tempelgebeuren

Subforum Bali, het godeneiland 
93 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Will1951
Gebruiker
spacer line

Ik stel een vraag over de kosten die jullie expats en lokalen betalen voor het offertjes en dergelijke.
De vraag is daarom dat wij 4 tempeltjes op ons terrein hebben waar dagelijks geofferd wordt. In het verleden hebben we hier maandelijks de personeelskosten en de offertjes voor betaald. Omdat ik absoluut a-religues ben (en wil blijven) vindt ik dat kosten voor een religie die niet de mijne is ook niet bij mij moet komen. We hebben destijds de bouw van de tempeltjes betaald en vinden dat eigenlijk al voldoende.
Klink allemaal erg PVV-achtig maar is meer een principezaak.

Hoe doen jullie dat??

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Wat jij wil is in de moskee een varken slachten en in de kerk seks hebben met Maria. Begin er maar niet over, want je zult problemen over je afroepen. Ik ben ook niet religieus, maar in dit land werken dat soort zaken 'iets' anders als in bijvoorbeeld Nederland.

Dat je al betaald hebt voor die dingen snap ik trouwens niet, maar dat is meer mijn probleem. Ik heb ook geen bid-plek voor mijn bediende aan mijn huis laten bouwen. Ik kijk wel uit! Waar is de tijd dat geloof in de prive-sfeer werd uitgeoefend en bleef... dat was een stuk beter als je het mij vraagt.

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik stel een vraag over de kosten die jullie expats en lokalen betalen voor het offertjes en dergelijke.
Toen ik nog in Bali woonde kwam men gewoon aan de deur en verlangde men geld voor diverse zaken, zeker net voor Hari Njepi was het raak, niets geven genoeg om te moeten verhuizen .
De bijdrages voor de BULE waren het drievoudige van wat de Balinees betaalt.
In de vijf jaar dat ik in Java woon is er nog niemand aan de deur geweest.
Als het niet om grote bedragen gaat geef ik Will het advies om toch maar door te gaan met betalen, niets meer geven kon wel eens een erg vervelende situatie opleveren.
Al spreek je nog zo goed Indonesisch zal het jou niet lukken om de mensen waar het om gaat te overtuigen.
Jan

paulana
Gebruiker
spacer line

Zelf hebben wij 2 tempels bij ons huis, die er al stonden.
Offeren doe ik niet ,ben geen Hindu en dat wordt ook niet op prijs gesteld.
Bij volle maan Galungan en andere Hindu feestdagen doet de eigenaar dat.
Ook de Penjor staat sinds eergisteravond weer voor de deur.
Ga eens na of je wel een rieel bedrag betaald. Verder betalen wij 1 x per jaar aan de Desa = 100.000,- per persoon geworden.

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 07-07-2011 12:40 schreef Yerun:
Wat jij wil is in de moskee een varken slachten en in de kerk seks hebben met Maria. Begin er maar niet over, want je zult problemen over je afroepen. Ik ben ook niet religieus, maar in dit land werken dat soort zaken iets anders als in bijvoorbeeld Nederland.

Dat je al betaald hebt voor die dingen snap ik trouwens niet, maar dat is meer mijn probleem. Ik heb ook geen bid-plek voor mijn bediende aan mijn huis laten bouwen. Ik kijk wel uit! Waar is de tijd dat geloof in de prive-sfeer werd uitgeoefend en bleef... dat was een stuk beter als je het mij vraagt.

Jeroen , heeft jouw pembantu dan wel plek op haar kamer om haar gebed te doen? Lands wijs lands eer toch

Om Swastiastu

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 07-07-2011 14:52 paulana wrote:

[quote removed]

Jeroen , heeft jouw pembantu dan wel plek op haar kamer om haar gebed te doen? Lands wijs lands eer toch
Om het eenvoudig te zeggen: Wat ze op haar kamer doet is niet mijn zaak zolang ze geen strafbare feiten pleegt en vreemde fratsen uithaalt.

