Noord-Sumatra & keuzes..

Subforum Sumatra 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
GertW
Gebruiker
spacer line

We hebben al veel gelezen op dit forum en vroegen ons af of jullie ons kunnen helpen met onderstaand.

Wij hebben 8 dagen (van vertrek tot aankomst in Medan) en vragen ons af of het haalbaar is om Bukit Lawang, Lake Toba en Berastagi aan te doen. In Bukit Lawang willen we graag minimaal een nacht in de jungle slapen. Over Berastagi hebben we nog niet heel veel gelezen en vragen ons af of dit een 'must-see' is.

Kunnen jullie je vinden in bovenstaand of zijn er nog andere 'must-sees'? We hebben gelezen dat je vrij makkelijk met mini busjes kan reizen. Is dit zo en maakt de volgorde waarin we BL, Toba en evt Berastagi bezoeken nog uit?

Alvast super bedankt voor de info!

flipse
Gebruiker
User icon of flipse
spacer line

Beste Gert,

zonde om dan Tangkahan over te slaan. Een plaatsje aan de rand van de jungle, waar je o.a. een jungletrek per olifant kunt maken. Zeker een 'must' als met opgroeiende jeugd reist,of zelf avontuurlijk bent aangelegd.
Kijk voor een voorbeeldreis op mijn website: www.merapi.nl/reis_onderdeel/8(...)tra_cultuur_avontuur

Salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Berastagi is voor mij niet zo erg denderend , en zeker als ik speciaal moet omrijden.
Je kan daar "moeilijk" eten , of je moet mss bij een grote hotel lunchen.
De "beroemde"pasar heb ik niet bezocht , vind niet de moeite waard .

In ieder geval mijn eerste reactie was : is dit alles ?
We zijn vanaf Prapat gekomen , alleen een zijweg waar geen openbaarvervoer komt was de moeite waard .
Je kan Toba meer vanaf de heuvels zien en zie je veel koffieplanten langs de weg.
Als je die weg wil nemen moet je wel een huurauto met chauffeur hebben.
We logeerden bij Sibayak hotel.

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Als je naar Tangkahan gaat, moet je wel vantevoren een olifantentocht reserveren (als je dat wilt doen uiteraard). Het aantal olifanten is zeer beperkt en iedereen die erheen gaat, wil dit tochtje maken. Tangakahan is sowieso een schitterend plekje, ook zonder olifantrit, vind ik. Je moet jezelf wel een beetje kunnen vermaken en tevreden kunnen zijn met zitten op een boomstam, kijkend naar de kinderen die spelen in de rivier. Wij zijn 1 nacht in Medan geweest, 2 nachten Tangakahan, 2 nachten Bukit Lwang, 3 nachten Lake Toba. Precies 8 nachten dus, ik vond dat ook prima.
Groet Elsbeth

mkral
Gebruiker
spacer line

hallo,
ik weet niet met hoeveel personen je reist, en met of zonder kinderen?
weet ook niet wanneer je gaat?
maar het lijstje wat je noemt is in mijn ervaring wel krap. je overnacht eerst in medan? of wil je ook medan zelf zien? valt niet zoveel te zien daar eigenlijk, maar je kan nog wel met trija travel, van hotel deli plaza een historische toer boeken, zorg dan wel dat je de nederlandse manager ( dhr. Buiskool) of zijn vrouw, mee krijgt als gids, anders hoor je niet zoveel, hij heeft ook een boekje over historie van medan geschreven.

Bukit Lawang kan echt wel leuk zijn, zeker als je het geluk hebt om de urang utans te zien. Je moet ongeveer halve dag reistijd rekenen vanaf Medan , en dan minstens 1 dag daar verblijven, of beter nog 2 dagen!!.

