Bedrijfsvormen Indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
47 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Michaell
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar meer informatie over de bedrijfsvormen die er mogelijk zijn in Indonesie.. Ik hoop dan ook dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen of mij kunnen verwijzen waar ik deze informatie vandaan kan halen. Te denken aan informatie welke bedrijfsvormen er zijn, de verschillen en wat de kosten zijn om een bepaalde ondernemingsvorm te starten. Ik weet dat een onderneming in Indonesie alleen door iemand met een indonesische paspoort opgestart kan worden, maar daar hebben wij al aan gedacht.

Wat achtergrond informatie:

Wij zijn op het moment druk bezig met het opzetten van onze eigen bv. Mijn vennoot en ik hebben onze sporen verdiend in onze carrieres in onze eigen vakgebieden. Nu willen wij dus voor ons zelf gaan beginnen. Mijn vennoot heeft veel ervaring en expertise in transport (zee/lucht/vracht) wereldwijd. Ikzelf ben trader van beroep, wij willen nu dus onze krachten gaan bundelen. Wij zullen zaken gaan doen wereldwijd, maar voornamelijk veel in Indonesie. Nu denken wij eraan om ook in Indonesie een bv/firma te beginnen via een tussenpersoon om in een later stadium te laten integreren in ons bv. Het heeft te maken met export/handelsrechten etc.

Op dit forum zijn veel NLers die al zaken doen en/of wonen in Indonesie. Ik zou dan ook graag een beroep op jullie willen doen voor informatie hierover. Alvast mijn dank voor de hulp en informatie!

Groet,

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Hoi Michaell,

Een goede start zou de onderstaande website kunnen zijn.

http://www.ina.or.id/inaweb/

Succes met je plannen!

gr

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

De bedrijfsvormen is in het kort bijna dezelfde zoals in Nld , van Eenmaanszaak, VOF,CV,BV- en een investeringssmaatschappij.Heb ik nog iets vergeten?.
Als buitenlander kan je alleen" meedoen" in PMA (investeringsmij) .

bisa dicek of makemyday .

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

Michaell,

Je kunt als nederlander ook gewoon een bedrijf opstarten zonder een indonesische paspoort te hebben dat betreft een PMA het enige wat je wel moet doen is een lokaal iemand aannemen als lokal director maar de gehele PMA staat op jouw naam
ook dan kun je grond en een huis kopen op je bedrijfsnaam dit moet wel iedere 25 jaar verlengd worden
wil je hier meer over weten dan kan ik je wel iemand aanbevelen die je alles tot in de puntjes kan uitleggen en wat het grapje gaat kosten want goedkoop is het niet
maar waarom zou je in de transport gaan hier op Bali het stikt hier al van dit soort bedrijven je komt als mosterd na de maaltijd

gr
Frank

De goedkoopste met transport naar nederland, kijk op onze site

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

michaell,

wat je ook nog kunt doen is mijn PMA overnemen met huis en al dan ben je gelijk klaar niks geen moeilijk geregel meer en gelijk een lopend bedrijf met alle benodigde papieren

gr,
Frank

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Let er wel op dat een PMA alleen blijft werken als die Indonesische persoon in de PMA mee blijft doen. Als deze zegt 'Bedankt en tot ziens!' ben je de sigaar natuurlijk. Dat is uiteraard ook zo met andere samenwerkingen, dus uitkijken.

Verder kun je je beter eerst informeren over het hoe en wat van deze sectoren in Indonesie. Er zijn meer dan voldoende transportbedrijven hier in Indonesie, maar wellicht net niet wat jij wil? Of juist wel en kun je aanhaken bij een grote speler?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 15-03-2011 01:38 Yerun wrote:
Let er wel op dat een PMA alleen blijft werken als die Indonesische persoon in de PMA mee blijft doen. Als deze zegt 'Bedankt en tot ziens!' ben je de sigaar natuurlijk. Dat is uiteraard ook zo met andere samenwerkingen, dus uitkijken.

Verder kun je je beter eerst informeren over het hoe en wat van deze sectoren in Indonesie. Er zijn meer dan voldoende transportbedrijven hier in Indonesie, maar wellicht net niet wat jij wil? Of juist wel en kun je aanhaken bij een grote speler?

Een voorbeeld zou kunnen zijn park Sukamantri, ook daar werkten ze met een PMA, voorlopig mogen de eigenaren al 3 jaar het park betreden.