Natuurlijk weet ik ook wel dat ze daar bidt, dat zegt ze zelf gewoon. Ze is hier overigens pas een maand of anderhalf, maar is het al hard aan het verleren, want met subuh opstaan past gewoon niet in het levensritme van een meisje in de grote stad en de daarbij horende verantwoordelijkheden. En dat weet ze, en daarmee is het prima.

simpati
Gebruiker
spacer line

Verder betalen wij 1 x per jaar aan de Desa = 100.000,- per persoon geworden
Dat is een redelijk bedrag, jammer dat ik andere ervaringen heb in het door toerisme bedorven Zuid Bali.
Jan

paulana
Gebruiker
spacer line

Jan dat zuiden van Bali heb er veel ove gehoord en gelezen, maar dat het 8-9 jaar geleden ook al zo was wist ik niet.

Paulana

Om Swastiastu

Will1951
Gebruiker
spacer line

De bedragen die ons gevraagd worden zijn 750.000 / maand. Het gaat me er niet om om een varken te slachten in een moskee en ook niet om sex te hebben met wie dan ook in een kerk. Maar kan ik als tegenprestatie dan ook iets verwachten met pasen of met de kerst?
Wij betalen ons personeel conform de lokale normen. Zijn niet flauw als er een uurtje voor privedoeleinden uitvalt en doen al helemaal niet moeilijk tijdens ceremenonies. Met het jaareinde doen we nog een soort kerstbonus van 2-3 weeklonen.
Om nu het een in te ruilen voor het ander gaat me te ver.
Er staan 28 tempeltjes per km2 op Bali. Dat wij overbedeeld zijn met een factor 20 is leuk en dat mag ook zo blijven.

simpati
Gebruiker
spacer line

De bedragen die ons gevraagd worden zijn 750.000 / maand
Dat is een leuk bedrag en zal waarschijnlijk in Zuid Bali zijn en als jullie niet meer gaan betalen neem dan maar alvast voorbereidingen om te verhuizen, tenmiste als dat nog nodig is.
Succes,
Jan

paulana
Gebruiker
spacer line

Rp. 750.000,- per maand voor offergaves, niet te geloven. Zo'n zakje vol met die dingetjes kosten 500 rupiah. Je kan niets verwachten als tegenprestatie met Pasen of Kerst daar doen de Hindus niet aan. Waar wonen jullie als ik zo vrij mag vragen Emoticon: Shiny en waarom doen jullie het niet zo als wij : verse bloemen die van de struiken vallen erin doen willen ze toch offeren is dat niet jullie pakkiean, dat je die tempels betaald hebt vind ik een respectvol gebaar naar hen toe.

Om Swastiastu

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste Paulana,
De ceremonies in Zuid Bali lijken soms op wedstrijden om wie het mooiste en duurste import fruit op zijn hoofd heeft, misschien dat ze daar de zonden die ze begaan met willen vrij kopen.
Bij goede Balinesche vrienden in Tabanan/Kediri was het heel anders, ook jouw ervaringen zijn veel positiever, daarom durf ik dit ook te schrijven.
Groetjes,
Jan

paulana
Gebruiker
spacer line

Allemachtg Jan wat erg, dat heeft toch niets meer met de Hindu religie van doen.

Om Swastiastu

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Mijn huisje staat op een klein bungalow park, sinds kort gerund door Balinezen. Er staan enkele tempeltjes en drie keer daags worden er offertjes rondgebracht, ook op de stoepjes.
Daar betaal ik niks voor.
1 Juli hebben ze net een grote ceremonie gehouden en heb ik een vrijwillige bijdrage gedaan van nog geen 20 euro, wat ze erg waardeerden. Erom vragen zullen ze zeker niet doen.
Wel moet ik de kepala desa jaarlijks een bedrag betalen (of een zak rijst) en dat was dit jaar ook een paar tientjes.
That's all.

