Nieuwe douane voorschriften ?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
75 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Wie wordt de eerste ervaringsdeskundige van deze nieuwe wet?
Ik ben benieuw hoe het in zijn werk gaat.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Volgens mij weten de douanebeamten van niks. Toen wij onlangs op Denpasar aankwamen kon je kiezen uit 3 rijen. Twee loketten NOTHING TO DECLARE, waar twee lange rijen wachtenden stonden en ťťn loket GOODS TO DECLARE. Ik heb altijd een gruwelijk hekel aan wachten en besloot het loket GOODS TO DECLARE te nemen. Gewoon doen alsof je het niet allemaal begrijpt. Onze douaneverklaringen, waarop je aangeeft dat je niks boven een bepaalde limiet invoert, werd met een grote glimlach ingenomen en we konden doorlopen. Niks aan het handje.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Die nieuwe regeling schijnt niet van toepassing te zijn op touristen.

Ben nu zelf een paar keer door de douane gegaan maar al die gevallen helemaal niks zien gebeuren. Ook naar het eigen volk niet. Hoe strikt het dus is, blijft mij een raadsel.

It's only kinky the first time.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 05-01-2011 12:32 oyibo wrote:
Die nieuwe regeling schijnt niet van toepassing te zijn op touristen.

Ben nu zelf een paar keer door de douane gegaan maar al die gevallen helemaal niks zien gebeuren. Ook naar het eigen volk niet. Hoe strikt het dus is, blijft mij een raadsel.

Formeel wel.
In de meeste gevallen kijken ze ook naar de passagiers .
Mensen met een grote kans op eventuele overtreding werd zo uitgepikt .

Dezelfde zoals als de douane op Schiphol mensen met bepaalde uiterlijk of huidskleurer uit pikken en zeker als ze uit een "risico"landen komen .

Heb gehoord dat een Indonesische vriend uit buitenland komt en hadiets te veel meegenomen .
Boven de waarde van 75 US Dolari( weet niet of het al aangepast is ).

Men kan zelf niet eens iets "regelen".
Een goede vooruitgang als het consequent wordt toegepast.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-01-2011 13:02 sidia wrote:

[quote removed]

Heb gehoord dat een Indonesische vriend uit buitenland komt en hadiets te veel meegenomen .
Boven de waarde van 75 US Dolari( weet niet of het al aangepast is ).
Op het formulier dat ik had stond gewoon 250 US$ (als je dat tenminste bedoelt.
Waarom denk ik nou dat het weer willekeur gaat worden......

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 05-01-2011 13:48 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Op het formulier dat ik had stond gewoon 250 US$ (als je dat tenminste bedoelt.
Waarom denk ik nou dat het weer willekeur gaat worden......

Die 250 dolari is de huidige norm.
In principe wordt het geen willekeur meer , tenminste als de belastingplichtige aan de wetten houdt.

Voor de laptops , (dure) fotocamera's die door een toerist wordt meegenomen en met de bedoeling het weer mee te nemen naar land van herkomst geldt de uizondering , volgens artikel No.140/PMK.04/2007.
Wordt als tijdelijke import gezien , wel moet het object terug meegenomen worden binnen bepaalde tijd.

Als de douane jou niet vertrouwde , en vermoede dat je de dure laptop aan je aangetrouwde neef wil geven kan hij een procedure starten.
Je moet een BPJ (Bukti Penerimaan Jaminan) vragen , dan wordt het object belast ,die je moet betalen.
Bij het verlaten van Indonesia kan je het bedrag terug vragen , dus bewijs / kwitantie niet kwijt raken en op tijd (eerder) komen op het vliegveld.

