betekenis en geschiedenis van Wajangpoppen

Subforum Andere praat 
63 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Lieve sobats,
Iets weet ik wel van wajangpoppen, maar niet alles.
Van vriend kreeg ik 2 mooie wajangpoppen, meegenomen uit Indonesie 1958 toen het hele gezin naar Nederland kwam,
Helaas nog geen foto.
De gezichtjes zijn wit en de poppen zijn uit hout gesneden.
Wie weet iets meer over wajang poppen?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Tja Merapi, wat zou ik nou zeggen?Maak een foto? Photobucket? Uploaden?
Copy/paste in een reply?
Net als Om ziel? Kunnen we zien waar het nou om gaat?

Of vraag ik nu te veel voor de sobats?

It's only kinky the first time.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nee hoor Oyibo, ben alleen niet zo handig met het foto gebeuren.
Komt in orde

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Je moet ze niet voor een spiegel plaatsen, dan kan het zijn dat ze tegen elkaar gaan vechten.
Vergeet niet dat ze als demonen voorstellen
Wel bestaat er iets wat een witte hoofd voor staat,maar ben het vergeten wat dat ook was.
Op 17 aug 2010 heeft er al iemand informatie gevraagd,maar geen antwoord gekregen.
zo gevaarlijk zijn ze als je ze op een verkeerde plek neer zet Guna-guna
HIER te lezen

je hebt ook levende wajang poppen, kijk maar op de foto!!! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie! Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 10-01-2011 21:30 merapi wrote:
Lieve sobats,
Iets weet ik wel van wajangpoppen, maar niet alles.
Van vriend kreeg ik 2 mooie wajangpoppen, meegenomen uit Indonesie 1958 toen het hele gezin naar Nederland kwam,
Helaas nog geen foto.
De gezichtjes zijn wit en de poppen zijn uit hout gesneden.
Wie weet iets meer over wajang poppen?

Wayangspel gaat altijd over de strijd tussen het goed en het kwaad.

Ik zal er een link bij doen van de 48 karakters van wajang golek, als je op de naam klikt dan krijg je de informatie welke rol het karakter in het verhaal vertolkt en wie het is.
Leuker kan ik het niet maken Merapi.
http://www.wayangpop.nl/karakters.htm

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 11-01-2011 00:48 zieleffe wrote:

Click to see original image

Je moet ze niet voor een spiegel plaatsen, dan kan het zijn dat ze tegen elkaar gaan vechten.

NEE Ziel , ze zijn niet allemaal demonen.

De wayangpoppen van die Ollandse Menir zijn de wayangs uit de Mahabaratha epos , afkomstig uit India , maar overgenomen en aangepast door Sundanezen en Javanen.
Een gevecht tussen 2 familie , de Kurava ( Kurawa= 100 ) en Pandava( Pandawa=5 )
De Javanen kennen de platte wayang kulit( van leer).

Een pop was, de beeltenis van voorvaderenetc was al "duizenden"aanwezig voor de komst van Hinduisme op Java n.
De eerste Hindu vorst ( een afgeweken Brahmaan) kwam in West Java en trouwde meteeen plaatselijke Sundanese "prinses". In het jaar (+/-) 79 A.D .
Dat was het begin van de Sundanese - Indiase koninkrijken op Java .

Later ging de "beschaving"naar het nOosten ( Midden en Oost Java ) verspreiden.

Een wayangbeeld kan dus verschillende vormen hebben eb verschillende krachten.
Als men een verkeerde beeld in huis hebt gehaald (onwetendheid)dan kan het verkeerde gevolgen geven.

Dezelfde als men een oude Rangda beeld in huis haalt( Bali) of een beeld van Satan haalt .Die al eeuwen bewierookt en waar men offers geven.

Maar dat is toch logisch .
Een goede Christen haalt ook de beeldtenis van Joshua ben Josef thuis , of de Heilige Moeder Maria.En geen afgods beelden.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 11-01-2011 00:48 schreef zieleffe:

Klik om het oorspronkelijke plaatje te bekijken

Wel bestaat er iets wat een witte hoofd voor staat,maar ben het vergeten wat dat ook was.
Op 17 aug 2010 heeft er al iemand informatie gevraagd,maar geen antwoord gekregen.
zo gevaarlijk zijn ze als je ze op een verkeerde plek neer zet Guna-guna
HIER te lezen

je hebt ook levende wajang poppen, kijk maar op de foto!!! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie! Emoticon: Party!

Om Ziel zou Om Ziel niet zijn om met zo'n voorbeeld te komen ,hahahaha Emoticon: Party!

Om Swastiastu

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Bedankt Malam!
Ik herken enkel uit jouw lijst Ramah en de andere pop kan ik niet thuisbrengen.
Ze staan bij de Garuda van jou en Poppy.
Of de poppen ongeluk brengen, ik weet het niet..
Vanmiddag stond wel de keuken blank: lekkage van de bovenburen, was gewoon een verstopte afvoer

Hecht er geen bovennatuurlijke krachten aan....

Kayhalla
Gebruiker
spacer line

dit is het vervolg;
Wayang Wong zijn acteurs uitbeelden van van verhalen van de purwa.

Kayhalla
Gebruiker
spacer line

foutje; Peter Buurmam heeft er een mooi boek over de geschiedenis van de Wayang spelen;
geschreven; getiteld WAYANG GOLEK " De fascinerende wereld van het klassieke westjavaanse poppenspel;

Type gezicht-houding van het hoofd en hoofdtooi;Zij beelden goden - (dewa),edelen(satrya)-reuzen (raksasa)- apen van edele geboorte(wanara) uit.
Mannen type gezicht; Arjuna een voorover gebogen gezicht-rechte neus en spleetogen gekeluer; wit- licht rose - of oranje.-Opgerichte type hebben meestal een rose kleur maar nooit wit,de gebogen witte gezichten dragebn geen snor de ander kleuren van beide typen wel.

