internationaal rijbewijs

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
51 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Larosaurus
Gebruiker
spacer line

Weet dat het veiliger is auto met chauffeur te doen in indonesie, maar wellicht is zelf iets huren ook leuk, is een internationaal rijbewijs aan te raden, had het vorig jaar ook in thailand, maar puntje bij paaltje lever je je paspoort in, en vraagt niemand naar je rijbewijs (ko phangan) laat staan het internationale rijbewijs, dat niet meer is dan een vertaling met wat stempels natuurlijk.

maam Diaan
Gebruiker
spacer line

Hallo Larosaurus,

bij ons vragen ze er altijd naar, als we een auto huren en de politie ook, als ze je aanhouden.

Ook op de brommer trouwens, minstens één keer per week moeten we aan de kant.
Nadat ze het gezien hebben, mogen we ook weer verder rijden hoor, soms proberen ze iets te vinden, maar dan vragen we altijd of we de toeristen politie even mogen bellen .
Er zijn dan opeens geen overtredingen meer en mogen dan doorrijden.

Dat nummer van de tourist police op Bali heb ik ooit van dit forum gehaald en heeft tot nu toe altijd geholpen.

Kan het niet zo snel vinden, maar is handig om bij je te hebben.
Zal even zoeken.

Groet Diana

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Internationaal rijbewijs MOET, wil je moeilijkheden voorkomen.
Op Java word ik de laatste jaren nauwelijks aangehouden, je moet maar net in fuik van een razzia rijden dan heb je het echt nodig.
Pasfoto, rijbewijs en naar de ANWB, kost een scheet en twee knikkers, neem het risico niet.

Overigens ben ik niet bang uitgevallen, heb dik anderhalf jaar auto gereden op Batam, ik rij motor in West Java, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zelf auto te rijden op Java.

Succes.

simpati
Gebruiker
spacer line

Bij mijn Nederlands rijbewijs staat bij punt 8 Malang(IDN)
Volgens de politie in Malang voldoende en hoef ik niet nog eens een Indonesisch rijbewijs te hebben.
Ik neem toch evengoed de Indonesische rijbewijzen, die kosten mij in 2010 Rp.160.000, wordt ik nu gecontroleerd op andere plaatsen weet ik zeker dat ik geen problemen krijg.
Mijn Indonesische rijbewijzen zijn niet gekocht, ik heb daarvoor een theorie en praktijkexamen moeten doen, net als vroeger in Nederland.
Jan
Malang

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 01-07-2011 16:15 simpati wrote:

Volgens de politie in Malang voldoende en hoef ik niet nog eens een Indonesisch rijbewijs te hebben.

Ik weet niet waar dit gebaseerd kan zijn , staat het in de verkeerswet ? .

Het gaat mij in de eerste plaats of men (ik in ieder geval) bevoegd is om een gemotoriseerde voertuig te besturen in Indonesia , dit in verband met de wettelijke aansprakelijkheid als je een klapper maakt.
Daarom is het verstandig dat je een echte rijbewijs gehaald hebt.

Voor de toeristen die illegaal auto of motor wil rijden moeten beseffen dat ze geen aanspraak kunnen maken op hun verzekering .
Als men in een verkeerfuik terechtkomt zal het niet veel kosten om de boete of omkoopkosten( ook strafbaar) op te hoesten , zelfs als je een arme donder invalide maakt .Het is anders als je iemand doodrijdt of iemand anders die een goede baan heeft. Dan ben je de LxL.

bisa dicek of makemyday .

maam Diaan
Gebruiker
spacer line

Hallo S A,

wat bedoel je met illegaal een auto of motor huren?
Kan je dat misschien uitleggen?
Als je auto of motor bij een bedrijf huurt ben je dan wel verzekerd?
Hoor hier altijd heel verschillende dingen over.
Zou graag eens precies willen weten hoe dat in elkaar steekt.

Alvast bedankt Diana

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Wat ik met illegaal bedoelde is dat iemand een gemotoriseerde voertuig bestuurde,al dan niet gehuurd terwijl hij/zij niet over een rijbewijs beschikte die geldig is in Indonesia.
Omdat je niet bevoegd bent kan je ook niet laten verzekeren .

