Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Grenzeloos verliefd

20:00 - 21:30
RTL-5

Realityprogramma. Ellen verblijft voor haar opleiding een periode in IndonesiŽ en ontmoet hier Ferianton. Ze wordt niet alleen smoorverliefd op hem, maar ook op IndonesiŽ en besluit te emigreren. Samenwonen is geen optie, want dat is uitgesloten in de strenge Islamitische cultuur van West-Sumatra. Ellen en Ferianton willen dan ook snel trouwen, maar doordat ze nu veel tijd met elkaar doorbrengen wordt duidelijk dat ze wel erg verschillen.

link

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Leuk voor op de Nederlandse televisie dit soort culturele verschillen, zeker als je maandenlang met elkaar zit opgescheept komt het je al snel de keel uit vermoed ik. Gelukkig zitten ze bij elkaar voor ze trouwen... kunnen ze er beiden nog zonder kleerscheuren onderuit.

En samenwonen uitgesloten? Wat een beeld wordt er van Indonesie neergezet zeg, niet te geloven gewoon. Niets is uitgesloten en de jongere generatie doet voornamelijk waar ze zelf zin in hebben. Er zijn niet voor niets steeds meer 'kos bebas', kun je lekker hokken zonder dat pa en ma het weten en het kost maar twee tientjes extra voor de huurbaas zodat deze ook tevreden is. Maar goed, da's offtopic.. sorry..

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

hahah ...ja klopt Jeroen, ik weet het. Aan de andere kant..., West Sumatra is ook geen Java denk ik, en al helemaal geen Jakarta. Maarja, inderdaad wat je zegt, de kos bebas biedt dan wel uitkomst.

Maar ik zag het toevallig op de nederlandse TV-gids, en ik dacht...effe delen voor de rest hier Emoticon: Smile .

greetz

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dit is een herhaling van eerder uitgezonden afleveringen. Of het nu een voorbeeld is is nog maar de vraag. Naar wat ik ervan gehoord, gezien en gelezen heb is het helemaal niet zo goed gegaan met die twee.
Of er al dan niet ongetrouwd samengewoond kan worden heeft vaker meer te maken met de plaats en wat dat aangaat zijn steden als Jakarta en andere op Java maar bijvoorbeeld ook Medan toch net even iets anders dan in of rond Padang.
Maar het heeft er ook mee te maken hoe de familie hierin staat en vooral wat zij zelf willen. Trouwen alleen maar omdat samenwonen niet zou kunnen vind ik wel erg ver gaan.
En inderdaad de "kos bebas". Verder wil het ook nog wel eens helpen om een paar honderd kilometer verderop te gaan wonen.
En ja verschillen zijn er en zullen altijd blijven. (maar dat hoeft niet altijd een obstakel te zijn)

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Kweeniet of het dezelfde uitzending was , maar ze zijn wel getrouwd en dacht dat er een vervolg was hoe het met hun verder ging na de aardbeving.

Persoonlijk vind ik dat het meisje een beetje "vreemde"smaak heeft , maar liefde is blind (zegt men).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-12-2010 20:50 sidia wrote:
Kweeniet of het dezelfde uitzending was , maar ze zijn wel getrouwd en dacht dat er een vervolg was hoe het met hun verder ging na de aardbeving.

Persoonlijk vind ik dat het meisje een beetje "vreemde"smaak heeft , maar liefde is blind (zegt men).
Ben nu aan het kijken (reclame). Dit gaat nog over voor hun huwelijk. Ik had al wel vanalles gelezen maar deze aflevering nog nooit echt gezien. Ik nog allemaal niet wat ik ervan moet denken. Ik dacht dat het om een serieuze relatie ging maar ik hoor haar daarstraks zeggen dat het voor nu goed was en dat ze wel zou zien hoe lang het zou duren. In mijn ogen is dat een wat vreemde opvatting over een serieuze relatie. Maarja het kan ook aan de communicatie van iemand liggen, of zienswijze.

Maar lerares Engels en zelf niet zo Indonesisch spreken...... hm vind ik wat vreemd.

