Dag allemaal (en om Sid en Elsbeth in het bijzonder),
Ik heb een overzicht gemaakt van bezochte hotels tijdens mijn reis van afgelopen maand door Sumatera.
De info is zo compleet mogelijk (mochten er nog telefoonnummers nodig zijn dan moet ik in mijn papierwinkel gaan graven). Kamerprijzen in de categorie Rp 200.000 tot Rp 300.000.
Ik heb ze van noord naar zuid gezet (dus niet precies de volgorde van de reis).
Dan nog over de reis zelf:
Het is niet de eerste keer dat ik linksaf ga waar iedereen rechtsaf gaat. Soms levert dat bijzondere dagen op, soms goede keuzes, soms verkeerde keuzes. Tijdens de reis die ik heb gemaakt heb ik veel ( soms indrukwekkende) dingen gezien. Hetgeen wat me het meest is bijgebleven is de after tsunamilandschappen, de trieste tinwinning op Bangka, het terugzien van Palembang waarvan ik de Ampera en de Musi het leukste vond en verder de miljarden oliepalmbomen en de soms angstige ritten. Het was een ervaring die ik niet gemist zou willen hebben maar het is ook genoeg voor een keer. Zoals ik al schreef de route via Padang, Bukittinggi, Padang Sidempuan is vele malen mooier en interessanter en eerste keer Sumatera reizigers moeten die ook vooral blijven doen.
Ik heb Sumatera voorlopig wel even gezien en ga me op ander onontgonnen stukken richten.
PULAU WEH/SUMUR TIGA
Freddies http://santai-sabang.com/temp/
Bungalows, op palen van bamboe aan zee, sommigen liggen wat hoger, lager. Mooie, romantische kamers met een balkon maar soms zie je niks door de palmbomen die ervoor staan. Geen klantvriendelijk systeem. Reserveringen gaan via internet en er wordt gevraagd vooraf te betalen. De eigenaar probeert het maximale opbrengsten eruit te halen. Omdat er twee boten per dag gaan, vertrekken de meeste gasten in de middag. Uitchecktijd is 12.00 uur en dit betekent dat degenen die de vroeg boek nemen uit Banda Aceh vaak moeten wachten tot de kamer is schoongemaakt. Diot wordt voor vertrek ook niet aangegeven (zodfat bv kunt kiezen om de middagboot te nemen). Er is bij Ffreddies niets in de buurt. Om teten ben je op Sabang of op het restaurant zelf aangewezen (duur en westers) Rp 250.000
PULAU WEH/SABANG
Putri Salju, Jl T. Umar 16 tel 0652 22747
Na wat hotels gecheck te hebben deze gekozen. Klein hotel in het centrum (Sabang is niet groot maar sel overal eenrichtingsverkeer en heuvelachtig) en dicht bij warungs, winkels, internetcafe/hotspot. Eigenlijk hadden we hotel Nagoya Inn gekozen maar vanwege een congres of zoiets was Nagoya vol. Goede kamers, tv, badkamer. Rp250.000
BANDA ACEH
Gajah Putih Guesthouse op de hoek van Jl. Sri Ratu Syafiatuddin/Jl. Tgk Daud Beureueh
Beetje lastig om de ingang te vinden, je moet achterom via een toerit naast een warung. Het "kantoor/receptie" zit beneden. Mooie kamers maar ook hier een aircoprobleem. Is een beetje wismaachtig. Beste kamer is "Garuda". Prijs is niet duidelijk soms Rp 300.000, soms Rp 250.000. Wij hebben er 1 nacht noodgedwongen overnacht. Hadden nl. de Garuda gereserveerd maar deze kamer was al vergeven, onze naam stond ook nergens. Daardoor in de kamer ernaast gelogeerd met slechter werkende airco (niet voldoende). Rp 200.000 betaald. Ontbijt nasi bungkus.