Ik zou zelf denk ik ook Brestagi schrappen als je te weinig tijd hebt, vond het persoonlijk ook niet zo geweldig, ( het was ook fris daar!!) maar misschien houd je van vulkanen? Ik ben er geweest en het naar de top lopen kost echt wel een dag.
Tangakahan ken ik niet,
wat ik wel ken, en wat echt heel wat anders is : het eiland Pulau Weh, of door sommigen Sabang genoemd. Ik heb daar samen met mijn ( indonesische) man een guesthouse gebouwd, en we hebben nu onze eerste gasten gehad en die waren helemaal entoesiast. Kijk maar eens op
www. pulauwehguesthouse.com. Je zou dan vanaf Medan naar Banda Aceh vliegen ( verschillende vluchten per dag mogelijk) en daar met de veerboot van 16.00 uur naar het eiland. Ik kan regelen dat je vanaf vliegveld gehaald wordt met taxi naar veerhaven, en ook op het eiland regel ik het vervoer voor je.
Dan doe je echt wat anders!!! er zijn je al wel genoeg voor gegaan, maar toerisme op Sabang is slow, en kleinschalig. Zo kom je in het echte indonesie terecht!!

als je toevallig in oktober/eind sept gaat , is mn man er ook
groet
Marian

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Beste Marian,

De poster komt aan in Medan en heeft 8 dagen te besteden in Noord Sumatera en vraagt zich af welke combinatie het beste is. Hij schrijft er ook bij dat ze graag minimaal een nacht in de jungle slapen. Dan komen er wat adviezen en jij komt even langs om te zeggen dat ze maar naar pulau Weh moeten. Hoe je het ook wendt of keert maar een retour Medan-Banda Aceh en 2 overnachtingen op pulau Weh kost minimaal 3 dagen waarvan twee reisdagen. Ja precies wat je zegt dan doen je wat anders, namelijk veel reizen en om wat eigenlijk? Pulau Weh is niet zo bijzonder en haalt het niet bij vele kleine eilanden in het oosten van Indonesie. Zelfs de eilanden uit de kust bij Sibolga en Padang zijn nog mooier... En dan komen ze in het echte Indonesie terecht? Wat bedoel je daarmee? Medan, Bukit Lawang en Tangkahan en Berastagi zijn niet het echte Indonesie?
Of moeten ze er naar toe omdat jij daar een guesthouse hebt? Of gaan de zaken slecht?

Ik reageer niet zo vaak op dit soort postings maar dit keer schiet het me in het verkeerde keelgat. Je gaat niet iemand met 8 dagen op Noord Sumatera “even" naar pulau Weh sturen. En als het dan toch Aceh moet zijn dan honderd keer beter naar de binnenlanden van Aceh, naar Kutacane, Ketambe, Blangkejeren of Takengon.
Met 8 dagen Noord Sumatera is voor hen de keuze al moeilijk genoeg en de jungle zoals bij Bukit Lawang of Tangkahan vind je echt niet op Sabang.

gr
Anne Mieke

avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)

erwin
Gebruiker
spacer line

Ik ben het met Anne Mieke eens. Ik was een aantal jaren geleden op Pulau Weh om te duiken. Het duiken vond ik perfect, maar voor de rest had het eiland weinig te bieden vond ik. Wel leuk als je in Banda Aceh bent en zeeën van tijd hebt, maar van Medan naar Aceh vliegen enkel en alleen om Pulau Weh te bezoeken vind ik zonde van de tijd en het geld.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er staan al veel modellen met reisadviezen en –routes over Noord Sumatera op dit forum. Die van Elsbeth is zeer goed bruikbaar mbt route en verdeling in dagen.
Het schiereiland Samosir is op verschillende manieren te bereiken, de meest voorkomende via Parapat, oversteek 30 a 40 minuten of via de westroute vanuit Berastagi via Sidikalang en Tele. Hoewel deze laatste route minder gebruikt zou je deze als heenroute kunnen gebruiken zodat je een rondje maakt. Het alternatief is heen en terug via Parapat met de boot of ferry. Je bent dan het snelst in Medanm via Pematang Siantar en Tebing Tinggi. De route tot Tebing Tinggi is mooi. Je gaat via de oostkant van het meer en daarna door een stuk mooi bos naar PS. De weg naar TT staat vol met oliepalmen links en rechts (maar als je de route vanuit Medan naar Bukit Lawang neemt dan heb je die inmiddels al meer dan genoeg gezien).

