Grond kopen in Bali

Subforum Het visumgebeuren 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Nelin
Gebruiker
spacer line

Gezien dat de prijs van de "beachfront"grond in Bali langzaam maar zeker gaat stijgen, is er iemand die me kan helpen om de nog goedkope "beachfront"grond in Bali te kopen?
Alvast dank voor de positieve reacties Emoticon: Wink

paulana
Gebruiker
spacer line

Hallo Nelin,

Als buitenlander mag je geen grond oid bezitten, tenzij je een Indonesische partner hebt.
Je kan huren of pachten meer is niet toegestaan.

Groet Paulana

Om Swastiastu

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Als je nu nog op zoek gaat naar goedkoop 'beachfront' dan wordt je opgelicht en laat je je oplichten. De prijzen hiervan begonnen in de jaren 60 van de vorige eeuw al te stijgen. Nu 'inspringen' is nergens op gebaseerd.

Prijsstijging in Rupiah's is leuk, maar de inflatie is wel 10%, dus moet het allemaal behoorlijk stijgen om uit de kosten te komen, laat staan rijk te worden.

En natuurlijk wat Paulana zegt, aannemende dat je geen Indonesier bent.

Nelin
Gebruiker
spacer line

Hartelijk dank Paulana en Yerun Emoticon: Shiny , wat is dan het beste? Wonen jullie in Bali?

paulana
Gebruiker
spacer line

Ja Paulana woont op Bali, ben je Indonesisch of je partner misschien, zoals gezegt als buitenlander mag je geen eigendom in RI hebben, hoewel het wordt aangeboden door malafide bedrijven en particulieren en velen trappen daarin, weg spaarcentjes, weg droom van Bali of een ander eiland, je moet berooid weer terug naar land van herkomst.
Teveel van die goedgelovige mensen gezien in 9 jaar, mooi weer ,mooi praatje, lekker drankje je kent dat wel, en snel is een ongeldig contract getekend. Huren of pachten is wel een mogelijkheid maar zoals Yerun ook al aangeeft de inflatie is 10%. Beter hier rondkijken en orienteren. Er wordt veel aangeboden op Bali maar alleen huren- pachten is een optie voor 30 jaar en ook langer.

Om Swastiastu

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

het is al weer wat jaartjes geleden dat ik een forum eens heb bekeken laat staan er op te reageren.
Heel veel "adviezen" zijn intussen niet veranderd en zoals zo vaak niet onderbouwd.
Gebakken lucht heet dat ook wel in de volksmond en dan wordt het vaak nog extra aangedikt om het nog wat dramatischer te laten klinken.
Als er forumleden zijn die het aanschaffen van land en of huis afraden zouden ze zeker het huren ook af moeten raden want daar zitten nog veel meer gevaren aan.
Zeker het verlengen van zo'n huurcontract is een zogenaamde garantie die veel risicos bevat omdat de Indonees daar gewoon onderuit kan komen als deze zou willen. Als je als buitenlander iets voor de rechtbank brengt sta je tenslotte altijd 1-0 achter.

De optie die door de regering in 1997 al, per wet is ingesteld is de Hak Pakai optie en dat heeft de regering niet gedaan om buitenlanders te pesten maar om hen een wettelijk beschermde positie aan te bieden.

Op veel forums wordt deze optie meteen afgeschoten want daar zitten zoveel haken en ogen aan. Welke dan ?

Ik ben voor vele jaren werkzaam in het onroerend goed in Indonesie en ook op Bali heb ik veel mensen blij kunnen maken met hetgeen hun wens was en nog nooit is er enige probleem ontstaan of is er iemand die zijn "spaarcentjes"kwijt is geraakt juist omdat zij de Hak Pakai regeling hebben aangenomen zoals ik hen geadviseerd had.

Huren en zeker op Bali is de slechtste regeling die je aan kan nemen. Gezien de gebeurtenissen en het huidige sentiment is huren (lease) op Bali DE manier om van je spaarcentjes af te komen.