Permata Hati hotel , Jln. T. Hamzah Bendahara No. 11, tegenover het ziekenhuis
Hotel ligt in het centrum, op loopafstand van oa supermarkt, winkelstraat. De gemeenschappelijke ruimten zijn niet in verhouding met de kamers die niet zo groot zijn. De kamers boven bieden meer privacy omdat beneden in de lobby de tv nog wel eens op het maximale volume wil staan. Hotel wordt ook veel gebruikt voor bijeenkomsten. Kleine badkamer. Goed ontbijt met nasi bungkus. Rp 250.000. Wel even de kamer checken, in sommige kamers is veel gerookt.
Let op: er is nog een hotel met dezelfde naam op de weg naar het vliegveld, enige kilometers van de stad, dus minder handig
MEDAN
Ibunda hotel, Jalan Sisingamangaraja 33, tel 061 7345555
Dit groene hotel op loopafstand van de mesjid Raya, zou het meest ideale zijn ware het niet dat de airco in veel kamers te wensen over laat, cq niet koud genoeg wordt. Er zijn wat kleine prijsverschillen tussen de kamers die gemiddeld Rp 260.000 zijn. Naast het hotel, of eigenlijk geintegreerd zit het Rumah Makan Padan Famili, een groot padangrestaurant echter er zijn betere in Medan (zoals schuin tegen de Carrefour). Ontbij in het restaurant meestal keuze uit nasi of mie goreng, soms brood met een omelet of spiegelei.
Kleine lobby en de vermaning dat je er alleen met je eigen vrouw mag slapen.
Pondok Istana 11 aan Jalan Amaliun, tegenover Yuki shoppingcentrum en ook vlakbij mesjid Raya.
Dit is een keten dat diverse hotels op Sumatera heeft. Mooie ruime lobby die beter is dan de meeste kamers. De kamers hebben allemaal een thema zoals de pink room, green room etc. Echter zoals in mijn verslag bleken een aantal kamers ronduit smerig en met afgebladderde verf, muffe lucht.Heb vorig jaar gelogeerd in de eerste kamer links van de receptie, beetje bruin/oranje. Wellicht zijn er behalve deze nog andere mooie hoewel niet al te grote kamers, goed licht. Badkamer een min, klein en een hurktoilet (...). Ontbijt ? prijs rond Rp 275.000
Cherry Pink hotel, Jalan KH Wahid Hasyim, website:
http://www.cherryhotelgroup.com/cherry-pink.html
Dit hotel is een onderdeel van een keten dat onder hetzelfde management valt als het Garuda Plaza Hotel (Jl SM). Er zijn vele "cherrys" , allemaal kleine hotels en ze liggen rustig west van het centrum voorbij de mooie buurt met de grote huizen en de ambassades.
Goed hotel maar ook hier problemen met ac die niet koud genoeg wordt.
Ook hier geen vreemde vrouwen op de kamer. WiFi. Ontbijt elke dag anders oa nasi goreng, bubur ayam.Diverse prijzen tussen Rp 200.000 en Rp 260.000
Cherry Garden hotel, Jalan KH Wahid Hasyim, website:
http://www.cherryhotelgroup.com/cherry-pink.html
Van hetzelfde keten. Hier eindelijk wel een kamer gevonden met een redelijke airco. Ligt aan dezelfde straat. WiFi. Moskee naast de deur! Ontbij hetzelfde als Cherry Pink. Diverse prijzen tussen Rp 200.000 en Rp 260.000.
SAMOSIR/TUKTUK
Tabo Cottages
Na ooit vanalles te hebben uitgeprobeerd op Samosir vind ik dit een van de betere keuze. Schone, ruime kamers, mooie badkamer, fan en klamboe en een superontbijt. Wordt gerund door Annet, een Duitse die met een Batak is getrouwd en er inmiddels 17 jaar woont. En inderdaad "Uns fehlt es noch die Grundlichkeit". Hert ligt aan de zuidkant van het schiereiland en daarmee dus niet in het cluster van de vele winkeltjes en restaurants (=rustiger) In de buurt zijn Horas, Bagus Bay en Carolina. Ook niet verkeerd maar ik vind Tabo beter. Diverse prijzen, wij hadden een kamer voor Rp 265.000. Inclusief WiFi
RANTAUPRAPAT
Hotel Rantauprapat, Jl. Jen. Ahmad Yani
Een per ongeluk in een keer goede keuze. Rantauprapat is net ver genoeg van alles om een aantal hotels te hebben. Heel groot middenklassehotel in het centrum vlakbij moskee (...), supermarkt, redelijke kamers rond een grote binnentuin. Prijs rond Rp 250.000.