Ik geloof dat ik maar eens een pleidooi moet houden voor Berastagi.
Berastagi is een stuk koeler dan Medan of Bukit Lawang. Het ligt op behoorlijke hoogte (1400 meter?) waardoor het overdag lekker warm is maar zeker niet te heet en het ‘s nachts afkoelt tot een goede slaaptemperatuur waardoor je geen airco nodig hebt. In het droge seizoen kan het er zelfs wel koud worden ‘s nachts (buiten dan natuurlijk). Ook regent het er nogal eens en als je de omgeving ziet dan snap je ook meteen waarom. Berastagi is omgeven door prachtige landschappen met vulkanen waaronder de Sibayak. Er zijn in de buurt ook oude traditionele dorpen zoals Lingga (ten westen van Kabanjahe) en Dokan op de weg naar Merek. Nog dichter in de buurt het dorpje Peceren met een paar adathuizen waar je vanuit Berastagi zelfs naar toe kan lopen. Deze dorpen worden op dit forum zelden genoemd, waarom weet ik niet want ze zijn echt een bezoek waard. Sowieso oost van Berastagi zijn mooie wegen in te slaan. Als de Sibayak niet beklimt (het is niet al te moeilijk) dan kun je in elk geval er dicht bijkomen. De natuur eromheen is schitterend.
Ik vond vroeger Berastagi ook niet zo geweldig maar het stadje een een stuk bijgetrokken de laatste tien jaar. Er zijn heel veel hotels en guesthouses. Een van mijn favorieten daar is het Multinational Resthouse dat op de weg naar de Sibayak ligt, een of twee kilometer buiten het centrum. Het hotel ligt in een tuin dat je eerder een park kunt noemen en is heel groots opgezdet, zo ook de balzalen van kamers. Aan beiden zijden van de kamer een balkon met schitterende uitzichten. En eten kun je natuurlijk op heel veel plaatsen in Berastagi zoals ‘s avonds in de kaki lima’s waar je ook kunt zitten. In diezelfde hoofdstraat ook een aantal Padang restaurants oa Garuda. Je hoeft echt niet alleen in je hotel te eten (bij de meesten niet eens mogelijk trouwens).

Voor alle overnachtingsplaatsen geldt of het nou BL, Tangkahan, Berastagi, Parapat of Tuk Tuk is: niet op die vierkante kilometer blijven maar wandelen, fietsen, brommeren of met de auto en je komt de mooiste dingen tegen.

Mbt de volgorde van de reis. Op de een of andere manier kiezen mensen het vaakst om eerst naar BL of Tangkahan te gaan en daarna Berastagi en/of Toba. Daar zit wel een logica in, eerst actief het bos in en/of de vulkaan op en daarna wat rustiger aan bij het Tobameer. Echter als je vliegtuig vanuit Medan aan de vroege kant vertrekt dan ben je vanuit Bukit Lawang sneller in Medan dan vanuit Samosir.
Bukit Lawang-Medan via Binjai is ongeveer 2,5 a 3 uur (auto)
Samosir-Medan moet je rekenen op ongeveer 5 a 6 uur (inclusief oversteek naar Parapat bus of auto naargelang hoe snel je een bus kunt krijgen - hiervoor hoeft je niet eerst naar de terminal in Parapat maar kun je gewoon je duim opsteken aan de hoofdweg, Jalan Sisingamangaraja - en hoe het verkeer is. Met name Tebing Tinggi - Medan kan erg druk zijn
Samosir Medan via Berastagi kan ook nog en zal eenzelfde tijd in beslag nemen als de rechtstreeksere route via Tebing Tinggi. Doe je dit met de bus dat zit 'm de onzekerheid in de weg langs de oostoever vanuit Parat naar Merek en verder naar Kabanjahe/Berastagi waarbij regelmatig de route via Siantar wordt aangeboden (en dan kun je net zo goed rechtstreeks via TT naar Medan)

gr
Anne Mieke

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Brastagi .
Heb zoveel lovende reacties gelezen van medelanders.
Dat is de reden waarom we afgelopen juni langs geweest waren .
Heb ook diverse Indonesische site (objek parawisata) na gelezen.

