|
|
|
|
|
Na endlich!
Er rijden nu ook Blue Bird taxi's in Medan. Een hele verademing, kun je zonder nadenken instappen zonder het gemiep of ze al dan niet (vaak niet!) bereid zijn om op argo (de meter) te rijden. Bovendien vind ik BB chauffeurs over het algemeen ook beleefder en behulpzamer.
Een hele aanwinst voor Medan, maar het werd ook wel tijd voor de 3e stad van het land. Mij kunnen ze als vaste klant rekenen te beginnen over een krappe 5 weken.
Gefeliciteerd Medan!
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Is inderdaad goed nieuws, te hopen dat zij geen oorlog krijgen met de TAXIMAFFI net als in Bali.
Meestal neem ik in Medan een becak-mesin, daar zitten ook boeven bij maar schijnbaar heb ik daar geluk mee, heel vaak neem ik die voor een hele of halve dag.
Salam,
Jan
Malang
|
|
Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel!
|
|
|
|
|
Inderdaad, BB is betrouwbaarder. Andere taxi's ook met meter gaan vaak omrijden als ze weten dat je niet bekend bent met de omgeving.
Bij BB heb je een gps-apparaat. Als je een klacht indient (de BB taxi's hebben een nummer), kan de gps uitsluitsel geven of er omgereden is. Als je van A naar B gaat, maar via C dan is het af te lezen.
|
|
|
|
On 28-11-2010 08:25 simpati wrote: Is inderdaad goed nieuws, te hopen dat zij geen oorlog krijgen met de TAXIMAFFI net als in Bali.
Meestal neem ik in Medan een becak-mesin, daar zitten ook boeven bij maar schijnbaar heb ik daar geluk mee, heel vaak neem ik die voor een hele of halve dag.
Salam,
Jan
Malang
|
Ben blij dat jij over die maffia begint. Dat is overigens niet alleen op Bali. Ze hebben overal last van jaloerse collega's. In Bandung begin dit jaar kon het hotel (of wijzelf) niet eens een BB bellen om ons op te halen omdat ze doodeenvoudig niet door de "barriere"heenkwamen. Idem om Semarang.
Met een becak is niks mis alleen heb ik snel last van de luchtvervuiling (het zal niet de eerste keer zijn dat ik daardoor voor een paar dagen uitgeteld bent) en dat is het me niet waard, en ja boeven heb je overal, hier ook......
|
|
|
|
|
|
Heb ook leuke en slechte ervaringen gehad met de taxi wereld in Indonesiër.
Heb er eens een taxi chauffeur (waar K zelf niet trots op ben), bij zijn kladde genomen, omdat hij geen meter wilde gebruiken.
Twee keer lekke band meegemaakt, bij de ene keer zaten we in een taxi in Jakarta op weg naar het strand, toe K naast de chauffeur zat en plotseling die meter sneller zag lopen.
Dan zeg je tegen je mede passagiers kijk die meter loopt snel zeg.
Had het amper gezegd of de meter liep weer normaal, niet in de gaten dat meter ook bahasa Indonesië goed verstaanbaar is.
Maar na een kwartier kreeg hij een lekke band en moesten we uitstappen, en zijn toen met een andere verder gegaan.
Op een dag kwamen we met de kareta api (trein) in Bandung aan.
Koffers, en zo bij je, niemand van de taxichauffeurs wilde zich inspannen om ons naar huis te brengen.
Nou dat hebben ze ook geweten.
Had een handje wat munten in mijn zak en hebt die voor hun voeten gegooid.
Wat waren ze kwaad, maar ze durfde niets uit voeren.
Zo wat ervaringen op schrift, maar er blijft een vraag rijden er nog B-mobiltjes in Jakarta, meende dat ze verboden waren?...
|
|
Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,-----, Verdediging is de ruiter van kritiek
|
|
|
|
|
Begin van de maand waren we in Yogyakarta en ik had net een paar rotte dagen achter de rug, kon niks binnen houden, beetje ziekjes. We waren in de mall op de Malioboro en moesten terug naar de Sosrowijayan ,misschien 10 of 15 minuten lopen maar dat was me even teveel. Dus taxi genomen, nog gezegd dat het dichtbij was maar ja....
