Advies gevraagd; steun aan pembantu

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
barubagus
Gebruiker
spacer line

Ben net weer terug uit JKT. Ik heb het huisje van mijn pembantu opgeknapt kosten ongeveer 20 juta.. Ben nog geen week terug en nu
vraagt ze per sms om een ijskast. Ben ik nu stom geweest met dat renoveren van haar huisje ?? Ik ben bang dat er nog meer verzoeken komen.
Het is ook moeilijk om vaak te weigeren. ze werkt al meer dan 12 jaar voor mij...maar
ik voel dat ze misbruikt maak van mij.Want wat komt er na de ijskast?

Wie heeft ervaring met dit soort dingen. Ik ben wel een beetje afhankelijk van haar. Ze past op mijn apartement, en houdt de boel schoon als ik er niet ben.

Terima kasih
BB

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

BB, ik denk dat je die vraag aan jezelf moet stellen. Er zullen best ervaringen zijn maar ieder mens is anders, situatie anders. Jij kent haar, wij niet en dan lijkt me alles wat we zeggen van niet zo'n grote waarde.

Een koelkast is wel een essentieel ding in Indonesie en zo duur zijn ze niet. En de toekomst zal leren hoe het in elkaar zit.

Suc6 met nadenken.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Toe maar, effe 20 miljoen voor het opknappen van het huisje, ik neem aan dat je ze maandelijks een bedrag ontvangt voor het oppassen en schoonmaken van je appartement, gezien de royale bonus van 20 miljoen zal dat ook niet weinig zijn.
Nu de de koelkast, na de koelkast gaat de tv kapot of moet haar moeder opgenomen worden in het ziekenhuis, afijn zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.
Natuurlijk zijn niet alle mensen in IndonesiŽ hetzelfde, maar een zeer groot deel ziet in een bule alleen maar een wandelende atm.
Na het opknappen van het huisje gelijk effe trachten een koelkast te scoren geeft wel een beetje aan dat ook deze dame denkt het met een atm van doen te hebben.
Het is en blijft oppassen geblazen Emoticon: Yes!

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Titel van het onderwerp verduidelijkt.

bambang
Gebruiker
spacer line

Een NL spreekwoord: Als je een vinger geeft, neemt hij/zij de hele hand. Niets bijzonders voor NL en RI.
In RI lijden veel mensen aan meer honger naar materialisme (vanwege laag inkomen). Ook in NL maar deze honger kan tot op een bepaalde hoogte bevredigd worden.

Directe aanpak: Ik weet niet of deze pembantu de directe aanpak accepteert. Indien neen, dan kan ze geniepig tegenwerken.
Indirecte aanpak: De indirecte aanpak is alles op de lange baan schuiven, smoesjes verzinnen, ja maar, alles is duuder geworden, negeren, je hebt niets gehoord ...

Het salaris van een pembantu is laag. Het is aan de werkgever of hij/zij tegemoet wil komen. De grens tot hoe ver moet wel aangegeven worden.
Luister naar je gevoel en handel ernaar.

barubagus
Gebruiker
spacer line

Bsmbsng, ik zal je raad opvolgen en indirect vertellen dat ik nu door die klus aan dat huisje van haar, even geen geld heb. Want als ik die sms negeer, begint ze er toch over als ik binnenkort daar ben. Ik ben geen bule, maar toch word ik gezien als een
wandelende atm.

Want je weet de Hollandse directe manier gaat daar niet, dan ®vergeet®ze misschien de boel schoon te houden.
Ze vragen daar ook indirect, heel subtiel om iets, bv vertellen dat dit of dat is gebeurd, of in het ziekenhuis ligt, het schoolgeld/uniform niet kan betalen, dan maar hopen dat je hun zielig vindt.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nou, Barabagus, ik zou zeker het advies opvolgen van onze leden.
Mijn huishoudelijke hulp heeft door de gladheid haar pols gebroken.
Ik betaal haar wel door, een gescheiden vrouw met 3 kinders, omdat ze het heel hard nodig heeft.Kan haar niet in de steek laten!
Het is anders in NL
Wat Bambang zegt klopt helaas maar al te vaak..en komt overal voor!
Mensen vergeten dan wel dat zij eea verpesten en hun vertrouwen op - 0 staat.

bambang
Gebruiker
spacer line

Indien de huishoudelijke hulp legaal werkt, is ze verzekerd. Dus heeft ze nu een ziektewetuitkering.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 05-01-2011 06:51 bambang wrote:
Indien de huishoudelijke hulp legaal werkt, is ze verzekerd. Dus heeft ze nu een ziektewetuitkering.

Precies, da's de reden dat al ons personeel - zowel het zakelijke als prive - aangemeld is bij JamSoStek. Mankeert / overkomt ze iets kunnen ze daar hun verhaal ophangen en claimen wat hen toekomt / waar ze voor en tegen verzekerd zijn..

