Nieuwe tekst bij standbeeld Jan Pietserszoon Coen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
55 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dutchbird
Gebruiker
spacer line

Wat er precies komt te staan en hoe de nieuwe tekst eruit komt te zien wordt later bekeken Emoticon: Shut up!

NGS stock photos

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ach wat moet er in die tekst komen te staan, dat hij op enkele honderden na de volledige bevolking van de Banda eilanden heeft uitgemoord? (Mladic is er een kleine jongen bij)
Ik ben ook nieuwsgierig.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Wat gaan we met het standbeeld van Michiel Adriaansz de Ruijter doen?

Ook op hem zijn we trots, maar net als Coen zal ook hij geen frisse jongen zijn geweest en zo zijn er wel meer "zeehelden".

Ook van Heutzs, denk daar ook maar eens over na.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Tya , wat moet je dan er over gaan denken ?.
Bij kolonialisme / imperialisme hoort uitbuiting en zelfs genocide ook er bij .

De Ruijter is van andere kaliber, goed hij zal wel niet populair zijn bij de Spanjaarden , en als zeerover gezien kan worden, maar niet in dezelfde categorie als Jan Pietersz Coen.
Wat van Heutzs betreft , hij is de de "pacificator" van Achin , ook Nederlandse eufemisme ten top .

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 13-07-2011 08:12 Surya Atmadja wrote:
Tya , wat moet je dan er over gaan denken ?.
Bij kolonialisme / imperialisme hoort uitbuiting en zelfs genocide ook er bij .

Daar wil ik toch even op ingaan Om Sid, dat het erbij hoort zie ik niet als normaal, dat het gebeurd is, lijkt me meer op zijn plaats.
Eens te meer dat het niet vreemd was dat er diverse mensen in brand vlogen toen dom dom Balkenende het had over de VOC mentaliteit. Emoticon: Angry
Niks schuldgevoel, lulverhaal om de huidige generaties met die misdaden uit het verleden op te zadelen.
Maar als land toe kunnen geven dat wat ze in het verleden uitgevreten hebben niet fraai fraai was, is op zijn minst op zijn plaats in plaats van het hebben over VOC mentaliteit Emoticon: Shut up!

paulana
Gebruiker
spacer line

Niets aan bovenstaande toe tevoegen, helemaal waar helaas.

Om Swastiastu

pierre
Gebruiker
spacer line

Nieuwe tekst.

Ik kwam.
Ik zag.
Ik zweeg.
Ik liet het leeg achter.

paulana
Gebruiker
spacer line

Het is wel waar maar of dat de tekst wordt..

Om Swastiastu

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Mijn VOC mentailiteit was groot.
Dus ik joeg vele mensen in de dood.

Winst was het motto en niet alle ellende.
We hadden gelijk luister maar naar Balkenende.

Als stoere VOC moordenaar sta ik hier nog.
Die genocide zal me aan me reet roesten toch!

Houd op alstublieft met dat gezeik.
Zelfs een Nederlandse minister president gaf me gelijk.

Wie zijn jullie om over mijn persoontje te oordelen.
Als het aan de naoorlogse regering lag zouden jullie nu nog net zo hard stelen.

Ik sta hier nog steeds als VOC bestuurder en ik had gelijk.
IndonesiŽ maakte ons Nederland godvergeten rijk.

Zou dit wat wezen Pierre?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 13-07-2011 13:39 Malam wrote:

[quote removed]

Daar wil ik toch even op ingaan Om Sid, dat het erbij hoort zie ik niet als normaal, dat het gebeurd is, lijkt me meer op zijn plaats.

Zie een topic bij Indisch4ever :
http://indisch4ever.web-log.nl(...)/beeld-moet-weg.html

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ja om Sid, we bedoelen hetzelfde.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Kunnen ze in IndonesiŽ velen beelden weg halen waar ook bloed aan hun handen zitten.
Wat zal het nationale gevoel van de Indonesiers daarmee een klap krijgen hť Om Sid..................
Het is zo gemakkelijk nu naar een verleden te wijzen met wat je nu weet.
Maar vergeet niet dat het erger is om je eigen bevolking om zeep te helpen.
We vragen aan Japan al zo lang die tijd te vergoeden, doen ze ook niet, tenslotten hebben ze daar toch flink huisgehouden en is minder lang geleden dan in die tijd van Jan Pieter Zoon |Coen ....... Emoticon: Confused Emoticon: Stupid

http://www.antenna.nl/~fwillem(...)/ic/pki/madioen.html
http://www.kitlv.nl/book/show/1305
http://www.voc-kenniscentrum.nl/index.html

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Allereerst, welkom bek hiero Emoticon: Yes!

