papaya;
Mijn contactpersoon voor dit soort zaken zei me dit gisteren tijdens een gesprek ook.
ECHTER
- de wet is er nog niet door, althans heeft hij nog geen bevestiging op papier gezien, en op geruchten iets regelen kan hij (niemand) niet.
- het zou een periode van 5 jaar zijn i.p.v. 3.
Maar hoe kan je dan werken zonder visum? Heel simpel, dit betreft het 'recht' om na 5 jaar getrouwd te zijn met een WNI (man of vrouw maakt niet uit) om ...
tromgeroffel...
zelf ook WNI te worden (en daarbij dus je NL/niet Indonesische paspoort te verliezen).
Dit is namelijk de enige manier om geen visum nodig te hebben en te mogen werken hier.
Al met al klinkt het geweldig, maar als je wat verder leest stelt het niet heel veel voor. Uiteraard kan het zijn dat het over vijf jaar een stuk beter is om een Indonesisch paspoort te hebben dan een Nederlands, maar dat weten we nu nog niet.
Wel denk ik dat - als het een wet wordt, en de geruchten zijn sterk - het op lange termijn een uitkomst is voor een redelijke groep mensen. Ik zou er op dit moment niet over pijnzen om mijn NL paspoort in te leveren voor een Indonesische, maar de toekomst ligt nog niet vast, en als ik de keuze heb, dan is dat al een hele vooruitgang.
Nu is de mogelijkheid om WNI te worden na trouwen er overigens ook al.. maar dan zit er eerst nog 5 jaar KITAP tussen de 5x1 jaar KITAS en het worden van WNI (als je dat wil natuurlijk, je kunt ook gewoon KITAP blijven doen en lekker WNA blijven)
Dat is wat ik hoorde gisteren, letterlijk gisteren. Ik spreek hem volgende week weer. Moet nog wat documenten ophalen bij hem namelijk. Ik zal het hem dan wel weer vragen, want soms kan het hier erg snel gaan met bepaalde wetten, zeker die gerelateerd zijn aan immigratie-zaken.