Re-migratie vraagstuk , doen of niet ?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ik zit al jaren( Emoticon: Wink ) te dromen dat ik op mijn oude dag (VUT leeftijd) eerder terug gaat naar mijn kampung(halaman).
Dat is dan Jakarta of West Java. De reden is dat ik daar veel familie en vrienden heb.
Bali heb ik al een paar jaar geleden(2005) afgeschreven als mogelijke bestemming.
In de afgelopen 30 jaar (of iets meer) heb ik bijna jaarlijks gereisd naar Indonesia, meestal Java , in het bijzonder Jakarta en West Java.

Ik heb vaak de ervaringen , soms mooie en vaak de slechte ervaringen van (potentiele) migranten gelezen in diverse sites.
Dat is verschillend met de ervaringen van de toeristen en zeker die met georganiseerde tour Indonesia bezoeken. Alles wordt voor hun geregeld .
Het is anders dan de back packers die op een alternatieve wijze reizen.
Ook anders met de mensen die daar werk proberen te zoeken of willen trouwen., die hebben te maken met diverse valkuilen.
Vaak is het te wijten aan slechte voorbereiding , of verkeerde adviezen volgen of omdat ze niet aan de eisen kunnen voldoen.
Terwijl de eisen duidelijk werd beschreven , en toch probeer sommigen een alternatieve weg te bewandelen.
Het kan goed gaan maar ook verkeerd gaan , en zeker als je geen lange adem , connecties of geld hebt .
De Lansia-ers , pensionado's hebben andere luxe problemen , en mensen die daar trouwen kunnen ook andere problemen hebben , zoals met de "verkeerde"vrouw getrouwd te zijn , of zelfs met de aangetrouwde familie.
Daar lees je ook de verhalen van.
Vorig jaar heb ik een paar dagen een alternatieve verkenningsreis gemaakt, een paar dagen ondergedoken in de kost2-an scene van Jakarta .
Afgewisseld met andere logeer mogelijkheden.
Het is een redelijk grote kamer voor 60.000 rp per nacht , per maand 1500.000.
Compleet met internet verbinding , airco, binnenkamer douche en toilet duduk , maar zonder warm water.
Dat is mijn eerste kennismaking met een kant van de Indonesische samenleving .
Dit jaar heb ik bijna 3 weken gebivakeerd in een nwe kost-an , kleiner , maar splinternieuw, ook voorzien van alle gemakken.Kosten 1.300.000 per maand.
Ik heb redelijk de tijd om een deel van de samenleving te observeren en lange gesprekken gevoerd , met de tukang ojek , zijn vrouw die een rokokstalletje heeft en hun zoon die een supir was . Voor gope ceng (500.000) basis salaris en 30.000 uang makan perdag. En 5000 rup per uur overwerk.

disambung

Voor het eerst heb ik een paar keren kopi gedronken voor 2000 rup , en roti keju in een cellofaan, Izin Dep.Kesehatan R.I voor 1000 rup.
Het is een kleffe roti , benaderd de beschrijving van een paar ervaringsdeskundigen in een andere site.
Zij beweren dat ze nooit" goede broodjes hadden geproefd in Indonesia.
Ik beweerde toen anders , er is al tientallen jaren jaren lekkere broodjes verkocht in Indonesia , zelfs vanaf 1978 (ik at het in 1979) .
Daarna komen allerlei na-apers van Holland Bakkery.
Een paar jaar geleden heb je bijvoorbeeld Bread Talk ( ook nageaapt door concurrenten).

Eerlijk gezegd heb ik de 1000 rup roti rakyat tot de laatste kruimel gegeten.
Doorgespoeld met kopi susu manis.
Is mijn maag weer vol , iets anders dan een ontbijtbuffet bij Arya Duta of Mandarin Oriental Jakarta.
Ik heb echt genoten van de gesprekken met de andere tamu's.
De volgende dagen heb ik lontong met inhoud(?) genomen , ook voor 1000 rup per stuk.

http://indonetwork.net/hollandbakery/
http://www.breadtalkindonesia.com

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Dl II

De tamu's van mijn ontbijt en hangstek .

