|
|
|
|
|
|
Ik heb al veel gelezen over flores op het forum. Wij hebben in totaal 5 dagen op flores en denken erover om van labujanbaho naar ende te reizen en dan ruteng, balawi en Moni te bezoeken en wellicht rhoni. Is Rhoni aan te raden als je graag meer van de omgeving ziet door wandelingen etc. dan alleen maar veel in de auto zitten.
Nu willen we graag weten of het handig is van tevoren een auto met chauffeur te boeken (indien dit zo is iemand tips) en of dit ook geldt voor overnachtingen of dat dit zeer makkelijk daar te regelen is. We zijn op flores van 27 tot en met 31 juli.
daarnaast hebben we nog een vraag over de ramaddan, we lezen soms dat er overdag dan geen resturants open zijn, klopt dit?
|
|
|
|
|
Gert,
Er zijn (ook recentelijk) veel zaken over Flores geschreven ook mbt autohuur. Het is nergens voor nodig om iets van te voren te regelen. Sterker nog, beter van niet omdat je door het zelf te regelen de bevolking meer steunt en er "onderweg" niks blijft "hangen"
Misschien is het handig je eerst in te lezen zodat je weet dat niks des Ramadans te vrezen hebt op Flores. Het is namelijk voornamelijk katholiek!
De plaatsen die je noemt zijn :Labuan Bajo, Ruteng, Bajawa, Ende, Moni en Maumere (precies ook in die volgorde)
Maar 5 dagen Flores van Labuan Bajo tot Mon? Dat betekent dat je er meer dan de helft van in de auto zit. Misschien toch maar eens eea heroverwegen?
gr
Anne Mieke
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
deze bijdrage biedt geen oplossing. Maar jouw vraag herinnert me aan de eerste keer dat ik op Flores was en een tocht van 400 km moest afleggen. Via een pater kreeg ik een chauffeur. Vriendelijke man, nieuwe grote auto (Toyota Kijang). Hij wist precies waar we naar toe moesten. Dat zag er dus allemaal goed uit. En er was ook niks verkeerd aan, mits je mocht opmerken dat de man elke 100 meter (ik overdrijf geen meter) op de claxon drukte. Ook op totaal lege wegen, waar je wel een kilometer ver kon kijken, ging deze vriendelijke Floresiaan (?) onverminderd voort om op de claxon te drukken. Hij deed mij denken aan het apparaat dat je ziet bij Ikea winkels waarin ze een kussen van een stoel testen door er constant in te drukken.... Vermakelijk was het wel. Nee, ik heb zijn nummer niet meer. En ik zou hem bij nader inzien ook niet echt aan willen begeven, deze Tobi Rix met zijn Toeterrix (maar dat is uit de oude doos, uit het schnabbelcircuit van personeelsfeesten, jaren 60, 70 tot mid 80). Vergeet deze bijdrage. Voor jou hoop ik edat er zich e4en concrete oplossing zich aandient. Maar ik deel de mening van mijn voorgangster: regel het ter plekke. Flores behoort tot de armste eilanden van Indonesië. Er zijn dus talloze mensen die graag een ritje willen maken; die daarvoor ook ruimschoots in de gelegenheid zijn.
Succes
|
|
|
|
|
Annemieke,
Bedankt voor je reply. Zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het regelen van een gids, of is het allemaal redelijk betrouwbaar?
Geldt dit ter plekke regelen ook voor de overnachtingen in de maand augustus?
We vliegen vanaf Ende, dus hoeven niet tot aan Maumere te komen met de auto, dat scheelt weer een stukje. In die 5 dagen starten we meteen in de ochtend vanaf Labuan Bajo, want daar zijn we dan de dag daarvoor al aangekomen en dan via Ruteng, Bajawa en Moni naar Ende. We hebben niet meer dagen dus niet veel keus, maar wat we ervan gelezen hebben lijkt dit haalbaar te zijn.
Als we echt moeten kiezen tussen Ruteng en Bajawa wat zou jij dan aanraden?
