet minder.

Afdingen doe je niet op tijgerbalsem, dat doe je op markten en toeristische plekken. Bij plekken waar afdingen mogelijk is nemen wij vaak als beginpunt 10-15% van de originele prijs en uiteindelijk krijgen we het vaak voor maximaal de helft van de prijs. Maar mijn vrouw is Indonesische, dat gaat je als bule niet lukken.

From Dayeuhkolot with love

willempie
Gebruiker
spacer line

De fooi voor een chauffeur is meestal Ä 5 p.p per dag.
Vergeet vooral niet dat de chauffeur zijn salaris inclusief benzine, onderdak en eten ontvangt. Dit is meestal niet meer dan Ä18 per dag. Dus per saldo na 3 politie controles houd hij niet veel over. Hij zal altijd alles proberen om te voorkomen dat u uw koffers moet openmaken!

joost
Gebruiker
spacer line

SunShine,

De durian is ongeveer 30.000 per kilo momenteel. (2,6 euro ongeveer)
de kokosnoot 5000 ongeveer per stuk
Mango is er nu niet bij ons. normaal in de oogsttijd 5000 per kilo.
Tijgerbalsum 2500 een klein potje.
Pakje balsemplijster 15.000

Wij adviseren om de chauffeur smiddags en avonds eten te geven.
Maar 5 euro p/p per dag is in mijn ogen veel.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 20-07-2011 23:29 willempie wrote:
De fooi voor een chauffeur is meestal Ä 5 p.p per dag.
Vergeet vooral niet dat de chauffeur zijn salaris inclusief benzine, onderdak en eten ontvangt. Dit is meestal niet meer dan Ä18 per dag. Dus per saldo na 3 politie controles houd hij niet veel over. Hij zal altijd alles proberen om te voorkomen dat u uw koffers moet openmaken!

Op Java (en ook Sumatra) zijn de chauffeursvergoedineng 100.00 rupiah per dag, 25.000 eetgeld en 75.000 hotelgeld. Vaak inbegerepen in de huurprijs per dag.
Er zijn 2 soorten daghuur prijzen, voor in de stad zelf( Jakarta en grote steden) en buiten de stad.
Ook zijn er verschillende huurprijzen, is afhankelijk van hoe lang de auto/chauffeur standby is .Is het 10 uur , 12 uur, 18 uur ?

Ik geef extra uang kopi 25.000 rp per dag En vaak mag de chauffeur mee eten ..Na afloop van een paar dagen huren ( buiten de stad) geef ik extra tip . Afhankelijk van mijn " tevredenheid".
In de afgelopen 30 jr heb ik nog nooit meegemaakt dat bij een wegcontrole de verkeerspolitie naar mijn koffer kijkt laat staan aanraken.

Op Java heb ik hoogstens 2x een wegcontrole meegemaakt.
Op Bali is het een paar keren , en moet de chauffeur dokken.
Het hoort erbij omdat hij zonder de vereiste vergunning mensen vervoert.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-07-2011 07:31 joost wrote:
SunShine,

De durian is ongeveer 30.000 per kilo momenteel. (2,6 euro ongeveer)
Durian per kilo is alleen in de supermarkt. Deze durians zijn erg groot (vaak te groot voor 1 of 2 personen) en is vaak import.
Op straat worden kiloprijzen niet gehanteerd, maar wordt naar de maat gekeken. Verder kijkt de verkoper met je mee wel het beste is naar jouw smaak, voorzover mogelijk natuurlijk.
Durianprijzen zijn heel divers in Indonesie. Op Sumatera zijn ze veel goedkoper dan bv op Bali of Java. Op Sumatera kun je er al een hebben voor Rp 5000 terwijl je er op Bali minstens 2 tot 3 keer zoveel voor betaald. Prijzen zijn ook afhankelijk van het seizoen (midden, eind) cq aanbod. Ik vind (buiten Sumatera) Rp 20.000 een redelijke prijs.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

SunShine
Gebruiker
spacer line

Hartelijk dank voor de reacties! Emoticon: Shiny
Heeft iemand toevallig zelf nog een voorbeeld wat hij/zij fooi heeft gegeven na +/- een week een rondreis met een privechauffeur?