Bron KasKus : Kasak Kusuk com , forum waar Indonesiers gezellig met elkaar kletsen en elkaar informeren.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-01-2011 08:54 sidia wrote:

[quote removed]
In principe wordt het geen willekeur meer , tenminste als de belastingplichtige aan de wetten houdt.
Gevaarlijk woord dat "in principe", zeker in Indonesie.... Emoticon: Smile

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ik heb gemerkt dat er verschillende normen zijn , in Indonesia loop ik altijd vrolijk langs de douane.

In Nederland ( Bandara Internasional Schiphol) ben ik 2 keren aangehouden , 1 keer beboet (hot perdom) .

Mijn Ollandse ibu mertua ,Ollandse prouw en Sidia Jr konden altijd langskomen .
Nooit gecontroleerd.
Kennelijk heb ik de verkeerde (onbetoruwbare) gezicht.

amiek
Gebruiker
spacer line

Heeft iemand inmiddels ervaring? Moet ik aankoopbonnen meenemen van bv. mijn videocamera, fototoestel enz.
Wij komen op 19 maart a.s. via Singapore in Jakarta aan.
Ik hoor het graag.

bvd
Annemieke

ps. Ja dezelfde voornaam, maar niet "de Anne Mieke"

bobberdebob
Gebruiker
User icon of bobberdebob
spacer line

Een neef van me is op 26 februari met de MAS via Kuala Lumpur naar Surabaya - Juanda gevlogen. Gewoon de normale procedure ervaren. Bij de imigratie paspoort controle wel werd deze keer vingerafdrukken genomen (zoals bij aanvraag paspoort in Nederland, vorig jaar op Soekarno Hatta Jakarta werd bij mijn aankomst een irisscan genomen), daarna bagage ophalen, langs de douane formulier afgeven, alleen handbagage onder de scan en zo verder naar buiten. Dit was op Juanda airport, ik weet niet hoe het nu is op Soekarno Hatta vliegveld, dat weet ik dan pas eind maart.

Alaaf

Brenty
Gebruiker
spacer line

Voor alle mensen die zich zorgen om deze regel maken kan ik jullie gerust stellen! Ik was 1 van de gelukkigen die precies op 1 januari in Jakarta arriveerde. De controles waren niet anders dan voorheen. Met gemiddeld 3 tot 4 keer op en neer vliegen per jaar mag je dat gerust van mij aannemen.

En mijn laptop, 2 camera's, video recorder en nog veel meer troep gaat altijd mee Emoticon: Smile

De douane maakte zich drukker op alle luchthavens over een tandwiel (wat ik voor de versnellingsbak van een kennis moest meenemen) in mijn handbagage. Gelukkig was dat niet verboden!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-04-2011 22:59 Brenty wrote:
Met gemiddeld 3 tot 4 keer op en neer vliegen per jaar mag je dat gerust van mij aannemen.
Dan weet je waarschijnlijk ook dat de controles willekeur zijn en niet op alle vliegvelden hetzelfde... Emoticon: Confused Ik maak juist mee dat het telkens weer anders gaat.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 19-04-2011 22:59 Brenty wrote:

En mijn laptop, 2 camera's, video recorder en nog veel meer troep gaat altijd mee Emoticon: Smile

!

Je hebt toevallig mazzel dat ze geen vragen stellen.
Jou oude laptop, 2 camera's, video recorder (?) zal per defenitie 250 dolar waarde hebben.
En als ze vragen naar de waarde dan moet je kunnen laten zien dat het onder de 250 US dolaar is en je moet aannemelijk maken dat je het weer gaat uitvoeren( meenemen naar Nederland).
De procedure , formulier nr en de peraturan etc is hier duidelijk .
n Mei ga ik weer nr mijn kampug da nemen we voor de eerste keer 2 lap top , 2 foto toestel en mini dvd camera. En voor de zekerheid nemen we ook de aankoop bonnen mee , als bewijs. Voor het geval dat ze gaan vragen .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

ja, formeel is het toevallig dat ze geen vragen stellen; in de praktijk blijkt gewoon dat ze nog altijd geen vragen stellen, zoals dit voorheen ook het geval was. Iedere blanke die binnenkomt op iets anders dan een ITAS is per definitie een toerist en zal wel weer terug gaan. Die mensen met een ITAS betalen al belasting aan de staat en worden helemaal niet meer lastig gevallen met onzinvragen om bagage te openen. En zo zijn mijn ervaringen. Die van veel anderen dus ook.

