De( huidige) Indonesische Keuken

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
106 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Tya , wat bedoelt men onder Indonesische keuken ?

Want je heb in Indonesia zoveel deelvolkeren met hun specialiteiten ,de Sundanezen, de Javanen, de West Sumatranen , de Menadonezen , de Zuid Molukkers , de Balinezen, de Betawinezen, Chinezen , Arabieren etc,

Vroeger kennen de Nederlanders alleen maar (Indische)Rrijsttafel , een ratjetoe ( pallet) van verschillende favoriete gerechten , afkomstig uit de tijd van het rijke leven van de planters en kolonialen.

De "planters", de" kolonialen" ( leger , ambtenarij) hadden vroeger goed leven gehad, leven in relatief rijkdom, met hun personeels ( babu tjoetji, sterika , djahit , koki en eventueel hun "huishoudster".Vergeet ook niet de (tukang) kebon, en de soepir.

In de week-enden komen de heren (en dames) bij elkaar, of ze doen het in hun plantage of in hun societeiten .
Soms gingen ze naar de grote steden , zoals Hotel Des Indes , Sociteit Harmonie voor de burgers of Hotel Savoy Homann , Huize Isola , beiden in Bandoeng .
Bandung bekend als Parijs van Java , waar al die planters , kolonialen hun verkoeling zoeken van de hectische Batavia .

Dat is dan de beroemde Rijsttafel.
In de oude Indie heb je ook verschillende soorten rijsttafel , vanaf de eenvoudige ( murah meriah) van de gewone Jan Soldaat of kleine ambtenaren/klerken , bereid met liefde door hun moentji of njai tot de uitgebreide rijsttafel van de hogere dames en heren.
Persoonlijk vind ik de nu gangbare Rijsttafel zoals ze nog serveren in Nederland een ratjetoe , soms in verkeerde samenstelling .
Als ik naar een Indische restaurants of Indonesische restaurant eet , ga ik nooit Rijsttafel bestellen , neem gewoon gerechten die ik lekker vind , en hoogstens 2 of 3 soorten gerechten die qua smaak bij elkaar horen.

Als oud Jakartaan eet ik vaak mijn eigen streekgerechten , m.a.w Masakan Betawi , vaak in combinatie of onder invloed van de Sundanese , Javaanse ,Chinese , Arabische , Europese keuken.
Masakan Betawi zou je als een Fusion Keuken kunnen noemen.

Omdat mijn familie ook grotendeels Sundanees waren , eten we vaak de typische Sundanese gerechten.
Bij de Sundanezen en Javanen zijn de meeste gerechten onderverdeeld in de zgn makkelijk te bereiden gerechten ( gorengan/ bakaran van Vis bijvoorbeeld, de groente (lalapan) en de sambalan, vers geplukt en gemaakt.
De andere deel zijn de meer bewerkelijke gerechten , ik zou zeggen de "slow" kitchen.
De semurs , de rendangs(Padang) , de pesmols , de gule /kare (curry) , gudeg , empal etc.
Vaak moet men het laten sudderen , soms urenlang .

De vraag is wat eten de huidige generatie Indonesiers , gaan ze naar Mac Donald , KFC , Europese restaurants , Midden Oosten Restaurants, Japanse , Chinese ( heb je ook verschillende specialiteiten) , of gaan ze gewoon naar de foodcourts van de Malls , waar ze Indonesisch kunnen eten? .
Voorbeeld , de Dapur Anggrek ( Taman Anggrek Mall) , de Foodcourt van Pasar Raya , van Sarinah , Senayan City , Plaza Senayan, Klapa Gading etc .

De meeste die het kunnen veroorloven gaan naar die eetgelegenheden.
De meesten gaan gewoon thuis koken ( murah meriah) , of naar de plaatselijke K5 ( Kakilima) verkopers.
Waar je voor een scheetje( voor orang turis ) je maag kan vullen.
Moet wel perut baja hebben (stalen maag)
De jongeren, studenten , mensen met snelle baan gaan vaak aan de rantang (rantangan) , een soort catering .
Daar kan men zelf je eigen keuze maken qua prijs en samenstelling.
En men kan altijd laten delivery-en Emoticon: Wink , Cal aja lees je dan.

En toch zijn die snelle jongens en meisjes( Indon. yuppies) nog steeds gek op hun oude Indonesische keuken , zoals ze vroeger bij hun oma kregen.
Is ook te zien in diverse Streekrestaurants in de grote steden , zoals Jakarta, Bandung etc .

