Ujung Kulon NP

Subforum Java 
96 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
nicoline90
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Na veel zoeken op internet toch maar even een topic aangemaakt om wat meer te weten te komen over Ujung Kulon (Java).
Wij willen dit park graag bezoeken in juli van dit jaar. Nu zijn we er inmiddels achter dat een georganiseerde trip heel duur is en dat je het ook zelf kunt regelen, maar erg veel is hier niet over te vinden. Wie is zelf vanuit Jakarta naar dit park gegaan? Wat is de beste/goedkoopste manier om dit te organiseren en vanuit welke plaats kun je het beste een gids inhuren? En hoelang heb je hiervoor uitgetrokken en wat kost het ongeveer (incl heen en terugreis naar bijv. Jakarta)?
Excuses voor de vele vragen Emoticon: Wink

Alvast bedankt,

Groetjes Nicoline

CarolaH
Gebruiker
User icon of CarolaH
spacer line

Hoi Nicoline,

Ujung Kulon is een mooi nationaal park, afgelegen en vandaar dat alles wat duurder is. Je kunt er zelf naar toe met openbaar vervoer, het is ongeveer 200 km, dus ze zult er een dagje over doen op deze manier.

Je kunt ook een auto met chauffeur huren of een charter busje met meerdere mensen, vanuit Jakarta. De auto met chauffeur zal zijn vanaf 500.000 IDR per dag. Dat scheelt enorm veel wachten en dan ben je er hopelijk wat sneller. Het is niet de goedkoopste, maar zeker wel de snelste en meest comfortabele manier.

Je moet een gids inhuren die voor het park werk en deze zijn ongeveer 300.000 IDR per dag.

Je kunt er vanaf 1 dag tot 1 maand doorbrengen. Afhankelijk van wat je wilt zien en of je ook de bijbehorende eilanden wilt zien. Ik zou persoonlijk voor een dag of drie kiezen. Wat het je dan gaat kosten..is afhankelijk van al het bovengenoemde, maar goedkoop gaat het niet zijn. Je ziet dan wel een heel mooi stukje natuur in IndonesiŽ.

Groetjes, Carola

nicoline90
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor je info!

Kan ik dan het beste naar Tamanjaya reizen of naar Labuhan of Sumur (en dan de boot pakken)?

Als je een gids inhuurt voor meerdere dagen regelt die dan ook overnachting in het park of moet je dat apart regelen? Ik las op wikitravel dat je ter plekke ook 3-4 daagse tours kunt boeken namelijk..

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Nicoline,

Ik was in 2003 in Ujung Kulon, een hele tijd geleden dus, hopelijk heb je nog iets aan de verouderde informatie.

Wij reisden onmiddellijk naar Tamanjaya. Vanuit Jakarta kan dat met het openbaar vervoer. De bussen vertrekken in Kalideres. Ik geloof dat je de bus naar Serang moet nemen en daar overstappen.

Toen wij in Tamanjaya arriveerden boden zich dadelijk enkele mensen zich aan als gids. Wij hebben er een uitgekozen, achteraf gezien waren we niet echt tevreden over hem. Beter is wanneer iemand je een gids kan aanbevelen. Probeer eens een berichtje achter te laten op 'the thorn tree', het forum van de Lonely Planet.

Onze trip toen: de gids huurde een ruime boot voor ons. We vaarden van Tamanjaya naar Pulau Handeleum (enkele uurtjes varen als ik me niet vergis). Daar deden we een wandeling rond het eiland en gingen met een kano varen door de mangroven. Ik dacht dat we er twee nachten verbleven. Van Handeleum ging het naar Pulau Peucang, waar we ook een wandeling rond het eiland maakten en voor de rest relaxten.

Vanuit Pulau Peucang zette de boot ons over naar het vasteland (nou ja, als je Java vasteland kunt noemen). Vandaaruit vertrok onze trekking. Op dag 1 trokken we zuidwaarts tot aan de oceaan (van de noordkust van Java naar de zuidkust dus). Aangezien Java daar zeer smal is, was dat maar een halve dag stappen. De volgende dag liepen we oostwaarts over het strand gedurende zeven uren, heel zwaar stappen in het mulle zand en bloedheet, vanwege geen schaduw. Ga vooral niet zwemmen in de oceaan, ook niet pootje baden! Wij stonden in het water dat nauwelijks boven onze enkels kwam en de stroming spoelde het zand onder onze voeten uit. We hadden er de schrik van ons leven.
De laatste dag was het nog een korte trip naar Tamanjaya.