Logisch nadenken is wat nodig is en informatie van mensen die zogenaamd al zoveel mensen af hebben zien glijden maar het niet willen (kunnen) onderbouwen moet je naast je neer leggen.

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste accid,
Jij reageert nu voor de tweede keer op een topic, ik vermoed dat het niet voldoende is om geloofwaardig over te komen, daar zal je toch wat vaker moeten reageren en goede info geven.
Wat dacht je er van om je eens voor te stellen bij het daarvoor bestemde topic.
Jan
Malang

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.accid; je staat nooit met 1-0 achter als buitenlander in Indonesie.. altijd direct met 3-0, dus je trekt vrijwel altijd aan het korste eind. Het maakt hierbij niet uit of het een huur/pacht/lease is, een handtekening blijft een handtekening zonder enige waarde in dit land. Daar kun je nog zoveel getuigen over hebben.

Het enige voordeel van huur is dat je deze 1, hooguit 2 jaar vooruit betaald. Ontstaan er dus problemen, ben je (een deel van dat) geld kwijt.. Ik hoor van lease en erfpachten dat 30 jaar vooruit betaald wordt in bepaalde gevallen. Hoe dom kun je zijn als buitenlander denk ik dan hardop. Da's natuurlijk vragen om problemen. Voorbeelden te over dat er na een paar jaar problemen ontstaan.

Hak Pakai is dus net zo kwetsbaar als alle vormen van overeenkomsten die je geld kosten; dit is namelijk geen rechtsstaat, maar diegene met het meeste geld en vriendjes wint gewoon. En als buitenlander mag je denken dat je het gaat winnen, uiteindelijk kom je bedrogen uit... dat stuk grond wat je hebt weten te behouden voor de 25 jaar die je nog had te gaan wordt bijvoorbeeld ommuurd, de toegangsweg wordt omgebouw tot woonhuis of er wordt een afgraving gedaan direct erlangs, zodat je verzakkingen e.d. krijgt. Lekker wonen inderdaad, dus verlies je alsnog. Maar de gemiddelde kortzichtige buitenlander is nog altijd van mening dat de wet hier te handhaven is.. Nou.. ga je gang zou ik zeggen.. maar doe het maar niet bij mij in de buurt. Emoticon: Wink

En waar ik 'je' zeg, bedoel ik dus iedereen die denkt het wel even wettelijk te regelen, niet alleen accid. Emoticon: Smile

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ach, hebben we er weer 1 ? Als buitenlander kun je geen grond of huis kopen.
Gelukkig weten de meesten dat ondertussen wel.

Luchtfietserij.

It's only kinky the first time.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Inderdaad, huur is niet verboden voor buitenlanders, om die reden raad ik huren dan ook juist aan. Geen gezeik als je weggaat bovendien, want wat achter blijft is niet van jou en dus hoef je je daar geen zorgen over te maken. Emoticon: Puh!

paulana
Gebruiker
spacer line

Waarom zou je het aanschaffen ( kopen ) van land ed afraden aan buitenlanders als het gewoon kan. Dat is me een raadsel. Heeft de buitenlander een Indonesische partner is het een ander verhaal. Een handtekening is hier niet veel waard, evenzo een contract.
Kom je voor de rechter trek je als buitenlander sowieso aan het kortste eind.
Huren per maand - jaar is safer en mag. Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Als een Indonesische huwt met een buitenlander is ze het recht om grond te bezitten kwijt. Dus........
Meneer of mevrouw Accid is de zoveelste ongeloofwaardige steen in het geheel. Als de persoon al jaren actief is in het onroerend goed-gebeuren op Baii of waar dan ook in de archipel, dan "stinkt" dat voor mij al gigantisch. De meeste orang asing hier die zich in deze business begeven, zit een luchtje aan. Ik ken er inmiddels genoeg in Bali om te weten dat de laatste die je mag vertrouwen een mede-landgenoot is. De Nederlandse ambassade waarschuwt er al bijna een lustrum mee.
Ga gerust door met je busines; op een bepaald moment valt het doek.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 26-06-2011 16:32 schreef Yogya-Bali:
Als een Indonesische huwt met een buitenlander is ze het recht om grond te bezitten kwijt. Dus........