Je bent niet toevallig een nakomeling van die Zeeuwse zeerovers ?
De Amsterdammers waren froeher ook niet zo gediend van die Zeeuwen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Goed artikel in de Volkskrant onder de kop "Iemand als Coen hoor je niet te eren" de schrijver verwijst net als ik gisteren naar Mladic, hij zal hier toch niet stiekem mee zitten te lezen Emoticon: Laugh out loud

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 13-07-2011 14:45 schreef Malam:
Mijn VOC mentailiteit was groot.
Dus ik joeg vele mensen in de dood.

Winst was het motto en niet alle ellende.
We hadden gelijk luister maar naar Balkenende.

Als stoere VOC moordenaar sta ik hier nog.
Die genocide zal me aan me reet roesten toch!

Houd op alstublieft met dat gezeik.
Zelfs een Nederlandse minister president gaf me gelijk.

Wie zijn jullie om over mijn persoontje te oordelen.
Als het aan de naoorlogse regering lag zouden jullie nu nog net zo hard stelen.

Ik sta hier nog steeds als VOC bestuurder en ik had gelijk.
IndonesiŽ maakte ons Nederland godvergeten rijk.

Zou dit wat wezen Pierre?

Malam

Goed weergegeven
ik zou zeggen stuur een emailtje ha ha ha.
Maar grote kans dat ze het niet eens in overweging nemen.
Ach, de waarheid mag alleen gefluisterd worden

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 14-07-2011 03:43 schreef Malam:
Goed artikel in de Volkskrant onder de kop "Iemand als Coen hoor je niet te eren" de schrijver verwijst net als ik gisteren naar Mladic, hij zal hier toch niet stiekem mee zitten te lezen Emoticon: Laugh out loud

Nou daar is veel op af te dingen.

Nadat met name de Moslims hun veroveringstochten vanuit ArabiŽ begonnen waren in AziŽ in de Middeleeuwen, had zich tot het einde van de Middeleeuwen geen Westers schip meer in de Oostelijke zeeŽn gewaagd. De moslims hadden de hele zeeweg van Cairo tot de Molukken in handen. In de eerste helft van de 16e eeuw kwam hierin pas verandering nadat de portugees Vasco da Gama in 1497 met vier schepen om Kaap de Goede Hoop voer en IndiŽ voor de eerste maal langs die route bereikt werd. Om handel te kunnen drijven in AziŽ bouwden de Portugezen factorijen. Uiteraard leidde die handelsvaart tot grote conflicten met de moslims en bracht die activiteit van Portugal de gehele Islamitische wereld in beroering. De macht en slachtkracht van de Portugezen in die tijd was echter groot, wat je je nu niet kunt voorstellen kijkend naar de omvang en betekenis van Portugal in deze tijd. Het waren achtereenvolgens de Portugese admiraals Francisco d'Almeida en d'Alboquergue die overwinning na overwinning op zee op Islamitische vloten behaalden en langzaam aan in de 16e eeuw grote delen van AziŽ veroverden. Eťn van die delen van AziŽ vormden de Molukken, in het bijzonder Ambon en de Banda-eilanden.

Aldus Lezing Rick Van den Broeke 18 juni 1994 over "De Banda-eilanden"
georganiseerd door de Indische Kulturele Kring - Pasar Malam Besar
http://members.upc.nl/rvandenbroeke/bandalez.htm

Als je gaat vergelijken met Mladic dan heb je een verstand van 0,0.
Coen heeft gevochten voor goederen als kaneel kruitnagelen en noem ze maar op voor handel en met een belangrijk element voor de maatschappij waar toen de mensen behoefte aan hadden.
Hier in word zo makkelijk aan voorbij gegaan.
Maar als je ook in vele verhalen lees is er wel iets aan vooraf gegaan.
Dat word maar even voor het gemak vergeten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Pieterszoon_Coen

Een knappe vent vind u ook niet????