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-04-2011 02:20 Yerun wrote:
Die mensen met een ITAS betalen al belasting aan de staat en worden helemaal niet meer lastig gevallen met onzinvragen om bagage te openen. En zo zijn mijn ervaringen. Die van veel anderen dus ook.

In principe kan de douanier al zien dat de orang turis geen spullen meenemen die boven de 250 dollar waard zijn .
Als toerist moet je altijd dat wit/roze formulier invullen .
Ik ga ook altijd ongeveer 100 dollar invullen . Mijn kleine foto toestel was ongeveer 80-/100 euro.
Als gezin kunnen we 1000 dollar vrij invoeren.
Ondanks dat men "nooit "gecontroleerd" werd ( in de afgelopen 31 jaar nooit meegemaakt, wel een paar keren= 2/3x ruzie gemaakt met oknum imigrasi) kan de douane steekproefgewijs controle uitvoeren. Emoticon: Smile

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-04-2011 02:20 Yerun wrote:
ja, formeel is het toevallig dat ze geen vragen stellen; in de praktijk blijkt gewoon dat ze nog altijd geen vragen stellen, zoals dit voorheen ook het geval was. Iedere blanke die binnenkomt op iets anders dan een ITAS is per definitie een toerist en zal wel weer terug gaan. Die mensen met een ITAS betalen al belasting aan de staat en worden helemaal niet meer lastig gevallen met onzinvragen om bagage te openen. En zo zijn mijn ervaringen. Die van veel anderen dus ook.

Als turis uit Belanda kan ik in mijn koffer een nieuwe laptop of foto camera meenemen voor mijn neven .
Of een paar flessen Campari en andere sterke drank voor mijn Balinese expatvrienden .

Dat geldt ook voor de WNA met een ITAS of ITAP.
Iedereen mag spullen meenemen zolang ze invoerrechten betalen .
Naar Nederland mag ik alleen 200 (?) kretek belastingvrij meenemen .
Neem ik 240 stuks ( 2 sloffen van 12 stuks) dan ben ik formeel in overtreding en moet dan belasting betalen voor 240 stuks , al dan niet verhoogd met boete .

Heb een keertje meegemaakt op Schiphol ,werd "toevallig"er uit gepikt .
Men vroeg of ik sigareten heb , ja en opgebiecht 40 te veel.
Voor deze keer hoeft u niet te betalen , of ik CDtjes hebt , ya Indonesisch en een paar nepperds ( 3 stuks) .
Kon ik weg gaan . Schappelijke jongens die douaniers .

barubagus
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat het bedoelt is voor die rijke indonesiers die nu zonder die vervelende fiskal op en af naar singapore kunnen vliegen om hun dure spullen te kopen.
Toeristen hebben denk ik niets te vrezen.

barubagus
Gebruiker
spacer line

trouwens nog wat. Veel van die dingen zijn juist in de RI veel goedkoper!!1
ten minste in jakarta ( glodok) kun je sommige elektronika veel goedkoper kopen dan in NL.
Ik ga volgende maand voor 3/4 maanden en neem alleen coklat mee als oleh2.
Verder niets. Alles maar dan ook alles is daar te koop..maar Indonesiers denken altijd dat de chocholade hier beter is. Ik weet het niet, want ik eet het nooit .

Ze zeggen dat die import coklat daar vermengt is met meel om ze tegen de hitte te beschermen. zou het echt zo zojn???
Siapa tau??