Begrijp ik dit goed Yogya-Bali?
Is mijn vrouw dus haar recht op eigendom (grond, huis) kwijt geraakt door met mij te trouwen?
Niet dat wij nu stande pede een huis of grond gaan of willen kopen, maar ons plan is er wel om over een aantal jaren dit wel eventueel te gaan doen.

SanderBali
Gebruiker
spacer line

nog een reden om niet te trouwen zou ik zeggen. Maar was het niet zo dat ze dan ook in het buitenlaned moet wonen?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Inderdaad yb dat zijn van die figuren die er ook even een visum bij regelen en je wel aan een aannemer kunnen helpen. Van dat soort figuren moet je inderdaad heel ver blijven. En inderdaad, er komt een moment dat ze tegen de lamp aan lopen.

Hoe eerder hoe beter met dit soort praktijken.

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Yogja-bali
Als een Indonesische huwt met een buitenlander is ze het recht om grond te bezitten kwijt. Dus.

Je reactie is waarschijnlijk niet op mij gericht maar op een ander want ik heb toch niets vermeld over huwelijken !?

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Simpati-Jan Malang,

Ik zou mijzelf zo voorstellen maar zoals een lange tijd geleden het geval was en nu niet anders zie je nu aan de reacties op mijn schrijven dat er nogal aggresief gerageerd wordt op iemand die niets anders zegt dat huren zeker zo risicovol is als reaktie op een schrijven van een ander. Ik geef niet meer dan een tip en wordt meteen in een hoek geplaatst van bedriegers en beticht van crimineel gedrag.
Je begrijpt dat ik wel twee keer nadenk voordat ik mijzelf voorstel.

Ik heb de moeite genomen om het een en ander op schrijven omdat ik hoop dat er mensen zijn met een zuivere geest zonder frustraties die de info op een positieve manier te bestuderen.

Ik zal het als reaktie op jou plaatsen maar ga er verder niet meer op reageren omdat je dan in het typische welles-nietes spelletje komt van hen die denken dat ze alles weten omdat ze al een tijd(je) in Indonesie verblijven. Waarom deze personen zo gefrustreerd zijn is voor hen die Indonesie begrijpen duidelijk, jammer dat ze het zelf nooit zullen zien.

Gegroet Jan

Sluipreclame of andere promotionele activiteiten zijn niet de reden waarom ik dit stukje schrijf. Ik wil enkel mijn gedachte op dit forum ventileren als ondersteuning voor mensen die de gedachte hebben over onroerend goed in IndonesiŽ en voor vele voornamelijk Bali. Ik ga geen mensen of bedrijven aanprijzen en wil zaken niet mooier of slechter maken dan ze al zijn.

Vaak worden er dramatisch gebeurtenissen aangehaald om mensen te waarschuwen. Dit is begrijpelijk maar het heeft velen niet weerhouden om toch een constructie aan te nemen die hen niet heeft gebracht wat ze er van gehoopt hadden. Ook dat is begrijpelijk want wie moet je als buitenstaander nu eigenlijk serieus nemen en dan is het plaatje Ė praatje concept al snel doorslag gevend.

Ook dit forum heeft bijgedragen (draagt bij) aan die onzekerheid en velen er niet van weerhouden om voornamelijk in het Noorden van Bali onroerend goed aan te schaffen waarvan duidelijk was dat het onzuiver was en de kans op problemen groot. Ik zeg niet dat het in andere regioís niet gebeurde of gebeurd maar wat er tussen 2004 en 2009 daar aangeboden werd door een Nederlands echtpaar en hun ondersteunende vrienden en familie is toch wel een groot deel van de genoemde ellende.
Velen hebben geweten dat het niet pluis was en degene die daar toen voor gewaarschuwd hebben (waaronder ik) werden vaak als ketters veroordeeld en zelfs van forums verwijderd.

