Advies Sulawesireis met kinderen

Subforum Tickets, luchtvaart en vervoer 
47 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Dyveke
Gebruiker
spacer line

Over een maand ga ik met mijn twee zonen van 6 (bijna 7) en 9 jaar naar Sulawesi
Lezen over Sulawesi heeft duidelijk gemaakt dat een maand tijd niet veel is en zeker niet genoeg. Jammer, maar dat is de tijd die we tot onze beschikking hebben. 28 nachten.
Aan de andere kant maakt het waarschijnlijk niet uit wat en wanneer en waar we naar toe gaan in Sulawesi, ongeacht wat, het zal een geweldige reis(-ervaring) worden.

We komen aan in Makassar op 13 juni en de eerste 3 nachten brengen we door in Makassar.
Op 6 juli moeten we in Manado zijn om naar Bunaken te gaan. We vertrekken vanuit Manado op 12 juli.

Vanwege mijn jongens ik wil niet de hele tijd onderweg zijn. Ik wil graag enkele bases van 5 - 7 nachten (3 – 6?) maken en van daaruit dagtochten maken en gewoon daar zijn. Ik realiseer me dat we tussen de bases waarschijnlijk enkele dagen moeten reizen.
Vele uren in de bus is denk ik wat veel voor de jongens, maar omgekeerd willen we wel –ook- met de lokale bus reizen om zo dicht mogelijk bij het gewone leven te komen. Een optie zou kunnen zijn af en toe een nachtbus en/of toeristische airco-bus te nemen om een flinke afstand af te leggen.

Ik zou ook wel een deel van Noord-Sulawesi willen verkennen. En Centraal-Sulawesi. Hebben we tijd voor dit alles en wat zou volgens jullie een goede planning zijn?

Bottom line is dat we Makassar verlaten de 17e juni en op 6 juli in Manado moeten zijn.
Ik wil graag de silkfactory bezoeken in Sengkang. Malino en Bantimurung lijken ook leuk om te bezoeken. Wat is jullie ervaring?
Ik sta open voor suggesties hoe de weken in te vullen tussen Makassar en Manado. De enige "must" is niet te veel op de weg en dat we het leven op Sulawesi beleven en niet (alleen) toeristische hoogtepunten. Misschien Toraja overslaan en in plaats daarvan naar het Mamasa gebied? Dan zullen we behoefte hebben aan een gids ben ik bang, maar dat biedt ook weer andere mogelijkheden. Weet iemand een gids?

Tomohon lijkt een goede uitvalsbasis voor Noord-Sulawesi voordat we naar Bunaken gaan. Zijn jullie het hiermee eens?

Hoe er te komen? Met de bus naar Gorontalo en verder naar Katamobagu?

Ik heb nooit eerder georganiseerd gereisd, koop meestal gewoon een ticket en laat mij leiden door het toeval, maar reizen met kinderen vergt iets meer overzicht en geplan. Maar het reisschema moet niet te strak, er moet voldoende tijd en mogelijkheden voor het toeval overblijven.

Ik ben al 2 x naar Java, Bali, Lombok en Gili T geweest vele jaren geleden. Ik reisde met de lokale bussen en verbleef in prive-woningen en kleine losmens en at op de Pasar Malam en kleine warungs. Ik vond het geweldig en ik dacht toen al graag terug te willen komen om met kinderen te reizen!
Nu, 20 jaar later, is het tijd geworden om Sulawesi te verkennen met mijn kinderen.

Ik hoop dat ik van jullie ervaringen gebruik mag maken!

