Trouwen op Java

Subforum Andere praat 
75 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ook wie heeft de grootste.... Emoticon: Shiny
en wie de kleinste.... Emoticon: Yes!

Maar ook toegeven dat je met een Nederlandse samen was, allang er uit was geschopt.
Dat is zeker bij mij zo!!!!!

Daarom geven de statistieken ook aan, dat er in Nederland veel alleenstaanden wonen en er een latrelatie op nahouden

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Mijn vriendin (en/of haar famiie) houdt toch vast aan de Catatan Sipil. De hele onduidelijkheid hierover vind ik een fout van ons beide, daar wil ik niet te moeilijk over doen. Desondanks ontnemen ze hiermee (in mijn ogen) een 'vol' huwelijk voor mijn familie en dat blijft irriteren (daar moet ik echt over nadenken voor ik een oordeel heb).

Heb ik het nou goed begrepen dat Catatan Sipil inhoudt dat alles van ons beide zal zijn als het fout loopt ? Of is het pas onder gemeenschap van goederen als ik het hier legaliseer ? Ik heb overwaarde, spaargeld, pensioenopbouw en vraag me af in hoeverre zij hier aanspraak op maakt ? Is die kennis hier voorhanden of waar kan ik dat navragen ?
Ik ben er sceptisch over, ik snap haar volledig en zou het liefst trouwen in gemeenschap van goederen, ware het niet dat ik ook nog mijn verstand heb. De statistieken van scheidingen zoals hier genoemd zijn voor haar onbegrijpelijk, dat wij hier eerst een hele tijd samenwonen en aftasten kent zij niet en doet ze een beetje af als nonsens en een gebrek aan vertrouwen (of ze gebruikt dit om de aandacht van de familie-eisen te verleggen).

Het rare voor mij is dat een kerkelijk huwelijk voor mij emotioneel zwaarder weegt dan een huwelijk voor de wet. De laatste is slechts een polis, maar 'ja' zeggen in Gods huis vind ik persoonlijk zwaarder wegen .... En dat is voor mij raar als niet praktiserend en amper gelovige tegenover een sterk gelovige, zoals zij is. Het klinkt minder raar na alle verhalen hier trouwens. Conclusie : mijn vriendin en ik hebben een totaal ander beeld van ethiek !

Overigens is deze discussie hier enorm leerzaam voor mij, vooral qua cultuurverschillen, ik kan heel veel weetjes beter uitleggen aan haar op deze manier. Los van de uitkomst van mijn situatie ben ik jullie allemaal heel dankbaar voor de input !

Matur Suwun !

"Bhinneka Tunggal Ika"

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Kleine toevoeging : ze komt wel met alternatieven. We kunnen ook geen honeymoon doen en gelijk na het kerkelijk huwelijk hierheen vliegen en hier trouwen voor de wet volgens haar.

Mijn bezwaar : dan vlieg ik dus alleen naar Indo voor het kerkelijk huwelijk, zonder romantiek (want dat kan dan nog niet want geen volledig huwelijk). Mijn broer betaalt dan ook een pak geld om het land te zien, maar ziet uiteindelijk niet veel daar (mijn broer is getuige). Daarnaast trouw ik hier dan min of meer alsnog zonder feest, want het geld is dan inmiddels op aan tickets en papieren ... Voor mij geen optie, want ik vind dit echt te zakelijk worden zo ...

"Bhinneka Tunggal Ika"

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Buiten dat is het krijgen van een kind een extra zekerheid dat die klojo bij je blijft wederom de eerste en tweede trap van de Maslov piramide, komt geen spatje liefde aan te pas, alles is aangepast aan de eerste twee treden van de Maslov piramide.
Geld geld geld en een goed leven liefde???????
Je moet mazzel hebben om een goede te treffen.

paulana
Gebruiker
spacer line

Interessant allemaal, een ding begrijp ik dus niet, na het even teruglezen van het topic:
Op 4/06 - 17.05 uur schrijf je ,dat jouw situatie barst van de romantiek en dat je veel overuren maakt sinds een jaar, om haar wensen te kunnen realiseren. Je doet dat graag en met liefde voor haar, want ze is een schat en een moordwijf en de liefde is nog aanwezig.