Het is eerst wie wat doet en dan daarop het antwoord mag verwachten.
Zo simpel als je alles wat er gebeurd is in het verleden en je gaat alles op een weegschaal leggen dan kunnen de straatnamen ook in Nederland vele bekende en onbekende gaan zoeken naar een andere naam.
Voor mij was de geschiedenis niet mijn sterkste kant van wat je op school leerde.
K had er geen boodschap er aan, want velen schrijvers deden het uit winst belang en daardoor kon het zijn dat de geschiedenis soms vervalst werdÖÖ.. Emoticon: Blush Emoticon: Confused Emoticon: Stupid

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Als je gaat vergelijken met Mladic dan heb je een verstand van 0,0

Lees ik dat nu goed Om Ziel??????????

Dus in welke context genocide wordt gepleegd is belangrijk?????????

Massamoord is massamoord brave borst, of het nu voor kaneel en nootmuskaat is of voor geloofsovertuiging Emoticon: Yes!

Tja mocht ik het verkeerd zien, havenarbeiders hebben een eenvoudig begrijpertje, moord is moord.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 14-07-2011 12:05 zieleffe wrote:

[quote removed]

K had er geen boodschap er aan, want velen schrijvers deden het uit winst belang en daardoor kon het zijn dat de geschiedenis soms vervalst werdÖÖ.. Emoticon: Blush Emoticon: Confused Emoticon: Stupid

Tya , in de tempo doeloe tijd was de kans dat sommige wetenschappers of regeringen de geschiedenis vervalsen heel erg groot.
Tegenwoordig is het steeds moeilijker om mensen te besodemieteren( belazeren Emoticon: Wink ).

Soms lees je veel indianenverhalen hoe goed("Daar werd wat groots verricht" ) en heldhaftig( "Wat een goede courage niet vermag" ) de Nederlanders in den Oosten waren.

Ome Sid kan alleen maar zeggen , ga je zelf maar besodemieteren als je nog steeds in mythes , indianenverhalen wil geloven.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 14-07-2011 14:04 schreef Malam:

Lees ik dat nu goed Om Ziel??????????

Massamoord is massamoord brave borst, of het nu voor kaneel en nootmuskaat is of voor geloofsovertuiging Emoticon: Yes!

Tja mocht ik het verkeerd zien, havenarbeiders hebben een eenvoudig begrijpertje, moord is moord.

Malam je moet het in die tijdgeest plaatsen.
Ieder moord is erg ook toen, maar om het nu even op te ratelen dan is het gemakkelijk om dat te veroordelen terwijl er elke dag moorden worden gepleegd, maak je eigen daar dan druk om?.
zoals je ook ziet hoe gemakkelijk omgaan met dierenleed.
Ieder dood heeft gevolgen voor de na bestaande, daar kan je de gevoelens aan niet veranderen.

Maar wat er heden ten dagen aan massa executie plaats vind is ook erg, maar in mijn beleving een heel erger moment in de geest van deze tijd, politiek gezien ingrijpen, maar dat doen ze ook niet dus niet klagen over een heel ver verleden.............

paulana
Gebruiker
spacer line

En zo is het maar net Ome Sid Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 14-07-2011 15:28 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Tya , in de tempo doeloe tijd was de kans dat sommige wetenschappers of regeringen de geschiedenis vervalsen heel erg groot.
Tegenwoordig is het steeds moeilijker om mensen te besodemieteren( belazeren Emoticon: Wink ).

Soms lees je veel indianenverhalen hoe goed("Daar werd wat groots verricht" ) en heldhaftig( "Wat een goede courage niet vermag" ) de Nederlanders in den Oosten waren.

Ome Sid kan alleen maar zeggen , ga je zelf maar besodemieteren als je nog steeds in mythes , indianenverhalen wil geloven.