De meesten zijn buurtbewoners , tukang mikrolet, metromini (vroeger waren het tukang beca's) , studenten van Binus , die even snel een zakje (warme)koffie halen met sedotan (je kan niet een mok koffie nemen ) en vaak 1 of 2 sigaretten ( ze hebben kennelijk nog niet genoeg geld verdiend) kopen ( de zgn ketengan) voor 1000 rup per stuk.
Echt micro economie , de uitbaatster kreeg waarschijnlijk 100 of 150 rup winst per sigaret .
Per pak djie sam soe kretek (12 stuks ) ongeveer 10- of 11.000 rup ( nog niet eens 1 eurie).
Soms gaan ze ook poffen , sorry belon ada rejeki( ik heb nog geen geld verdiend).
Ik krijg ook krediet , mag zelf bedienen en later betalen.
Bij de kost-an heb je ook een pulsa verkoper ( verdiend hij "goud"aan mij en een kleine kantine waar je kweetiauw( soort bakmie) voor 12.000 rup( 1 eurie) kan eten , een portie nasi goreng , sosis en of ikan asin met telor kost 10.000 rup/.
Niet alleen goedkoop maar ook lekker.
Dat is dan een harga setudent(studentenprijs) , komen veel (chinese) Binus studenten eten.
Kom ik ook in gesprek , een verademing , je staat verbaasd te kijken hoe ambitieus ze zijn , met goede contacten in Belanda ( ya onze Belanda) Jerman en USA .
Moet ik weer vertellen hoe de orang Belanda leven , kennelijk vertelde de eigenaar van de kantine dat die Om of bapak een orang dari Belanda is .

Kemanggisan Raya is een drukke weg , met file vorming waar je soms meer dan een kwartier vast kan zitten.
Met mikrolets , metromini, taxi, een miljoenen motor .
Ik denk niet dat onze vriend Malam daar kan rijden met zijn honda bebek .
Ben paar keren met de ojek geweest van mijn kost-an naar de plaatselijke warnet , heb praktisch een eigen gereserveerde plek , je kan daar makkelijk eten , veel kleine restaurantjes (met delivery of zoiets) en tig soorten kaki lima .
Heb zelf 2 broeken op maat laten maken , klaar binnen 1 dag voor 150.000 rup ( 13 eurie ?) , inclusief stof. Veel sate ayam kraampjesgezien , lekker geuren maar durf nog niet te eten.
Voorlopig eet ik het nog bij satay house senayan , eerlijk is eerlijk het smaakt niet echt als de "echte"sate .

even geleend ter illustratie

http://www.flickr.com/photos/c(...)ramarsono/531169537/
Ze zitten bij grote malls o.a Grand Indonesia (Asyiiik deh)

Puputan
Gebruiker
spacer line

Het lijkt wel een aflevering van doet ie het of doet ie het niet. U droomt er al uw halve leven over maar ik zie het niet gebeuren.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Leven tussen 2 werelden zit voornamelijk tussen de oren.
Ik begrijp de wens wel. Maar een vakantie Om Sid is iets anders dan terug te gaan naar wat je denkt dat het ooit was. Je begint daarmee toch aan een nieuw leven. De vraag zou moeten zijn welke voor en nadelen heeft het om je hernieuwd te vestigen.

Ik hoef daar gelukkig niet over na te denken. Het is mijn werk dat ik de wereld over ga.
Nu Indonesie, hierna? Tja geen idee. Dat maakt het wel een mooi leven ook.

Het huidige Indonesie is een andere dan toen U het verliet.
Heel veel zal herkenbaar zijn. Maar ook de veranderingen in de maatschappij?
Eigenlijk dus opnieuw integratie. Wat is de toegevoegde waarde Om Sid?

Zet het op papier, alle voor, en nadelen.
Neem dan een beslissing. Elke morgen om 4 uur je bed uitgetoeterd worden?
Mocht je toevallig in de reikwijdte van de speaker zitten.

Succes !