Vriendelijke groet,

Dyveke

Dyveke
Gebruiker
spacer line

Nog even dit:
Is het nodig om klamboes, paraplys en regenkleding mee te nemen? Haal ik net van een ander "gesprek "af

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Beste Dyveke,
Ik ben in 2009 voor de derde keer naar Sulawesi geweest, toen voor het eerst met mijn kinderen (toen 11-12-14-15).Jaren geleden heb ik de trip Manado-Makassar gemaakt, in 3 1/2 week. Deze trip liep van Manado-Kotamabagu-Gorontalo, dan oversteek per boot naar Poso, door naar Tentena en verder naar beneden richting Tana Toraja, eimdigend in Makassar. Een prachtige trip, die nu makkelijker te doen is om dat het stuk Centraal Sulawesi nu veel beter begaanbaar is (schijnt het).
In 2009 heb ik 1 week Noord Sulawesi gedaan, waarvan 1 nacht Manado, 3 nachten Tomohon, 3 nachten Bunaken. Het was een erg leuke week. Tomohon vind ik een leuek uivalsbasis. Wij zaten in Onongs Palace, leuke accomodatie, daar rondgereden in lokale busjes. Het hotelletje lag 10 minuutjes lopen van de doorgaande weg, langs wat huizen, een groot voetbalveld, altijd leven en dus interessant. Vrijwel geen toeristen in Tomohon. In Bunaken zaten wij in Bunaken Vilage Resort. Dat zullen je jongens zeker leuk vinden. Prachtig snorkelen vanuit een leuk klein resort met een zwembadje.
Prima kamers (wij hadden 2 3-persoons).
Tana Toraja zou ik zeker niet overslaan, is echt heel mooi en veel te doen. Mijn advies: bezoek geen grote begrafenisceremonie waar hordes toeristen met camera's op af komen, maar vraag of er ergens een kleine ceremonie is. M.i. veel bijzonderder, al zijn er ook mensen die vinden dat je zo'n ceremonie helemaal niet moet bezoeken (kan ik me ook wel iets bij voorstellen..). je kunt er schiterend wandelen.
Mamasa vallei heb ik me destijds ook in verdiept, was toch wel een stuk lastiger met evrvoer etc. Bovendien denk ik dat het voor de kinderen toch wel leuker is om wat meer in de bewoonde wereld te blijven, ze zijn nog wel erg jong.
Onze kinderen vonden Sulawesi het hoogtepunt van de reis (naast 2 weken Sulawesi ook nog 1 week Yogyakarta en 1 week Bali). Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet Elsbeth

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

Hi Dyveke, ik heb twee jaar in Makassar gewoond. In Makassar stad is niet zoveel te zien en of te beleven.Fort Rotterdam, de haven met zijn schoeners (ligt 2,5 kilometer vanaf de Flouvor Mill fabriek) en een eilandje voor de kust van Makassar: dan heb je het wel gehad. Die eilandjes zijn wel leuk voor je kinderen. Robinson Crusoe achtig. Flink afdingen met de schipper!!!! Zij vertrekken tgo Fort Rotterdam, o.a. naar het eilandje Salmalona = half uurtje varen. Je kunt er heerlijk snorkelen en zwemmen en zonnebaden. Er is ook een indoor pretpark, "TransStudio". Spijtig te zeggen, maar de meeste pretparken in Europa verslaan dit park met glans.
Wat betreft Malino: er is werkelijk niets bijzonders te zien of te beleven. Het kost je bijkans twee uur er te komen. Voor je kinderen is het nauwelijks de moeite van het bezoeken waard.
Bantimurung: op weg naar Toraja zou je kunnen overwegen daar naar toe te gaan. Het zou leuk voor je kinderen kunnen zijn. Er vliegen inderdaad vlinders in het wild rond en verder verschaft het gezinnen met kinderen die op hun budget dienen te letten de mogelijkheid tot verpozen. Er is een waterval, waar men in autobanden vanaf glijdt. Het vlindermuseum is erg verwaarloosd en bietd een troosteloze aanblik. Het park Bantimurung is jammergenoeg slecht onderhouden
Ik zou me na Makassar richten op Tanah Toraja. 's Avonds met de bus ernaar toe. Naar Rantepao. Vanuit Rantepao kun je met gemak twee dagen zoetbrengen met het verkennen van de omgeving: indrukwekkende sawah's (rijstvelden) en een imposante dodencultuur. In Makassar heb je Caraka travelindo aan de jl. Salmalona. Zij kunnen je verder op weg helpen. Hier hun website: http://www.sulawesi-indonesia.com/
Naast de dienstwoning van de gouverneur vind je aan de andere kant van de straat de oude Mulo, waarin nu de vvv is gehuisvest. Dat is middenin het centrum, dichtbij het befaamde plein Karebosi (hier zit Caraka ook, achter de shopping mall)
Over midden en noord Sulawesi kan ik je niet zoveel vertellen. Geef daar graag het woord aan andere ervaringsdeskundigen.
Succes en goede vakantie.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dyveke, ik heb nog wel wat tel.nr. en e-mailadressen van gidsen in Ranteapo. moet het even opzoeken. Wij hadden de tocht naar Rantepao vanaf Nederland geregeld voor 1 miljoen Rp.,busje voor 6 personen. Dat was echt teveel, alhoewel het wel een tocht is van ruim 8 uur (en dan ook echt doorpezen). In Rantepao hebben we een busje met chauffeur en gids gehuurd voor ik meen 600.000 Rp. per dag. Ik moet zeggen, dat was wel erg relaxed. Het was een erg prettig gids, ik zal je zijn naam/emailadres later geven.
Elsbeth

