Huwelijk van Willem en Elsi

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
elsbeth
Gebruiker
spacer line

Willem, ik ben even een beetje geschokt van je reactie. Je bent vandaag (of is het inmiddels gisteren) getrouwd,(van harte gefeliciteerd), je loopt voortdurend naar de computer om verslag te doen van wat op dit moment aan het gebeuren is. Op je eigen bruiloft!!! Ben je met je gedachten bij je vrouw en je gasten?
Maar dan deze laatste reactie over de overleden persoon, "slepen ze die dode maar ergens anders heen". Sorry Willem, ik vind het het toppunt van egocentrisme. Kan me voorstellen dat het niet leuk is, maar om jezelf zo als het middelpunt van alles te zien, daar krijg ik een nare smaak van in mijn mond.

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Mooie fotos willem...proficiat,doet me beetje denken aan mijn eigen trouwerij,alweer 7 jaar terug in Jakarta. Emoticon: Party!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 16-04-2011 20:23 elsbeth wrote:
. Kan me voorstellen dat het niet leuk is,.

clash of culture ?

De eerste test case , nog een lange weg te gaan .
Een plattelands omgeving zal meer aanpassingsvermogen vergen van de nieuwkomer .

bisa dicek of makemyday .

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

On 16-04-2011 15:10 willemgeheim wrote:
Mijn vrouw deelde net mede dat ze de muziek gaan cancelen omdat er verderop iemand overleden is.
Geen alcohol ok daar kan ik me wel in vinden dat hoeft niet per se maar als ze dan ook nog de muziek cancelen omdat er iemand die verder op woont overleden is dat gaat mij te ver.
Geen muziek dan ook geen Willem ga ik lekker een Bintang op mijn geheime stekkie drinken en kunnen ze het verder alleen uitzoeken.
Receptie tot 2 uur en dan ben ik weg...
Slepen ze die dode maar ergens anders naar toe.
Als het iemand van de familie was geweest had ik er nutuurlijk anders tegenover gestaan.
Maar voor een vreemde onze muziek cancelen dat gaat me net iets te ver...we zullen zien morgen het vervolg.. Emoticon: Smile

Willem.
Ik heb jou en je vrouw Elsi reeds via een kaarrt gefeliciteerd maar via deze weg alsnog de felicitaties.
Ik ben wel vreselijk geschrokken van je uitlating: "slepen ze die dode maar ergens anders naar toe" Een beetje compassie en respect naar de familie van die overledene is toch wel op zijn plaats. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een teleurstelling is dat je bruiloft niet verloopt, zoals je dat gewenst hebt maar dit is buiten proportie.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 16-04-2011 20:38 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

clash of culture ?

De eerste test case , nog een lange weg te gaan .
Een plattelands omgeving zal meer aanpassingsvermogen vergen van de nieuwkomer .

Pfft, Om Sid...het is misschien maar goed dat Willem daar nog niet voorgoed gaat wonen, wat zou het hem allemaal tegenvallen in het begin.
Maar in ieder geval is hij wel zo eerlijk om meteen op te schrijven wat hij denkt in dit geval, hoewel respectloos. Ik snap dat zijn feessie een beetje verpest word, maar inderdaad...aanpassen aan de omstandigheden....

hati hati, pelan pelan

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 16-04-2011 21:48 senior wrote:

[quote removed]

Pfft, Om Sid...het is misschien maar goed dat Willem daar nog niet voorgoed gaat wonen, wat zou het hem allemaal tegenvallen in het begin.
Maar in ieder geval is hij wel zo eerlijk om meteen op te schrijven wat hij denkt in dit geval, hoewel respectloos. Ik snap dat zijn feessie een beetje verpest word, maar inderdaad...aanpassen aan de omstandigheden....

Mijn eerste gratis advies is :
Niet de achterste kant van je tong laten zien.

Als ik naar de foto's kijk , zie ik een platteland en of dorps gemeenschap , waar je zij aan zij met elkaar wonen en samen moeten leven.
Het is belangrijk dat je met hun adat kan conformeren , kwestie van nemen en geven.
Kan je dat niet dan zie ik problemen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 16-04-2011 21:39 Pamelabak wrote:

[quote removed]

Ik ben wel vreselijk geschrokken van je uitlating: "slepen ze die dode maar ergens anders naar toe" Een beetje compassie en respect naar de familie van die overledene is toch wel op zijn plaats. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een teleurstelling is dat je bruiloft niet verloopt, zoals je dat gewenst hebt maar dit is buiten proportie.