Hierboven schrijf je : dan vlieg je alleen naar RI voor een kerkelijk huwelijk zonder romantiek, omdat dit huwelijk dan niet volledig zou zijn, en in Nederland geen feest omdat het geld op is en te zakelijk wordt voor jou.

Beetje tegenstrijdig of heb ik iets gemist

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 08-06-2011 17:51 schreef Malam:
Buiten dat is het krijgen van een kind een extra zekerheid dat die klojo bij je blijft wederom de eerste en tweede trap van de Maslov piramide, komt geen spatje liefde aan te pas, alles is aangepast aan de eerste twee treden van de Maslov piramide.

Dat is heel goed weergegeven Malammeke, ook dat andere bericht paar postings terug.

Om Swastiastu

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Paulana,
Welke tegenstrijdigheden bedoel je ? Heb je het over het geld wat ik afgelopen jaar heb verdiend ? Ik heb goed gespaard, maar ben gewoon arbeidertje. Ik heb haar in januari hierheen gehaald om het land te zien en vooral mijn ouders te ontmoeten, 2000€ (incl. alles incl.Fiskal), Nederlandse les 500€, brommer stuk 100€, examen 350€, ik heb zometeen ook nog geld nodig voor MVV 800€, verblijfsverg. 250€ en nog een paar honderd voor de formulieren, legaliseren, vertalen etc. Mijn reis naar Indo kost ex.huwelijk en incl.verblijf zeker 3000€.

Als we hier zijn heb ik wat geld achter de hand nodig voor aanloopkosten, ze zal niet à la minuut werken ook, vaste lasten omhoog ... Ik heb gewoon geen geld voor een extra ticket van 1000€, een visum voor 200€ en weet ik veel wat. Ze moet beschikken over 60€ per dag aantoonbaar, ondanks mijn garantverklaring, had ik vorige keer ook op Schiphol.

Trouwt ze dan hier voor de wet dan moet ik een akte op laten maken bij een notaris, en nog wat kosten (ik kan uit zuinigheid op maandag trouwen natuurlijk, is gratis). Dan heb ik dus een huwelijk hier naar het klinkt niet echt alsceen feest hè ...

"Bhinneka Tunggal Ika"

paulana
Gebruiker
spacer line

Wat ik bedoel is dat je op 4/06 om 17.05 schrijft dat je relatie barst van romantiek.!!
En er nu van romantiek geen sprake is, je begrijpt me wel ?? geen echt huwelijk. Maar dat weet je toch vantevoren. Jullie zijn geen tieners of toch

Over geld eigenlijk niet zo, maar jouw woorden: ik werk me een slag in het rond voor haar maar doe het met liefde. Ik hoef echt niet te weten hoeveel geld je spaarde en uitgaf.

Trouwen op maandag wat is daar mis mee, deed hetzelf ook, daarna een uitgebreide brunch in Wijk aan Zee, een rondvaart door Amsterdam en daarna in Duisburg een uitgebreid feest.

en we hebben er geen spijt van gehad (gratis trouwen bedoel ik) voor dat geld konden we onze gasten Amsterdam vanaf het water laten zien (prive charter)

Ook wij hebben een akte laten opmaken bij de notaris, man is een stuk papier dat wordt voor je bewaard en als het goed gaat denk je er niet aan.

Heb je nu wel vertrouwen dat het goed gaat

Om Swastiastu

bambang
Gebruiker
spacer line

In een relatie heb je ook je eigen BEHOEFTEBEVREDIGING. Deze kunnen zijn: (uit)praten, samen overleggen, eigen hobby’s hebben, eigen vrienden hebben, eigen familie niet vergeten, gevoelens uiten, kwetsbaar opstellen, financieel evenwicht in je uitgaven, geen schulden maken, rekening houden met elkaars wensen, elkaar vertrouwen (bij aanwezigheid en afwezigheid de partner niet kleineren bij een gezelschap, familie), met respect behandeld willen worden, opkomen voor elkaar, ....
Als de balans (goed doen, toegeven) te veel naar een kant opgaat, dan gaat dat op een gegeven moment fout. Als je een lange tijd hebt geprobeerd om de relatie te redden, en het lukt niet dan moet je een streep onderzetten.
Als je je EIGEN BEHOEFTE wordt genegeerd, dan moet je hieruit conclusies trekken. Het maakt niet uit waar de partner vandaan komt.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 08-06-2011 20:33 schreef paulana:

Wat ik bedoel is dat je op 4/06 om 17.05 schrijft dat je relatie barst van romantiek.!!
En er nu van romantiek geen sprake is, je begrijpt me wel ?? geen echt huwelijk. Maar dat weet je toch vantevoren. Jullie zijn geen tieners of toch

Over geld eigenlijk niet zo, maar jouw woorden: ik werk me een slag in het rond voor haar maar doe het met liefde. Ik hoef echt niet te weten hoeveel geld je spaarde en uitgaf.

Oké, verkeerd begrepen dan. Wat ik heb gespaard had ik ook bewust niet verteld en de uitgaven ken je zelf ook wel denk ik.

Trouwen op maandag wat is daar mis mee, deed hetzelf ook, daarna een uitgebreide brunch in Wijk aan Zee, een rondvaart door Amsterdam en daarna in Duisburg een uitgebreid feest.

en we hebben er geen spijt van gehad (gratis trouwen bedoel ik) voor dat geld konden we onze gasten Amsterdam vanaf het water laten zien (prive charter)

Ook wij hebben een akte laten opmaken bij de notaris, man is een stuk papier dat wordt voor je bewaard en als het goed gaat denk je er niet aan.

Ik bedoelde op maandag trouwen meer cynisch, waar ik doel is dat ik geen geld heb om het huwelijk hier ook nog eens te vieren. Wat win ik er dan mee ? Ik heb mijn huwelijkse akte in NL te pakken, maar een groot feest zal het niet worden.

Mijn hele idee is van het begin af aan geweest. Trouwen voor de kerk, huwelijksreis in Indo, kort maar ik vind dat onze relatie het verdiend. Voor mij is het belangrijk en ik vind het voor haar ook belangrijk. ZIj kent het amper en ze werkt veel te hard. Daarbij wil ik onze relatie verwennen, we hebben er een jaar keihard voor geknokt.
Daarna ga ik alleen naar NL in afwachting van de MVV. Zodra die positief is, vliegt zij hierheen. We bouwen ons samenzijn op, beginnen aan de 2e etappe, namelijk het échte inburgeren en samenzijn opstarten. We sparen voor een mooi feest hier en trouwen dan voor de wet hier.
Zo heb ik het sowieso met haar familie in NL besproken toen we net een relatie hadden. Ik ben er 99% zeker van dat ik het mijn vriendin ook zo heb voorgelegd. Ik geloof in dit stappenplan omdat we wél haast hebben (beide hebben we geen trek in een jarenlange opbouwfase, ook gezien onze leeftijd), maar beperkte financiele middelen.

Maar goed, je vroeg naar de romantiek begreep ik ? Wat ik bedoel is dat we gek op elkaar zijn en voor zover dat kan op deze afstand ook veel romantiek hadden. Als ik daarheen ga om alleen te trouwen voor de kerk en daarna gelijk terugvlieg om hier een huwelijk te regelen, dan vind ik het erg zakelijk worden. Het is reëeler gezien de familieverwachtingen en de financien, maar ik trouw haar niet om het feit dat we dan getrouwd zijn. Ik wil haar trouwen omdat ik van haar hou, ons huwelijk moet niet op een werkstuk gaan lijken, ik vind dat er een huwelijksreis bij moet zitten. Hoeft niet lang, hoeft niet duur, maar na een jaar bouwen ga ik niet heel zakelijk alleen de papieren regelen.