Het is de Indonesische regering die nu hun hand in eigen boezem gestoken hebben en een oplossing voor de gedupeerde heeft aangeboden terwijl ze dat ook niet hadden kunnen doen.
Ook al waren er een hooggeplaatste en enkele regionale beambten bij betrokken, het is aan de bereidwilligheid van de huidige regering en hun beambten te danken dat de gedupeerde (voornamelijk Nederlanders) de mogelijkheid krijgen om tijdelijk hun onroerend goed te gebruiken.

Natuurlijk zijn de gedupeerde misleid maar het zijn de gedupeerde zelf die een handtekening onder een constructie* hebben gezet en zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor hun eigen problemen. Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee en er heel veel waarschuwingen geplaatst op forums en zij hebben deze zelf in de wind geslagen
.
* een constructie geeft al aan dat er gespeeld wordt met de grenzen van de wet.

Ik geef toe dat de Indonesische regering niet veel doet om buitenlanders te behouden van misstappen buiten het uitschrijven van wetten. De weg naar officiŽle websites is moeilijk te vinden en zeker als de taal anders dan Bahasa Indonesisch moet zijn. Ook de mogelijkheid om mensen te wijzen op hun mogelijkheden via flyers of bilboards wordt nauwelijks gebruikt.

De lokale notarissen en advokaten kantoren geven vaak onduidelijke en onvolledige informatie en daar wordt och vaak op vertrouwd.
Op dit gebied is er zeker nog veel te winnen en de Nederlandse regering zou misschien in samenwerking met de Indonesische regering het voortouw moeten nemen in deze. De Nederlandse regering weet uit handen van vele klachten wat er speelt en zou zich verantwoordelijker op moeten stellen voor hun landgenoten. Waarom dit niet gebeurd laat zich raden.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom een Nederlander zich niet laat informeren door de Nederlandse overheid.

Dat een buitenlander geen volledige eigendom kan bezitten (m.u.v. buitenlanders die een huwelijk hebben gesloten met een autochtoon, maar dit duurt net zo lang als het huwelijk duurt) staat buiten kijf.

In feite gaat het er ook niet om of je nu eigendom hebt of niet maar of je een wettelijk contract hebt dat voldoet aan je wensen.
Waar de problemen vaak ontstaan is als mensen wensen hebben die tegen de wens van de regering ingaat maar net op de grens van de mogelijkheden zitten.
Blijf je ruim binnen de mogelijkheden die gesteld zijn door de wet is er geen vuiltje aan de lucht en kun je ongehinderd genieten van wat je voor ogen had, ervan uitgaande dat je weet waar je aan begon.

Wil je in onroerend goed je geld verdienen dan zijn er voldoende mogelijkheden om daar volgens de wettelijke regels vorm aan te geven. Zowel privaat als via een bedrijfsvorm.
Hebberigheid en de randen van de mogelijkheden opzoeken zijn slechte uitgangspunten en uiteindelijk krijg je terug wat je geeft.

Wil je van onroerend goed genieten door er in te wonen en niet meer dan dat dan zijn er in mijn ogen twee mogelijkheden.
Huren of Hak Pakai.

Voordat ik inga op het huren of Hak Pakai lijkt het mij van belang dat het huidige sentiment en de te verwachten gebeurtenissen even onder het licht gebracht worden.

Het huidige sentiment is dat er een intense energie plaatsvindt op Bali die de Balinese bevolking in verwarring heeft gebracht en daardoor is de Balinese bevolking met zichzelf in conflict.
De oudere generatie heeft geen aansluiting meer met de jongere generatie en de middengeneratie wordt door de jongere generatie aangestuurd om op de korte termijn te denken terwijl dit verre van hun eigen ik afligt.
De jongere generatie denkt vooral in materie en macht en vormen conglomeraten die ondersteund worden door de hogere overheid met hetzelfde uitgangspunt.
Deze conglomeraten worden machtiger en machtiger en hun doelen zijn inmiddels onder de lokale bevolking bekend.
Wat van ons is blijft van ons !!
De te verwachten gebeurtenissen laten zich raden en zullen nog heel wat teweeg brengen onder de buitenlanders en in Jakarta.
Uiteindelijk zullen alleen diegene die verbintenissen hebben gesloten ruim binnen de wet (die alleen in Jakarta wordt geschreven en voor iedere Indonees geldt) zoals die door de regering bedoeld is rechtelijke bescherming hebben.