Vergeet niet dat de vrouw en schoonfamilie met hun naaste buren moeten leven.
Zij worden straks direct / indirect aangesproken .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Heeft wat mij betreft niks met cultuurverschil te maken, maar met algemene omgangsvormen. Je houdt rekening met elkaar, zeker met dit soort ingrijpende gebeurtenissen.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

On 16-04-2011 22:22 elsbeth wrote:
Heeft wat mij betreft niks met cultuurverschil te maken, maar met algemene omgangsvormen. Je houdt rekening met elkaar, zeker met dit soort ingrijpende gebeurtenissen.

Ben ik helemaal mee eens, het heeft niets met cultuurverschil te maken. Het heeft gewoon met fatsoen te maken.

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Ja, mijn eerste reaktie was inderdaad een beetje impulsief en moet me inderdaad realiseren dat de cultuur hier anders is.
Ik eindigde dan ook van morgen zien we wel weer verder en natuurlijk zal ik vandaag heel de dag thuis blijven maar vind het toch wel sneu dat er geen muziek is.
Het feit dat ik gisteren veel achter de computer zat komt omdat er na de ceromonie van de KUA weinig tot niks te beleven was en pas 's avonds kwamen er weer gasten maar dat waren allemaal bekenden van Elsi en ik zat er voor spek en bonen bij en niemand vond het erg ook Elsi niet dat ik regelmatig achter de computer zat want kan nu eenmaal nog geen Indonesch ook al leer ik iedere dag bij natuurlijk.
Ja als ze dan om 6 of 7 uur ook nog komen vertellen dat de muziek gecanceld is valt dat even op dat moment verkeerd en dan heb ik weer even last van mijn impulsive gedachten maar daar kan ik gelukkig mee omgaan en denk er vandaag weer heel anders over.
Vaak stel ik dingen uit om er nog even over na te kunnen denken.
Maar goed vandaag wordt toch wel een belevenis en er komt wel een stereo buiten en kan ook lol met de kinderen maken op mijn gitaar.
Alleen de band komt niet want dat geeft veel te veel volume.
Verder ben ik blij dat er ook mensen komen die ik uitgenodigd heb en natuurlijk de kinderen.
De paar kennissen die ik heb spreken Engels en een is leraar in de moskee de ander is bijna advocaat enz.
Mijn vriend van het koffietentje spreekt geen Engels maar kan goed gebarentaal en leert mij Indonesch.
Soms is het wel goed dat ik dingen opschrijf want als ik dat later teruglees dan leer ik daar nog steeds van en krijg zodoende iedere keer weer beter inzicht in mezelf.
Dus sorry van mijn eerste reaktie maar baalde er al een beetje van dat ik voor spek en bonen er bij zat gisteren-avond en dat de muziek gecanceld was.
Nou gaan we weer verder met het feest want het zal wel een zware dag worden met zoveel warmte en mensen.
Ik ben nog nooit om kwart over 6 wakker geworden en heel de nacht thuis gebleven maar ja nu is alles anders nu Elsi bij me slaapt.
Ze zullen zo wel het tweede geitje gaan offeren en mijn traditionele kleding komen brengen.
Vandaag zal ik niet zo veel tijd hebben om achter de computer te zitten maar ga toch proberen een paar fotootjes tussendoor weg te zetten.
Mocht dat niet lukken dan komt dat zeker later....
Selemat pagi....

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 16-04-2011 15:10 willemgeheim wrote:
Mijn vrouw deelde net mede dat ze de muziek gaan cancelen omdat er verderop iemand overleden is.
Ja, dat is wel het gebruik inderdaad. Dat jij dat niet leuk vind op je bruiloft zal iedereen begrijpen, maar je hebt helaas gewoon vette pech gehad. Overigens zal die onbekende wel geen onbekende zijn voor de rest van de aanwezigen, maar alleen voor jou.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 16-04-2011 22:01 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Mijn eerste gratis advies is :
Niet de achterste kant van je tong laten zien.

Als ik naar de foto's kijk , zie ik een platteland en of dorps gemeenschap , waar je zij aan zij met elkaar wonen en samen moeten leven.
Het is belangrijk dat je met hun adat kan conformeren , kwestie van nemen en geven.
Kan je dat niet dan zie ik problemen.
En voordat je je kan aanpassen zorgt de bevolking er wel voor dat je je MOET aanpassen. Emoticon: Puh!

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 17-04-2011 01:56 Yerun wrote:

[quote removed]
En voordat je je kan aanpassen zorgt de bevolking er wel voor dat je je MOET aanpassen. Emoticon: Puh!