Grt gert
|
|
|
|
|
Gert,
Als je moet kiezen tussen Bajawa en Ruteng dan moet je sowieso voor Bajawa kiezen. zeker niet. Misschien moet je er even de kaart van Flores bij nemen. Je komt vanuit het westen nl. eerst in Moni en daarna in Ende. Dan maakt het niet uit vanwaar je je vliegtuig moet halen. Moni ligt min of meer halverwege Ende en Maumere. Het scheelt dus niets.
Ik zou vanuit LB dan minstens twee overnachtingen doen in Bajawa waarbij je een volle dag overhoudt voor de traditionele dorpen en een in Moni (de avond voordat je naar Kelimutu gaat. met 5 dagen hou je dan nog een overnachting over als ik je goed begrijp. Als eerste keuze zou wat mij betreft Ruteng zijn.
Voor 5 dagen een auto met chauffeur reken op Rp 600.000 per dag en als je heel goed kan afdingen voor Rp 500.000 per dag.
Flores is idd een arm eiland maar niet meer zo arm als het vroeger was. Ik kom net van Sumbawa en dat komt niet bij Flores in de buurt wat dat aangaat.
Hotels kun je het best ter plekke regelen of vanuit Bali (even bellen, ik neem aan dat je heen en terug vanuit/naar Bali gaat)
gr
AM
|
|
|
|
|
|
|
Hoi Annemieke,
Bedankt voor de info, dat bedrag voor een auto met chauffeur kun je dan ook verwachten dat zij gids zijn en als je bijvoorbeeld in omgeving Bajawa bent zij meelopen naar de dorpjes en uitleg geven of rijden ze je ergejsn alleen heen? En zit daar ook overnachting en eten voor chauffeur in? Voor mijn beeldvorming, wat kost een gemiddelde overnachting op Flores?
Gr Gert
|
|
|
|
|
Gert,
Een auto met chauffeur is iets anders dan een gids. In Bajawa zijn een aantal gidsen die je tekst en uitleg geven in de omliggende dorpen. Niet iedere chauffeur kan dat omdat hier een andere dialect/taal gesproken wordt.
Overnachting op Flores is niet als overal afhankelijk van je wensen. Niet overal zijn hotels in hogere prijsklassen. Reken op rond Rp 200.000.
Overnachting.eten voor de chauffeur zal er de ene keer wel bij in zitten de andere keer niet. Vaak slapen ze ter plekke bij familie of mogen (gratis) van een heel simpele kamer in het hotel gebruik maken. Maar niet altijd. Eten kost natuurlijk niet zoveel in Indonesie en ook daar wordt divers mee omgegaan. Een kwestie van goed afspreken.
Gr
AM
|
|
|
|
|
|
|
Hoi annemieke,
Als je een auto huurt op het vliegveld, huur je daar dan ook een gids of huur je die lokaal als je ergens bent?
Heb je een richtprijs waar we aan moeten denken wat een Gids ongeveer kost per dag?
Gr. Gert
|
|
|
|
|
Advies: LAAT je rijden. Een gids over het gehele eiland meenemen heeft weinig in. Lokaal is voldoende. Een gisd zal tussen Rp 100.000 en Rp 250,000 per dag zijn, Wel handig als je geen Bahasa Indonesia spreekt. De gids spreekt meestal ook lokale dialecten. Of je meteen op het vliegveld een gids huurt is afhankelijk waar je landt en wat je van plan bent.
|
|
|
|
|
|
On 22-06-2011 07:02 NomeNescio wrote: En er was ook niks verkeerd aan, mits je mocht opmerken dat de man elke 100 meter (ik overdrijf geen meter) op de claxon drukte. Ook op totaal lege wegen, waar je wel een kilometer ver kon kijken, ging deze vriendelijke Floresiaan (?) onverminderd voort om op de claxon te drukken.
|
Nederlanders gebruiken hun claxon niet als ze in Ollanda en de rest van Europa rijden.
Behalve in noodsituaties(?).
In Indonesia is het nodig , gezien de rijgedrag van die mensen , en een claxon is een apparaat waar je mede weggebruikers waarschuwt dat je langskomt, inhaalt of omdat de andere(n) al dan niet per ongeluk in je rijbaan komen.