Er is veel eenrichtingsverkeer in Yogya en de chauffeur reed een andere route dan ik dacht (voor mij logisch was) en elke bocht dacht ik, hier gaat ie naar links of rechts, maar nee. Ik zei al tegen Daniel dat ik het gevoel gehad dat we helemaal verkeerd reden (het was donker) totdat we inderdaad ineens op de Jl.Parangtritis reden. De chauffeur had begrepen dat we naar de Prawirotaman moesten. Hij draaide om en zette de meter uit..... Even later op de Sosrowijayan 1000 excuses in het Indonesisch en het Engels . We hoefden niet te betalen, het was zijn fout. Nou ja dat was nou ook weer niet nodig en ik gaf hem het bedrag waarvan ik dacht dat het ongeveer zou moeten zijn (Rp 15.000).
Dit was overigens geen BB (want dat betekent lang wachten in Yogya.....). een witte (weet de naam niet meer) Toch jammer dat de meesten het zo moeilijk maken voor de klanten maar deze meneer had gelukkig iets meer verstand van klantvriendelijkheid.
Helaas komt dit bij andere taxibedrijven niet vaak voor. Het gedoe met taxi's anders dan BB in o.a. Bandung, Jakarta en Surabaya maakt dat BB's altijd klandizie hebben (en je helaas dfus af en toe wat anders moet proberen....)
|
|
|
|
|
|
|
Er is ook een aantal taxibedrijven die aangesloten is bij de Blue Bird Group, zoals Pusaka, Montsa. Op de voorruit staat groot geschreven dat ze tot de BB Group behoren.
Wat de betrouwbaarheid betreft, is mij niet bekend.
|
|
|
|
On 02-12-2010 05:07 bambang wrote: Er is ook een aantal taxibedrijven die aangesloten is bij de Blue Bird Group, zoals Pusaka, Montsa. Op de voorruit staat groot geschreven dat ze tot de BB Group behoren.
Wat de betrouwbaarheid betreft, is mij niet bekend.
|
De B.B group bestaat naast de Blue Bird , Silver Bird, en Golden Bird (plus Big Bird) ook uit andere aangesloten bedrijven ( 8 of 9 ) , allemaal met de blauwe kleur.
Met de resultaat dat nu ook veeeel Blauwe taxi's rondrijden met , juist Blauwe kleur van BB .
S'avonds en vanaf een afstand zie je soms het verschil niet , dus goed opletten.
De Golden Bird heb ik nog nooit geprobeerd .
Alle aangesloten bedrijven zijn betrouwbaar, aan de linker en rechterkant van je autoruit zie je hun Taxinr .
Heb je klachten kan je altijd bellen , vooraan heb je ook hun ID kaart.
In ieder geval ben je beter beschermd.
Ziel.
Als je over Bandung hebt , dan zijn het vaak gajes .
Zelf ik heb een paar problemen gehad met taxi in Bandung.
Kom pas uit Jogja, met 2 koffers , en al donker.
Vanaf treinstation naar mijn hotel ( Dago Bawah) kost hoogstens 20.000 rup.
Niemand wil rijden met argo , standaard ritprijs 40.000 .
Dus , 3 euro betalen of 2 koffers op je nek sjouwen.
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
Ik moet even terugkomen op mijn enthousiasme van de aanwezigheid van BB in Medan.
Ik was in Medan van 31 december tot 2 januari en op 28 en 29 januari.
In de dagen rond de jaarwisseling dacht ik dat de lange wachttijden voor BB daardoor kwamen.
Op 28 januari 4 maal gebruik gemaakt/trachten gebruik te maken van BB met matige tevredenheid.Ik heb daar in mijn reisverslag niets over geschreven om niet meteen negatief over te komen en eerst een uit te zoeken hoe dit nu in elkaar zit.