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Als je naar Jakarta gaat kun je die chocolade ook wel thuis laten liggen en gewoon in een winkelcentrum in Jakarta halen. Er is zoveel keuze aan allerlei import-chocolade dat ik er bijna versteld van stond. Zwitsers, Belgisch, Afrikaans, Amerikaans, en zelfs die vette Aziatische zooi.. noem maar op en het is er.

De import-chocolade gemengd met meel? Weet niet wie dat zegt, maar je moet natuurlijk niet die goedkope zooi kopen, merken als Toblerone, Milka, Swiss, Guylian zijn gewoon te verkrijgen, direct uit het land van afkomst gehaald, alleen met een Indonesisch etiketje opgeplakt, want dat is verplicht tegenwoordig.

Ho Lee Fuk

barubagus
Gebruiker
spacer line

Ja ik weet niet wat mijn vrienden eigenlijk bedoelen door te beweren dat de coklat die ik mee breng lekkerer is. Misschien suggestie??? Dus die coklat gemaakt onder licentie vinden ze maar niets, want ze denken dat er meel in zit.
Nou moet ik zeggen, dat die coklat die ik meeneem , gauw smelt, en die daar gemaakt zijn
niet, misschien zit er toch iets in tegen de hitte???
Ik neem trouwens merken mee die daar niet te krijgen zijn b.v gewoon die uit de AH.
Want dat vinden die RI ers pas geweldig....tidak ada di RI!!!
Een voordeel is ook dat het goedkoper is. Ik denk ook dat ze coklat lekker vinden, omdat het daar relatief duur is.

Als er Indonesische tekst op staat vinden ze het verdacht. Trouwens ik denk dat dat een derde wereldbeeld is. Want ook in The Middle East is het zo...alles wat in het westen gemaakt is, is beter. Je hebt b.v in Dubai alles, maar ja die Arabisch tekst ja??
Dat maakt verdacht.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb het niet over onder licentie geproduceerde producten, maar geimporteerde producten. Deze zijn voorzien van een label in het Engels, Duits, Arabisch e.d.. en een import-tekstje in het Indonesisch (is er zo af te halen, voor die Indonesiers die denken het altijd beter te weten, en dat zijn er veel inderdaad)

De producten die hier te koop zijn zijn net zo duur of iets duurder als in eigen land, dus ik persoonlik zou de moeite niet nemen om het mee te zeulen. Als ze dat niet willen, dan zoeken ze het lekker zelf uit.

Producten met Arabische teksten zijn speciaal voor de export gemaakt, het product erin komt uit dezelfde fabriek als de Engelse en Duitse teksten. Dat weten ze niet, ze denken het alleen te weten. Maar dat is dus puur de suggestie. Maar ja, als je iets uit de AH meeneemt, dan hebben ze dat inderdaad hier niet.. Tja.. als het daarom gaat, dan heb je gelijk en zul je het moeten meenemen.

Als ze Arabische teksten niet vertrouwen, dan moet je ze maar zeggen eerst dat boekwerk de deur uit moeten doen. Nee, dan is Arabisch ineens wel goed.. haha, wat een lachertje..

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 21-04-2011 01:14 barubagus wrote:
Ik denk dat het bedoelt is voor die rijke indonesiers die nu zonder die vervelende fiskal op en af naar singapore kunnen vliegen om hun dure spullen te kopen.
Toeristen hebben denk ik niets te vrezen.

1.Het gaat om betalen van invoerrechten.
Dat staat ook beschreven in de artikelen.
Indonesiers en toeristen die niet boven de vastgestelde limiet komen hoeven ook niets te vrezen.