Dat sommige verhuurbedrijven "flexible" opstellen weten we allemaal.
De vraag is als je een klapper maakt en je moet verantwoorden bij de rechter hoe het met je kan aflopen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Maam Diaan het verdient zeker aanbeveling om te controleren of de auto degelijk verzekerd is.
Van zelf sprekend moet er dan ook een geldig rijbewijs zijn.
Zo als Om Sid al omschreef, zonder geldig rijbewijs of een goede verzekering zal bij een ongeval met blikschade wel het één en ander te regelen zijn.
Het wordt pas echt listig als er slachtoffers vallen, reken dan maar op een volle bingo.
Zeker als er een bule achter het stuur zit ruikt iedereen gelijk geld, binnen enkele minuten heb je een kudde getuigen tegen je, ze komen uit alle hoeken en gaten en wijzen allemaal de bule aan als schuldige, heb het zelf ondervonden.
Gelukkig liep de grap bij mij goed af omdat het 100 meter van het huis van een Indonesische kennis gebeurde en die wist gelukkig van wanten.

Een slimme verhuurder zal ongetwijfeld zeggen dat het voertuig verzekerd is en op de STNK wijzen.
De STNK is buiten kentekenbewijs ook een soortement verzekeringsbewijs deze verzekering is ondergebracht bij PT Jasa Raharja.
Aanspraak maken op een vergoeding van deze soortement verzekering is werkelijk dramatisch, daar gaan enorm veel formaliteiten aan vooraf, het gaat maanden duren, bovendien moet er een politierapport zijn en de vergoeding is maar een fractie van de werkelijke schade.

Bij niet al te grote schade's zonder slachtoffers (zelfs ook met slachtoffers) wordt er vaak onderling geregeld, dat heeft een reden, komt er namelijk politie aan te pas, dan worden de voertuigen in beslag genomen, die worden dan als bewijsstukken gezien en zit men zo maar weken lang zonder vervoer, daar wordt men niet vrolijk van, tenzij er natuurlijk een bule in het spel is, want dan wacht er aan het einde van de lange procedure een pot met goudstukken Emoticon: Nice
Heb dat meegemaakt bij een Indonesische kennis, zijn motor ging in opslag, met andere woorden die werd gewoon in de buitenlucht op een hoop schroot gedonderd.
Je kan de motor pas terug halen als er tussen de politie en beide partijen overeenstemming is.
Vandaar dat een Indonesiër er niet happig op is om er politie bij te halen Emoticon: Smile

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Strikt formeel dient een niet in Indonesie residerende buitenlander die wenst deel te nemen aan het verkeer in Indonesie met een gemotoriseerd voertuig te beschikken over

- Een geldig rijbewijs voor de bewuste categorie voertuig, afgegeven in zijn land van herkomst of residentie
- En een geldig Internationaal Rijbewijs voor dezelfde categorie(n) voertuig(en)
- En deze gelijktijdig op verzoek van bijv. een politie-agent te kunnen overleggen.

Het als buitenlander / buitenlandse toerist rondrijden met alleen je “nationale” rijbewijs is “koren op de molen” voor de politie-agenten alhier. Ze "zoeken" de buitenlander op motorfietsen en in auto's achter het stuur werkelijk op en laten ze stoppen voor een "controle". In 8 van de 10 gevallen is dat vervolgens "BINGO". Dat betekent dan meteen “kassa” en ergens tussen de Rp. 20.000,- tot 50.000,- aftikken “zonder bonnetje”.

Verder m.b.t. rijden zonder juiste papieren: de problemen die je kunt krijgen in geval van (betrokkenheid bij) een aanrijding (maakt niet uit in welke hoedanigheid, als veroorzaker of slachtoffer).

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Vergeet ook niet dat:
Je Nederlandse reisverzekering niks uitbetaald aan schade of langer verblijf.
Je ziektekosten niks uitbetaald (als je zelf gewond raakt)
Je dus ook geen ziektedagen krijgt betaald in Nederland (als je zelf gewond raak)

Want zonder geldige papieren in het buitenland ben je illegaal bezig.