Vrijdag 28 januari
Rond 13.00 uur telefonisch een taxi besteld voor Jalan Wahid Hasyim, west van centrum, wachttijd 30 minuten, 1 x extra gebeld!
Rond 14.45 uur telefonisch een taxi besteld voor Milennium, 50 minuten (!) gewacht, 4 x extra gebeld en uiteindelijk een angkot genomen.
Rond 19.00 uur telefonisch een taxi besteld voor Jalan Wahid Hasyim, west van centrum wachttijd 40 minuten, 2 x extra gebeld!
Rond 21.00 uur telefonisch een taxi besteld voor Jalan Sisingamangaraja, centrum, wachttijd 10 minuten = normaal.
Rond 22.45 uur telefonisch een taxi besteld voor Jalan Ahmad Yani, centrum, wachttijd 10 minuten = normaal.
Zaterdag 29 januari
Op deze dag moest ik naar het vliegveld. Taxi besteld om 12.40 voor Jalan Wahid Hasyim, west van centrum. Uiteindelijk vertrokken om 13.25, wachttijd 45 minuten en 5 x extra gebeld.
Het probleem was dat BB telkens zei dat er 10, 15 minuten een taxi zou zijn en bij elke belpoging kwam er minstens 10 minuten bij. Vooral de dag van vertrek was stress.. Aan BB div malen duidelijk gemaakt dat de rit naar het vliegveld zou zijn.
Tijdens deze laatste rit de chauffeur tekst en uitleg gevraagd (de centrale gaf dat niet). Het blijkt nu dat in Medan 100 taxi's van BB zijn echter er maar 50 daadwerkelijk rijden. De chauffeurs worden in dienst genomen of een 30% brutosysteem waar ook de benzine nog af moet. Blijkbaar (ik heb geen idee hoe dit op Java, Bali en Lombok is) is dit niet lucratief genoeg en komen ze chauffeurs tekort.
Het andere ding is hoe het komt dat er steeds wordt gezegd dat de taxi 10 tot 15 minuten komt maar de praktijk anders is. Volgens de taxichauffeur is er geen radiosysteem maar worden de bestelling met GPS (?) doorgeven. De chauffeur die wij hadden kwam toevallig langsrijden......
Al met al blijkt BB in Medan dus niet zo betrouwbaar als in de steden op Java, het zuiden van Bali en rond Senggigi/Mataram.
gr
AM
|
|
|
|
|
|
On 02-12-2010 06:42 Surya Atmadja wrote: [quote removed]
De B.B group bestaat naast de Blue Bird , Silver Bird, en Golden Bird (plus Big Bird) ook uit andere aangesloten bedrijven ( 8 of 9 ) , allemaal met de blauwe kleur.
Met de resultaat dat nu ook veeeel Blauwe taxi's rondrijden met , juist Blauwe kleur van BB .
S'avonds en vanaf een afstand zie je soms het verschil niet , dus goed opletten.
De Golden Bird heb ik nog nooit geprobeerd .
Alle aangesloten bedrijven zijn betrouwbaar, aan de linker en rechterkant van je autoruit zie je hun Taxinr .
Heb je klachten kan je altijd bellen , vooraan heb je ook hun ID kaart.
In ieder geval ben je beter beschermd.
Ziel.
Als je over Bandung hebt , dan zijn het vaak gajes .
Zelf ik heb een paar problemen gehad met taxi in Bandung.
Kom pas uit Jogja, met 2 koffers , en al donker.
Vanaf treinstation naar mijn hotel ( Dago Bawah) kost hoogstens 20.000 rup.
Niemand wil rijden met argo , standaard ritprijs 40.000 .