Heb je nu wel vertrouwen dat het goed gaat

Dit veranderd met de minuut, misschien zie je dat ook wel terug in mijn postgedrag hier. Ik stel soms dubbele vragen, ik kom vandaag weer terug op de Catatan Sipil vraag ... Mijn idee over alles is altijd hetzelfde gebleven, maar ik vind het verdomd moeilijk om het af te kappen. Daarnaast wil ik alles precies weten, zodat ik mezelf kan gerust stellen dat ik overal aan heb gedacht. Ik wil niet over een maand denken 'shit, had ik daar maar aan gedacht'.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 08-06-2011 21:45 schreef bambang:
In een relatie heb je ook je eigen BEHOEFTEBEVREDIGING. Deze kunnen zijn: (uit)praten, samen overleggen, eigen hobby’s hebben, eigen vrienden hebben, eigen familie niet vergeten, gevoelens uiten, kwetsbaar opstellen, financieel evenwicht in je uitgaven, geen schulden maken, rekening houden met elkaars wensen, elkaar vertrouwen (bij aanwezigheid en afwezigheid de partner niet kleineren bij een gezelschap, familie), met respect behandeld willen worden, opkomen voor elkaar, ....
Als de balans (goed doen, toegeven) te veel naar een kant opgaat, dan gaat dat op een gegeven moment fout. Als je een lange tijd hebt geprobeerd om de relatie te redden, en het lukt niet dan moet je een streep onderzetten.
Als je je EIGEN BEHOEFTE wordt genegeerd, dan moet je hieruit conclusies trekken. Het maakt niet uit waar de partner vandaan komt.

Hier heb je helemaal gelijk in en zo denk ik erover.

Ik wil er uit principe ook weer niet te makkelijk overheen stappen, ik voel me schuldig (ook al zijn we het beide in mijn ogen) en dan mag ik best even bloeden. Dat is misschien een rare gedachte, maar zo ben ik.
Ook heb ik een vreselijk schuldgevoel over hoe het verder met haar moet. Waarschijnlijk zal ze er sneller overheen zijn dan ik wil geloven, maar de wanhoop aan de telefoon als ze me belde deze week. Ze ratelt een paar alternatieven op en begint te huilen. Precies zoals ik in dit topic las, maar ik ben er simpelweg gevoelig voor. Bedenk daarbij dat ik het verdom om iets slechts over haar te denken, zelfs al zou ze een 'gelukszoeker' zijn, dan nog vind ik het een schrijnende situatie voor haar.
In gedachte zie ik haar weer 's ochtends op haar motor stappen door de smog naar het werk. Werk waar ze trots op is, maar dagelijks wordt afgezeken door haar baas voor een schijntje. Is ze weer alleen, neem ik alle hoop in haar leven (al is het misschien kort) weg ...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet verantwoordelijk voor al dit en ook zij is volwassen. Ik wil er alleen voor haar staan als een vent en als ik dat haar ontneem lijk ik wel een emotionele vrouw in mijn gedrag. Ik heb er ontzettende moeite mee om mensen in mijn hart 'te laten vallen'.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-06-2011 17:20 Macan Belanda wrote: Heb ik het nou goed begrepen dat Catatan Sipil inhoudt dat alles van ons beide zal zijn als het fout loopt ? Of is het pas onder gemeenschap van goederen als ik het hier legaliseer ? Ik heb overwaarde, spaargeld, pensioenopbouw en vraag me af in hoeverre zij hier aanspraak op maakt ? Is die kennis hier voorhanden of waar kan ik dat navragen ?

In Indonesie trouw je sowieso in gemeenschap van goederen. Voor niet-moslims moet een huwelijk bekrachtigd worden bij de BS (Catatan Sipil). Dan is het pas echt rechtsgeldig.......maar zijn er dus ook juridische gevolgen in het geval een huwelijk eindigt in een scheiding. Buiten gemeenschap van goederen trouwen kan alleen via een notaris, vooraf opgemaakt.
Als het de familie gaat om puur gezichtsverlies te voorkomen en moreel van jullie eisen dat je gehuwd bent voordat je mag samenwonen, dan is voor echte christenen het kerkelijk huwelijk meer dan genoeg en 100% acceptabel voor de samenleving en omringende gemeenschap daar het voor gelovige mensen het belangrijkste is voor het aanzijn van god te trouwen, of dit nou Allah, Jaweh, God of Vishnu is.
Ik ruik hier echt jacht op geld. Die druk op de bevestiging bij de Catatan Sipil (meer is het niet, uitsluitend een legale registratie van een reeds gesloten huwelijk) vind ik verdacht. Dit is puur zakelijk. Ik weet dat je het niet leuk zal vinden als er zo over je aanstaande schoonfamilie wordt gesproken, maar het is niet anders. Ik heb via mijn werk ontzettend veel te maken met huwelijken die hier gesloten zijn, m.n. tussen Indonesiërs onderling, en het stikt van de kerkelijke huwelijken die nooit zijn bevestigd bij de Catatan Sipil daar men elkaar het jawoord heeft gegeven t.o.v. aangezichts God. Voor de morele bezwaren tegen samenwonen is een kerkelijk huwelijk meer dan genoeg. Er is geen buurtgenoot of familielid die weet of het is aangemeld bij de BS, ja of nee.
Ik denk dat je heel goed zit met je bezwaar tegen dit doordrammerig gedoe van de zijde van je a.s. schoonfamilie.