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

Yerun,

dat klopt niet helemaal wat je zegt want wij hebben de local director ooit ontslagen en pas een jaar daarna een nieuwe aangesteld was geen probleem dit moet wel via de gouverment gebeuren
maar het was niet meer dan wat papieren invullen met de reden van ontslag en de nieuwe aanmelden
je hebt er ruimschoots de tijd voor om dit te doen

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

bali-style; ik ken de precieze regels niet (misschien maar goed ook), maar klinkt het niet een beetje vreemd om 1 jaar lang geen directeur te hebben? Dat houd namelijk ook in dat een persoon met tekenbevoegdheid weg valt en niet te gebruiken is. Ik zou zo een risico absoluut niet willen lopen, al was het alleen maar omdat die persoon uit wraak zomaar iets zou kunnen uithalen.

Je mag er wettelijk gezien tijd genoeg voor hebben dan - daar ga ik dus maar vanuit - maar hoe de personen erom heen mee omgaan is wellicht nog van veel groter belang.

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Een voorbeeld zou kunnen zijn park Sukamantri, ook daar werkten ze met een PMA, voorlopig mogen de eigenaren al 3 jaar het park betreden.

Malam je bent het woordje niet vergeten in te typen.

Shalom

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

Yerun,

De local director die wij hadden ontslagen heeft nooit teken bevoegdheid gehad en voordat wij hem mededeelde dat i ontslagen was, was i al uit ons systeem geschreven bij de gouverment
en wij zijn zelf commissaris en president director
zo houden we zelf alles in de hand,
als je met een CV werkt dan heb je wel een probleem dan staat de local director bovenaan het bedrijf en kan dat je wel eens gaan opbreken

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

ik denk(kan ik dat Emoticon: Wink ) dat er een verschil gemaakt moet worden tussen directeur werknememer en directeur aaandeelhouder.
De wet ( is hier duidelijk over , toch ?

Park Sukamantri heeft een andere oorzaak , het gaat namelijk om het in bezit hebben van onroerendgoed.
Dus een andere soort branhe ( denk ik dan )

bisa dicek of makemyday .

meriana
Gebruiker
spacer line

Hoi Michaell,
Ik heb wel belangstelling voor juliie bedrijf, nu woon ik in Serpong,dat is 30km van Jakarta, ik heb werkervaring met import bedrijf, als jullie verder belangstelling hebben,kan met mij contact opnemen via email.

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

Michaell,

Wat is je mailadres ik wil je mailen maar dat gaat zo niet, stuur mij anders even een mail

Gr,
Frank

SanderBali
Gebruiker
spacer line

Frank, hoe komt het dat jouw bedrijf ineens te-koop staat?
Gr.
Sander

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 16-03-2011 14:25 bali-style wrote:
Yerun,

De local director die wij hadden ontslagen heeft nooit teken bevoegdheid gehad en voordat wij hem mededeelde dat i ontslagen was, was i al uit ons systeem geschreven bij de gouverment
en wij zijn zelf commissaris en president director
zo houden we zelf alles in de hand,
als je met een CV werkt dan heb je wel een probleem dan staat de local director bovenaan het bedrijf en kan dat je wel eens gaan opbreken
Okay, of dat kan weet ik niet, dus daar ga ik maar vanuit. Wat mij vreemd klinkt is dat er een jaar lang geen directeur was voor een PT. Verder moet er wel altijd iemand zijn met tekenbevoegdheid, want er zullen toch belastingaangiften en zo gedaan moeten worden.

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

Yerun,

ikzelf was altijd aanwezig en ben zelf directeur en heb dus teken bevoegdheid en voor de belasting aangifte hebben ze mij niet nodig omdat gedaan word door mijn notaris/ accountburo om zo vele misverstanden omtrent de belasting aangifte uit te sluiten
en moet alleen even een paar keer per jaar onder de aangifte men poot zetten incl stempel

Sander,

ik heb men bedrijf op Bali nog niet te koop staan maar is wel te koop omdat wij een andere weg in willen slaan, nu doe ik hoofdzakelijk inkoop en transport naar NL voor mezelf en derden.
Wij willen het hotel wezen in en omdat ik een bestaand hotel aan het opkopen ben incl de PT, wil ik mijn bedrijf dan ook als geheel verkopen ook met mijn huis erbij, voor nieuwe mensen die op dit moment een PT willen opstarten is het totaal pakket overnemen veel makkelijker
ik zelf ga dan ook namelijk bij / in het hotel complex wonen om zo altijd dichtbij te zijn en daar komt bij dat ik niet nog eens een extra huis etc erbij kan hebben.
ik wil ook nog wel wat tijd genieten en niet dat ik zodadelijk nog meer aan het werk ben dan in NL
want ook daar hebben we nog winkels die nog de nodige aandacht nodig hebben