Dus , 3 euro betalen of 2 koffers op je nek sjouwen.
|
Sidia, alle aangesloten bedrijven als Pusaka bieden dezelfde kwaliteit, of zou moeten. Ik stap in alle taxi's van de Blue Bird Groep, maakt me niet uit welk merk op de deur geschreven is. Er rijden echter ook andere blauwe taxi's rond als Diamond, Borobodur. Dat zijn de schoften, want als je in het Engels vraagt of de Blue Bird zijn (ik doe dat af en toe om te testen) zeggen ze gewoon ja. En dan antwoorden 'aah, bohong pak, lanjut aja' (Aah, u liegt meneer, rij maar door) zeggen. Mensen die mij een service moeten verlenen en al beginnen met liegen hoef ik niet. Als die beste meneer zou zeggen zou ik er gewoon instappen, zeker voor ritten binnen Jakarta.
|
|
|
|
|
|
 AM; ik kan best begrijpen waarom BB nog niet aanslaat in Medan. De chauffeurs houden natuurlijk minder over, kennelijk niet willen begrijpen dat als de naam Blue Bird ingenesteld is in Medan, de rest van de taxi's het moeilijker zal krijgen met minder winst.
Hopelijk trekt de service bij, want voor de gemiddelde toerist uit Jakarta of een ander gebied waar wel Blue Birds rijden (Bali uitgezonderd, want da's een grote bende qua taxi's) is bekend met de goede service. Als dit in Medan anders is, dan kan dit wel eens voor een flink negatief effect zorgen, al zal er wel begrip zijn omdat velen weten hoe er omgegaan wordt met collega-chauffeurs van BB.
|
|
|
|
|
|
|
Ik heb ook gemengde ervaringen met Blue Bird in Medan, maar ik geef hun het voordeel van de twijfel. De keren dat ik hun nodig had was er wel een drive om service te verlenen. Ik werd een keer teruggebeld om te melden dat de taxi onderweg was, maar in het verkeer vast zat (macet). Dat vind ik goede service. Een andere keer was de chauffeur scherp op tijd. Hun nummer is: 061 8461234
Alternatief is Express: 061 4552211.
Beide werken met een meter systeem. Dus je weet precies waar je aan toe bent.
Onlangs moest ik van mijn huis naar het vliegveld. Kosten 30,000 Rp.
Toen ik een paar dagen later 's nachts terugkwam en in de handen van de Medan vliegveld taxi maffia belandde moest dezelfde rit in omgekeerde volgorde opeens 70,000 Rp kosten.
In hun bijzijn - en onder groot protest van de heren taxi maffia - BB gebeld en mij buiten de hekken van het vliegveld Polonia laten oppikken door een BB taxi die er binnen 5 min was. BB en Express mogen wel hun klanten afleveren op het vliegveld, maar mogen er geen klanten oppikken.
Dus alleen al uit het oogpunt om de taxi maffia een loer te draaien zou ik een ieder willen oproepen om gebruik te maken van BB en Express
|
|
|
|
|
NN,
Ik ben ook tegen de taximaffia. Maar ik vind het niet zo netjes van BB dat ze in geen enkel geval (zie mijn lijstje van hierboven) de moeite hebben genomen om even te bellen (uiteraard was het telefonnummer bekend; het is ook raar dat ze steeds je nummer vragen om er vervolgens geen gebruik van te maken). Het was telkens 10 of 15 minuten en na herhaaldelijk zelf bellen kwam er elke keer 10 of 15 minuten bij. Dan maar beter eerlijk en bij het begin van het telefoongesprek zeggen dat ze niet weten wanneer en of ze komen.
Ik vind 50 minuten om te beginnen al zonde van de tijd. En 45 minuten wachten om naar het vliegveld te gaan (daar ga je meestal naar toe als je een vlucht moet halen) vind ik gewoonweg niet kunnen. Blue Bird of niet. Doordat ik de taxi zeer aan de ruime kant heb besteld ben ik (net) niet in de problemen gekomen met de inchecktijd.
Als men gewoon eerlijk is dan heb ik als klant een keuze, ook als die het gebruik van een maffiataxi inhoudt.
In twee dagen tijd (of eigenlijk binnen 24 uur) vier keer een wachttijd van 30 tot 50 minuten vind ik teveel.
gr
AM
|
|
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|