Terug naar de oudere Indonesische generatie ( zeg maar vanaf 50 jr) , die gaan gewoonlijk of thuis eten . en hun eten (laten) koken door hun personeel.

Ze zijn vaak geen liefhebbers van"'vreemde keukens" , dit in het geval dat ze het kunnen veroorloven
Buitenhuis eten is daar ook duur , zelfs voor de gewone Parman en Sri is het bijna altijd duurder om buitenhuis te eten , zelfs bij de PKL .
De dikte van de dompet speel ook een grote rol .

Wat ik gemerkt heb (in de afgelopen 30 jr) is dat men vaak thuis eet , in ieder geval bij mensen (vrienden -familie)waar ik geregeld kom.
En hun zelfbereide eten is vaak lekkerder dan de gewone Warung Ampera , R.M Padang , zelfs soms beter dan de Bumbu Desa ( Sundanese keuken) of Kampung Daun , The Peak Bandung.
Zelfs de sate ayam van Sate huis Senayan is qua smaak inferieur in vergelijking met de Sate Ayam ("Madura)Jalan Sabang .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

Ook de nieuwe invloeden zijn merkbaar in de recepten voor de thuiskokers. Olijfolie wordt nu ook gebruikt voor het bereiden van het eten.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 11-01-2011 14:11 pak ronald wrote:
Ook de nieuwe invloeden zijn merkbaar in de recepten voor de thuiskokers. Olijfolie wordt nu ook gebruikt voor het bereiden van het eten .

De Indonesiers kennen olijfolie als Minyak Zaitun.

Ze gebruiken ook Maisolie , arachideolie(minyak kacang) etc .
Vroeger gebruiken de Indonesiers "klapperolie" , de minyak kelapa istoen bekend , in mijn kinderjaren ben ik groot gebracht met minyak kelapa.
Het schijnt dat zuivere klapperolie goed is voor diverse toepassingen.
Werd gezegd dat het beter was dan andere bakolieen.

Bij sommige PKL-ers worden vaak bakolie gebruikt die afgeschreven moeten zijn , ik noem het "dieselolie", zo dik en zo stropig als de echte dieselolie.
Je weet niet wat je binnen krijgt.
In Jakarta ( en grote steden) heb je ook diverse restaurants die vegetarisch eten verkopen , zonder "vreemde"toevoegingen.
De trend is dat men (die dat kunnen permiteren) nu terug gaan naar de oude streek gerechten, je ziet echt nieuwe restaurants opkomen .

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Om Sid klapperolie is goed voor haar en huid en om te koken.
Hier een lekker recept uit Tong-Tong 1968 van Rob Nieuwenhuis

Lapjes tirunan;
- een pond magere riblappen
- 4 teentjes bawang putih
- 8 sjalotjes
- djahe
- een paar stukjes laos
- een stukje pala[ dit weet ik echt niet]
- verse sereh
- daon salam en daon perut
- 2 rode lomboks
een blok santen.

Het oude recept van Rob Nieuwenhuis schrijft voor het rundvlees eerst te koken.
niet zo lekker, marineer het rundvlees met de kruiden en laat het een nacht in de koelkast staan.
Daarna stoven met de marinade en heel zacht gaar laten worden.
Op het laatst de santen erbij, heerlijk!!

paulana
Gebruiker
spacer line

Ja olijfolie is nu ook betaalbaar geworden ca 3.50 euro voor een liter bij Lotte
je moet wel even zoeken maar rechts bij de brood afdeling en Italiaanse producten staan de flessen. Zijn wel snel uitverkocht.

Om Swastiastu

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Het slacht-probleem kunnen we beter in desbetreffend onderwerp houden. De reacties hier zijn dan ook verwijderd.

debbie2011
Gebruiker
spacer line

Op 13-06-2011 02:39 schreef Jeroen:
Het slacht-probleem kunnen we beter in desbetreffend onderwerp houden. De reacties hier zijn dan ook verwijderd.

Het slacht probleem hoort wel degelijk hier thuis zodat mensen zich bewust zijn met wat ze eten maar het zal wel weer te confronterend zijn. Mensen sluiten liever hun ogen voor welk leed dan ook!