Will1951
Gebruiker
spacer line

Paulana,

Wij wonen gewoon in NL. Maar ons vakantiehuisje staat niet al te ver bij jouw vandaan in Candidasa.
In ieder geval bedankt voor alle reacties. Is voor de beeldvorming en bevestiging van wat we eigenlijk al dachten belangrijk.
Het dreigement dat als we niet (of minder) zouden betalen we verdoemd zouden worden en geen personeel meer kunnen krijgen nemen we maar op de koop toe.
De sambal wordt nooit zo heet gegeten ... (of zo iets) Emoticon: Smile

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Hey Will,
Ik zit ook in Candidasa, misschien als je mij via mijn link benadert, dat Paulana en ik ergens mee kunnen bemiddelen??
Dreigementen?? Klinkt niet erg als passend in het Hindu geloof....

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-07-2011 15:03 Will1951 wrote:
In ieder geval bedankt voor alle reacties. Is voor de beeldvorming en bevestiging van wat we eigenlijk al dachten belangrijk.
Het dreigement dat als we niet (of minder) zouden betalen we verdoemd zouden worden en geen personeel meer kunnen krijgen nemen we maar op de koop toe.
De sambal wordt nooit zo heet gegeten ... (of zo iets) Emoticon: Smile
En dat allemaal voor de sake of het geloof? Ik vind dit toch wel heel erg. Nog maar een beetje door laten bidden die mensen zou ik haast zeggen.
Dreigementen en geloof. Waar heb ik dat meer gehoord? Bah.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 08-07-2011 15:06 schreef ibusas:
Hey Will,
Ik zit ook in Candidasa, misschien als je mij via mijn link benadert, dat Paulana en ik ergens mee kunnen bemiddelen??
Dreigementen?? Klinkt niet erg als passend in het Hindu geloof....

[Nee idd past niet bij het Hindu-geloof!! genoeg ander personeel te krrijgen denk ik zo maar/i]
Gewoon de laan uitsturen wat vindt jij Sas ?

Om Swastiastu

simpati
Gebruiker
spacer line

Nee idd past niet bij het Hindu-geloof!!
Er zijn wel meer zaken die niet met het geloof van doen hebben, ik heb verscheidene keren in alle vroegte razzia's gezien om mensen van andere eilanden op te pakken die niet in het bezit waren van een KIPS (verblijfsvergunning).
Veel van de Indonesische immigranten werden dan de paar Rupiah's die ze gespaard hadden weer kwijt maar erger nog dat ze na twee of meer dagen vast werden gehouden hun baan kwijt raakte en de werkgever dan het nog niet betaalde loon hoefde uit te betalen, vaak het (honger) loon van meerdere weken.
Ik heb vaker van die immigranten gewaarschuwd met het risico om zelf het land te worden uitgezet.
Sorry maar dit is ook het Bali wat ik heb mee gemaakt en ik heb erg lang moeten wachten voordat er een topic werd geopend waarop ik mijn ervaringen kwijt kan en ik heb echt geen behoefte om de van origine erg fijne Balinees zwart te maken.
Met de komst van de Russen hebben die duistere figuren perfecte leermeesters binnen gehaald.
Jan

paulana
Gebruiker
spacer line

Waarom begin je geen topic over jouw ergernissen op Bali Jan.
Wij weten toch dat je de normale Balinees respecteerd.

Maar dat het tempelgebeuren niet in het zuiden maar oosten is had ook jij niet gedacht toch..

Paulana

Om Swastiastu

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Dreigementen op Bali? Voor het eerst dat ik dat hoor eigenlijk, maar ja ik zit dan ook in het vreedzame noorden waar ook ik een jaarlijkse bijdrage aan de de desa betaal,plus een bepaald (redelijk) bedrag waarvoor dan tijdens de leegstand van mijn hokkie wordt opgelet dat er door ,al dan niet plaatselijke vandalen, niks gebeurt.

Het tempelgebeuren? ik doneer wel eens wat extra hier en daar,in allerlei vormen, en dat wordt inderdaad wel gewaardeerd.

hati hati, pelan pelan

simpati
Gebruiker
spacer line

Waarom begin je geen topic over jouw ergernissen op Bali Jan.
Ik heb die behoefte niet, ik denk dat de meeste ergernissen al in een ander topic genoemd zijn.
Mijn reden om te verhuizen van Bali naar Java was zeker niet de Balinees maar is eerder te zoeken bij de afgunst van medelanders .
Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,770,351 pageviews Een website van indahnesia.com