Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
55 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
DutchB
Gebruiker
spacer line

Hallo

Ik heb onlangs de onderstaande informatie van iemand mogen ontvangen die een jaar op Bali heeft gewoond en inmiddels is vertrokken naar Maleisië.

Deze info wil ik graag met een ieder delen en het kan zijn dat er iets over het hoofd is gezien en indien nodig kunnen er bijzonderheden aan toegevoegd worden.

Aan de juistheid kan ik geen garantie bieden maar is het meer een richtlijn om aan te houden voor een ALLEENSTAANDE die 1 jaar of langer in Indonesië wenst te verblijven.

LEVENSONDERHOUD PER MAAND INDONESIË (koers 1 EUR = 12,219.96 IDR)

- Onderhoud eten/ drinken Rp 2.500.000 = €205
- Kamer huur Rp 1.000.000 = € 82
- Plezier + Internet Rp 1.000.000 = € 82
------------------------------------
Rp 4.500.000 = € 370,- per maand

Kortom met ongeveer €500,- per maand zou je aardig rond kunnen komen in Indonesië

Vul het lijstje aan met zaken die misschien over het hoofd zijn gezien.

simpati
Gebruiker
spacer line

Visum, ziektenkostenverzekering, medicijnen per jaar Rp.30 miljoen
Koers gemiddelde over 2010: Rp. 11600 per Euro

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Van de week geloof gisteren op TV BNN reis naar Bali, lieten ze het regerings ziekenhuis zien Den Pasar en een particuliere ziekenhuis.
Ze waarschuwde dat je echt je eigen goed moest verzekeren, want als je niet verzekerd bent, dan kom je in zo'n regerings ziekenhuis en je behandeling is gelijk aan bijna dood gaan.
In ieder geval betalen van te voren als je een dokter of medicijnen nodig hebt.
Er lag een Australiër die niet verzekerd was en was bijna dood gegaan, die had geluk dat zijn dochters er achter kwamen, die hals over kop naar Bali zijn gereisd en 1000 Australische dollar moest betalen.................. Emoticon: Emoticon: Nooo Emoticon: Cry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

DutchB; vergeet je niet het volgende:
- visum
- reiskosten van/naar Bali
- reiskosten lokaal, want eten doe je vast niet altijd thuis en 'plezier' zoek je ook niet in je achtertuin vermoed ik zo.

Er bestaat hier een topic waarin gemiddeld berekend wordt dat er 1000-1200 euro per maand nodig is voor een beetje normaal leven voor een buitenlander in dit land. Denk dat dit een meer realistisch beeld geeft.

Maar als je op een kostkamertje ergens op Bali wil wegrotten, dan zal 500 euro (of zelfs minder ja) wel genoeg zijn. Ik woon echter in Lippo Cikarang (huur 20 miljoen per jaar voor een eensgezinswoning, stroom 300.000 per maand, water 200.000 per maand), en om vrienden te ontmoeten in Jakarta pak ik heen de bus, terug de taxi (luiheid) en dat kost dan al 15 euro. Dan heb ik nog niets gedaan, want een biertje (per stuk 1 euro als je thuis drinkt, 3 euro in restaurants) gaat er ook wel in, en een beetje lekkere steak kost 12-15 euro. Oeps.. daar gaat je maandbudget! en die 29-30 overige dagen eet je dan witte rijst met een klein stukje kip? Lijkt me niet haalbaar en ook niet gezond.

Leven in dit land is niet goedkoop voor de meeste buitenlanders, ze hebben andere verwachtingen en eisen en die kosten gewoon veel geld. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken om te moeten bezuinigen op mijn airconditioning. Ook kijk ik 'kabel-tv' die 15 euro per maand kost, heb ik een bediende die het huis achter mijn kont opruimt en een motor die af en toe een onderhoudsbeurt en wat drinken moet hebben. Allemaal kleine beetjes, maar het telt wel op natuurlijk.