Dyveke
Gebruiker
spacer line

Ha Elsbeth en NomeNescio, Dank voor jullie berichten daar heb ik echt wat aan! Malino zal ik overslaan, maar waterval en autobanden lijkt mij geweldig voor de jongens. Ik heb begrepen dat er een mooi vuurtoren en schelpenmuseum is in Makassar om niet te praten over een orchideeëntuin! Ook de eilanden die je noemt zal ik in mn achterhoofd houden. Ik ben blij dat je goede ervaring met Bunaken Village Resort hebt, want daar gaan we de laatste 5 dagen naar toe. De boot, Elsbeth, van Poso n Gorontal e vv, welke was dat? Hoe is de zee daar,- ik wordt nl snel zeeziek en dan zitten mijn twee jonge kinderen daar 10 - 15 uur op een boot met een doodzieke moeder. Leuk is anders. Apropos: Op mijn eerdere reizen naar Indonisië heb ik totaal geen last gehad van ziektes,- jullie wel? NomeNescio, de bus s´avonds naar Rantepao ik neem aan dat die vertrekt vanuit Makassar? Nou dat vraag ik anders wel aan Caraka.
Ik hou me inderdaad aanbevolen voor naam/email van gids in Rantepao als je het kunt vinden.
Is het jullie inziens nodig ´n klamboe mee te nemen? Ik was in de veronderstelling dat ze die daar wel hadden, maar kwam het ergens op en paklijst tegen.
Dyveke

Geschiere
Gebruiker
spacer line

Ik sluit met bij Elsbeth aan om Toraja niet over te slaan. Ook wij hebben het met onze kinderen gedaan in 2008 en het was geweldig. Eveneens in Omongs place en Bunaken Village gelogeerd, en zijn beiden aan aanrader. Ik zou 3 dagen Makassar wel wat veel vinden persoonlijk. Wij zijn vanuit Makassar 3 dagen naar Bira Beach geweest. GEwoon even relaxen in een hut hoog op palen op een klif uitkijkend over de zee en een prachtig wit strand voor de deur. We hadden in Rantepao een hele leuke gids, Yatin maar zijn telnr. heb ik niet meer. Maar als je daar aankomt weten de gidsen je zelf zeker te vinden.
Een klamboe heb je niet nodig. De meeste onderkomen hebben airco en anders hangt er wel een klamboe. De bus naar Rantepao moet je wel reserveren maar dat kan ook als je aankomt in Makassar. Veel plezier, je zult het geweldig gaan vinden.

