legaliseren van het geloof

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Willow
Gebruiker
spacer line

Hallo..over een paar maand gaan wij trouwen in indonesie,mijn vriendin is indo en woont daar ook en ik ben Nederlandse en woon in Nederland..ik zag op het indo ambasade dat de beboorte akte n ongehuwd gba gelegaliseerd moet worden
wij gaan trouwen in een christelijke kerk..Mijn vriendin zei mij dat de geloofspapieren dan ook gelegaliseerd moeten worden,maar is dit echt nodig vroeg ik mij af?wie weet hier meer van.
Alvast bedank.

Gr. Will

walterpoupaert
Gebruiker
spacer line

Beste Will

Het is inderdaad zo dat het christelijk huwelijk moet voorafgaan aan het burgelijke.

Ik ben in een protestantse kerk gehuwd ( Gereja Tiberias ) in Jakarta en het eenvoudig feit dat ik voor de voorganger in het huwelijk trad was voldoende, zonder enig papier ook.

Onmiddellijk daarna werd het burgelijk huwelijk voltrokken door de aanwezige ambtenaar van de Catatan Sipil.

087859966478

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Walter en nu ben je er weer van verlost hoe lang heeft het geduurd???
Dus Willow denk na waar aan je begint.
Het eindig ergens tussen de begin en de dood.
Maar het blijft tot stand als je, je eigen niet verloochend, en je tot haar je zelf blijft.
In de beginne willen ze wel even van de goede kant laten zien, na gewenning komen de problemen.
Een huwlijk kan alleen bestaan tussen elkaar vrij te laten en respect te tonen, als dat er niet is begint er niet aan en ga lekker iets samen doen zonder die traditionele flauwekul...... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Will,

Hieronder wat bij elkaar geknipt en geplakt hoe eea op de site van de ambassade staat en wat relevant is.

In het algemeen moet er 15 dagen voorafgaande aan het huwelijk aangifte worden gedaan bij de kerk of KUA en de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Daarvoor zijn onder andere nodig:
• Een door de Nederlandse Ambassade in Jakarta afgegeven Verklaring van Huwelijksvoornemen/Surat Keterangan (izin untuk menikah). Deze kan één werkdag nadat de benodigde documenten bij de Ambassade zijn ingeleverd, worden opgehaald.
• De leges zijnde de tegenwaarde van EUR 30,-- moeten in Indonesische Rupiah worden voldaan op het moment dat de documenten worden ingeleverd.
Vanuit Nederland kan via het Ministerie van Buitenlandse Zaken, afdeling DPV/DF-legalisaties, Postbus 20061, 2500 EB Den Haag (email-adres: DPV-DFEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.minbuza.nl) de door de Ambassade te Jakarta op te stellen verklaring worden verkregen. Het verzoek daartoe dient twee maanden voor de huwelijksdatum, samen met de benodigde documenten bij het ministerie worden ingediend.
U ontvangt bericht van het Ministerie hoeveel u daarvoor moet betalen en op welke rekening u het bedrag moet overmaken.

En hier maken mensen een leesfout, toegegeven dat het er wat ongelukkig staat. Dit geldt dus alleen als de verklaring vanuit Nederland wordt opgesteld. Dat is nergens voor nodig, in Jakarta of bij een van de consulaten gaat het veel sneller en kost minder.

A. Documenten Nederlandse partij.
• Een fotokopie van de bladzijde(n) van het paspoort waarop de personalia zijn vermeld;
• Een origineel (en een fotokopie) van het uittreksel uit de geboorteregister dat niet ouder is dan 3 maanden of;
• Een origineel uittreksel uit het persoonsregister (GBA) van de Nederlandse gemeente (en een fotokopie), waaruit de burgerlijke staat (ongehuwd, gescheiden, weduwe et cetera) kan worden opgemaakt. Dit uittreksel mag maximaal 3 maanden oud zijn;
• In geval een of beide partijen gescheiden zijn: originele scheidingsakte en bewijs inschrijving van de echtscheiding in de registers van de Burgerlijke Stand van de plaats waar het huwelijk werd voltrokken (en fotokopieën van deze beide stukken);
• De bovengenoemde documenten (behalve fotokopie van het Nederlandse paspoort) kunnen worden vervangen met een zogenaamde Verklaring van Huwelijksbevoegdheid. Deze Verklaring van Huwelijksbevoegdheid kunt u bij uw gemeente in Nederland aanvragen. Voor meer informatie over het verkrijgen van de Verklaring van Huwelijksbevoegheid dient u zelf contact op te nemen met de desbetreffende gemeente.

Deze documenten kunnen gewoon in het Nederlands immers de izin menikah ambassade dient ter verifiëring van de documenten van de Nederlandse partij.

N.B.: De praktijk heeft geleerd dat er in Indonesië bijna altijd een vertaling in het "Bahasa Indonesia" van het zgn. internationale uittreksel (die door ambtenaren van de Burgerlijke Stand in Nederland worden verstrekt) wordt verlangd. Het laten legaliseren van bovengenoemde documenten door de Indonesische Ambassade in Den Haag is niet nodig. De documenten mogen echter niet ouder zijn dan 3 maanden.

B. Documenten Indonesische (buitenlandse) partij
• Een fotokopie van het geldige paspoort of KTP (legitimatie bewijs);

Dit is erg summier en strookt niet met hetgeen er vorig jaar in Medan gevraagd werd. Het consulaat vroeg nl. ook surat belum nikah of akte cerai etc.