Wij hadden heel erg genoten van Ujung Kulon. Als je wat sportief bent is de trekking zeker een aanrader.

Onze gids had voor alles gezorgd: eten en accomodatie. Zorg vooral dat je een goede gids hebt.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

nicoline90
Gebruiker
spacer line

Beste Erwin,

Bedankt voor de nuttige informatie. Ik heb inmiddels ook al flink rondgespeurd op het lonely planet forum. Goed idee om daar een berichtje te plaatsen voor het vinden van een goede gids!
Hoeveel dagen heb je in totaal rondgetrokken door het park? Dat is mij niet geheel duidelijk namelijk. En vond je dit lang genoeg, of te lang/te kort?
Nog een laatste vraag: is het ook goed te doen om met het openbaar vervoer terug te reizen naar Jakarta of Bandung? Of zijn jullie vanuit Tamanjaya niet meer teruggegaan naar Jakarta of Bandung?

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Gelukkig hadden we toen al digitale foto's, zo kon ik de data weer terugvinden.

Wij waren eerst naar Gunung Halimun NP geweest, vandaar naar Pelabuhanratu aan de zuidkust. Vandaar zijn we in een dag met privaat vervoer naar Tamanjaya gereden. Gemakkelijkheidshalve zal ik de dag van aankomst in Tamanjaya dag 1 noemen.

Dag 1: aankomst Tamanjaya, op zoek naar gids
Dag 2: Relaxen in Tamanjaya, gids heeft deze dag nodig om alles in orde te brengen
Dag 3: Boottocht naar Pulau Handeleum, na de middag wandeling rond het eiland en relaxen
Dag 4: kanotocht door mangrove, boottocht naar Pulau Peucang, na de middag wandeling rond het eiland
Dag 5: met de boot naar het vasteland, start trekking, ongeveer een halve dag stappen naar de zuidkust van Java
Dag 6: 7 uur durende wandeling over het strand, oostwaarts, richting Tamanjaya dus
Dag 7: nog ongeveer een halve dag stappen naar Tamanjaya

Deze trip (Gunung Halimun en Ujung Kulon) is voor mij de mooiste die ik ooit maakte in IndonesiŽ. Ik wil er zo weer naar toe.
De tijd die we doorbrachten in Ujung Kulon was perfect. De wandelingen op de eilanden duurden een uurtje of 2, 3 dus was er nog ruim tijd om bv een boek te lezen. Ik vind dat een ideale combinatie, maar dat is natuurlijk persoonlijk.Wil je hier of daar een dagje strandvakantie inbouwen, dat kan perfect. Wil je de trekking niet doen kan je met de boot terug naar Tamanjaya. Wat betreft de trekking was enkel dag 6 heel zwaar (hitte en mulle zand).
Wij zijn met het openbaar vervoer terug gereisd naar Jakarta, dat ging perfect. Ik denk niet dat er veel bussen zijn die vanuit Serang naar Tamanjaya rijden, dus goed op voorhand informeren. Van Jakarta naar Serang zijn er volop bussen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

nicoline90
Gebruiker
spacer line

Erwin,

Nogmaals hartelijk dank voor je informatie. Het programma klinkt perfect, helaas hebben wij waarschijnlijk niet zoveel tijd. Ik denk dat we 3 hele dagen hebben in het park (exclusief 1 dag heenreizen en 1 dag terugreizen naar Jakarta). Wij zouden dus graag 1 dag een kanotocht doen en 2 dagen trekken. Is dit te doen denk je? Of zou je ons iets anders aanraden?

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Nicoline,

Ik weet niet wat de alternatieven zijn. Dat kan je best aan een gids vragen.

Ik heb wat rondgekeken op het internet voor je:
www.lonelyplanet.com/thorntree(...)spa?threadID=1926152
www.travelpod.com/travel-blog-(...)1085233740/tpod.html
sundajaya.blogspot.com/

Ik vind het wel zonde om naar een NP aan de andere kant van de wereld te reizen en er dan een krap tijdschema op na te houden. Ik hou er van om minder plaatsen te bezoeken, maar in de plaatsen die ik bezoek mijn tijd te nemen en alles te ervaren. Zeker met de grote afstanden en lange reistijden in IndonesiŽ.
Maar dat is natuurlijk mijn eigen mening. Iedereen is vrij om te doen wat hij wil.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

93,400,991 pageviews Een website van indahnesia.com