gr. Elma

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

Dag Dyeke, ik vind het knap dat je samen met je twee zoontjes dit reisavontuur aangaat. Het is niet niks. Volgens mij heb je je al goed voorbereid op de tocht. dat is verstandig.
Heb je al een onderkomen voor de dagen dat je in Makassar bent? Vlak achter het 5 sterren hotel Aryaduta zit een homestay. Erg aan te bevelen. Schoon en goed en je zit direct "op"de boulevard.
Je kunt je in het centrum van Makassar het beste laten vervoeren door de bejaks: fietstaxi's. Daar passen jullie met je drietjes wel in. Ze vragen 100% teveel, dus lekker afdingen.
Je kunt vanaf die homestay tot Fort Rotterdam best lopen. 's Avonds veranderd de boulevard in een drukke boulevard, vol met kaki lima's = kraampjes waar ze iets te eten verkopen.
Inderdaad, de bus naar Rantepao (Litha Brent & Co) vertrekken 's avonds op verschillende tijdstippen; achter winkelcentrum Karebosi, o. a..

Als je aankomt op de mooie en grote luchthaven Hasanuddin kun je het beste een bandara taxi = luchthaven taxi nemen. Als je je bagage hebt opgepikt van de band, loop je de deuren van de aankomsthal uit Er staan heel veel taxichauffeurs je op te wachten en ze zijn erg opdringerig en vasthoudend. Maak je eigen keuze. Je koopt een ticket = plm. 90.000 rp onderaan de uitgang en de taxi brengt je naar je bestemming in town. je dient wel de kosten van de jalan tol = tolweg te betalen = 15,000 Rp. Van luchthaven naar centrum Makassar is een half uurtje.

ATM's vind je op de level van de vertrekhal, tussen de aankomst - en vertrekhal in, in het midden van het gebouw.

De zonsondergang van Makassar behoort tot de 5 mooiste in de wereld. Achter hotel Aryaduta, naast de homestay vind je hotel Kenari tower. Als je naar de bovenste etage gaat met de lift, vind je een hemelsterras en kun je de fabuleuze zonsondergang ondergaan.

Tegenover Fort Rotterdam is een heel leuk restaurantencomplex: verschillende outlets met verscheidenheid aan food en drankjes en uitzicht op zee.

Je hebt drie shoppingmalls die je eventueel kunt bezoeken: mall Panakkukang, ligt op 6 km afstand van de boulevard. Is de grootste en uitgebreidste shopping mall van Makassar; mall Karebosi, is een beetje een Wibra achtige mall en je hebt mall Ratu Indah (dichtbij de boulevard). En naast Trans Studio, 's avonds heel goed te zien vanaf de boulevard omdat het dan hel verlicht is, heb je ook een nieuwe, grote, mooie dure mall.

Recht tegenover hotel Aryaduta is een eilandje. Daar bevindt zich het geografisch middelpunt van Indonesie. Je kunt dat bezoeken en bezichtigen. Dus van hieruit is het even ver naar Noord Sumatra / Aceh als naar het uiterste oosten van Papua.

De haven met de houten boten is overigens ook de moeite van het bezichtigen waard.

Ik zou mijn visa in NL bij de Indonesische ambassade regelen.

Succes en groet

Dyveke
Gebruiker
spacer line

Nou DANK alweer! Ik kan niet wachten........ Heeft die homestay nog een naam, anders klinkt het wel alsof ik ´m makkelijk vind. Ontzettend veel dank voor jouw gedetailleerde adviesen, NomeNescio! Het visum ga ik op Schiphol regelen want ik vlieg met Garuda vanaf NL,- ik woon niet in NL maar heb daar een tussenlanding en op de ambassade waar ik woon kost een visum 2½ keer zo veel als op Schiphol.
Ik ga zeker Toraja niet overslaan na al jullie aanbevelingen.
Heeft iemand ervaring met de (kust)weg van Poso via Marisa naar Gorontalo? Misschien dat het verstandig is om dit stuk met een auto met chauffeur te doen als ik de boot van Elsbeth niet aandurf. Dat moet ik nog even bezien, lijkt mij nl ook een bijzondere ervaring met de boot als het goed gaat. Hoe zit het met de veiligheid van die boten/ferries? Jaja, in je eentje met kinderen trekken doet je aan veel meer dingen denken dan waneer je alleen reist, althans dat geldt voor mij.
Hartelijke groet, Dyveke