It's only kinky the first time.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-11-2010 10:32 oyibo wrote:

Het huidige Indonesie is een andere dan toen U het verliet.
Heel veel zal herkenbaar zijn. Maar ook de veranderingen in de maatschappij?
Eigenlijk dus opnieuw integratie. Wat is de toegevoegde waarde Om Sid?

Ter verduidelijking :
Mijn keuze heb ik al lang gemaakt , 6 maanden hiero(Amstelerdam) en 6 maanden daaro(Jakarta , waarschijnlijk Bandung=Lembang) .
Mijn verhaal moet men zien als reisverhaal en een hint aan potentiele migranten die op zijn oude dag naar den Oosten willen.
Dat het een cultuurschok kan geven is ook afhankelijk met wat je gewend bent in Nederland , en waar je straks terecht kom in Indonesia.
In een stad, in een megapolitan , of in een "dorpstad"als Yogyakarta of erger nog in de periferie van een (kleine) stad.
Hangt ook af in welke sociale klasse je terechtkomt , wie je partner is , hun familie etc .
De zgn sociale netwerk.

Voor ieder is het anders.

simpati
Gebruiker
spacer line

Mijn keuze heb ik al lang gemaakt , 6 maanden hiero(Amstelerdam) en 6 maanden daaro
Als de bruine dat kan trekken waarom niet, in ieder geval geen problemen met een ziektenkostenverzekering.
Ik denk echter dat die 6 maanden hiero steeds korter worden en de 6 maanden daaro langer.
Succes,
Jan
Malang

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-11-2010 11:20 simpati wrote:

Als de bruine dat kan trekken waarom niet, in ieder geval geen problemen met een ziektenkostenverzekering.

Jan we hebben elkaar ontmoet in 2005 , Bakungsari hotel , samen met mijn gezin.
Ik heb me goed ingelezen wat de anderen hebben meegemaakt, heb ook mijn knopen goed geteld , zeker over die ziekenfondspremie.
Verder is het een aangename voortzetting met wat ik vroeger in Indonesia en wat ik nu in Nederland gewend ben.
Trouwens ik zit nog steeds in "verkenningsfase", qua huisvesting of plaats waar ik in de toekomst ga wonen(1/2 jaar ).

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik ben zeker niet vergeten dat wij elkaar hebben onmoet, dat kan weer als je naar Malang komt, een stad wat inwoners betreft hetzelfde als Amsterdam.
Ik woon hier nu 4,5 jaar en ik moet er niet aan denken terug te gaan naar Bali.
Malang heeft om te wonen alles wat ik nodig heb om plezierig te leven, het enige waar ik wat moeite mee heb is dat ik binnen de reikwijdte van de speaker van de Moskee woon.
Salam,
Jan

bambang
Gebruiker
spacer line

Het heeft natuurlijk allemaal met het inkomen te maken. Dat is het belangrijkste. Daarna: ga je in een compound wonen (wat duurder) of een eenvoudige woning redelijk voorzien van gemakken.
Als je een excelbestandje maakt van de inkomsten en uitgaven, dan weet je wat je te besteden hebt. Heel simpel.
Maar de beslissing is vooral psychologisch en emotioneel gebaseerd.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Gewoon doen SA. Als je het niet doet, heb je er later geen spijt van. Same to me : gewoon doen en later geen spijt hebben dat je het nooit hebt geprobeerd. Voor mij is het weliswaar geen remigratie maar emigratie. Echter op het idee gebracht door vele vrienden uit NL die hun roots in RI hebben en die het altijd hadden over ®teruggaan®. Ik wacht al 20 jaar op hen.....

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-11-2010 11:40 bambang wrote:
Het heeft natuurlijk allemaal met het inkomen te maken. Dat is het belangrijkste. Daarna: ga je in een compound wonen (wat duurder) of een eenvoudige woning redelijk voorzien van gemakken.