Wat bedoel je met "vreemde smaak"?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Dat die jongen een "mindere "was van van het meisje.
Ze zeide dat hij nog te "kinderlijk"was , en ik (zij) bijna alles regelt.

Heb toevallig dat gedeelte gezien.
Zij is degene die de broek aan heeft. Emoticon: Nice

Puputan
Gebruiker
spacer line

Min of meer het standaardverhaal, westerse vrouw met opleiding maar onzeker (eetstoornissen, e.d) gaat trouwen met de eerste de beste nietsnut zonder enige kennis en motivatie. Heb eigenlijk alleen maar argumenten gehoord om zo snel mogelijk terug naar Nederland te gaan.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja, dat klopt maar die jongens stelt zich zelf zo ook op. En als er dan verder niks uitkomt.....zal er toch iemand moeten zijn die de broek aantrekt.
Maar of je daar een relatie mee krijgt waarin je elkaars gelijke bent betwijfel ik.
Uiteindelijk kunnen anderen wel van alles vinden, maar als zij het samen eens zijn wie zijn wij dan om er iets van te zeggen, toch?

Ik zou zo niet kunnen wonen, langer dan een paar dagen en hoe ze dat doet, daar heb ik toch wel veel respect voor. En, naar ik begrijp, dat ze nadien bij zijn ouders gaan inwonen.... Ik vind het nogal wat.

Puputan
Gebruiker
spacer line

Uiteindelijk kunnen anderen wel van alles vinden, maar als zij het samen eens zijn wie zijn wij dan om er iets van te zeggen, toch?

Aangezien zij er voor kiezen om dit idiote verhaal op televisie te tonen mogen wij er van alles over zeggen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-12-2010 22:29 Puputan wrote:

[quote removed]

Aangezien zij er voor kiezen om dit idiote verhaal op televisie te tonen mogen wij er van alles over zeggen.
Vind je het echt zo'n idioot verhaal? Ik vind het lef hebben om zo'n periode in je leven de wereld in te sturen. Dat vele het niet op deze manier zouden doen begrijp ik, maar idioot..... Emoticon: Confused

Puputan
Gebruiker
spacer line

On 05-12-2010 22:36 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Vind je het echt zo'n idioot verhaal?

Nogal ja. De wereld in is natuurlijk prima voor je ontwikkeling maar om dan met zo'n halve kannibaal te gaan trouwen en in een of ander varkenskot te eindigen terwijl je constant twijfelt is nogal gek, vind ik.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 05-12-2010 22:41 Puputan wrote:

[quote removed]

Nogal ja. De wereld in is natuurlijk prima voor je ontwikkeling maar om dan met zo'n halve kannibaal te gaan trouwen en in een of ander varkenskot te eindigen terwijl je constant twijfelt is nogal gek, vind ik.
Emoticon: Very funny ik moest lachen...

Dat moet dan een stereo-type-bevestigende uitzending geweest zijn. Kan ook eigenlijk niet missen voor een zender van RTL...

robertino
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat ze niet twijfelt, anders was ze allang weer terug in Nederland, Laat haar gewoon in haar waarde, zij kiest zelf voor dit leven, blijkbaar heeft ze het gevoel van veel liefde om haar heen, en dat is belangrijker dan materie.
Zolang zij dit goed doorzet en hun beiden naar een ander stad willen gaan verhuizen , zoals was vermeld ,kunnen ze verder aan hun toekomst bouwen, Jammer dat haar moeder denkt dat alle mensen in Indonesie zo wonen in krotten.
Maar een ding, zij gaat niet terug met haar vriend naar Nederland , terwijl sommigen in dit programma dat wel doen.
Met alle respect voor haar dat ze alles in nederland achterlaat en voor dit leven kiest

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

robertino; mensen in hun waarde laten is voor mij geen probleem. Echter als je ervoor kiest (!) om op tv te komen, dan moet je ook op kritiek kunnen rekenen en daar tegen kunnen natuurlijk.