simpati
Gebruiker
spacer line

Kijk eens op:
http://picasaweb.google.com/nico.toraja
Daar vind je foto's van Zuid Sulawesi.
Salam,
Jan
Malang

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

Dag Dyveke, fijn te vernemen dat je iets ontleend aan mijn bijdragen.
De homestay heet volgens mij Asoka. Wij hebben er in februari jl. twee nachten geslapen, tot volle tevredenheid. In dezelfde straat, vijftig meter voor Asoka heb je ook een homestay. Heb ik geen ervaring mee. Je zit vlak op de boulevard en vanuit je homestay kamer kijk je bijna in de orchiddeeen tuin. Op directe loopafstand vind je de beste visrestaurants van Makassar; niet richting boulevard, maar juist tegenovergestelde richting, in de eerste zijstraat (op de 4 sprong) rechts en links.

De eetgelegenheid tegenover Fort Rotterdam met de verschillende restaurantjes onder één dak heet Popsa. Is heel goed te belopen vanaf je homestay, ook met je twee zoons. Je loopt over de gezellige boulevard, hebt afleiding zat en bent er zo. Plm. 2,5 km vanaf hotel Aryaduta.
Tegenover Pantai Losari = dat is een recreatieve plek aan de boulevard waar bv. bands optreden, waar mensen gewoon zitten, te genieten van de zee, elkaar ontmoeten, heb je een groot Bakso restaurant, "....Bakso Losari" (?). Zit zowat op de hoek. Wit, oranje, groen zijn volgens mij de kleuren die ze voeren.. Eet je voor een habbekrats hartstikke lekkere bakso. Ik denk dat jouw zoons dat ook lekker vinden. Soort van gehaktballetjes gevuld met o.a. worstjes, kaas, rendang (stoofvlees) en tal van andere keuze. Heel erg Indonesisch en ontzettend smakelijk. Beter dan daar hebben we het nog niet in Indonesie gevonden. Omdat er veel mensen komen ben je verzekerd van verse bakso. Open van 12.00 tot 22.00 uur.

Loop je vervolgens door heb je op een gegeven moment aan je linkerhand Hotel Gapura. Dat heeft het mooiste terras aan zee. Het eten daar is desastreus slecht, maar het uitzicht is onovertroffen. Hotel binnegaan, Doorlopem, voorbij de boot waarop het restaurant Pinipi (of zoiets) is gehuisvest, via de cottages kom je op het prachtige terras, met uitzicht op het eilandje Lae Lae en een gedeelte van de haven.

Vanuit Gapura is het nog slechts 400 m naar Fort Rotterdam en /of Popsa.

Zou je vanaf daar door willen lopen, na 150 m. heb je een groot niet te missen standbeeld: rechtdoor zie je de haven van Makassar, maar rechtsaf kom je op het Karebosi. Aan je linkerhand zie je De Societeit De Harmoni: overblijfsel uit "onze" periode. Aan de rechterhand Balaikota = stadhuis en verder het hoofdbureau van politie, banken en dergelijke. Is het centrum van Makassar. Links achter Karebosi begint de Chineze wijk. Makassar kent een grote handeldrijvende, invloedrijke Chineze gemeenschap.