Buiten "zwart geld" (onder de matras Emoticon: Wink ) zal ik t.z.t AOW + kleine bedrijfspensioen minus X % omdat ik later naar Nederland kwam.
Wat het wonen in een compound betreft is het ook relatief , heb diverse mogelijkheden bekeken in de toevallig gehouden developers projecten in de Jakarta Convention Centre (23-31 oktober 2010).
De ene is mooier dan de andere , en toch voldoet het vaak niet aan de eisen die een gemiddelde Nederlander zal stellen , dat is de bereikbaarheid van die compund/resort , en of het bebas banjir is .
Ik praat hier over Groot Jakarta , ondanks de selfsupporting karakter van die projecten.
Over de prijs hoef je geen zorgen te maken ,van af 25.000-30.000 eurie kan je in een tower zitten in een klein 1 pers. apartement , desnoods op de 40 ste verdieping .Met alles er op er aan .
Dat geldt gedeeltelijk in Bandung , Yogya heb ik nog niet bekeken (mijn reis naar Yogya ging niet door).
k zag de maquette van Paragon City in SOLO.

http://www.solo-paragon.com/

Het is een andere soort wonen en leven.

Puputan
Gebruiker
spacer line

On 01-11-2010 11:43 Yogya-Bali wrote:
Gewoon doen SA. Als je het niet doet, heb je er later geen spijt van.

Hieruit leid ik af dat als je het wel doet je later spijt krijgt. Bovendien is de leefbaarheid, waaronder de luchtkwaliteit en het milieu de laatste tien jaar schrikbarend achteruit gegaan, er is geen stad die qua uitstoot van fijnstof ook maar in de buurt komt van internationale normen, kortom IndonesiŽ is giftig en vervuild.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-11-2010 11:57 Puputan wrote:

[quote removed]

Hieruit leid ik af dat als je het wel doet je later spijt krijgt.

Ik ken een paa r"oude bekenden"die teleurgesteld en vele illusies armer terug gegaan waren naar Olanda.
Dat kan ook gebeuren , omdat je niet kan aarden , je schoonfamilie je als bank van lening zien of dat de v"locals"gelijk op tilt staan zodra ze jou witte gezicht zien.
Uang uang en uang denken ze , terwijl die orang bule in feite niks te makken hebben in hun land pan erkomst.
Of omdat ze geen vaste verblijfspapieren of werk kunnen krijgen .

bambang
Gebruiker
spacer line

Op 01-11-2010 11:57 schreef Puputan:

[quote verwijderd]

Bovendien is de leefbaarheid, waaronder de luchtkwaliteit en het milieu de laatste tien jaar schrikbarend achteruit gegaan, er is geen stad die qua uitstoot van fijnstof ook maar in de buurt komt van internationale normen, kortom IndonesiŽ is giftig en vervuild.

Jakarta zeker weten, maar niet heel Indonsie. Er zijn genoeg eilanden(djes) waar het nog ongerept is.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

En dan kom je dus "gewoon" weer terug. Beter spijt krijgen van de dingen die je wel geprobeerd hebt, dan van de dingen die je niet geprobeerd hebt.
Zie, voor de zoveelste keer, Wim Sonneveld in "Water bij de wijn". Ik weet niet hoe de link moet plaatsen , maar zonder dat moet het ook lukken. Geeft feilloos dit soort dilemma's aan. Geef je zelf een mimimutijd daar, en bekijk dan of je blijft of terug gaat.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-11-2010 12:09 bambang wrote:

[quote removed]

Jakarta zeker weten, maar niet heel Indonsie. Er zijn genoeg eilanden(djes) waar het nog ongerept is.

Ben met je gedeeltelijk eens .
Ik heb in mijn jonge jaren nog meegemaakt dat ik met ogen dicht binnen 15 minuten vanaf Gambir area naar Kebayoran Baru kan auto rijden.
Zo leeg was de protocolwegen van Jakarta , nu zou ik gek zijn om auto te rijden .
We gingen zelf autocrossen bij Bunderan H.I (tegenover Hotel Indonesia Kempinski).

Puputan
Gebruiker
spacer line

On 01-11-2010 12:13 elsbeth wrote:

Zie, voor de zoveelste keer, Wim Sonneveld in "Water bij de wijn". I

Zal ik het dan maar doen Elsbeth:

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Deel III
Er werd ergens geschreven over de voor sommigen geluidshinder .
Voor vele Indonesiers was het geen geluidshinder maar oproep tot de paradijs.
Trouwens als je in een "compund"/ resort woont heb je geen last meer , alles is geluidsdicht.