Heb ik het nou goed begrepen dat Catatan Sipil inhoudt dat alles van ons beide zal zijn als het fout loopt ? Of is het pas onder gemeenschap van goederen als ik het hier legaliseer ?

Je hebt het goed begrepen. Legalisatie heeft daar niets mee te maken, dat is alleen voor registratie in NL. Volgens de Indonesische wet is na het huwelijk alles van jullie beiden en als het mis gaat: 50% ieder.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-06-2011 17:51 Malam wrote:

Dit klopt ook als een bus. Macan Belanda, bedenk dat je je in een maatschappij begeeft waarvan men nog moeite heeft de eerste treden van de piramide te voldoen. Liefde is een luxe voor mensen die het al redelijk hebben. Vergelijk de situatie met NL van voor de oorlog, niet veel anders.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-06-2011 17:20 Macan Belanda wrote: Ik ben er sceptisch over, ik snap haar volledig en zou het liefst trouwen in gemeenschap van goederen, ware het niet dat ik ook nog mijn verstand heb. De statistieken van scheidingen zoals hier genoemd zijn voor haar onbegrijpelijk, dat wij hier eerst een hele tijd samenwonen en aftasten kent zij niet en doet ze een beetje af als nonsens en een gebrek aan vertrouwen (of ze gebruikt dit om de aandacht van de familie-eisen te verleggen).

Het aantal scheidingen in RI staat stukken hoger dan in NL, juist omdat men geen gelegenheid heeft gekregen elkaar af te tasten. Verder struikelen een hoop huwelijken vanwege economische problemen en/of overspel.

Het rare voor mij is dat een kerkelijk huwelijk voor mij emotioneel zwaarder weegt dan een huwelijk voor de wet. De laatste is slechts een polis, maar 'ja' zeggen in Gods huis vind ik persoonlijk zwaarder wegen .... En dat is voor mij raar als niet praktiserend en amper gelovige tegenover een sterk gelovige, zoals zij is.
Ja zeker raar en on-Indonesisch: althans waar het om de culturele opinie gaat, reeel gezien is het aan de orde van de dag, doodgewoon omdat men elkaar voor geen cent vertrouwd (en dat komt weer door die cultuur waar waarheid pas op no.10 staat).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-06-2011 22:24 Macan Belanda wrote: Ook heb ik een vreselijk schuldgevoel over hoe het verder met haar moet. Waarschijnlijk zal ze er sneller overheen zijn dan ik wil geloven, maar de wanhoop aan de telefoon als ze me belde deze week. Ze ratelt een paar alternatieven op en begint te huilen.

Same old story. Niet typisch Indonesisch maar eerder typisch vrouwelijk (hohoho, nu krijg ik de vrouwenemancipatiebeweging over me heen).

Ik wil er alleen voor haar staan als een vent en als ik dat haar ontneem lijk ik wel een emotionele vrouw in mijn gedrag. Ik heb er ontzettende moeite mee om mensen in mijn hart 'te laten vallen'!

Als je toegeeft, heb je de eerste knieval reeds gemaakt en zal men nooit en te nimmer ophouden. Dit is een macho-maatschappij waar de man (althans dat denkt ie) beslist en elke knieval voor een vrouw wordt gezien als een teken van zwakte met als gevolg dat met de man als een boneka (pop) zal worden bespeeld.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 09-06-2011 02:46 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]

...
Als het de familie gaat om puur gezichtsverlies te voorkomen en moreel van jullie eisen dat je gehuwd bent voordat je mag samenwonen, dan is voor echte christenen het kerkelijk huwelijk meer dan genoeg en 100% acceptabel voor de samenleving en omringende gemeenschap daar het voor gelovige mensen het belangrijkste is voor het aanzijn van god te trouwen, of dit nou Allah, Jaweh, God of Vishnu is....