Dat is dan weer heel wat anders dan hier in Nederland. Hier word zo langzamerhand verwacht dat wij ons aanpassen aan de buitenlanders.Kan eigenlijk niet wachten totdat ik definitief in ZO Azie woon.....

hati hati, pelan pelan

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Over het algemeen heb ik een goed aanpassingsvermogen maar soms zit het wel eens tegen en ik weet het is een kwestie van accepteren.....zo nu even een mandi nemen.
Om tien uur komen mijn kleren...en daarna zal het wel lanzaam van start gaan.
Alles komt goed mijn humeur is ook weer op peil Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Na de mandi heb ik nog even tijd om foto's weg te zetten...
Daarna rijd ik nog even naar het weeshuis in de buurt als dat mag natuurlijk da's maar een half uurtje, dan ben ik weer terug kan ik ook even cigaretten halen onderweg...

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Van harte gefeliciteerd Willem en Elsi.
En ach die opmerking van jou, daar heb ik wel begrip voor stoor ik me er niet zo aan, misschien heb ik na een leven lang werken in de haven eelt op mijn ziel, ben wel erger gewend geweest.
Zeker als ik zie dat je al twee weken je zelf haast voorbij aan het lopen bent, geeft iemand weleens hard uiting aan zijn teleurstelling, wat belangrijker is dat je vandaag in de praktijk begrip voor de situatie hebt en dat gaat helemaal goed komen denk ik.
Ik wens jullie een fijne dag toe.

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Ja sorry nogmaals van de reaktie van gisteren maar wat Pamela zei over fatsoen ik kan alleen maar zeggen dat ze hier totaal geen fatsoensnormen hebben alleen voor hun geloof.
De kinderen openen alle kasten en laden in mijn slaapkamer (die gaat dus nu op slot ) en in het verkeer reden ze me gewoon de weg af waardoor ik in een diepe plas terecht kwam.
De bus haalde in en gebruikte gewoon mijn weghelft zonder ook maar enigsinds rekening met andere weggebruikers te houden over de ankots nog maar te zwijgen.
Op het strand in Bali komen ze om de vijf minuten zeuren om maar vooral iets te kopen en als je dat al hebt en laat zien dan zeggen ze dat je er bij hun ook een moet kopen om ze te helpen.
En het schooien van geld is soms ook erg irritant want ze blijven 10 min doorzeuren maar ik houd voet bij stuk.
Natuurlijk geef ik wel eens wat geld aan iemand die echt invalide is en niet loopt te bedelen of op een fatsoendelijke manier geld vraagt
Dit is in ieder geval in Lovina in Kuta heb je er iets minder last van.
Dus laat ik me daar maar niet aan aanpassen....en daar kan ik mee leven daar stoor ik me verder niet aan.
Ook de chocoladesnoepjes moesten gelijk open en iedereen moest er 2 waardoor ik vanmiddag niet genoeg heb dus de rest op mijn slaapkamer weggelegd..
Verder komen ze zo meteen de kleren brengen maar dat zal wel een uur later zijn....ben ik al aan gewend was in Thailand waar ik 4 jaar gewoond heb ook zo.
Het ziet er verder gezellig uit buiten en van mij mag het feest beginnen....

Ook gisterenavond werd er weer uitgebreid gegeten...

De tafels zijn gedekt...

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Even een korte rookpauze want de gasten komen pas om 12 uur.
De kleding die ik nu aan heb is ongelooflijk mooi alleen kan ik er zo mee in de noordpool rondlopen oooooo wat is dat warm.

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 16-04-2011 22:31 schreef Pamelabak:

[quote verwijderd]

Ben ik helemaal mee eens, het heeft niets met cultuurverschil te maken. Het heeft gewoon met fatsoen te maken.

De moeder van onze huiseigenaar was overleden en de dag daarna kreeg haar kleinkind een dochter..verdriet en vreugde tegelijk., verdriet om het overlijden (ze had wel de gezegende leeftijd van 91 jaar) en dat ze haar achterkleinkind niet meer kon meemaken, vreugde het meisje was gezond, maar hier is het geloof in reincarnatie binnen de familie heel sterk aanwezig.

Om Swastiastu

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Willem over het ongedisciplineerde gedrag van veel kinderen hier had ik al iets geschreven, Yogya Bali had het over de kleine koninkjes, dat vond ik een hele goede.
Het gedrag op de weg had ik ook al het ťťn en ander geschreven, het lieve beleefde Indonesische volk is iedere fatsoensnorm en discipline kwijt zo gauw ze de voordeur achter zich dicht trekken en op een motor klimmen of in hun auto de weg op gaan.

We zouden het misschien zo kunnen zien dat ze meer bezig zijn om te overleven en iedere aandacht voor hun medemens als ze buitenshuis zijn volledig kwijt zijn.
Vaak hebben ze het zelf niet in de gaten wat ze doen, wijs je ze in het verkeer erop dan schrikken ze wakker beseffen het en bieden excuus aan.