Als je werkelijk denk dat je indianen verhalen moet geloven dan koop je de boeken serie van Arendsoogboeken.
Die mythe van wat je wilt geloven is hoe het verhaal in elkaar steekt.
Bange mensen kan je alles laten geloven Om Sid.
Vooral als je gevoelig bent voor je afkomst en dat verdedigt als zijn de ideaalste levenswijze op aarde...... Emoticon: Stupid Emoticon: Confused Emoticon: Blush

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 14-07-2011 14:04 Malam wrote:

Massamoord is massamoord brave borst, of het nu voor kaneel en nootmuskaat is of voor geloofsovertuiging :

Dit geldt niet alleen voor havenarbeiders hoor Malam. En onderscheid maken tussen het vermoorden van eigen landgenoten of personen met een andere nationaliteit vind ik ook absurd. Moord blijft moord. Wij staan altijd als eerste klaar om met ons moralistisch vingertje naar anderen te wijzen als er wandaden gepleegd werden, maar zwarte bladzijden uit onze eigen geschiedenis worden vergoelijkt, verzwegen, gebagatelliseerd of afgedaan als Indianenverhalen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

K zou zeggen sapolidi ga dat vertellen in SyriŽ of ga naar LibiŽ dat vertellen.
Het is zo gemakkelijk om het verleden op te ratelen en het heden laten wat het is.

Maar zal je tegemoet komen ben het roerend met die Bosnische mensen eens dat ze hier naar de rechter zijn gegaan en dat de rechter de Nederlandse regering heeft veroordeeld.
Dat die ServiŽrs Mladic en die andere bij het Internationaal Gerechtshof zijn geleid is toe te juichen vooral als voorbeeld functies.
Wanneer komen de anderen die nu zo veel bloed aan hun handen hebben voor dat gerecht
Dat zegt meer dan je druk te maken over wat Jan Pieter zoon Coen heeft uitgespookt.
Trouwens wel een mooie naam kom je tegenwoordig niet meer tegen..............

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 14-07-2011 19:49 zieleffe wrote:

Click to see original image

K zou zeggen sapolidi ga dat vertellen in SyriŽ of ga naar LibiŽ dat vertellen.

Kan ik wel gaan doen, maar dat zal niet veel zoden aan de dijk zetten denk ik. En wat LibiŽ betreft, daar wordt anders toch wel stevig ingegrepen heb ik zo gezien op het nieuws.

Wanneer komen de anderen die nu zo veel bloed aan hun handen hebben voor dat gerecht

Op deze site kun je lezen welke personen zijn aangeklaagd die verdacht worden van genocide, misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden
http://nl.wikipedia.org/wiki/I(...)rafhof#Aangeklaagden
Dus er wordt aan gewerkt Zieleffe, hoewel het wel traag gaat.

Dat zegt meer dan je druk te maken over wat Jan Pieter zoon Coen heeft uitgespookt.

Ik maak me niet druk maar vind het vreemd dat zoín persoon nog steeds een standbeeld heeft nadat bekend was wat hij daar in IndiŽ allemaal had uitgevreten. Ze hebben de Stalinlaan in Amsterdam toch ook veranderd in Vrijheidslaan toen de misdaden van Stalin aan het licht kwamen.

Trouwens wel een mooie naam kom je tegenwoordig niet meer tegen

Ken anders nog genoeg personen die Coen heten. Wat dacht je van wijlen Coentje Moulijn?

SanderBali
Gebruiker
spacer line

On 14-07-2011 21:27 sapolidi wrote:

[quote removed]

Kan ik wel gaan doen, maar dat zal niet veel zoden aan de dijk zetten denk ik. En wat LibiŽ betreft, daar wordt anders toch wel stevig ingegrepen heb ik zo gezien op het nieuws.

[quote removed]

Op deze site kun je lezen welke personen zijn aangeklaagd die verdacht worden van genocide, misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden
http://nl.wikipedia.org/wiki/I(...)rafhof#Aangeklaagden
Dus er wordt aan gewerkt Zieleffe, hoewel het wel traag gaat.

[quote removed]

Ik maak me niet druk maar vind het vreemd dat zoín persoon nog steeds een standbeeld heeft nadat bekend was wat hij daar in IndiŽ allemaal had uitgevreten. Ze hebben de Stalinlaan in Amsterdam toch ook veranderd in Vrijheidslaan toen de misdaden van Stalin aan het licht kwamen.

[quote removed]

Ken anders nog genoeg personen die Coen heten. Wat dacht je van wijlen Coentje Moulijn?

Offtopic maar ik ben eigelijk nog steeds benieuwd wat jouw binding met IndonesiŽ is? Heb jouw postings een beetje doorgelezen maar kon niks vinden. Hoevaak ben je in IndonesiŽ geweest? Gewoon interesse.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

62,216,040 pageviews Een website van indahnesia.com