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Wat de fooien betreft,heeft hij met jou mee gegeten en of gedronken?
Slapen doe ze soms gratis in een klein kamertje in het hotel of in de wagen of zelfs bij een kenis.
Ze hebben liever centen.

Ga gewoon verder op je gevoel

trees
Gebruiker
spacer line

wij kregen advies om 1 euro per persoon per dag voor de rondreis te geven.
Hun eten en overnachting is al betaald door reisorganisatie

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

1 euro pppd? Daar zullen ze niet rijk van worden.
In de VS geeft men toch ook standaard 15-20% fooi in de horeca? Waarom zou je in IndonesiŽ dan ineens 1 euro pppd geven? Wij gaven elke dag 5 euro vanwege de goede service. Die mensen moeten er wel een gezin van onderhouden en ze werken meer dan 12 uur per dag voor een schamel loontje...

paulana
Gebruiker
spacer line

Van wie kreeg je dat advies Trees ?

Ben het helemaal met Moyet eens, ze moeten van dat schamel loontje wel een gezin onderhouden en werken meerals 12 uur per dag. 5 euro is zeker niet teveel...

Om Swastiastu

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Vergeet ook niet dat die mensen geen pensioenopbouw hebben, ieder moment ontslagen kunnen worden, geen rechten hebben en als ze lange tijd ziek zijn, ze ook hun baan zullen kwijt raken...

paulana
Gebruiker
spacer line

Ja ,ook dat is helaas een waarheid als een koe, tenzij je ze een contract geeft (moet met KITAP) maar ook zonder KITAP kan je ze zekerheid bieden , je doet je best, ook met die koffie heb je het grootste gelijk,waarom die zakjes en cups, terwijl je hier de lekkerste koffiebonen bwvs voor het plukken hebt en het is nog leuk ook,maar de verwende Buitenlander wil het zo en de klant is helaas Koning!! (nog)

Om Swastiastu

trees
Gebruiker
spacer line

Sla de reissites er maar op na dan zie je dat dit als richtlijn wordt aangehouden.
maar de keus is aan jezelf. (Heb ook gezien van 0.50 cent pp)

Maar het Loon in de VS is natuurlijk niet te vergelijken met het loon in Indonesie.
Het moet wel in verhouding blijven met een maandsalaris. In Nederland krijgt een serveerster ook geen maandsalaris met fooi bijelkaar

Zelf geven bij 100 euro voor een rondreis van 10 dagen met 4 pers.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er zijn wel meer meer mensen in Indonesie die geen pensioenopbouw hebben maar niet werkzaam zijn in de reiswereld.
Ik vind het sowieso anders dat als je een georganiseerde reis boekt of je regelt ter plaatste bijvoorbeeld een chauffeur. Rp 50.000 fooi per dag vind ik aan de hoge kant. Zeker in het voorbeeld wat hierboven genoemd wordt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

paulana
Gebruiker
spacer line

Begrijp ik dat goed dat jezelf 100 euri geeft voor 10 dagen,maakt niet uit hoeveel personen,
maar dat is een heel aardig bedrag!! Ik weet niet of je ervaring hebt daarmee, maar een tipje van mij : geef een kwart als voorschot als jullie al onderweg zijn dat wordt zeer zeker op prijs gesteld.

Om Swastiastu

trees
Gebruiker
spacer line

wij geven dus 2.50 per persoon per dag. dit komt dus neer op 10 euro per dag voor onze prive rondreis.
Ik vind het persoonlijk aan de hoge kant maar vind het waard.

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

On 21-07-2011 20:45 trees wrote:
Sla de reissites er maar op na dan zie je dat dit als richtlijn wordt aangehouden.
maar de keus is aan jezelf. (Heb ook gezien van 0.50 cent pp)

Maar het Loon in de VS is natuurlijk niet te vergelijken met het loon in Indonesie.
Het moet wel in verhouding blijven met een maandsalaris. In Nederland krijgt een serveerster ook geen maandsalaris met fooi bijelkaar

Zelf geven bij 100 euro voor een rondreis van 10 dagen met 4 pers.