Duidelijk. Haar bezwaar is dat als we voor de kerk trouwen en niet voor de staat en mij overkomt iets, ze dan op papier niet getrouwd is, maar geen maagd meer is. Waar ik over struikel is dat ze hiermee komt, terwijl als ik over huwelijkse voorwaarden begin een pessimist wordt genoemd.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 09-06-2011 03:07 schreef Yogya-Bali:

Als je toegeeft, heb je de eerste knieval reeds gemaakt en zal men nooit en te nimmer ophouden. Dit is een macho-maatschappij waar de man (althans dat denkt ie) beslist en elke knieval voor een vrouw wordt gezien als een teken van zwakte met als gevolg dat met de man als een boneka (pop) zal worden bespeeld.

Hmm dat werkt voor hun dus ook zo ? Dat is sowieso het gevoel wat het mij geeft als ik nu overstag ga zelfs voor mijn eigen cultuur. Hoe meer van die pressie hoe argwanender ik word. Ik heb vannacht een uitgebreide mail opgemaakt, die stuur ik later vandaag, ik wil niet dat ze nogeen keer zo'n rotmail van me zou krijgen vóór haar werkdag.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-06-2011 08:57 Macan Belanda wrote:

[quote removed]

Duidelijk. Haar bezwaar is dat als we voor de kerk trouwen en niet voor de staat en mij overkomt iets, ze dan op papier niet getrouwd is, maar geen maagd meer is. Waar ik over struikel is dat ze hiermee komt, terwijl als ik over huwelijkse voorwaarden begin een pessimist wordt genoemd.

Lijkt me duidelijk dat het mes hier niet naar 2 kanten snijdt maar alleen de eigen richting in.
Je kan hier niet voor de staat trouwen. Je kan alleen voor een geloof huwen dat vervolgens voor non-moslims nog eens wordt bekrachtigd bij de BS (Catatan Sipil). Dat is heel wat anders dan in NL waar men wel degelijk (ook) huwt op 't stadhuis. Hier is het alleen de registratie van een reeds gesloten huwelijk.
Huwelijkse voorwaarden is meestal de minst vermogende partij niet blij mee want er zit voor hem/haar geen winst in mocht er überhaupt iets gebeuren (sterfte, scheiding).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-06-2011 08:59 Macan Belanda wrote:

[quote removed]

Hmm dat werkt voor hun dus ook zo ? Dat is sowieso het gevoel wat het mij geeft als ik nu overstag ga zelfs voor mijn eigen cultuur. Hoe meer van die pressie hoe argwanender ik word. Ik heb vannacht een uitgebreide mail opgemaakt, die stuur ik later vandaag, ik wil niet dat ze nogeen keer zo'n rotmail van me zou krijgen vóór haar werkdag.

Ik wil niet beweren dat ev. "kwade" gedachten bij je aanstaande zitten, maar houd er rekening mee dat men hier geen "individu" trouwt maar een "onderdeel van een groep". Toevallig vanochtend nog een lange discussie hierover gehad met een medelander. Men moet de gemiddelde autochtoon hier niet zien als een individu met een eigen wil en persoonlijkheid; dit alles is afhankelijk van de positie van de persoon binnen diens groep. Identiteit ontleent men aan het lidmaatschap van een bepaalde groep, niet aan zichzelf als individu. Ook jouw aanstaande is onderdeel van een groep(en) naar wiens normen zij zich zal moeten schikken, anders wordt haar leven onhoudbaar.
Bedenk dat wellicht zij verliefd is op jou maar niet je schoonfamilie en de omringende gemeenschap. Die zijn uitsluitend op (praktisch economisch) voordeel uit en zullen je aanstaande behoorlijk onder druk zetten om het maximale uit de relatie te halen; zeker als het om een bule gaat die wordt geacht "rijk" te zijn.

En dat gezeur over dat huwelijk hier altijd. Ik heb hier 3x samengewoond met iemand voordat ik met de laatste na geboorte van kinderen pas huwde. Tegen mijn schoonouders heb ik gezegd: We do it my way, or there is no way. Lijkt op grootspraak maar that's the only way waarmee je in deze maatschappij respect afdwingt. Wellicht geen sympathie maar daarop zit niemand hier te wachten. Respect is het allerbelangrijkste. Verlies je eigenwaarde niet en offer het niet op aan een zgn. culturele norm (die in de praktijk doorgaans uitdraait op economisch voordeel van de tegenpartij).