De vrouwelijk typen van edele vrouwen; gelijk als de vorige type's en worden aangeduidt als; SSubadra (gebogen) en Banowati (opgerichte type) deze gezichten zijn altijd wit,

Zo kan je de geschiedenis door lopen......... ISBN;9021827182 bij A.W. Sijthoff Alphen/Rijn

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Een opmerkelijk verhaal over mn Wajangpoppen:
zoals ik al vertelde, sinds ze hier staan alleen maar narigheid.maar goed, tegenslag kun je altijd wel een keer hebben,niks om je druk over te maken.
Even vooropgesteld dat ik een realistische Haagse ben, maar toch vroeg ik mijn vriendin Sandra om advies; zij is Indisch, geboren en getogen in Malang.
Ze pakte de poppen vast en zei gelijk:""de poppen hebben brandstichting meegemaakt""en ze moeten wennen aan hun nieuwe omgeving.
Wat Sandra deed, was wierook aansteken en tjenkeh poeder bij de poppen strooien plus een gebed.
Het vreemde was dat ik zelf had gedroomd dat het huis in brand stond.
Van vriend Ike heb ik de poppen gekregen en hij kon iets bevestigen:
In de Bersiaptijd moesten mijn ouders vluchten in Bandung, alles stond in brand en we vluchtten van het ene huis naar het andere, een vreselijke tijd- maar de poppen zijn meegereisd naar Nederland.
Bijgeloof of geloof?de wajangpoppen gaan niet weg, het is een eerbetoon aan zijn ouders

paulana
Gebruiker
spacer line

Het is wel een vrij heftig verhaal, Merapi mijn tante (Indonesisch van Ambon) had ook Wajang-poppen het is lang geleden maar ik weet nog dat zij iedere morgen een soort van offergave (rijst-banaan ed) voor de poppen legde en een gebed deed in Maleis.
Op mijn vraag (was een jaar of 14) waarom kreeg ik als antwoord : dat is voor de overleden familie-leden en voor het slapen gaan een wierookje ,dat zou haar familie - man - kinderen - beschermen, je kan het vergelijken met de offergaves hier op Bali die 3-5 x per dag worden neergezet en gelegt in de huistempels en de ingang van het huis

Om Swastiastu

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Paulana, ik hecht zeker betekenis aan emotionele lading van Wajangpoppen, tenslotte is een foto van een overledene ook geladen, en daar worden ook vaak bloemen bij gezet.
Eigenlijk een zelfde soort ritueel.
Ik heb bij de poppen verse bloemen gezet en een paar stukjes jade.
Vreemd of niet Paulana, maar ze stralen nu echt liefde en warmte uit, en ik ben er niet meer bang voor.
Hopelijk worden we niet voor gek verklaard.. hihi

paulana
Gebruiker
spacer line

Ach Merapi, wat doet dat er toe ze kunnen mij best voor gek verklaren, hebben ze nog gelijk ook!! Alles is zo relatief, maar belangrijk is dat je in jezelf blijft geloven wat anderen er ook van vinden. Maar jij ziet nu het verschil met de uitstraling van de poppen, en dat zie je niet als je die in een souvenier winkel koopt, dat is nep en die worden ook massa wijze geproduceert voor de koop gekke toeristen.

Om Swastiastu

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Mee eens Paulana!
Ook wat mijn vriendin zei: ""geloof niet gelijk in slechte krachten, want dan bevestig je je eigen angsten""en die zijn meestal niet waarheidsgetrouw.
Zodra ik een mooie pop tegenkom, dan laat ik het je weten.
Geen souveniertje, maar een mooie oude

paulana
Gebruiker
spacer line

Alvast bedankt, ik houd me aanbevolen

Jouw vriendin is van Indonesische afkomst toch, hoelang is ze in Nederland, en wat mijn interesse opwekt is : doet zij nog veel rituele handelingen zoals bv met Wajang-poppen en andere zaken uit RI.?

Om Swastiastu

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Paulana, ze is als 5 jarige kleuter naar Nederland gekomen, maar San heeft een hechte band met Indonesie. en is toch paranormaal begaafd zonder enig kwaad.
Wat ik verder over haar weet: is inderdaad de voorouder rituelen, maar ook bij ziekte., weet ze raad met kruiden.
Ik ga het haar vragen

paulana
Gebruiker
spacer line

Ja leuk moet je doen Merapi, misschien weet ze nog een paar huismiddeltjes of zo
Alleen voorouder rituelen of ook voor evt ooms - tantes nou ja je begrijpt het wel denk ik
de hele naaste familie die ook nog in leven zijn , geen details schrijven dat brengt misschien onrust, mijn tante deed dat nl wel

Groet Paulana

Om Swastiastu

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Jawel Paulana . dat begrijp ik goed, dit is iets wat je met rust moet laten en de voorouders met liefde omgeven, je zal zien dat je enkel liefde terug krijgt.
Een paar hele oude Indische huismiddeltjes stuur ik morgen.
Alvast 1: bij hoest,
Breng een halve liter water aan de kook, met 4 schijfjes gula djawa,geraspte dajeh en Tijm, een beetje kunyit en purutblad.
Laat het even inkoken, hooguit 20 minuten, daarna af laten koelen en een potje heldere honing toevoegen.
Goed mengen en zeven.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,751,159 pageviews Een website van indahnesia.com