Ik eet met regelmaat gewoon Indonesisch, tot drie keer per dag. Maar soms heb ik de 'noodzaak' om gewoon brood, aardappels en een lekker stuk vlees te eten.. en dan is het een aderlating in vergelijking met lokaal Indonesisch eten.. maar wel lekker.. yummie!

En zo zijn er nog tientallen dingen die ik wil. Zou ik die moeten laten, dan is wonen voor mij hier niet leuk meer en kan ik beter in Nederland gaan zitten. Zoals mij altijd geleerd is, zijn het juist die kleine dingen die het leven leuk maken, dus ga die maar niet in 1 miljoen rupiah per maand stoppen, reken daar maar 5 miljoen voor, met of zonder transportkosten, dat laat ik graag aan jou over.

Jimmy
Gebruiker
spacer line

Ligt er natuurlijk zelf aan hoe je wilt leven,
ik zit hier ook wel vaak aan te denken en kom op een bedrag van 500 Euro meestal.

100 voor onderdak
100 voor brommer en benzine
50 visum
150 voor eten/drinken
100 voor extra's

ex vliegticket.

DutchB
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Yerun, Ja er zijn enkele zaken daar niet in opgenomen maar heb je cijfers bekeken en die er aan toegevoegd. Emoticon: Wink

- Woning eengezins huur Rp 1.700.000 = €138 (incl. Energie en Water)
- Plezier + Internet Rp 1.000.000 = €82
- Scoter huur + benzine Rp. 500.000 = €41
- Ziektekosten Rp 800.000, = €65
- Visum 1 jaar Rp 305.000 = €25

Rp 6.800.000 = € 555,- per maand

Ook hierin heb je een lekker biertje een bioscoopje en kun je erop uit om leuke plekjes te ontdekken.

En inderdaad excl. vlieg ticket en ervan uitgaande dat je er al zit.

DutchB
Gebruiker
spacer line

Wil je een jaar Backpacken dan lijkt mij dit een heel reëel bedrag om van rond te kunnen komen. Ook omdat je verblijfplaats steeds veranderd kun je daarop weer leuke dingen mee doen.

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste DutchB,
Ben jij soms in dienst van het ministerie van Sociale Zaken?
Als jij voor een visum kan zorgen voor €25 per maand zal je het erg druk krijgen.
Op dit forum is al meerdere keren uitgebreid aan de orde gekomen wat wonen in Indonesië kost, ik denk dat Jeroen heel aardig in de richting zit met het bedrag wat hij noemt.

Heb je kinderen die naar school gaan is dat bedrag veel hoger.
Jan
Malang

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Een visum voor 1 jaar bestaat niet, zeker niet zo goedkoop. Je zult na 6 maand eruit moeten, dat retourtje maakt het visum al zeker 2x zo duur, en dan moet je ook je visum nog aanvragen/(betalen!) in het buitenland, met spoed of lekker drie dagen 'wachten' kost allemaal geld.

Verder reken je nog steeds met een koers die die van vandaag is, ik zou de jaargemiddelde aanhouden die eerder door Simpati gegeven is: 11600 en daar nog 10% aftrekken als 'wisselkoersschommelingen'. Kom je uit op een koers van 10.440

Ook mis je een postje 'onvoorzien' van 10-20%? Ziektekostenverzekering is leuk, maar als je aan de enorm schijterij bent kost dit NU direct geld, zeker als je uitgedroogd bent en dus aan het infuus moet. Dit claimen kan, maar is veel werk voor een paar tientjes (en heb ik om die reden nooit gedaan)

simpati
Gebruiker
spacer line

Scoter huur + benzine Rp. 500.000 = €41
Ik wil er meteen twee, wanneer kom je die scooters brengen, ik betaal meteen 6 maanden vooruit.
Jan
Malang

simpati
Gebruiker
spacer line

heb ik een bediende die het huis achter mijn kont opruimt
Een bediende ben je wettelijk verplicht als je een Visa Lansia (Ouderenvisum) hebt.
Ik houd mij keurig aan de wet, mijn bediende krijgt van mij voor Indonesische begrippen een leuk loon met vakantiegeld, betaalde vakantiedagen en een ziektekostenverzekering.
Jan
Malang