Bij wegen met weinig of geen verkeer in de provincies is het ook noodzakelijk om mens en zelfs dieren ( overstekende wild , geit , kippen , karbouwen etc ) te waarschuwen dat er een auto aankomt.
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
On 22-06-2011 17:43 Anne Mieke wrote:
Voor 5 dagen een auto met chauffeur reken op Rp 600.000 per dag en als je heel goed kan afdingen voor Rp 500.000 per dag.
|
500 of 600.000 rup per dag voor auto met chauffeur is relatief duur .
Of heeft dat mee te maken met vraag en aanbod ?
Op Sumatra ( Medan- Padang ) was 2 weken geleden 350.000 exclusief benzine, parkeergeld ,tol etc .
Ga je buiten de stad komt er 100.000 erbij ( 25.000 eetgeld en 75.000 hotelgeld) voor de chauffeur .
In de praktijk geef ik 20-25000 per dag erbij , voor uang kopi/rokok) en tipgeld aan het einde van de huurtijd als ik tevreden ben hoe ik gereden werd.
Soms kunnen ze samen mee eten.
Bij middelgrote bedrijven vragen ze zo wie zo 600.000 per dag .Exclusief.
Bij Marriott vroegen ze 1.800.000 per dag, vandaar dat ze mij graag een huurauto willen leveren.
In Bandung betaalde ik 250.000 exclusief maar de auto is standby voor 18 uren .
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
SA,
Sumatera, Java en Bali is niet hetzelfde als NTT. Idd duurder dan op de westelijke eilanden.
|
|
|
|
|
|
|
Beste mensen ,
Het beste om naar flores en komodo te reizen is pak het vliegtuig naar Bali en van daar uit met de boot naar Lombok en veerboot naar de rest van de eilanden.
Zie mijn reizen als backpacker toen (57Jr)
Flores is prachtig zeker ook de Kili Mutu
Zie mijn reizen op www.youtube.com/foevelaar zijn wel diverse flimpjes zoek en ge zult vinden ook een deel van sumatra Medan en toba en prapat.
En zeker is het de moeite waard op De flim de BIG TRIP te bewonderen
En niet te vergeten Sulawesie van Udjung tot Menado .
Groetjes De Foevelaar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pinocolada,
Ik ben het niet met je eens.Tijd besparend is vliegen op LB en vandaar een bootje in de haven huren.Dan stel je je reis zelf samen.Je bezoekt bv. Komodo ,Rinca en onbewoonde eilanden in de buurt.Je bent ook alleen op de boot en ze maken stops zoals je zelf wil.
Ook wordt er vers eten voor je gemaakt op de boot en je drank neem je ijs gekoeld mee vanuit de haven.
Slapen doe je op het dek !!
Gewoon schitterend
|
|
|
|
|
Ieder doet het op zijn eigen manier Pascal, daar we backpackers waren is het prettig om alles terplaatse te regelen.
Dus IPW inpakken en weg wezen.
Zijn er driemaal geweest dus ik weet genoeg.
Ciao
|
|
|
|
|
Pinacolada,
GertW schrijft wij hebben in totaal 5 dagen op Flores.Daarom raad ik hem aan naar Flores te vliegen vanuit Bali en zelf een boot te huren in LB en zo eilanden rond LB te bezoeken indien hij daar interesse voor heeft.
.
Tijdwinst voor hem en ook BACKPACKEN
Knap gefilmd maar wat heeft Maleisië , Thailand en Sulawesi met Gert zijn vraag te maken ?
|
|
|
|
|
Houd er rekening mee dat in het Indonesische hoogseizoen vluchten in Nusa Tenggara vaak tijdig zijn volgeboekt. Het reisbureau van mijn vrouw krijgt dagelijks verzoeken voor vluchten in Juli en Augustus met onder meer TransNusa, Merpati, Lion Air, maar het is vaak behelpen een passende vlucht te vinden.
|
|
|
|
|
|
Leuke reactie pascal,
Zou zeggen niet ..... maar IPW en gaan met die banaan
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|