Beste Indahnesialezers,
Hierbij plaats ik mijn brief die ik wil verzenden naar de Nationale Ombudsman. Misschien hebben jullie nog tips of ideeën? We komen er niet uit.. De SVB is keihard..
Onderwerp: Mijn gepensioneerde vader woont in Nederland maar heeft volgens de SVB geen recht op zorgkostenverzekering.
Geachte Ombudsman,
Hierbij meld ik een probleem:
Mijn vader,... woont sinds 1951 in Nederland en heeft de Nederlandse staatsburgerschap. Hij is op 20-7-1941 geboren in voormalig Nederlands-Indië. Hij wordt dit jaar 70 jaar.
Hij staat ingeschreven in het gemeentelijk burgerregister van Groningen.
In 2001 is hij in Indonesië hertrouwd en heeft 3 kinderen. Sindsdien bezoekt hij Indonesië, voornemens om in de toekomst te emigreren, 2 keer per jaar een korte periode. Wegens het voorkomen van hoge financiële onkosten (vliegtuigtickets) verbleef hij nadien voor een langere periode van 4 maanden.
De SVB heeft na onderzoek, in mei 2010 vastgesteld, dat hij volledig naar Indonesië is verhuist en daar ook woont. Er is in bovengenoemde periode toen mijn vader 4 maanden in Indonesie verbleef, een rapporteur op bezoek geweest.
Maar hij woont niet in Indonesië en is nog niet geimmigreerd.
Mijn vader is in beroep gegaan op het besluit van SVB Roermond. Zijn beroep werd ontvankelijk verklaard. Vanwege persoonlijke omstandigheden heeft hij het termijn overschreden om in beroep te gaan. Er is namelijk in bovengenoemde periode, toen hij 4 maanden in Indonesië verbleef, een onderzoek gestart waardoor hij in die periode 400 euro per maand werd gekort op zijn pensioen. In totaal is hij 6 maanden gekort op zijn pensioen. Ook was er een sterfgeval in de familie. Bovendien kwam mijn vader ten tijde van het besluit van de SVB mét financiële problemen, vollédig gestressed en lamgeslagen terug uit Indonesië en had amper tijd om te reageren.
Daarna heeft hij op verzoek van de SVB weer een beroep gedaan middels een schrijven met een gegronde reden waarom hij te laat was. Dit werd wederom ontvankelijk verklaard zonder opgave van reden. De konsekwentie van het genomen besluit van de SVB is, dat hij nu sinds juni 2010 uitgesloten is van o.a. het recht op in Nederland verzekerd te mogen zijn.
We zoeken al sinds vorig jaar juni naar een oplossing.
Om in Indonesië een verblijfsvergunning te krijgen moet je verzekerd zijn. Om een verblijfsvergunning voor langere tijd in Indonesie aan te vragen eist de Immigratie & Naturalisatiedienst (IND) een ziektekostenverzekering. Ook heb ik geinformeerd naar de mogelijkheden voor een internationale zorgverzekering maar dit is vanwege de leeftijdacceptatie kwestie onmogelijk en onbetaalbaar.
U begrijpt dat mijn vader tussen wal en schipt valt. Hij kan nu geen kant uit en dit is een gevaarlijke situatie omdat hij al geruime tijd zonder zorgverzekering rondloopt.
Stel je voor dat hem nu wat overkomt wat zijn gezondheid betreft?
Ook na telefonisch contact tussen SVB en ons valt er niet te tornen aan het genomen besluit. De SVB Roermond gaf aan dat het verhaal anders wordt als er een nieuwe historie omtrent zijn situatie ontstaat c.q. wordt opgebouwd m.a.w. dat er nieuwe feiten komen. Toen ik vroeg naar welke feiten noemden ze o.a.:
• dat zijn Indonesische vrouw naar Nederland komt
• scheiding.
De SVB kan niet toezeggen wanneer het besluit dan teruggedraaid kan worden. Hij verblijft sindsdien zonder Zorgkosten verzekering in Nederland.
Problemen waar we tegenaan lopen zijn:
Mijn vader kan zich door het besluit niet verzekeren. Hij is 70 jaar, hart- en asthmapatient. Dit is een
NOODGEVAL . Hij verblijft nu voornamelijk in Nederland en we kunnen
NIETS doen. Mijn vader kan geen langdurige Indonesische (KITAS) verblijfsgunning verkrijgen
OMDAT hij geen ziektekostenverzekering heeft.
Het kan toch niet zo zijn dat vanwege zo’n besluit van SVB in een levensgevaarlijke situatie terechtkomt?
Het kan toch niet zo zijn dat het je als gepensioneerde in deze leeftijdscategorie zo onmogelijk wordt gemaakt om naar land van herkomst terug te gaan?