ē Bedrijven met buitenlandse inmenging opereren als PMA. Dit geldt ook voor hun bedrijfs onroerend goed.
ē Onroerend goed via wettelijk (algemeen Indonesisch) huurcontract of Hak Pakai.

Alle andere regelingen zijn constructies en hebben dus een verhoogd risico.

Nu moeten we wel reŽel blijven en weten we dat er aan de uitvoering van de wetten door de rechtelijke macht vraagtekens gezet mogen worden. Uiteindelijk zijn Balinezen nogal creatief op vele gebieden en kunnen we ze op dat gebied vergelijken met (niet denigrerend bedoel) kamp bewoners en zou een rijdende rechter op zijn plaats zijn.

Een Indonees neemt in het algemeen al geen verantwoordelijkheid voor zichzelf laat staan voor anderen en dat moet je wel meenemen in je gedachte als je wat voor verbintenis dan ook al aan wilt gaan. Het is ook vaak niet de persoon met wie je wat afsluit die voor problemen zorgt maar wat er zich achter die persoon afspeelt. De familie druk en hun belangen kan enorm zijn en is aan flink wat veranderingen onderhevig en wordt vaak bepaald door derden of recentelijke gebeurtenissen in de familiaire sfeer.

Een huurcontract voor een langere termijn afsluiten is dus een contract dat weinig zekerheden bied ook al zou je dat wel verwachten als je het theoretisch bekijkt. Vaak worden huurcontracten tussentijds opengebroken (vaak tegen de zin van de huurder) of gefrustreerd om bovengenoemde redenen. Ook als er van een bepaald gebied een hogere opbrengst verwacht mag worden (opkomende toeristen gebieden) wordt er vaak (goedschiks of kwaadschiks) ingegrepen.
Gezien de sentimenten en de te verwachten gebeurtenissen zou ik niet te veel vertrouwen hebben in een huurcontract op langere termijn en zeker niet als je het als en investering beschouwd. Uiteindelijk wordt een lease niet meer waard maar eerder minder na gelang de tijd verstrijkt.

Voor de aanschaf van onroerend goed is nu gewoon het beste om Hak Pakai te nemen.
Nominee constructies* zijn nu wel vaak duidelijker en over het algemeen wat krachtiger en beter samengesteld maar het blijven constructies die de ďkoperĒgeen enkele rechterlijke zekerheid bied.

De Indonesische regering heeft de Hak Pakai wet al sinds 1997 ingesteld en niet om de buitenlander in een wespen nest te brengen maar om hen zoveel mogelijk rechterlijke bescherming te bieden voor het gebruik van onroerend goed.
Dit is ook in feite wat HaK Pakai betekend, ďGebruiksrechtĒ.

Hak Pakai verliest zijn waarde niet en wordt in feite in de loop der tijd meer waard.
Ook al zit er een tijdslimiet aan van maximaal 90 jaar (voorlopig 25-20-25-20 jaar maar 70-20 jaar is in de maak), het is wel een tijdslimiet waar je meer vertrouwen in kan hebben omdat het een wettelijk contract is met de regering en niet een privaat persoon.
Het is ook een legaal contract dat na het overlijden van de hak pakai rechthebbende overgaat op zijn/haar erf genamen zonder dat daar door derden op ingebroken kan worden.
In de periode dat je het hak pakai hebt , heb je het volledige recht om het land verder te verkopen Ė er op te bouwen Ė als je de intentie hebt om er op of in te wonen.
Het is niet gemaakt om er bedrijfskundige activiteiten op of in te exploiteren en je mag maar een certificaat per persoon bezitten.
Zoals het hoort is de volledige informatie administratief te verkrijgen in boekvorm of aan te vragen via de juiste officiŽle regerings kanalen, het is tenslotte een wet.