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

debbie2011; Nog 1 keer voor de hardlerenden: Het hoort hier niet thuis, want wat snap je niet aan 'Het slacht-probleem kunnen we beter in desbetreffend onderwerp houden'? Heeft niets te maken met het sluiten van mijn ogen voor welk leed dan ook, want het andere topic is gewoon openlijk toegankelijk.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 11-01-2011 09:23 sidia wrote:
wat bedoelt men onder Indonesische keuken ?

zoiets als dit?:

Pop Mie, ťťn van de meest bereide gerechten van het land.
Slechts kokend water over de inhoud van het bekertje gieten, 5 minuutjes wachten enÖ klaar is de maaltijd. Voordeel: snel klaar, geen afwas en lang houdbaar.

Nadeel: geen smaak aan, het slikken van vitaminesupplementen is vereist.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dangdude, geweldige filmpjes van deze dame.
Ik meen dat jij (of was het iemand anders??) laatst ook al wat filmpjes uit deze serie had geplaatst. Ik heb er toen erg om moeten lachen.
Het zou een stuk minder leuk zijn geweest als het door een niet Indonesische was gemaakt.
Het is wel verdomd herkenbaar allemaal..

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Bij toeval ontdekt Elsbeth, ik was meteen fan van haar en heb me aangemeld ( sok suscribe ).
Ja, ik heb haar ergens eerder geplaatst. Ze is Canadese en woont nu met een Indonesische man samen. Ze heeft een scherpe kijk op het volk en kan goed acteren.
Hier staan al haar filmpjes:
https://www.youtube.com/user/s(...)_id=1&sort=dd&view=0

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik heb de link ook maar even toegevoegd aan mijn favorieten.
Ze is echt ontzettend geestig, hilarische filmpjes! Terimakasih Pak!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Geweldig, leg in een deuk.
Ik haalde een week vier geleden ayam goreng, was al donker dus gooi maar wat op het bord, vleugeltjes, borstjes en pootjes.
Kwam thuis bleek er ook zo'n kippenkop bij te zitten, die wilde ik gelijk weg gooien, toen vloog me zwager mij haast aan.
Die heeft ie lekker op zitten peuzelen, gloeiende gloeiende Emoticon: Yummie!

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Mijn schoonbroer (zwager) uit Medan vindt het oog bij een gurame of zeebaars het lekkerste wat er is. Ik sta nog steeds versteld hoeveel 'vlees' men nog van die karkassen afkrijgt. De katten (en honden) krijgen weinig buiten de botten.

Het is inderdaad wel een probleem dat zo veel gefrituurd wordt natuurlijk. Ik probeer mama ervan te overtuigen haar eetgewoonten aan te passen maar dat is lastig. MSG is blijkbaar niet veel schadelijker dan suiker en zout. Wel maak ik me soms wat zorgen over het gebruik van de pet-flessen in de kaki lima.

Arbeiders en huishoudelijk personeel zijn trouwens inderdaad gewoon tevreden met een instant Indomie. Of als ontbijt witte boterhammen met suiker. Heel gezond.

Sacha Stevenson heeft zelfs een licht Sundanees accent. Heeft u trouwens het filmpje gezien waarbij ze door het lint gaat (en het was geen grap) omdat ze niet met haar vriend in eenzelfde (hotel)kamer kan slapen? Over cultuurshock gesproken; dan ziet men toch de bule er weer doorkomen.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Over de oorspronkelijke vraag van Om: Wat eten ze nu?

Ik zal misschien iets uitweiden over de niet-lokale keukens. In Jakarta (en Bali) is natuurlijk alles verkrijgbaar, zelfs restaurants op een Michelin niveau met internationale chefs.

Natuurlijk kunnen velen zich dat niet veroorloven en de kaki lima's en wartegs doen altijd nog goede zaken. Ook de kraampjes buiten de supermarkten die siomay, bakpao en bakso e.d. aanbieden lopen goed. In de grotere supermarkten zoals Carrefour kan men gewoon eten (echt Ūn, niet ernaast zoals Lunch Garden). En in de kleinere van SuperIndo grilt men de vis e.d. ter plekke als je daarom vraagt. Heel lekker.

KFC is zeer populair (zie de frituur opmerkingen hierboven), vnl. bij de moslim bevolking. Ketens buiten McD en BK die men in Europa waarschijnlijk niet kent, zijn A&W en Wendy's. Als u in Jakarta bent en eens zin heeft in een goede (bestaat zoiets?) fast food burger, ga dan naar Carls Jr. of Fatburger. Volgens L. benaderen die de 'perfecte' hamburger van In-N-Out. Wel veel duurder maar ook heel goed waren de hamburgers in Rustique (Plaza Senayan). Zie foto onderaan.