Ook nog hotel Suzuya gezien (geintegreerd in de supermarkt) dat er op het oog ook goed uitzag.
PEKANBARU
Hotel Linda , Jalan Nangka (centrum)
Dit hotel is niet echt te raden maar we hadden ivm oa late aankomst geen andere keuze. Het kostte ook maar Rp 150,000 Er zijn wel veel andere meer bruikbare hotels vlakbij voor rond Rp 300.000.
JAMBI
Hotel Abadi , Jl. Jend. Gatot Subroto No. 92-98 tel. 0741-25600,website:
http://abadihoteljambi.com/media.php?module=home
e-Mail resv

abadihoteljambi.com
Groot hotel dat in feite uit twee delen bestaat, een luxer en duurdere wing en een goedkopere. Lift aanwezig. Goede kamers maar ook hier weer een aircoprobleem. prijs rond Rp 300.000 (vooraf betalen). Er wordt hier een borg gevraagd van Rp 500.000 die dus vreemd genoeg hoger is dan de kamerprijs. Uiteindelijk de gewone kamerprijs betaald. (we zijn er ook maar een nacht gebleven ivm de slechtwerkende airco). WiFi (maar eentje die niet goed werkte)
Hotel Pundi Rezeki, Jl. Iskander Muda 88, tel 0741-7550838, website:
http://hotelpundirezeki.com/
Modern hotel gelegen aan een drukke markt, vele winkels, supermarkten in het centrum. Goede, schone, nette en bezellige kamers. Prijs Rp 285.000
PALEMBANG
Hotel Lembang , Jalan Kolonel Atmo no 16, 0711 365555, website:
http://www.hotellembangpalembang.com/
Dit was onze eerste keuze, gewoon puur via internet gezocht. Locatie is perfect niet ver van winkels, Ampera, Musi en moskee. Groot hotel met liften, kamers hadden beter gekund, airco liet te wensen over ook na proberen van andere kamers. Prijs rond Rp 250.000 (vooraf betalen!). Let op: plaatgjes op website zijn misleidend.
Hotel Limas , Jl. 448 Letkol Iskandar 448 tel 0711 376555,
Klein hotel, netjes professioneel, heeft blijkbaar veel prijzen gewonnen. Doet een beetje denken aan kleinere hotels in London. Kamers aan de kleine kant. Superdouche. Locatie is ook goed. Prijs rond Rp 250.000
BANGKA/PANKALPINANG
Wisma 88 Jl. Olah Raga, tel. 0717-433300 (aan de achterkant van de alun2)
Bunkerstyle hotel, redelijke maar zeer grote kamers. Ook hier diverse kamers checken ivm goede werking airco. prijs Rp 250.000. Van een keten Griya Mandiri waarvan er nog meer zijn in Pankalpinang
BANGKA/TOBOALI
Grand Marina hotel , Jalan Jenderal Sudirman
Middenklasse hotel, nieuw, niet al te grote kamers, goede badkamer. Rp 275.000 met een gigantische parkeergarage. Ik heb geen andere beetje bruikbare hotels in Toboali kunnen ontdekken.
BANGKA/BELINYU
Golden Dragon hotel , tel 0715-321133,website:
http://goldendragonhotel.blogspot.com/ e-Mail: goldendragonbly

gmail.com website:
Groot hotel (Chinese eigenaar), met een gigantische lobby, grote goede kamers voor Rp 300.000 maar wel in het souterrain. Mooi licht op de kamer, goede badkamer, schoon. WiFi.
Hieronder nog een handige website voor hotels in het algemeen:
http://www.sumatra-indonesia.com/accommodation.htm
Dan nog een opmerking mbt melding bij politie. Ik heb deze reis met mijn man Daniel gemaakt. Van de 14 hotels waar we gelogeerd hebben werd in de de meeste gevallen nooit naar mijn paspoort gevraagd! Daniel checkte meestal in met zijn Indonesische KTP.
groeten
Anne Mieke