Mijn advies :

Prive
ē Huren! Alleen voor de korte termijn en betalingen in termijnen.
ē Kopen? Alleen Hak Pakai voor wie wil genieten van een villa om er in te wonen.
ē Verders alles links laten liggen wat hier vanaf wijkt ook al zijn er meer dan voldoende voorbeelden dat het (nog steeds) goed gaat met andere constructies.

Bedrijfs kundig

ē Alleen de PMA geeft de buitenlander bescherming. Alle andere vormen geven geen enkele bescherming voor een buitenlander. Een PT met notariŽle aktes is net zoveel waard voor de rechter als een stuk leeg papier waar een handtekening onder staat, ook al is deze door een notaris bekrachtigd.

Recht hebben en krijgen zijn twee uitersten in dit land dus zorg ervoor dat je er niet in verzijld raakt en dan is het volgen van de wet een goed begin.

Voor wie nu denkt dat hij of zij het toch nog allemaal anders denkt te kunnen doen, veel succes maar achteraf niet klagen .

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Lang verhaal. Voor iets wat niet kan. Emoticon: Clown

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Luchtfietserij man. Ga je eerst een pma oprichten en dan een huis kopen?
Effe kijken, 100.000 eerst, en dan is het huis van de pma? Dus nog steeds geen eigendom.
De kosten van de grond en het huis komen nog bovenop de kosten van de pma.
En een pma oprichten om alleen een huis te kopen?
Waar haal je het vandaan dat dit zou kunnen?

Het is vervelend aan het worden .

Als buitenlander kun je geen huis kopen op Bali. Ook geen grond.

Het beste is te informeren bij de ambassade alvorens iemand denkt zich te begeven in zaken met de accids van Bali.

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Waar staat dat ik een pma aanraad om een huis te kopen? Eerst goed lezen - ff in laten werken en dan indien mogelijk gericht reageren.

Kon het ff niet laten om te reageren op je onterechte reactie.
Hou het hier echter bij.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 26-06-2011 17:29 accid wrote:

* een constructie geeft al aan dat er gespeeld wordt met de grenzen van de wet.
(1)

Ik geef toe dat de Indonesische regering niet veel doet om buitenlanders te behouden van misstappen buiten het uitschrijven van wetten. De weg naar officiŽle websites is moeilijk te vinden en zeker als de taal anders dan Bahasa Indonesisch moet zijn.
(2)

Dat een buitenlander geen volledige eigendom kan bezitten (m.u.v. buitenlanders die een huwelijk hebben gesloten met een autochtoon, maar dit duurt net zo lang als het huwelijk duurt) staat buiten kijf. (3)

(1)Een kleine misstapje, links of rechts , dondert je gelijk in de ellende.

(2) Tya , tegenwoordig heb je vertaalmachines, zelfs Google .

(3) FLAUWE KUL.
Iedere Indonesier die met een buitenlander trouwt zonder prenup agrement moet rekening houden dat hun bezit ( gezamenlijke bezit) opeisbaar is door de Indonesische staat.
Er is wel een "ontsnappingsclausule .

(4). Een PT met notariŽle aktes is net zoveel waard voor de rechter als een stuk leeg papier waar een handtekening onder staat, ook al is deze door een notaris bekrachtigd.

Komentaar: Een buitenlander kan per defenitie (eigenlijk volgeens de wet) niet deelnemen aan P.T vorm.
Omdat het in strijd is met de wet zal die notariale acte hoogstens de waarde hebben als plee papier.