Koreaanse restaurants doen het zeer goed (grillen op de tafel en met een flexibele buis als afzuigkap), men ziet ze overal. En natuurlijk blijft Sushi ook heel populair. Het probleem is dat het de Indonesische versies zijn; men krijgt ze met mayonaise e.d. Als men authentiek Japans wil eten, gaat men het beste naar Blok M. Wat ook heel goed loopt, zijn de Ramen restaurants; Japanse noedelsoep. Raar genoeg doen de Thaise restaurants het niet zo goed, wel is de Indiase keuken redelijk populair (vooral in de buurten van Pasar Baru en Kelapa Gading MOI natuurlijk). Net als in Amerika, wordt Italiaans hier als exclusief gezien. Er zijn natuurlijk wel de fastfood versies van de Pizza Hut en Domino's Pizza. Tevens is er Pizza Marzano; een iets duurdere (en betere) variant.

Bijna alle ketens e.d. leveren wel aan huis maar je moet niet raar opkijken als ze gewoon de telefoon niet opnemen of doodleuk vertellen dat het te druk is en ze geen bestellingen accepteren (laatst bij Burger King en Hoka Hoka Bento).

Op kantoor koopt men vaak bij de mensen die huisgemaakte gerechten aanbieden; ze staan er zolang ze nog iets hebben; laatst kocht ik de resterende voorraad van vijf nasi langgi om 19 uur omdat ik zo'n medelijden had met die man die er vanaf 6 uur al stond. Vaak bestelt men ook iets 's ochtends bij de office boys die dat dan ophalen. Of men gaat eten in de dichtstbijzijnde food court. Die zal je als toerist niet snel zien; ze zitten namelijk niet alleen in de malls maar ook in de kantoorgebouwen. In veel kantoorgebouwen vindt men trouwens de Starbucks/Coffee Bean/J-Co/KopiTiam vestigingen; ze zijn even duur als in Europa. Dus hubby houdt het meestal maar bij zijn Nespresso.

Als de mensen hier buiten de deur gaan eten en het mag niet internationaal zijn en ze willen niet naar de mall, wordt het meestal een restaurant in de klasse van Lekko of Tekko of een seafood restaurant. 'Authentieke' restaurants zoals Dapur Babah en Lara Djonggrang worden als veel te duur gezien en zijn populairder bij expats.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 18-03-2014 06:21 Lieve wrote:
Mijn schoonbroer (zwager) uit Medan vindt het oog bij een gurame of zeebaars het lekkerste wat er is. Ik sta nog steeds versteld hoeveel 'vlees' men nog van die karkassen afkrijgt. De katten (en honden) krijgen weinig buiten de botten.

Doet mij denken aan jaren terug, we hadden gasten uit Bandung, die we de bezienswaardigheden in Nederland hebben laten zien.
We gingen ook een dag of 4 naar de Eifel in Duitsland, lekker forel mŁllerin eten Emoticon: Yummie!
Zit je in een leuk Duits restaurantje en dan gaat de Indonesische dame op haar gemak de koppen van de forellen leeg zitten zuigen met oogjes en al Emoticon: Nice

Ik zag de andere gasten elkaar al aanstoten, een bezienswaardigheid op zich, vooral de vieze gezichten die ze trokken Emoticon: Yes!
Ik heb daar geen moeite mee, ik betaal en mijn munten zijn niet van blik dus ga je gang maar Emoticon: Nice
Maar als Pop en ik het soms weer eens boven tafel halen dan leggen we weer in een deuk Emoticon: Laugh out loud

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-03-2014 07:23 Lieve wrote:

Bijna alle ketens e.d. leveren wel aan huis maar je moet niet raar opkijken als ze gewoon de telefoon niet opnemen of doodleuk vertellen dat het te druk is en ze geen bestellingen accepteren (laatst bij Burger King en Hoka Hoka Bento).

De jongeren, studenten , mensen met snelle baan gaan vaak aan de rantang (rantangan) , een soort catering .
Daar kan men zelf je eigen keuze maken qua prijs en samenstelling.
En men kan altijd laten delivery-en Emoticon: Wink , Cal aja lees je dan.

Dapur Babah en Lara Djonggrang is relatief duur, en toch zeggen "veel" Indonesiers dat "mijn" of "onze" dapur met gemak kan concureren en mss ook nog beter is.

Over het eten van kepala ayam(kippenkop) , kepala ikan(vissenkoppen=is een lekkernij zegt men), ceker ayam (kippepoten) daar kan ik ook er van gruwelen.
In feite zijn het (vooral voor de Europeanen) afvalproducten, zoals kippemagen .