Je vindt als je even doorloopt ook aan je linkerhand de oude mall Karebosi. Befaamd voor z'n telefoons (zit een hele goede reparateur "klinik handphones" (met groen kruis). Super professional. Mocht je iets hebben met je handphone, dan is dat de man. Verder koop je er goedkoop kleren, niveau Wibra / Zeeman. Achter dit gebouw heb je Caraka Indotravel, welke vermeld staat in de meest recente versie van Lonely Planet..

Succes met je voorbereidingen.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Dyveke,

De naam van onze gids in Rantepao was: Otto Miting . Zijn emailadres is:
toraja_ottoEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yahoo.com

Je kunt hem zo een mail sturen en mijn naam noemen. Ik heb hem nog eens een uitgebreide bedankmail gestuurd, denk dat hij nog wel weet wie ik ben. (met man en 4 kinderen). We zijn hem op het spoor gekomen door Dhr. Enos, (08124246228), hij coordineert vele gidsen in Tana Toraja. Hij wist dat wij in Rantepao zouden aankomen en stond een uur na aankomst voor onze neus. Plannen doorgesproken en hij regelde dus voor ons Pak Otto. Pak Otto spreekt uitstekend Engels en Frans en is een zeer bescheiden man. Geeft je alle ruimte om iets anders te doen, vertelt heel veel. Met hem en een chauffeur hebben we een dag of 3 wat dingen ondernomen.
In Ranteapo hebben we meerdere malen heerlijk gegeten in een klein tentje aan de hoofdstraat: Restoran Riman. Er komen veel toeristen en dus ook veel gidsen. Het is een beetje een "hang out", maar wel op een leuke manier. Spotgoedkoop en gezellig. Mijn 14 jarige zoon heeft eindeloos zitten schaken met de baas van de tent.
Wij zaten in een erg basic hotelletje, zal ik je niet aanraden, hoewel ook dat zijn charmes had. We zijn en keer gaan zwemmen in Toraja Heritage, een schitterend hotel. Besloten toen om daar de overige 2 nachten te logeren. Dure grap natuurlijk..
Maar je kunt er dus rustig gaan zwemmen (iets betalen uiteraard).
In Makassar zaten wij 1 nacht in het door NoemNescio genoemde Pantai Gapura. Precies wat hij zegt: het eten was abominabel slecht, het terras heerlijk.
Anne Mieke weet volgens mij nog wel leuke hotelletjes.
Als ik nog wat tips voor je heb, zal ik het wel neerpennen.
Groetjes Elsbeth
P.S. Bunaken Village Resort is echt heerlijk. Maak ook even de wandeling dwars over het eiland naar de andere kant, Pantai Liang, leuk tochtje.

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

Dag Dyveke, daar ben ik weer. Aangestoken door het verhaal van Elsbeth. Ik sliep voorheen vaak in het Heritage, totdat ik hotel Marante via Caraka (ja ja, ik ga eens een aandeel in hun omzet bedingen) ontdekte. Iets minder dan het schitterende hotel Heritage (voormalig Novotel), maar zeker ook erg goed. Ik had daar standaard een kamer voor maximaal Rp. 350,000, inclusief ontbijt (3 personen: twee volwassenen en een kindje van drie). Het is een groot hotel. Wij verbleven er vaak met twee of drie andere toeristenkoppels, die wij niet kenden....... Dus: erg rustig!!!
Heerlijke bedden, goede kamers, lekker bad en een zalig zwembad. Na acht uur onderweg te zijn geweest vanuit Makassar is dit wel een heerlijkheid. Om de hoek in de "vlek" Marante kun je nog oude grafmonumenten vinden, met doodskoppen. Tegenover de plaatselijke school.... Als je het hotel verlaat sla je rechtsaf. Je rijdt nu op de hoofdweg richting het twee km verderop gelegen gehucht Marante. Aan je linkerhand zie je een bord waarop aangeduid wordt dat daar iets te bezichtigen valt. Meteen bij dat bord het weggetje in slaan en dan naar beneden over een hele slechte keiweg. Beter om even te lopen = 100 meter..... Ingebed in het dagelijkse leven zie je de historische dood aan je oog voltrekken.