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ja, die wettelijke verplichting bestaat voor een Visa Lansia, hoewel ik halverwege ben is het nog niet zo ver voor mij, dus dat scheelt weer. Wil echter niet zeggen dat ze gewoon een normaal salaris krijgt (3x zo hoog als dat ze bij de lokale Alfa zou gaan werken) en kost en inwoning natuurlijk. Ook dat moet je nog meerekenen, want ze eet ook drie keer per dag namelijk (ook dat is goed overigens)... al die kleine beetjes maken mijn leven aangenaam, maar niet goedkoper.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Waarom zo’n dure kamer? Bouw iets van afvalmaterialen op ‘n stuk ongebruikte staatsgrond en het kost Rp. 0,- in de maand.
Eet 3x per dag een portie “nasi jingo”, kost dan maar Rp. 360,000,- in de maand.
Drink alleen water uit de 25 liter gallon, ca. 5 gallons per maand voor Rp. 65,000,-
Internet: kost niets, gewoon op de stoep voor een restaurant met Wi-Fi gaan zitten, Rp. 0,- per maand.
Entertainment? Middels TV kijken: alleen “nonton bareng”, kost Rp. 0,- in de maand en misschien krijg je nog een “door-prize” of ga naar een gratis / gesponsord pop-concert van een “sigaretten-band”.
Transport: Geen motor of auto maar een oude fiets, kost Rp. 0,- in de maand.
Ik denk dat je visum kosten (omgeslagen van jaarlijkse kosten naar maandelijks) de hoogste kostenpost in de maand zullen zijn, maar je moet het dan kunnen redden met minder dan Euro 150,- in de maand.

Even serieus: Je uitgangspunt bij emigratie is toch dat je:

- dezelfde levensstandaard als in Nederland kunt hebben maar tegen beduidend minder geld of
- een hogere levensstandaard (groter huis, zwembad, huishoudelijk personeel) kan hebben dan in Nederland maar tegen hetzelfde geld??

In NL kun je ook op allerlei zaken bezuinigen of jezelf allerlei zaken ontzeggen. Dat doe je toch ook niet???

Indonesie is alleen goedkoop om te wonen als je dat doet zoals de Indonesiers. En, de meeste Westerlingen zullen die manier van wonen / leven echt niet trekken

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Haha.. nonton bareng ja.. spaart je een hoop geld uit, lekker voor zijn allen op de tikar voor eeen 22inch schermpje kijken met antenne.. Nou, dan weet ik het wel, mijn 42inch met Indovision kijkt een stuk aangenamer zo op de bank. En echt luxe is dat ook niet, want ik had ook een 60inch kunnen kopen, satellietontvanger erop kunnen zetten en dit apparaat boven de jacuzi in de tuin kunnen hangen.. maar zoveel geld heb ik niet.. En bovendien wil ik toch naar Burn Notice kijken als de rest van indonesie Putri yang Tertukar wil zien.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Zo, dus jij bent ook een "Michael Westen" fan, net zoals wij? Hier zijn wij ook in afwachting van het begin van het nwe seizoen van "Sons of Anarchy". Schijnt heftig te zijn.

If you have nothing to loose, you can risk everything

raymondvd53
Gebruiker
spacer line

Jouw "slogan"onder aan jouw forumtekst moet luiden:

Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt ze wel.