Liefde belangrijker als materie? Nou, welkom in Indonesie. Schrijf dat maar op je buik. je bent in 999 van de 1000 gevallen 'de rijke buitenlander', ookal heb je geen rooie rotcent en kun je dat zelfs aantonen. Een soort blind-versie van Oost-Indisch doof zeg maar... het woesjhhhh-effect.. (ene oor in, andere oor uit)

Ze heeft wellicht in een verliefde bui in Nederland alles achter gelaten, en zal uiteindelijk zien dat de wereld niet zo rooskleurig is als ze denkt dat deze is, ook niet in Indonesie. Ik denk wel dat ik uit ervaring kan meepraten met de afgelopen 4,5 jaar die ik nu doorlopend in Indonesie heb doorgebracht. Ook ik trap nog in valkuilen merk ik wel. Is dat erg? Neuh, alleen moet je wel sterk in je schoenen staan en dingen goed kunnen relativeren.. anders ga je er vroeg of laat aan onder door.

bambang
Gebruiker
spacer line

De vrouw is assertief en doortastend. De man is passief. Er komt weinig uit hem. Hij wil een internetcafe bij hem thuis beginnen zonder onderzoek/marketing of het levensvatbaar/haalbaar is. Hij is zelf geen computertechneut. Hij heeft zeer weinig ervaring met computers. De vrouw had al nieuwe computers gekocht.
Wat de vrouw vooral motiveert, is de warme familieband die ze blijkbaar in NL niet heeft. Ze heeft inderdaad de broek aan. Moet wel, anders wordt het niks.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 05-12-2010 22:41 Puputan wrote:

[quote removed]

Mevrouw , helaas moet ik u wel gelijk geven.

De opmerking van A.M is ook niet mals , maar vreemd .
Ik zou zo niet kunnen wonen, langer dan een paar dagen en hoe ze dat doet, daar heb ik toch wel veel respect voor . En, naar ik begrijp, dat ze nadien bij zijn ouders gaan inwonen.... Ik vind het nogal wat.

Ome Sid zal gelijk wegrennen , en medelijden hebben voor het meisje.
Veel kassian dus Emoticon: Nooo

Van Bambang
De vrouw is assertief en doortastend. De man is passief.

Leuk , een gelijkwaardige relatie zal in het begin ( ???) niet in zitten.

Kortom , ik zou zeggen een soort bule en ayjagsi ( ayam jago situ) relatie.

Doet me denken aan mijn nieuwe "ervaring"tijdens mijn survey reis afgelopen oktober 2010.
Voor de verandering zat ik in een guesthouse , in Dago buurt Bandung.
Klein , redelijk schoon en omdat ik de grootste kmr nam , had ik airco, bathtub (of zoiets) en voor 175.000 rup.

Zag 2 jonge mensen , een leuke vlotte bule meisje en een "local"jongen.
Ze logeren in een van de kleine kamers .
Hoop dat het een "vakantie"liefde is , anders benijd ik de ouders van het meisje niet.

Maar ya , (vakantie) liefde is blind .

Cinta buta , tanpa mata dan telinga .
Ome Sid wil erbij doen , tanpa otak.

http://www.youtube.com/watch?v=Q8WDlP2Xv54

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-12-2010 08:35 sidia wrote:

[quote removed]

Mevrouw , helaas moet ik u wel gelijk geven.

De opmerking van A.M is ook niet mals , maar vreemd .
Ik zou zo niet kunnen wonen, langer dan een paar dagen en hoe ze dat doet, daar heb ik toch wel veel respect voor . En, naar ik begrijp, dat ze nadien bij zijn ouders gaan inwonen.... Ik vind het nogal wat.

Ome Sid zal gelijk wegrennen , en medelijden hebben voor het meisje.
Veel kassian dus Emoticon: Nooo
Ik weet niet wat er niet mals of vreemd is aan mijn opmerking of dat we misschien langs elkaar praten. Emoticon: Confused
Ik heb inderdaad veel respect voor een Nederlandse die veel luxe gewend is (haar eigen woorden) om aan de andere kant de wereld voor langere tijd in een armoedig onderkomen te gaan wonen met nul prviacy. Ik zou dat niet kunnen en inderdaad misschien wel voor een paar dagen (en dat is ook vaker gebeurd) met de wetenschap dat het voor zeer korte duur is. Maar zeker niet als permanente woning (op het moment wist ze zelf ook nog niet hoe dit verder zou gaan).
Bij ouders gaan wonen waarvan in elk geval de vader streng islamitisch vind ik ook een grote tegemoetkoming en ook daar zal er vrijwel geen privacy zijn. Dat lijkt me heel moeilijk en ik denk dat dit voor de meeste westerse zowel mannen als vrouwen, moeilijk is.
Ik heb ook medelijden met het meisje, precies om de dingen die ik hierboven opschrijf maar ook om hoe het allemaal gaat met haar vriend/a.s. man.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 06-12-2010 09:35 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ik weet niet wat er niet mals of vreemd is aan mijn opmerking of dat we misschien langs elkaar praten. : ?