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 08-06-2011 17:20 Macan Belanda wrote:
Mijn vriendin (en/of haar famiie) houdt toch vast aan de Catatan Sipil.
======================================
Opmerking:
Logisch , dat geeft zekerheid en duidelijkheid naar beide kanten.
Als een huwelijk fout loopt dan kan de buitenlandse man zijn Indonesische vrouw niet zo maar achterlaten .

De hele onduidelijkheid hierover vind ik een fout van ons beide, daar wil ik niet te moeilijk over doen. Desondanks ontnemen ze hiermee (in mijn ogen) een 'vol' huwelijk voor mijn familie en dat blijft irriteren (daar moet ik echt over nadenken voor ik een oordeel heb)
==================================================================
Verkeerd gedacht en gezien..

Heb ik het nou goed begrepen dat Catatan Sipil inhoudt dat alles van ons beide zal zijn als het fout loopt ? Of is het pas onder gemeenschap van goederen als ik het hier legaliseer ? Ik heb overwaarde, spaargeld, pensioenopbouw en vraag me af in hoeverre zij hier aanspraak op maakt ?
=============================================================
Om jou mijn en dijn vraagstuk te voorkomen MOET je NIET in Gemeenschap van goederen trouwen.
Goed lezen .
Pensioenaanspraak ligt anders , in principe zoals in nederland.

Is die kennis hier voorhanden of waar kan ik dat navragen ?
==================================================================
Bij Indonesische instanties of de f Notaris of bij een forum waar goedbedoelende leden hun verhaal (soms omong kosong) plaatsen.

Het rare voor mij is dat een kerkelijk huwelijk voor mij emotioneel zwaarder weegt dan een huwelijk voor de wet. De laatste is slechts een polis, maar 'ja' zeggen in Gods huis vind ik persoonlijk zwaarder wegen .... En dat is voor mij raar als niet praktiserend en amper gelovige tegenover een sterk gelovige, zoals zij is. Het klinkt minder raar na alle verhalen hier trouwens. Conclusie : mijn vriendin en ik hebben een totaal ander beeld van ethiek
====================================================================
FOUTE conclussie !

Je haalt geloof en wettelijke eisen door elkaar.
Indonesia is een seculiere staat.
Matur Suwun !

bisa dicek of makemyday .

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 09-06-2011 09:30 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

En dat gezeur over dat huwelijk hier altijd.Tegen mijn schoonouders heb ik gezegd: We do it my way, or there is no way. Lijkt op grootspraak maar that's the only way waarmee je in deze maatschappij respect afdwingt. Wellicht geen sympathie maar daarop zit niemand hier te wachten

Kijk, dat is nou precies ook mijn mening.Net zoals jij heb ik dat ook vanaf het begin gezegd. Werd me niet bepaald in dank afgenomen in het begin, maar volgens mij is de familie er wel min of meer mee akkoord.
Ik zie geen enkel voordeel in een huwelijk,nu niet en ook vroeger niet...dat boterbriefje stelt geen zak voor. Ook als ik na mijn pensionering in Azie,in Indonesie,Thailand of Vietnam, ga (samen)-wonen zal ik niet met haar trouwen.
Maar een ander stelt wellicht een huwelijk,al was het maar voor de vorm, wel op prijs.

hati hati, pelan pelan

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Juist, senior er heeft bij mij nooit dwang achter gezeten, we hebben er zelfs nooit over gesproken, maar ik wist dat mijn vrouw het heel erg op prijs zou stellen.
Dus ben ik na 12 jaar samenwonen in het huwelijksbootje gestapt, maar dat was voor mij ook het moment dat ik zeker wist dat ik volledig achter deze stap stond.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Mijnheer Senior
Kijk er zijn nog verstandige mensen op de wereld.
Trouwen waarom???, dat is niet meer van deze tijd.