Je kunt ook lekker eten in Mart's cafe. Mocht je in Marante verblijven: Hotel uit, linksaf, terug naar het dorp. Bij de rotonde doorsteken = rechtdoor. Aan het eind, als je de RK kerk aan je rechterhand hebt, sla je linksaf en na 300 m aan je rechterhand vind je het cafe van Mart. Honderd meter vóór Mart's cafe heb je ook Mambu bar. Is ook niet slecht om te eten.
Geniet als je toch in Toraja bent van een echt kopje Toraja koffie. Behoort tot de beste koffies in de wereld. Vraag om kopi hitam, tanpa gula dan tanpa susu. Anders krijg je de koffie met veel suiker en melk geserveerd en proef je de echte Toraja smaak niet.
Bij de rotonde heb je de pasar tradisional = de traditionele markt. Heerlijk om doorheen en overheen te struinen.
Rantepao doet mij altijd weer denken aan een Indianen reservaat, zoals je ze in Amerika nog hebt. Maar misschien ben ik wel de enige bij wie die associatie opgeroepen wordt.
Misschien tot nader bij een volgende ingeving
NN

ojla240
Gebruiker
User icon of ojla240
spacer line

Beetje off topic

Hier staan nog wat links naar professionele foto's over Toraja en omgeving, klik

Dyveke
Gebruiker
spacer line

Mán, jullie zijn een goudmijn van informatie! Ik geniet er erg van en ga het allemaal meenemen. Ook heb ik erg van de mooie foto´s genoten en ik kan me, denk ik, nu iets voorstellen van het indinanenreservaat Rantepao Emoticon: Smile . Ik verheug me ook waanzinnig op de koffie, Op Java heb ik destijds ´s werelds beste the gedronken en gekocht bij Gunung Mas Theeplantage, soort champagne binnen de thee als je het aan mij vraagt. Maar eigenlijk ben ik geen thee maar een koffiemens, dus......hmmm.
Gids Rantepao is genoteerd zo ook de bakso in Makassar ,- klinkt heerlijk. De telefoons bij Karebosi: Goed om een adres voor reparaties te hebben, verkopen ze ook betrouwcare telefoons die het in Europa ook doen?
Over drie weken zijn we er al,- nu hopen dat de lavawolk geen roet in het eten gooit zoals vorig jaar .
Hartelijke groeten, Dyveke

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

Dag Dyveke, in die Karebosi mall verkopen ze normale mobiele telefoons, van alle bekende merken. Zowel nieuw als tweede en meerdere hands. Ik heb onlangs een heel eenvoudige nieuwe Nokia gekocht voor Rp. 299.000 = Euro 25,-- Puik gaaf telefoontje. Je kunt er alleen maar mee bellen, gebeld worden en sms verzenden/ontvangen. Dus geen camera en internet. Voor mij voor de doeleinden die ik beoog voldoende. Vraag meteen of hij hem simlock vrijmaakt, zodat je'm ook in Europa kan gebruiken.
Aftellen en lekker genieten. Je vakantie begint al op het vliegveld. Je vliegt met Garuda. Dan maak je een tussenstop op het vliegveld van Abu Dhabi. zeker gaan kijken. Groot vliegveld, en alles Arabisch. Mannen gehuld in witte jurken kom je er heel veel tegen.Er wordt veel goud aangeboden. Aparte belevenis op zich deze luchthaven, op reis naar het mystieke Indonesie, in casu Sulawesi.
Goed voorbereidingen en reis en zo voorts

NomeNescio
Gebruiker
spacer line

Dag Dyveke, in de Karebosi mall verkopen ze zowel nieuwe als tweede en meerdere hands telefoons van de ons bekende merken, maar ook lokale "shit". Onlangs heb ik een splinternieuwe Nokia gekocht voor Rp. 299,000 = plm. Euro 25,--. Eenvoudig apparaatje waarmee je 'slechts' kunt bellen, gebeld worden, sms verzenden / ontvangen. Geen internet of camera ffuncties.. Maar voor de doeleinden die ik beoog ruim voldoende. Misschien dat de "groene kruis kliniek" het simlock kan verwijderen zodat je'm ook in Europa kan gebruiken.