Dit is nodig om de juistheid/echtheid vast te stellen van BEIDE partijen, niet eenzijdig de Nederlandse partij, tenminste zo is het mij verteld 9en voor mij zit er wel logica in)

Vertalingen legalisering is vooralsnog alleen nodig indien men na het huwelijk in Nederland gaat wonen en hier ingeschreven moet worden en dus nadat het huwelijk gesloten is.

Wat de kerk verder nog vraagt ter bewijs van geloof lijkt plaatselijk te zijn.

Natuurlijk overbodig te zeggen dat zonder enig papier een huwelijk niet mogelijk is.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

walterpoupaert
Gebruiker
spacer line

Toen ik in het huwelijk trad in de protestantse Gereja Tiberias in Jakarta, was de Indonesische dominee niet dadelijk heel enthousiast omdat ik verklaarde dat ik ooit vroeger voor de Kerk huwde.

« Wat God vereenigd heeft zal de mens niet scheiden ! »

Maar toen ik veklaarde dat ik spijt had van al mijn zonden, zei hij : « Mijn zoon, we zullen u terug dopen in onze Kerk, en kom gedurende één maand elke zaterdag naar de mis. »

Na één maand was ik gehuwd voor de Kerk, zonder enig papier, maar met wat drinkgeld voor de dominee.

Voor de Catatan Sipil moest ik wel vertaalde papieren in het Indonesisch afgeven.

Voor mijn huwelijk in de islam was het heel eenvoudig : ik moest driemaal zeggen : Er is geen Heer buiten Allah en Mohamed is zijn profeet.

Dan vroeg de imam of ik wenste te huwen met Henny; ik zei JA; mijn toekomstige zat van achteren bij de andere vrouwen - dat was de enigste keer en de laatste dat ik haar met een sluier zag - en haar mening werd niet gevraagd.

Maar achteraf was ze heel enthousiast.

Het eigenaardige in het hele verhaal was dat mijn eerste protestantse vrouw geen maagd was; terwijl mijn islamietische - alhoewel reeds 33 - dat wel nog was. Nu echter niet meer ! Emoticon: Party!

087859966478

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-03-2011 15:14 walterpoupaert wrote:

Dan vroeg de imam of ik wenste te huwen met Henny; ik zei JA; mijn toekomstige zat van achteren bij de andere vrouwen - dat was de enigste keer en de laatste dat ik haar met een sluier zag - en haar mening werd niet gevraagd.
Het is al triest genoeg dat zoiets gebeurt maar dat je zoiets als a.s. echtgenoot ook nog toestaat begrijp ik niet zo goed. Ik zat helemaal niet bij de andere vrouwen maar gewoon naast mijn man en zonder sluier. En jawel mijn mening werd zeker wel gevraagd, ook ik heb gesproken. Hebben we het hier over dezelfde islam? Je zou haast denken van niet…

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

walterpoupaert
Gebruiker
spacer line

U als Nederlandse zult meer in de pap te brokken hebben dan zij als Indonesische.

Di Sumatera seperti di Sumatera, de Jawa Timur seperti di sini !

En, bovendien had ze haar ja-woord voor de plechtigheid al gegeven : het huwelijk in de moskee was gewoon een formele bevestiging van onze wederzijdse liefde, nee toch ?

087859966478

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-03-2011 15:34 walterpoupaert wrote:
U als Nederlandse zult meer in de pap te brokken hebben dan zij als Indonesische.

Di Sumatera seperti di Sumatera, de Jawa Timur seperti di sini !

En, bovendien had ze haar ja-woord voor de plechtigheid al gegeven : het huwelijk in de moskee was gewoon een formele bevestiging van onze wederzijdse liefde, nee toch ?
Ik heb niet zoveel pogingen gedaan om iets in de pap te brokken te hebben. maar een huwelijk is wel iets dat twee mensen aangaat en niet dat de ander er zomaar een beetje bijhangt Indonesisch, Nederlands of anderszins.
Natuurlijk zijn er plaatselijke verschillen maar je hebt blijkbaar destijds ook geaccepteerd dat het zo ging.
Je hebt het zelf over een formele bevestiging, precies daarom vind ik dit vreemd.
Een huwelijk in de moskee of waar dan ook is overigens geen formele bevestiging van wederzijdse liefde, het is gewoon een getekende overeenkomst.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

En nu stop ik ermee want we zijn helemaal van het padje af.
Dit gaat over huwelijke en de hele papierhandel, legalisaties etc. en ik heb daar uitgebreid antwoord opgegeven.
We zullen er maar geen dialoog van gaan maken.

gr
AM

Willow
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor jullie reactie .
In ons geval weten we nog niet zeker hoe lang we willen blijven in indonesie n dan naar Nederland te gaan of misschien wel daar blijven voor langere tijd is nog een vraagteken.
Dus als ik het nu begrijp hoeft van tevoren helemaal geen legalisatie plaats te vinden van geboorte akte en GBA voor het huwelijk?alleen als ik haar mee naar Nederland neem... Emoticon: Stupid

Op 21-03-2011 16:25 schreef Anne Mieke:
Dag Will,

Vertalingen legalisering is vooralsnog alleen nodig indien men na het huwelijk in Nederland gaat wonen en hier ingeschreven moet worden en dus nadat het huwelijk gesloten is.

Wat de kerk verder nog vraagt ter bewijs van geloof lijkt plaatselijk te zijn.

Natuurlijk overbodig te zeggen dat zonder enig papier een huwelijk niet mogelijk is.

gr
Anne Mieke

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-03-2011 15:49 Willow wrote:
alleen als ik haar mee naar Nederland neem... Emoticon: Stupid
[quote removed]
Precies, en/of er andere reden zijn waarom je het huwelijk in Nederland ingeschreven wilt hebben.

gr
AM

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

94,107,744 pageviews Een website van indahnesia.com