Je kan de VS zeker niet vergelijken met IndonesiŽ, want in de VS hebben de mensen wel pensioenopbouw, ziektekostenverzekering, ziektewet etc. Waar ik op doelde is dat je als Nederlander in de VS/Canada ook 15-20% tips omdat dat gebruikelijk is vanwege de lage basissalarissen in de horeca. Maar in IndonesiŽ vinden de meeste Nederlanders het ineens OK om een scheet en drie knikkers te geven.

Begrijp me niet verkeerd, 100 euro in tien dagen is niet slecht hoor, maar da's dan ook iets anders dan 1 euro per dag. Van een salaris van 100 euro per maand kun je namelijk in IndonesiŽ de kinderen al bijna niet meer naar school sturen...

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 21-07-2011 20:45 trees wrote:

Je hebt gelijk.
Een chauffeur salaris in vaste dienst is ongeveer tussen 1000.000-1500.000 , inclusief overwerk.
Zie ook de minimumloon , waar veel werkenden vaak niet krijgen.
Huurauto kost op Java ongeveer 450.000 rup per dag , dat is voor de eigenaar van de auto/ of de baas, die een deel aan de chauffeur geeft .In de meeste gevallen werken de chauffeurs op oproepbasis .
Buiten de stad moet de klant meestal 100.000 rph ( eet/hotelkosten) extra geven aan de chauffeur.

Alles wat je extra geeft ( 0,50 cts / 1 euro of 2 euro of meer ) is gewoon een dagtip .
Het is normaal dat je hun vraagt om samen te eten, meestal zeggen ze nee omdat ze liever het bedrag in geld vorm krijgt.
Mijn gewoonte is om "uang roko/kopi te geven ( geen uang makan) van ongeveer 25.000 rph en ook gaat de chauffeur op zijn minsst 1x mee eten wat de pot schaft.

bisa dicek of makemyday .

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Potje tijgerbalsem? ca. Rp. 2.500 - 3.000,-
Lokale durian? ca. 8.000,- per stuk.
Thaise Durian? ca. 20.000,- per kilo
Mango? Hangt af van de soort mango. Momenteel is er alleen import-mango (duur) te koop, ca. Rp. 25.000,- per kilo. Lokale mango kost "in het seizoen" iets van Rp. 9.000,- per kilo.
Kokosnoot? Rp. 5 - 8.000,- per stuk

Als op de bon / rekening al een bedrag / percentage staat vermeld voor "service" dan tip je in het geheel niet.

Als iemand slechts gedaan heeft waarvoor hij aangenomen is en jij hem al betaald (chauffeur) of zijn / haar baas hem / haar daarvoor een salaris betaalt, dan tip je ook niet. Pas als iemand iets extra voor je gedaan heeft of extra aandacht aan je heeft gegeven, dan tip je hem / haar.

Als je reden hebt om te tippen, dan tip je ca. 10% van het rekening bedrag. Als handvat: Een gemiddeld dag-salaris van iemand die uitvoerend werk doet in de horeca hier op Bali, evenals van chauffeurs, ligt rond de Rp. 50 - 70,000,-. Winkelpersoneel verdient tussen de Rp. 30 en 50,000,- per dag.

Indonesiers tippen onderling vrijwel niet. Zij laten vaak alleen de vieze muntjes van het wisselgeld liggen.

Afhankelijk van waar je bent (hoe toeristischer, hoe hoger de vraagprijs) hangt ervan af hoeveel je moet / kunt afdingen. In bijv. Ubud en Sukawati kun je makkelijk slechts 25% van de vraagprijs bieden en uiteindelijk afronden op ca. iets van 35 tot 40% van de vraagprijs.

If you have nothing to loose, you can risk everything

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 21-07-2011 21:18 schreef trees:
wij geven dus 2.50 per persoon per dag. dit komt dus neer op 10 euro per dag voor onze prive rondreis.
Ik vind het persoonlijk aan de hoge kant maar vind het waard.

Het is een goed bedrag Trees, zeker als jij het dat ook waard vindt[ !!
Want daar gaat het uiteindelijk om./i] Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

SunShine
Gebruiker
spacer line

Zijn er nog meer mensen die een voorbeeld kunnen geven wat zij als fooi hebben gegeven aan een prive chauffeur ?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,762,295 pageviews Een website van indahnesia.com