|
|
|
|
|
|
Morgen,
Wat is er veel te lezen!
Waardoor het soms ook minder overzichtelijk wordt om de antwoorden te vinden welke je zoekt.
Wij willen de 20e deze maand , dus al heel snel dus, vliegen op Bali. (nog niets geboekt ;-) ). Daar dan 3 dagen even niets.
Dan met een vlucht naar Maumere en het eiland Flores ontdekken.
We hebben 3 weken de tijd, 11 dec. weer terug naar Nederland.
Vragen:
Het openbaar vervoer: hoe dat is dat geregeld op Flores?
Wat is handig: van Maumere naar Labuan Bajo reizen over land en dan vandaar uit weer een vlucht naar Denpasar?
Kan je ergens kayakken langs de kust of is de zee te onrustig?
Grootste twijfel om volgende week naar Indonesië te gaan is het weer....
Onvoorspelbaar, dat is het altijd.
Maar: regent het nu echt hele dagen of eind van de middag?
Ik las van Annemiek dat het op Lombok minder regent dan op Flores.
Wie kan daar iets op zeggen?
Bedankt voor het reageren, met waarschijnlijk herhalingen....
|
|
|
|
|
Goedemorgen,
Inderdaad er is al veel geschreven over Flores en over de onderwerpen die je aanhaalt.
Ik begrijp dat je dan rond 24 november een vlucht naar Flores wilt en dan 11 december weer terug,maakt 17 dagen. In 17 dagen kun je Flores heel goed zien. De meeste mensen zijn er korter. Je zou ook een goede combiantie met Sumba kunnen maken (aanvlieghavens Waingapu en Tambolaka).
Het is goed met het openbaar vervoer op Flores. Het eiland heeft de naam slechte wegen te hebben, Nu valt dat over het algemeen wel mee (tenminste de "highway" van oost naar west, echter door de zware regens (je komt echt midden in het regenseizoen) kunnen er landverschuiving en modderstromen zijn waardoor flinke stukken uit de weg worden geslagen die dan natuurlijk niet zomaar 1,2 3 gerapareerd zijn. Ook weinig wegen op Flores maar daarentegen ook weinig verkeer. over de weg zijn er 3 mogelijkheden, de bus (van een kleiner formaat dan die bijvoorbeeld op Java), travel (een soort deeltaxi, op Flores meestal een grotere auto waar zo'n 7 personen in kunnen, soms ook minibus tot 10 personen). Voor een travel betaal je Rp 50.000 tot Rp 100.000 per traject (denk in Maumere-Ende-Bajawa-Ruteng-Labuan Bajo). prijs is afhankelijk van traject en soms ook plaats in de auto.
Kayaakken op zee in november-december zou ik niet doen. je mag al blij als je een veilige heen en terugreis met een gewone boot van redelijk formaat naar en van Rinca hebt om de komodovaranen te zien.
Ik vind zelf de meeste logische route starten in Maumere of Ende, dan overland naar Labuan Bajo en vandaar terugvliegen naar Denpasar.
Dan het weer, nogmaals je bent straks echt midden in het regenseizoen maar het weer zit in de hele wereld in de knup. Vroeger waren de seizoenen op Flores duidelijker en meer afgebakend dan de laatste jaren. Maar, ALS het regent op Flores dan regent het ook goed en beperkt zich het niet altijd alleen maar tot een deel van de middag of de avond. Op zich is dat regenen niet zo erg ware het niet dat er dan geheid problemen met vervoer komen of het niet veilig genoeg is op zee. Al met al blijft het koffiedik kijken. Misschien hebt jij gewoon geluk en heb jij tijdens jou verblijf stralende blauwe luchten.
Op welke site kijk je overigens voor de weerberichten?
Buiten het week, Flores en ook Sumba zijn prachtige eilanden en juist vanwege het seizoen zul je weinig toeristen aantreffen. (die er overigens toch al zijn in de Bali-aantallen). Ikzelf zou gewoon gaan!
gr
Anne Mieke
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Hoi Anne Mieke,
Wat reageer je snel! En uitgebreid!
Ik kijk op weer www.weeronline.nl en op www.zoover.nl
Heb jij andere tips?
Al met al, op deze sites, ziet het er nog niet zo heel slecht uit.
Ik zag wel dat het op Lombok beter weer zou zijn.
Zit er zoveel verschil in?
Is de combi: Bali en Lombok, Sumba dan beter?
Ik dacht dat 17 dagen Flores ook lang zou zien, gezien wat eerder al is geschreven.
Betere vraag: Wat kan je op een rustig tempo bereizen van uit Bali in 2 weken????
Ook vrij algemeen aangezien je met het vliegtuig al snel ergens kan zijn.
Ik zit zo te dubben, het lijkt n november wel overal te regenen, tenminste op de plaatsen waar ik heen zou willen.
Aangezien het winter wordt in Nederland, zou ik nog graag wat zon zien.
|
|
|
|
On 13-11-2010 11:09 alegre wrote: Hoi Anne Mieke,
Wat reageer je snel! En uitgebreid!
Ik kijk op weer www.weeronline.nl en op www.zoover.nl
Heb jij andere tips?
Al met al, op deze sites, ziet het er nog niet zo heel slecht uit.
Ik zag wel dat het op Lombok beter weer zou zijn.
Zit er zoveel verschil in?
Is de combi: Bali en Lombok, Sumba dan beter?
Ik dacht dat 17 dagen Flores ook lang zou zien, gezien wat eerder al is geschreven.
Betere vraag: Wat kan je op een rustig tempo bereizen van uit Bali in 2 weken????
Ook vrij algemeen aangezien je met het vliegtuig al snel ergens kan zijn.
Ik zit zo te dubben, het lijkt n november wel overal te regenen, tenminste op de plaatsen waar ik heen zou willen.
Aangezien het winter wordt in Nederland, zou ik nog graag wat zon zien.
|
Nogmaals, ik zou gewoon gaan. Flores zeker niet laten liggen om het weer. Je kunt ook alleen naar Flores gaan en op de regendagen je gemak nemen. Flores is wat mij betreft in NTT het meest interessante eiland, laat het niet lopen. Als je naar Lombok gaat zul je waarschijnlijk vanwege het weer de Rinjani toch niet kunnen beklimmen. Verder is de kust voor Labuan Bajo mbt kleinere eilanden, duiken, snorkelen veel mooier dan de kust noordwest van Lombok (Gili-eilanden) maar....... dan moet het weer natuurlijk wel meewerken. Die Weeronline is goed. En ja, er is veel verschil tussen Lombok en Flores. Op Flores is nog veel regenwoud en dat maakt het klimaat ) regenval' al anders.
Een ander alternatief is een combi Zuid Sulawesi en Flores. Overweeg die ook eens.
Verder, regen heeft ook nog een positieve eigenschap, alles wordt weer mooi schoon en glanzend.......
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Heerlijk je positiviteit!
Ik ga me verder bezinnen.
Thanks voor nu.
Als er weer meer hersenspinsels opkomen, lees je me weer.
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|