Kopi Tiam is ook zo zo , heb ik in Singapura een paar vestiging van Kopi Tiam geprobeerd.
Is toch lekkerder .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ha die vissenkoppen; kepala ikan asam en dan uit Flores of de ikan woku uit Manado. Lekker!

Ik ben blij dat er nog veel authentieke Indonesische gerechten zijn. Voor mij is fastfood Padang of een bakso.
De A&W's, de KFC's en de CFC's (en voor de rest alles wat Europees en Amerikaans is) laat ik aan de Indonesiers zelf over. Ik denk dat dat meer trend en status is (gezien worden) dan dat ze het echt lekker vinden.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 18-03-2014 11:14 Anne Mieke wrote:

De A&W's, de KFC's en de CFC's (en voor de rest alles wat Europees en Amerikaans is) laat ik aan de Indonesiers zelf over. Ik denk dat dat meer trend en status is (gezien worden) dan dat ze het echt lekker vinden.

Eerlijk gezegd(weet niet of ik het mag zeggen Emoticon: Wink ) zijn de fastfoodketen als status gezien bij de "gewone "volk.
Ze hebben nu geld genoeg om de niet goedkope prijzen te betalen.
Heb nog mee gemaakt toen ze in Jakarta hun eerste zaken openen.

Trouwens volgens mij( ook nyonya en Jr) zijn de KFC , MekDie kwalitatief gezien qua smaak en grootte minder en kleiner dan van Amsterdam .En duurder geworden.

De jongeren met gevulde dompet , die gaan juist back to the nature(tempo doeloe) smaak, de smaak van TOEN, bij oma .
Dat zeggen 30ers-40ers in Jakarta en Bandung en grote steden

Dat is ook de reden waarom veel streek restaurants Jakarta al jaren veroverden.
Ik heb niet over de over gewaardeerde en dure maar trendy kleine restaurants , die zijn waarschijnlijk eendagsvlinders .

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

In Manado eten we wel af en toe vleermuis; de hond is taai en zeer pikant gemaakt, niet echt mijn ding. Als je niet van pikant houdt, is de keuken van noord Sulawesi minder interessant.

Persoonlijk ben ik een beetje huiverig met bakso na die borax affaires. Vind het wel lekker maar durf het niet zo vaak te eten.

Ook een heel populaire keten in Jakarta en omstreken: Bakmi GM ! Helemaal vergeten. Die bestaat al 50 jaar.

Ah, nu we het toch over noedels hebben: Weet je wat ik wel lekker vind in Nederland? De bami goreng bij een Chinees-indonesisch restaurant. De brede witte noedels; zijn dat rijstnoedels? Nog nooit ergens anders gegeten op die manier. Zelfs niet in Hong Kong. Hubby verklaart me voor gek.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Denk het niet Om. De jongeren met gevulde dompet eten Koreaans of Japans.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 18-03-2014 11:53 Lieve wrote:

Persoonlijk ben ik een beetje huiverig met bakso na die borax affaires. Vind het wel lekker maar durf het niet zo vaak te eten.

Zo lang het nog vers is , no problemos.
Om te checken, neem 1 stuk baso (sapi, kucing of waterkonijn) , en dan laat je het stuiteren. Als het goed stuitert , en boe of miauwt of piept dan is het goed .
In Amsterdam in de hoek bij de plein achter de Gelderse kade/ Schreierstoren verkopen ze echte baso ( dacht 10 eurie per kilo) .Aduh enak sekali .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-03-2014 11:53 Lieve wrote:

In Manado eten we wel af en toe vleermuis; de hond is taai en zeer pikant gemaakt, niet echt mijn ding. Als je niet van pikant houdt, is de keuken van noord Sulawesi minder interessant.

Ik vind die vleermuis zo kraken..... Emoticon: Confused en er zit weinig vlees aan. Hond smaakt goed maar het is toch vooral de bumbu rw die ik lekker vind. Pikant en scherp is wel mijn ding. daarom kan in in de Minahasa en natuurlijk ook op Sumatera zo goed uit de voeten.
Bakso eet ik ook niet zo vaak in Indonesie, maar wel als ik snel wil of te lui ben om ergens heen te lopen (baksomannetjes komen standaard van een uur of 4 's middags langs). Er zijn grote kwaliteitsverschillen.
Ik maak 'm hier ook maar dan zonder dat 'plakspul' erin zodat je veel meer een echte zuivere vleessmaak krijgt. En vooral ZONDER de tomatenketchup.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,842,311 pageviews Een website van indahnesia.com