Ook voor het huren van een brommertje heb je als toerist officieel in Indonesie een internationaal motorrijbewijs nodig. (raadpleeg bv de ANWB)

Dus waarom onnodig risico lopen??
Emoticon: Stupid

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Dat bedoelde ik met illegaal, het niet bevoegd zijn om een gemotoriseerde voertuig te besturen.
Zie de posting van Amed en Ibu Sas.

Dat ik een bule achter de stuur niet zo maar vertrouwde over zijn rij papieren heb ik ooit ergens geschreven , maar dat 8 van de 10 gevallen iets verkeerd doen is voor mij wel schokkend Emoticon: Wink .

Stel is voor dat je niet de juiste paieren hebt, niet verzekerd en je hebt een Indonesische chirurg aangereden ??
Zelfs Apeldoorn zal geen antwoordgeven op je telefoontje of je kunnen helpen. .

PS : ik heb in mijn jonge jaren ook jaren auto gereden in Jkt , zonder rijbewijs.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 02-07-2011 07:57 Surya Atmadja wrote:

PS : ik heb in mijn jonge jaren ook jaren auto gereden in Jkt , zonder rijbewijs.

Het is u vergeven Om, zo zijn er op het ogenblik nog honderdduizenden Emoticon: Laugh out loud

maam Diaan
Gebruiker
spacer line

Dank jullie wel voor de info.

Even samen vattend:
wij hebben een rijbewijs + internationaal rijbewijs.
Wij huren een auto via een hotel (Ned. eigenaar) en krijgen er papieren bij waar o.a. op staat geen eigen risico.
Brommer idem dito.
Hebben natuurlijk een reisverzekering enz.

Is dit wat jullie bedoelen, voldoen we zo aan de eisen van de verzekering zowel in Indonesië als onze reisverzekering.

Wij rijden redelijk voorzichtig, iedereen heeft in principe voorrang, want wij zijn op vakantie,
maar je moet af en toe wel doordrukken anders komen we de kruisingen niet over, allemaal in het normale hoor.

Voor dagjes weg hebben we vaak een chauffeur/gids, maar als we een paar dagen of langer ergens naar toe gaan rijden we zelf, proberen wel altijd voor donker ergens te zijn.

Je ziet de raarste dingen gebeuren en hoopt dat het allemaal goed gaat, maar waar ik bang voor ben is dat het een keer niet goed gaat, eigen schuld of niet, wat staat ons dan te wachten als we het bovenstaande allemaal gedaan hebben.

Kan er dan verwacht worden dat we een normale afwikkeling van alle zaken hebben.

Diana

maam Diaan
Gebruiker
spacer line

Hier nog het nummer van de
tourist police op Bali.

036122411
Dit heeft ons in ieder geval een aantal keren geholpen om geen bekeuring te krijgen alleen omdat we buitenlander zijn.

Diana

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 02-07-2011 12:25 maam Diaan wrote:
Dank jullie wel voor de info.

Even samen vattend:
wij hebben een rijbewijs + internationaal rijbewijs.
Wij huren een auto via een hotel (Ned. eigenaar) en krijgen er papieren bij waar o.a. op staat geen eigen risico.
Brommer idem dito.
Hebben natuurlijk een reisverzekering enz.

Maam volgens mij moet dat voldoende zijn, uiterst verstandig.
Lekker niets aan het toeval over laten en onbezorgd genieten.
Ik wens jullie een fijne vakantie.

paulana
Gebruiker
spacer line

Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

roberth
Gebruiker
spacer line

Hoe hebben jullie die auto gehuurd? Gewoon daar ter plekke of vooraf in NL?

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Ik moet een Internationaal rijbewijs hebben maar ik kan hier nergens vinden waar ik dat ding moet halen. Op het politiebureau of zo?
Kan niet in Nederland bij de ANWB want daar kom ik voorlopig niet als het goed is.
Ik zit overigens in Yogyakarta....

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zie link hiernaast: djavaconsults.nl

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Dank je YB, ik zal het proberen.

Ik heb al een keer mailcontact gehad met ze over een kitas maar toen vertelde ze mij dat ze alleen regelen dat Indonesiers naar de Benelux kunnen dus ik hoop maar dat ze dan dit wel kunnen regelen. Emoticon: Yes!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

62,215,986 pageviews Een website van indahnesia.com