Omdat je met Garuda vliegt, maak je vanuit Amsterdam, maar ook van Jakarta naar Amsterdam een tussenlanding in Abu Dhabi. Deze luchthaven is de moeite van het bekijken waard. Je komt in de Arabische wereld terecht. Mannen in witte jurken, Starbucks, maar dan in het Arabisch geschreven. Er wordt veel goud aangeboden in luxueuze winkels. Een interesaante onderbreking op weg naar het mystieke Sulawesi.

Goede voorbereidingen en reis

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 23-05-2011 11:52 Dyveke wrote:
Mán, jullie zijn een goudmijn van informatie! verkopen ze ook betrouwcare telefoons die het in Europa ook doen?
Hartelijke groeten, Dyveke

Ik ben nu 3 maal naar indonesië geweest de laatste jaren, elke keer bij aankomst één van de simpelste Nokia`s gekocht bij gsm-toko met een simkaart. Zijn SIM-lock vrij en werken goed.
Of het echt of namaak is ? Tsja dat is misschien zo, maar blijf je in Azië toch afvragen?
"Who cares " voor een kleine 25 euro.
Ik doe minstens 2 jaar met een gsm met normaal gebruik ( dus niet laten zwemmen ) Emoticon: Smile
Peter

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Dyveke
Gebruiker
spacer line

Ha-ha, ja ik had al begrepen dat Abu Dhabi een soort Alladin-wereld is/lijkt. Leuk om te zien dat het echt bestaat Emoticon: Yes! !
Zo´n "gsm-toko" wijst dat zichzelf?

Dyveke
Gebruiker
spacer line

Op 26-05-2011 21:42 schreef Dyveke:
Ha-ha, ja ik had al begrepen dat Abu Dhabi een soort Alladin-wereld is/lijkt. Leuk om te zien dat het echt bestaat Emoticon: Yes! !
Zo´n "gsm-toko" wijst dat zichzelf?

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Veel plezier, Dyveke.
Pas goed op jezelf en je kinderen en maak er een mooie reis van.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen straks.
En vergeet restoran Riman in Rantepao niet.

Groetjes Elsbeth

Dyveke
Gebruiker
spacer line

Hé, dank je wel! Ik vergeet niets van wat jullie allemaal aangeraden hebben,- ook Restoran Riman niet! Ik heb het uitgeprint en gehighlight. Op de fiets naar mijn werk heb ik geprobeerd een spoedcursus bahasa te volgen. "learn indonesian in 60 minutes". Geloof mij, ik heb daar meer dan 1 uur voor nodig, maar een kleine basiskennis heb ik nu wel en deze zal alleen maar groter worden in IR.

Ik zal zeker berichten als ik weer terug ben. Ik ben ontzettend benieuwd en heb er zoveel zin in. Ook mijn jongens zijn er op een erg leuke en gezonde maniet mee bezig, al kunnen ze natuurlijk niet inschatten wat er hun te wachten staat. Google Earth is - ook - voor kinderen geweldig in de eerste voorbereidingsfase.

Nou, jullie horen het allemaal. Ik neem geen laptop mee, ik ga daar 100% aanwezig zijn.

Groetjes, Dyveke

Stephanie
Gebruiker
spacer line

Beste Dyveke, ik ben benieuwd of je al geweest bent en hoe het was. Ook wij denken er aan een reis naar Sulawesi te maken met onze kinderen, dan 7 en 12 jaar.
groetjes
Stephanie

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,150,310 pageviews Een website van indahnesia.com