SanderBali
Gebruiker
spacer line

Hi Frank,

Ja, duidelijk. Dat zou best interessant kunnen zijn voor iemand die iets wil beginnen en het gelijk allemaal officieel wilt doen. Ik zelf heb het er niet zo op en vertrouw vooral de notarissen niet op Bali.
Lekker zaken doen zonder gelijk bij voorbaat al met allemaal graai instanties te maken te krijgen zoals in nederland het geval is. Ik werk met een producent op Java uit de kampung die voor jaarlijks een miljard exporteert zonder dat ie bekend is bij de Pajak (in Nederland ondenkbaar maar in IndonesiŽ is het nog mogelijk). Personeel betalen we lekker handje contantje. Voor de export gebruiken we een undername company van de vervoerder. Heerlijk die manier van zaken doen, geen administratieve rompslomp en gewoon werken voor je eigen en je personeel.

simpati
Gebruiker
spacer line

Heerlijk die manier van zaken doen
En dit forum is uitermate geschikt om dit te schrijven, ooit gehoord van: jaloezie, cemburu of jealous?

paulana
Gebruiker
spacer line

Ach Jan , beetje berani denk ik dan als ik de posting van S-B lees, hij komt er nog wel achter...of verteld sprookjes Emoticon: Shiny
Heerlijke manier van zaken doen ,hoe lang nog als je dit publiceerd is het een" matter of time" en ze zitten boven op je. Als het waar is : iedereen kan dit lezen en jouw adres heb je ook al gegeven AWAS SanderB, Jan Malang heeft gelijk

Om Swastiastu

SanderBali
Gebruiker
spacer line

Geen sprookjes, in de desa is dit bijna "normaal".

paulana
Gebruiker
spacer line

SanderB. jij bent nu 2 jaar op Bali en hebt een bedrijf schreef je.
Als dit jouw manier is van zaken doen voorspel ik je niet veel goeds en zeker niet als je alles op internet zet. Je bent nog jong midden 30 wij hebben in de 9 jaar hier veel mensen berooid zien terug(moeten)gaan die een zelfde instelling hadden, en dat gun ik niemand. Als jij te maken krijgt met de pajak op een minder goede manier zoals je hierboven openlijk schrijft kan je je verdere toekomst en die van je familie hier wel schudden. Gewoon je belasting betalen doe je dat niet de gevangenis is niet ver van jouw woonplaats en die zijn niet zo als in Nederland. Jouw personeel is zeker ook niet verzekerd , betaal je hun volgens de normen..denk er eens goed over na en probeer niet op deze manier jezelf rijk te rekenen geloof me je komt bedrogen uit.

Om Swastiastu

SanderBali
Gebruiker
spacer line

Paulana, bedankt voor je bezorgdheid en advies.

Je reageert als een echte westerling die ze levenlang keurig belasting heeft afgedragen. Misschien een beetje afgunst, is niks mee want in Europa, en dan vooral in Nederland, zijn we allemaal een beetje gehersenspoeld. Maar in IndonesiŽ is het echt nog allemaal niet vanzelfsprekend. Dit alles vind niet in Bali plaats maar diep in de desa op Java waar geen Bule komen. Natuurlijk neem ik mijn maatregelen om anoniem te blijven. 2 jaar woon ik in Bali, het bedrijf loopt al bijna 9 jaar.
Groetjes
S

paulana
Gebruiker
spacer line

Nou zo keurig ben ik niet altijd geweest maar verstand komt met de jaren. Heb altijd in een ziekenhuis gewerkt op de 1ste hulp en mijn man had een firma in Duitsland. Kon het goed verkopen en ik moest ophouden met werken 35 jaar zijn tropen-jaren op de spoedopname en in mijn vrije tijd werkte ik ook vrijwillig.
Afgunst nee niet echt, beter als hier kan ik het niet hebben evenzo mijn man, onze arbeidsjaren zitten erop. Pas op voor bepaalde figuren en vertel niet teveel, er zijn ook mensen van Java die dit forum lezen! Emoticon: Shut up!

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 24-03-2011 18:29 schreef SanderBali:
Paulana, bedankt voor je bezorgdheid en advies.

Je reageert als een echte westerling die ze levenlang keurig belasting heeft afgedragen. Misschien een beetje afgunst, is niks mee want in Europa, en dan vooral in Nederland, zijn we allemaal een beetje gehersenspoeld. Maar in IndonesiŽ is het echt nog allemaal niet vanzelfsprekend. Dit alles vind niet in Bali plaats maar diep in de desa op Java waar geen Bule komen. Natuurlijk neem ik mijn maatregelen om anoniem te blijven. 2 jaar woon ik in Bali, het bedrijf loopt al bijna 9 jaar.
Groetjes
S

Afgunst : jullie zijn nog lekker jong

Om Swastiastu

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

73,617,386 pageviews Een website van indahnesia.com