On 29-05-2011 15:17 simpati wrote:
Visum, ziektenkostenverzekering, medicijnen per jaar Rp.30 miljoen
Koers gemiddelde over 2010: Rp. 11600 per Euro

simpati
Gebruiker
spacer line

OFF-TOPIC
Even op google.nl gekeken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/L(...)se_spreekwoorden_K-O

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 30-05-2011 07:29 Amed East Bali wrote:
Zo, dus jij bent ook een "Michael Westen" fan, net zoals wij? Hier zijn wij ook in afwachting van het begin van het nwe seizoen van "Sons of Anarchy". Schijnt heftig te zijn.
Ja, daar is prima naar te kijken zo.. heb Sons of Anarchy nog nergens gezien in de reclames? Ben benieuwd, want ook Dexter wacht ik nog op. En dat genot, daar betaal ik graag een beetje voor.

paulana
Gebruiker
spacer line

Voor 1.7 juta heb je een satellietontvanger met 2 receivers, 1 voor geheel Azie en 1 voor de Europese zenders. Geen maandelijkse kosten. Wij zijn gek van sport en Global zendt alles uit,
ook Nederlands voetbal en meer natuurlijk = Formule 1 !! Verder is het voor mij leuk om de Spaanse- Italiaanse en Franse zenders te ontvangen alleen al om de taal niet te verleren.

Voor de kosten van levens-onderhoud moet ik me bij Jeroen aansluiten, als je het nog aangenaam wilt hebben, onze huur is laag, de verbouwing kost des te meer,,electra en water voor ons 1 juta per maand. Visa de 1ste 5 jaar geen omkijken we hebben Kitap heb je dieren vergeet dan de dierenarts niet en die beestjes moeten ook goed eten

Ibu Putri schreef laatst : boodschappen in Ri daar hangt een AH kaartje aan, en ze heeft gelijk

Om Swastiastu

simpati
Gebruiker
spacer line

Visa de 1ste 5 jaar geen omkijken we hebben Kitap
En dat was zeker niet gratis, zo ver ik begrepen heb 5 keer het tarief wat een KITAS kost.
Voor mijn nieuwe VISA LANSIA met KITAS heb ik IDR 9 miljoen betaald en ben daarvoor één keer naar Singapore geweest.
Een Visumconsulent heeft de aanvraagd bij de Indonesische Ambassade verzorgt, All-inn kosten SGD 230.
De verlengingen gaan IDR 6 miljoen kosten, exclusief de kosten voor de Multiple Re-Entry Permit.
Voor die verlengingen hoef ik dan niet meer het land uit.
Jan
Malang

paulana
Gebruiker
spacer line

Jan wij hebben voor de 1ste visa kitas lansia 6 juta + $ 80,- per persoon betaald
Voor de kitaps het 5 voudige 60 juta en 2x $ 80,-
Alles keurig netjes door PT Bali Ide- Nur Dewata en imigrasie.
Ze hebben ons gevraagt of we kitap wilden, met een nee van onze kant betekende dat, dat wij alles weer opnieuw moesten aanvragen en ook het land uit.
Alles werd thuis afgeleverd wij moesten 1 x naar Singaraja voor handtekening - vingerafdrukken en foto's.

Groet Paulana

Om Swastiastu

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 30-05-2011 06:28 Amed East Bali wrote:
Even serieus: Je uitgangspunt bij emigratie is toch dat je:

- dezelfde levensstandaard als in Nederland kunt hebben maar tegen beduidend minder geld of
- een hogere levensstandaard (groter huis, zwembad, huishoudelijk personeel) kan hebben dan in Nederland maar tegen hetzelfde geld??

Indonesie is alleen goedkoop om te wonen als je dat doet zoals de Indonesiers . En, de meeste Westerlingen zullen die manier van wonen / leven echt niet trekken

Dezelfde levensstandaard als in Ollanda ?
Dus inkopen bij A.H, C1000 eventueel Lidl Aldi en Dirk .
Een kleine middenklasse auto , Chevrolet of Lada .
Af en toe biertje of Campari plus sigaartje .
Zonder culturele ontspanning zoals schouwburg . etc etc
Een Vinex locatie huisje of arbeiders doorzon (eengezins) woning.