Eerst wilden we bij de Danau Toba hotel ( een beetje cottageachtig geval) , heb de keuze aan mrs en jr overgelaten.
Niet gekozen , ben uiteindelijk bij Sibayak gelogeerd .
Daarna zijn we naar zo n , heuvel gegaan waar je van uit de top de stad brastagi kan zien .
De receptie van Sibayak kan ons niet verder helpen toen we vroegen wat er te zien was in Brastagi.

bisa dicek of makemyday .

Tanja
Gebruiker
spacer line

Hallo Gert,

Zoals de anderen al zeggen: het is een beetje vol voor 8 dagen. Ook ik zou Berastagi overslaan! Het is er nogal fris en ik vond het niet echt boeiend. Maar als ik het verhaal van Anne Mieke lees klinkt het wel goed Emoticon: Smile . Zo zie je maar: smaken verschillen.

Zoals Anne Mieke zegt: Pulau Weh toevoegen kost iets te veel tijd als je maar 8 dagen hebt. Maar in tegenstelling tot Anne Mieke en Erwin vind ik het eiland toch echt wel de moeite waard! Juist omdat het eiland zo weinig toeristisch is. Je kunt er heerlijk relaxen.

Ik heb toevallig vorig jaar in het guesthouse van Marian gelogeerd (althans: het was een guesthouse van een Nederlandse Marian en haar Indonesische man, dus het moet haast wel dezelfde zijn). De plek van dat guesthouse was echt geweldig: een fantastische snorkel (en duik)plek recht voor de deur. Heel bijzonder.

Misschien iets voor een volgende keer....

Groeten, Tanja

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-07-2011 10:03 Tanja wrote:
Maar in tegenstelling tot Anne Mieke en Erwin vind ik het eiland toch echt wel de moeite waard! Juist omdat het eiland zo weinig toeristisch is. Je kunt er heerlijk relaxen.
Natuurlijk is het eiland weinig toeristisch. Maar er zijn echt vele mooiere eilanden in (het oosten) Indonesie. Dat krijg je als je veel gezien hebt, dan ga je ongewild toch vergelijken en dan komen de eilanden van oa. Maluku echt hoger in het rijtje.
En, zoals al gezegd, als je nou toevallig al in Banda Aceh bent dan kun je pulau Weh erbij doen maar zeker niet om er voor een paar dagen voor heen en terug te vliegen.

Tanja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke,

er zijn inderdaad veel mooiere eilanden in het oosten van Indonesie. Maar ik had het dan ook niet over mooi(er), maar over "de moeite waard en lekker relaxen".

Ennuh: er zijn ook mooiere eilanden elders op de wereld. In Vietnam of Belize bijvoorbeeld. Maar gezien jouw ruime reiservaring wist je dat natuurlijk al Emoticon: Bye bye .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-07-2011 14:22 Tanja wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Ennuh: er zijn ook mooiere eilanden elders op de wereld. In Vietnam of Belize bijvoorbeeld. Maar gezien jouw ruime reiservaring wist je dat natuurlijk al Emoticon: Bye bye .

Of course... Emoticon: Smile

Elliew
Gebruiker
spacer line

Hoi Gert,

Wij zijn net terug van de reis sumatra-java-bali.
Wij hebben 9 nachten vertoefd op sumatra.

ons reisschema zag er als volgt uit:
aankomst medan in avond, 2 nachten geslapen om bij te komen.
2 nachten tankahan
2 nachten bukit lawang, waarvan 1 in de jungle
1 nacht Berastagi, om de reisafstand tussen bukit en samosir te breken.
2 nachten Samosir eiland.

Deze planning was super. Tijd genoeg, ook naast alle reistijd.
Want voor de reis mag je best even (6 uur naar Tangkahan bijvoorbeeld, was wel met public bus) uittrekken, slechte wegen, drukke wegen.

Vwb de plaatsen die jullie willen zien, zou dat best moeten kunnen, is mijn mening...

een tip: verblijf in 'on the rocks' in Bukit Lawang. DIt is aan de junglegrens en vanuit daar kun je goede trips regelen (50 euro voor tweedaagse tour, incl overnachting en al het eten).

succes met plannen!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,699,542 pageviews Een website van indahnesia.com