2. Het gaat ook om de klachten van de middenstand/verkopers omdat ze veel concurrentie krijgen van "smokkelwaar" .
============================================================
Over de chocola's.
In licentie gemaakte chocola is niet te vreten.
Had ooit Toblerone (Made in Indonesia) geproefd , vieze smaak.
Als men echte chocola wil kopen kan je bij de groto Malls in Jkt en andere grote steden kopen.
Je hebt bijna alles te koop , zolang geld geen rol speelt.
Standaard neem ik vroeger Cote d'or assorti 400 gr .
Dacht 6 of 7 euro.
Nu is het moeilijk te krijgen.
Dat je kan je wel geven zonder te "schamen".
Voor personeel is Baronie ( vaak bij A.H) een goede keus.
Tegenwoordig zijn de sommige spullen bij Lidl Emoticon: Nice ook goed genoeg .
Bij speciale gevallen (oude vriendin/ klasgenoot) neem ik een belgische merk , naam ben ik vergeten , Godiva is iets te duur . Moet op de klijntjes letten.

Laatste jaren neem ik praktisch geen chocola meer .

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Op 21-04-2011 01:22 schreef barubagus:
trouwens nog wat. Veel van die dingen zijn juist in de RI veel goedkoper!!1
ten minste in jakarta ( glodok) kun je sommige elektronika veel goedkoper kopen dan in NL.
Ik ga volgende maand voor 3/4 maanden en neem alleen coklat mee als oleh2.
Verder niets. Alles maar dan ook alles is daar te koop..maar Indonesiers denken altijd dat de chocholade hier beter is. Ik weet het niet, want ik eet het nooit .

Ze zeggen dat die import coklat daar vermengt is met meel om ze tegen de hitte te beschermen. zou het echt zo zojn???
Siapa tau??

elektronica veel goedkoper kopen dan in NL
Dan zou je even naar Kijkshop moeten gaan kijken, Simlock vrij GSM voor nog geen 90Ä
Een Blackberry, (hoe schrijf je dat), is verbonden aan een abonnement, maar die Simlock vrij van LG is net zo goed als die Blackberry.
Niet alles op elektronisch gedoe is goedkoper in IndonesiŽ.

Zo'n Handfhone kosten daar,in IndonesiŽ boven de 2 miljoen rmp..... Emoticon: Stupid Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Van de oude bekende europese merken ( NOKIA , Siemens en andere Aziaten) zijn ze nog steeds duurder dan in Nld.
Had vorig jaar december een verkeerde ( geen simlockvrij) hape meegenomen.
Ben genoodzaakt om een goedkope vervanger te kopen in Jkt(Nokia).
Kost 250.000 rupiah , zeer basic , kan niet eens bellen naar Amsterdam.
Verkeerde koop geweest.Een HP die gebrukt kan worden voor te bellen naar Amsterdam( mijn kampung) kost ongeveer 1000.000 rupiah.
Bij de HP boeren in A'dam kosten ze vaak 20 eurie inclusief 15 eurie kaart.
Kan je voor 5 eurie in Beverwijk simlockvrij maken.
Mijn oude simlockvrije hape kocht ik in Beverwijk voor 25 eurie , jaren geleden.

Tegenwoordig verkopen ze nep Blekmerrie achtige toestellen of kloon voor ongeveer 400.000 rup .

barubagus
Gebruiker
spacer line

ja over die hp weet ik niet genoeg. Ik zie ze wel in mangga dua bij bosjes liggen. Dat is denk ik wel goedkoper hier in NL. Maar ik had jaren geleden een Mac laptop in Dusit mall gekocht , dat was wel 200 euro goedkoper daar. Kon in Dollars betalen en dat was toch goedkoper vanwege de koers. Dat was ongeveer even veel als in de US.

Zo hoor ik dat die ipads ook de US prijs hebben daar. Ik ga meteen kijken als ik daar ben

Over die chocolade, dat die in licentie gemaakte coklat is inderdaad niet lekker.
Daar zit inderdaad iets in tegen de hitte. want die coklat die ik meeneem moet meteen de koelkast in als ik aankom anders heb je vloerbare coklat, en die Indonesische kun je gewoon buiten .

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

94,114,883 pageviews Een website van indahnesia.com