Nou dan zal je met je Aow uitkering plus kleine bedrijfspensioen ook niet redden.

Betere levensstandaard dan in nederland ? ben bang dat je minimaal 1700 tot 2000 eurie per maand nodig zal hebben.
Tijdens mijn budgetreis geef ik uit tot bijna 300.000 rupie perdag inclusief korte taxiritjes.buiten hotelkosten.
En dan zit ik ( 3 man) niet eens in een echte restaurants" .

salam dari Jakarta

bisa dicek of makemyday .

Hubert
Gebruiker
spacer line

Mijn plan was om over 2 jaar in Bandung te gaan wonen met een pre pensioen en wat eigen spaargeld.
Als ik lees wat de kosten zijn om daar te gaan wonen en leven, dan schrik ik toch wel heel erg.
Het leven daar is mogelijk net zo duur als hier in Nederland.
Misschien moet ik toch maar een paar jaar langer blijven werken en hopen dat ik gezond oud mag worden om mijn droom toch uit te laten komen.

gegroet Hubert.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-06-2011 19:07 Hubert wrote:
Misschien moet ik toch maar een paar jaar langer blijven werken en hopen dat ik gezond oud mag worden om mijn droom toch uit te laten komen.

gegroet Hubert.

beste Hubert

Ik denk dat je gewoon moet doen zolang je nog gezond bent.
Wacht je een paar jaar , dan kan de situatie anders zijn .

Als je in bandung wil wonen , ben ik bang dat je ergens in de Dago/Lembang en Setiabudi area moet zoeken.
En dan zijn de (huur)prijzen relatief duur.Zeker voor een redelijke huisvesting zoals je gewend bent in nederland.
Dit is voor mij voor de 3de reis naar bandung om de woonomstandigheden te " verkennen".
Uiteindelijk heb ik gekozen om een stuk grond te kopen in Lembang en zelf een huisje te bouwen .
Als je goed zoekt kan je mss een redelijke huisje vinden te huur of te koop , en de dagelijkse eten kan je gewoon bij de gewone pasar tradisional , door je personeel.
Ik denk dat een gewone Nederlandse werknemer met een VUT of FLO uitkering het best kan redden in Bandung en omgeving.
En zeker als hij geen eigen auto met chauffeur heeft.
De meeste Nederlanders in nederland hebben ook geen auto/chauffeur.
Om de ziektekosten te vermijden moet je wel max 6 maanden of iets meer in Indonesia wonen .dat kunnen de ervaringsdeskundigen je beter vertellen.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-05-2011 15:08 DutchB wrote:
Hallo

Ik heb onlangs de onderstaande informatie van iemand mogen ontvangen die een jaar op Bali heeft gewoond en inmiddels is vertrokken naar Maleisië.
.....een richtlijn om aan te houden voor een ALLEENSTAANDE die 1 jaar of langer in Indonesië wenst te verblijven.

LEVENSONDERHOUD PER MAAND INDONESIË (koers 1 EUR = 12,219.96 IDR)

- Kamer huur Rp 1.000.000 = € 82
- Plezier + Internet Rp 1.000.000 = € 82
Rp 4.500.000 = € 370,- per maand

Kortom met ongeveer €500,- per maand zou je aardig rond kunnen komen in Indonesië.

Geen idee waar die persoon heeft gewoond op Bali maar waarschijnlijk onder een brug gelogeerd of in een kampung in Lutjebroek. Ik wou dat ik met € 370,- per maand kan rondkomen. Kan sowieso niet meer want door kinderen moet ik het 10-voudige per maand hebben maar zelfs in mijn vrijgezellentijd is het me never gelukt van € 370,- per maand enigszins leuk rond te kunnen komen. Mustahil!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,687,231 pageviews Een website van indahnesia.com