Lands wijs lands eer Willem, tracht er aan te wennen, er is geen andere optie.
Een hele fijne dag gewenst en geniet van al je bezoekers, dat is IndonesiŽ op zijn best.

paulana
Gebruiker
spacer line

Willem ik kan me jouw teleurstelling wel voorstellen maar zoals hierboven al geschreven
jouw schoonfamilie heeft dagelijks met de medebewoners te maken dat zal niet zoveel anders zijn als op Bali, Maar hier wordt het stoffelijk overschot in een wilde ceremonie door het dorp gedragen en met wild bedoel ik dat er een toren gebouwd is van bamboe
waar bijna de hele familie opklimt en dan onder luid gejuich een paar maal wordt gedraaid.

Is verder alles naar wens verlopen..

Groetjes

Om Swastiastu

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou Willem K zie geen gedekte tafel wel een gedekte grond, contrast heel groot verschil.
Als K dit schrijf dan zal de ceremonie wel voorbij zijn en komt morgen de gewone dag weer te voorschuin.
Eten en nog eens eten dat zijn de feesten van IndonesiŽ

Toch maar gefeliciteerd, WILLEM het is niet mijn leven wat hier word voorgesteld.
Trouwen die de mens doet is het stomste wat ze kunnen doen.
Heb al vele keren laten blijken geen voorstander ben van trouwen.
Maar schijnbaar gaat dat in IndonesiŽ gemakkelijk.
Ja de vrouw is volgzamer daar, dat is cultuur. bepalend.
Het dood gaan heb je zelf hier vermeld en daar staan weer discussies er over dat heb je, je zelf aangedaan.
Maar een begrafenis het dood gaan in dat land is niet altijd cultuur bepalend want dat gebeurd over de gehele wereld.
Maar de begrafenis dat kan cultuur gebonden zijn.
Alhoewel K mij ook kan voorstellen, dat het een mannier van leven is, die bepaald, in welk vorm je het giet.
Christelijke, Hindustaans en Islamitisch begraven is geen cultuur bepalend leven.
Dat doen ze in vele landen het zelfde.....
Of zie ik het verkeerd, als je het zelfde doet in verschillende landen. Emoticon: Confused Emoticon: Puh! Emoticon: Red face

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

1000 foto's 100 kinderen en 10 liter zweet verder wil ik ff zeggen dat het een topdag is om nooit te vergeten in tegenstelling tot gisteren mijn dag kan niet meer stuk moet weer snel naar de gasten foto's en verslag volgen later . Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Was ff te impulsief gisteren maar dat ben ik allang weer vergeten want de cultuur bevalt me verder prima past helemaal bij mij....

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 17-04-2011 02:39 schreef senior:

[quote verwijderd]

Dat is dan weer heel wat anders dan hier in Nederland. Hier word zo langzamerhand verwacht dat wij ons aanpassen aan de buitenlanders.Kan eigenlijk niet wachten totdat ik definitief in ZO Azie woon.....

Kan me hier helemaal in vinden en deel ook de uitspraak van Senior.

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

Willem 1000 foto's...hoe krijg je dat voor elkaar op je eigen trouwdag.
Wat enig die 100 kinderen en jij genieten natuurlijk en dat is ook de bedoeling, en impulsief ,ach je schreef wat je op dat moment dacht, een moment opname...kan iedereen gebeuren ook door zenuwen. Hoe vergaat het Elsi is ze niet moe van het hele gebeuren.

Groet aan jullie 2tjes

Om Swastiastu

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Het is bijna 7 uur in de avond en de laatste gasten zitten nog lekker te genieten.
Het was een dag om nooit te vergeten en er was wel wat muziek maar niet wat er besteld was dus ook dat viel weer mee en trouwens ik moest heel de dag op mijn stoeltje blijven zitten.
Had nauwelijks tijd om te eten en toen alle kinderen kwamen moest ik toch bijna een traantje wegpinken want was zo blij dat ik ze mee kon laten delen in mijn vreugde.
Ze kwamen natuurlijk niet allemaal tegelijk maar in 3 ploegen.
Ze waren allemaal eregast en mochten in onze kamer eten waarna ze weer netjes naar huis gingen en we hebben ze allemaal een envelop gegeven met geld er in ....o wat waren ze blij....
Nu dan een paar foto's en morgen de rest want ben toch wel moe en het was als of ik heel de dag in de sauna had gezeten ondanks een handoek en de ventilator was het vooral het eerste uur echt afzien maar dat vergeet je snel op zo'n dag en na een uurtje ging het wel.

Alle kinderen hebben een envelop gehad met 10.000 ruphia....

Ze waren allemaal eregast....

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,751,211 pageviews Een website van indahnesia.com