If you have nothing to loose, you can risk everything

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Dit is inderdaad het beste.
Weet van kennissen uit RI dat er veel zwart werk is.
Ja en dan sta je als je iets overkomt

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Tja,zwart werk in Indonesie. Ik doe het wellicht dan ook verkeerd? Als ik op Bali verblijf in mijn (klein) stulpje betaal ik mijn "huishoudster" een vol salaris. In de tijd dat ik er niet ben betaal ik de helft,waarvoor zij dan toch regelmatig het interieur schoonmaakt>> voor zover ik weet en gehoord heb.
Als er vrienden van mij in het huis verblijven betalen zij de andere helft van haar (zwarte) salaris.
De jonge man die het tuintje onderhoudt krijgt ook betaald, dit in goed vertrouwen,als hij bij mijn aankomst zegt wanneer hij bezig is geweest in de tuin.
Ongetwijfeld zullen er forumleden zijn die dit allemaal stom vinden en zullen denken dat ik in ieder geval door de tuinman word bedrogen>> en wellicht zal het een keer gebeuren, het zij zo.......

hati hati, pelan pelan

paulana
Gebruiker
spacer line

Waarom zou u het verkeerd doen Senior, u bent toch niet permanent op Bali.
Wanneer dat wel het geval is ja dan moet je personeel officieel aanmelden bij de diverse instanties - sponsor wil ook een bewijs.
In uw geval vind ik het heel sociaal zoals u dat doet. En waarom zou de tuinman u bedriegen, zoals u de situatie beschrijft hebben ze daar geen aanleiding toe.
Vertrouwen moet toch kunnen, u hebt ze zeker al wat langer en je merkt gauw genoeg of iemand eerlijk is of niet. En of het zwart is...hoeveel mensen in loondienst hebben een side job, dan zou je ook het bonnetje van de guru parkir moeten aannemen en dat doen we niet...ook stom wellicht Emoticon: Confused

Om Swastiastu

barubagus
Gebruiker
spacer line

Dat heb ik nog nooit gehoord dat personeel NIET zwart worden uitbetaald.
Heb even mijn familie gebeld, en die zeiden dat ze gewoon een netto bedrag betalen aan het personeel, sopir, tukang kebun, pembantu, koki etc.

Ik ben niet permanent daar, en betaal gewoon een netto bedrag plus veel dingen in natura zoals rijs, indo mie dozen etc. En met Lebaran krijg ze een extra loon plus paket oleh2.
Wie heeft trouwens ervaring met Indonedisch personeel eventueel tijdelijk naar NL halen????

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 07-01-2011 01:32 barubagus wrote:

1. Dat heb ik nog nooit gehoord dat personeel NIET zwart worden uitbetaald.
Heb even mijn familie gebeld, en die zeiden dat ze gewoon een netto bedrag betalen aan het personeel, sopir, tukang kebun, pembantu, koki etc.

Ik ben niet permanent daar, en
2. betaal gewoon een netto bedrag plus veel dingen in natura zoals rijs, indo mie dozen etc. En met Lebaran krijg ze een extra loon plus paket oleh2.

3.Wie heeft trouwens ervaring met Indonedisch personeel eventueel tijdelijk naar NL halen????

1. Logisch , iedere werknemer met een salaris onder bepaalde grens ( ook drempel genoemd) hoeft geen inkomstenbelasting betalen .
Een werkgever (ook WNA*= met legaal verblijfstatus) is "verplicht"om zijn personeel minimumloon ( wordt ontdoken) te betalen en aan te melden bij de Jamsostek als hij het aantal wettelijk vastgestelde personeel heeft bereikt.

2. Is gewoonte .
Voor inwonende personeel geldt soms iets minder beloning/salaris, die ruim
gecompenseerd wordt door gratis kost en inwoning.

3.Als het legaal moet gebeuren , dan is het weinig .Met de hand te tellen .
Kan alleen maar bij rijke ( zaken)mensen en Indonesische expats , zoals o.a de CD mensen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

paulana
Gebruiker
spacer line

Met kitas lansia ben je verplicht 3 mensen in dienst te nemen(staf) en dit ook te melden.
Weet dat alleen van Bali als je iets extra wil geven in de form van rijst ed is dat natuurlijk vrij om te doen denk ik . Wij doen dat en meer

Om Swastiastu

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ik zoek werk als adminstrateur, beheerder van villa's , estate etc .
Salaris voorwaarden in goed overleg nader overeen te komen .
M.a.w zwart mag ook, graag als het kan .

Aangeboden : eerlijkheid Emoticon: Wink , ervaring ( Quallified by errors) , veeltalig -een beetje Nederlands , een paar woorden Duits , steenkool Engels , een beetje Bahasa , Sunda , Betawi en gaul. eva (ook gebarentaal )

Moet toch bijverdienen Emoticon: Party! omdat mijn toekomstige AOW ook minder waard wordt.

paulana
Gebruiker
spacer line

He ome Sid , wat jammer nou dat wij geen villas hebben, administratie doe ikzelf. Emoticon: Shiny
Vooral die gebarentaal dat is het puntje op de i Emoticon: Wink

Om Swastiastu

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 07-01-2011 11:05 paulana wrote:

Vooral die gebarentaal dat is het puntje op de i Emoticon: Wink

Ik heb relatief slanke middelvingers ( links en rechts Emoticon: Wink )

paulana
Gebruiker
spacer line

Kijk dat bedoel ik nou, alleen wilde het niet zo cru opschrijven Emoticon: Shut up!

Om Swastiastu

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,722,213 pageviews Een website van indahnesia.com