Ik heb inderdaad veel respect voor een Nederlandse die veel luxe gewend is (haar eigen woorden) om aan de andere kant de wereld voor langere tijd in een armoedig onderkomen te gaan wonen met nul prviacy..

We bekijken dezelfde verschijnsel vanuit verschillende perspectief.

Je hebt respect , ik heb medelijden . Over Cinta Buta kan men niet discussieeen.

Koes Plus heeft over Tanpa mata ( dan ben je blind) , en tanpa telinga ( ook doof = ze luistert niet naar familie / ouders en vrienden )
OmeSid schrijft erbij : Tanpa Otak ( maar in liefde kan je niet op je ratio leunen).

bambang
Gebruiker
spacer line

Je kunt bijv. stellen dat de liefde alles overwint. Maar ik wil toch enige kanttekeningen maken.
Ik constateer dat de vrouw achteruitgegaan is in vele opzichten:
1. Haar partner is een orang kampung, weinig educatie.
2. Haar levensomstandigheden is zeer slecht (ze leeft in een krotwoning).
3. Ze kent de RI cultuur en mensen, rangen en standen, niet.
4. Het salaris in RI is zeer laag. Wat als er kinderen bijkomen. Als ze werkt, heeft ze een werkvisum nodig.

Maar de vrouw is zelfredzaam en zelfstandig. Indien het niet werkt, zal de vrouw zeker weten wat voor haar het beste is om uit te komen uit deze RI situatie.
De vrouw heeft deze situatie gekozen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-12-2010 13:06 bambang wrote:
Je kunt bijv. stellen dat de liefde alles overwint. Maar ik wil toch enige kanttekeningen maken.Ik constateer dat de vrouw achteruitgegaan is in vele opzichten:
1. Haar partner is een orang kampung, weinig educatie.
2. Haar levensomstandigheden is zeer slecht (ze leeft in een krotwoning).
3. Ze kent de RI cultuur en mensen, rangen en standen, niet.
4. Het salaris in RI is zeer laag. Wat als er kinderen bijkomen. Als ze werkt, heeft ze een werkvisum nodig.

Maar de vrouw is zelfredzaam en zelfstandig. Indien het niet werkt, zal de vrouw zeker weten wat voor haar het beste is om uit te komen uit deze RI situatie.
De vrouw heeft deze situatie gekozen.
1. Dat hoeft geen belemmering te zijn, iemand kan ook op latere leeftijd dingen (aan)leren, maar dat laatste is vaak een probleem (volgens onze normen); zoals het meisje zelf al zei over " eens een boek lezen"
3. Ik vind persoonlijk dat je elkaars cultuur moet kennen. zodat de ander ook bepaalde acties en reacties begrijpt. Dat gaat niet als de cultuur eenzijdig wordt aangenomen.
4. Ik heb geen bedragen gehoord en weten allemaal dat "het" salaris in Indonesie een ruim begrip is. Ik heb begrepen dat ze inmiddels een intercafe hebben geopend dat goed loopt.

De achteruitgang zal vooral van materiele aard zijn, maar misschien ook het gevoel van veiligheid. Ik denk dat de situatie Nederlandse vrouw/Indonesische man in Indonesie net iets anders is dan omgekeerd (Indonesische vrouw/Nederlandse man). Het zal er maar net aan liggen welke doelstellingen mensen hebben.

asepers
Gebruiker
spacer line

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,398,097 pageviews Een website van indahnesia.com