Meneer Accid.
Ik kan zeggen dat ik een van de eerste ben die over deze materie heb geschreven.
Ben niet onder de indruk van de toen populaire 4 acten constructie(en verder) waar buitenlanders ( in mijn verhaal Nederlanders) nominees als het ware van de straat plukken.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Pierre :
als je geen prenup agrement had afgesloten voor je huwelijk bestaat kans dat jullie geen onroerend goed kunnen bezitten.
Hoogstens volgens de HAK PAKAI.

Ik ben niet eens met de bewering dat je als buitenlander bijvoorbaat verliest als je een rechtzaak aanspant of aan je broek krijgt.
Gezien de omkoopbare (foute) rechters en justitie kan men dat denken .
Alleen geldt dat niet in alle zaken.
Indonesia is in principe een rechtstaat , waar men desnoods tot de hoge raad kan procederen.
Voor een rijke orang bule is het toch niet moeilijk om tegen een arme Indonesier te procederen ?En zeker als die Indonesier iemand van een kampung niveau is.

bisa dicek of makemyday .

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 26-06-2011 16:42 schreef pierre:

[quote verwijderd]

Begrijp ik dit goed Yogya-Bali?
Is mijn vrouw dus haar recht op eigendom (grond, huis) kwijt geraakt door met mij te trouwen?
Niet dat wij nu stande pede een huis of grond gaan of willen kopen, maar ons plan is er wel om over een aantal jaren dit wel eventueel te gaan doen.

Dat dacht ik niet Pierre of er moet wat verandert zijn.
Heb een Balinese buurvrouw die getrouwd was met een Duitser. Samen hadden ze een bakkerij en wat te verhuren bungalow's, Een deel van hun grond is gekocht (op haar naam en ook een auto) Buurman kreeg problemen moest terug naar Duitsland!! De Balineze buurvrouw runt het geheel met haar nieuwe vriend.

Om Swastiastu

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-06-2011 17:29 accid wrote:

(1)Uiteindelijk zijn Balinezen nogal creatief op vele gebieden en kunnen we ze op dat gebied vergelijken met (niet denigrerend bedoel) kamp bewoners en zou een rijdende rechter op zijn plaats zijn.

2. Hak Pakai verliest zijn waarde niet en wordt in feite in de loop der tijd meer waard.
Ook al zit er een tijdslimiet aan van maximaal 90 jaar (voorlopig 25-20-25-20 jaar
maar 70-20 jaar is in de maak), het is wel een tijdslimiet waar je meer vertrouwen in kan hebben omdat het een wettelijk contract is met de regering en niet een privaat persoon.

1.En zeker met de hulp van creatieve Medelanders.

2a. In Amsterdam ken men de erfpacht constructie.
Na jarenlang voor een appel en een ei gewoond te hebben krijgen de erfpachters plotseling een nieuwe overeenkomst , wel met een verhoging van 100den % .
Conform de marktwaarde op dat moment.

2b. Gedeeltelijk waar .
Een Hak Pakai overeenkomst is gesloten tussen de huurder en de verhuurderd(grond eigenaar).
En dat kan de overheid zijn of een prive persoon (onkel Sid bijvoorbeeld) of en PT (cq PMA)

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-06-2011 18:50 paulana wrote:

[quote removed]

Dat dacht ik niet Pierre of er moet wat verandert zijn.

De wetten zijn de bestaande "oude"wetten .
Zie UU Pokok Agraria en U.U. Perkawinan .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-06-2011 17:40 oyibo wrote:
Luchtfietserij man. Ga je eerst een pma oprichten en dan een huis kopen?
Effe kijken, 100.000 eerst, en dan is het huis van de pma? Dus nog steeds geen eigendom.
De kosten van de grond en het huis komen nog bovenop de kosten van de pma.
En een pma oprichten om alleen een huis te kopen?
Waar haal je het vandaan dat dit zou kunnen?

Oyibo, het is wel mogelijk.
Je hoeft ook niet alleen te doen .
Je kan met een paar Medelanders (ook Indonesiers die in Ollanda wonen Emoticon: Wink ) een PMA oprichten en daarna grond aankopen .

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,948,352 pageviews Een website van indahnesia.com