Maar gezien zijn naam, Matur Suwun alias Macan Belanda een Indo of afkomstig is uit Abon, begrijpelijk dat hij zo denkt.
Van ouds nadruk meegekregen dat een huwelijk een must is en ook nog eens de druk van religie hier ook een belangrijke rol speelt.
Alles is best intersant hier, maar iemand hier op zijn afkomst, te overtuigen, is zinloos.
Laat hem lekker er in trappen en wij zien wel (tenminste als hij zich niet schaamd)over enkele jaren, hoe het is afgelopen............... Emoticon: Devil Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Gelukkig zijn er ook nog anderen die er zo over denken als ik. Dat achterlijke "culturele" gezeur over "moeten trouwen". Dat is iets afkomstigs uit lang vervlogen tijden. Toevallig vanochtend nog een zeer interessant gesprek hierover met een medebuitenlander. Hij was ook van mening dat niet altijd alles maar van 1 kant moet komen, maar van beide zijden: oftewel niet altijd voldoen aan de Indonesische maatschappelijke normen, maar ook van Indonesische zijde eens voldoen aan westerse normen (als het om een gemengde relatie gaat). Ook als buitenlander heb je een cultuur en normen waarvoor een Indonesier respect moet opbrengen. Mijn gesprekspartner deelde zijn partner mee dat het voor hem onmogelijk was zich terug te verplaatsen in 16e eeuwse gewoonten. En dat is het soms ook: in het westen bevochten vrijheden, zijn hier nog altijd taboe.....terug in de tijd.
Als je al onder zgn. culturele dwang trouwt, dan is je overgave al compleet. Mijn samenwonen was uit puur economische en juridische redenen veel geschikter. Voor de Nederlandse wet verandert daarmee iemands verantwoordelijkheid niet. Tegen mijn schoonouders maakte ik duidelijk dat samenwonen met een buitenlander nog meer rechtszekerheid oplevert dan een huwelijk met een Indonesier. En anders huw je je dochter maar uit aan een Indonesier.
Pak Surya zal het hier wel niet mee eens zijn, maar de wet is hier een lachertje. Als iemand wegloopt en geen alimentatie wil betalen, dan staat er geen enkele sanctie tegenover. Dan is het fluiten naar mans geld.
Echter, het zit de autochtoon gewoon tussen de oren dat alleen een huwelijk (ook door zgn. morele dwang vanuit de religies) rechtszekerheid biedt omdat men het verdomt zich eens in een andere samenleving dan wel rechtssysteem te verplaatsen. Voor de autochtoon is RI het centrum van de wereld en zoals het hier gaat, gaat het overal. De prins van Yogya en de susuhunan van Solo worden niet voor niets de "Spijker der wereld" of "Spil van de wereld" (Paku Alam/Buwono) genoemd.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou de Nederlandse wet heeft er een puinhoop van gemaakt wat betreft de alimentatie verplichtingen die je voor 12 jaren krijgt voor geschoteld.
Belachelijk die wet, door die linkse troep gerealiseerd.
Nu heeft D66 een initiatief wet ingeleverd om die 12 jaar terug te brengen naar 3 jaar.
Wat eigenlijk ook ongehoord is, want het is overduidelijk, dat die dames lekker van twee walletjes eet en ook nog eens te lui worden om dan te gaan werken.
Heel enkel is het andersom nu omdat er ook vrouwen meer verdienen dan de man, maar dat zijn uitzonderingen, in het meest geval is de man de dupe.
Als ze er een vriend er op na houd dan heeft ze een lekker leventje, geld van twee kanten.
Dat is al zo lang een ongelijkheid meeestal tegen over de man.
Zelfs de kinderen worden soms weggehouden door de moeder.
Maar toch alimentatie betalen ondanks je kinderen niet mogen zien, lijkt mij ook ongelijkheid die de man maar moet slikken Vader kinderen maken en voor geld.
Ja het is ook niet meer verwonderlijk dat er velen doden vallen in de samenleving in relativerende zin, gebeurtenissen, problemen, vooral de meeste van allochtonen afkomst zijn ze er nog lang niet klaar voor……. Emoticon: Yummie! Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

Nu krijg K wel van Sapolidi weer een reactie, (misschien nu K dit schrijf niet meer) want als die Allochtoon lees dan stijgen zijn emoties en bloeddruk hoog op.................. Emoticon: Devil Emoticon: Bye bye

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,912,877 pageviews Een website van indahnesia.com