Mijn reis is anders gegaan dan mijn vorige reizen.
Heb in Dago Atas ( Bandung) in een klein eenvoudige guesthouse 2 nachten gelogeerd , heel basic , wel schoon , met een gedateerde badkuip. toilet duduk en warm water .
Lekkere nasi goreng ontbijt en voor 175.000 rup.
De grootste kamer .
Zag een jonge bule turiste met een local begeleider, smaken kan verschillend zijn , maar ik zou niet met een kacong type willen vertonen.
Weten mamie en papie wel wat dochterlief tijdens haar vakantie uitspookt ?

Een schijntje en de angkot van boven naar beneden ( B.I.P , de oudste Mall van Bandung ) kost 2000 rup en ze stoppen voor de deur.
Met de taxi kost het bijna 30.000 rup.
Het verschil kan je gebruiken om bij Starbuck iets te drinken.
Wordt je ook prijsbewust.
Daarnaast heb ik voor 210.000 rup in een kleine hotel , met kleine kamers maar wel schoon gelogeerd , in de buurt van Dagoweg.
Een bezoek aan Braga City Walk , Bandung Super Mall behoort ook mtot mijn hobby (gila Mall dese).
PvJ heb ik niet kunnen bezoeken.
De reis naar Pangandaran werd onderbroken in Cipanas Garut , waar we na verschillende slaap gelegenheden vanaf 100.000 rup tot 200.000 hebben bekeken.
Nou ik krijg nog steeds de rillingen , dus zijn we genoodzaakt om eerst te kijken bij de grote slaapschuur waar ook orang bule komen.

Per ongeluk hadden we een nieuwe complex gezien , gedeeltelijk in aanbouw , in een motel vorm .
Splinternieuw , met toilet duduk ( de anderen zijn met toillet jongkok) en voor 250.000 .
Toen zijn wij daar gaan slapen , lekker mandieen met de warm water uit de bron zelf.
Elke kamer wordt aangesloten met doorstromende warm water .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Mijn dank is groot, Puputan! Ik blijf het een mooi lied vinden, met het venijn in de staart:""als je fut gehad had....".
Gewoon doen dus!

bambang
Gebruiker
spacer line

Op 01-11-2010 12:06 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ik ken een paa r"oude bekenden"die teleurgesteld en vele illusies armer terug gegaan waren naar Olanda.
Dat kan ook gebeuren , omdat je niet kan aarden , je schoonfamilie je als bank van lening zien of dat de v"locals"gelijk op tilt staan zodra ze jou witte gezicht zien.
Uang uang en uang denken ze , terwijl die orang bule in feite niks te makken hebben in hun land pan erkomst.
Of omdat ze geen vaste verblijfspapieren of werk kunnen krijgen .

Van de emigranten (naar USA, Canada, Australie etc.) komen 50% terug naar Nederland. Het is inderdaad beter dat je spijt krijgt van wat je hebt gedaan. Je leert ervan en je bent ervaring rijker. Je kunt dan verder met je leven gaan en een andere richting opgaan.
Als de beslissing steeds uitblijft, kan het knagen tot aan je dood. Op je sterfbed zeg je dan, had ik dit en dat maar gedaan.

jessie
Gebruiker
spacer line

je zal eens toch 1 beslising .moeten maken in het leven,om steeds maar op en neer te reisen , daar wordt je op te duur ook gek van'.maar in de meeste gevalen komt het toch
tot een goede beslising,ik heb dat zelf ook jaren moeten ervaren ,holland spanje amerika
op tenduur weetje niet meer , waar een echte thuis haven is,maar ik luisterde naar mijn hard,en het eindresultaat was toch indonesia, omdat het mijn roots is ,. ik woon nu al zo'n
15 jaar in jawa timur waar ik mijn gezin heb , en waar wij onze jonge plantag'e hebben
om gelukig te kunnen leven ' daar moet je hard voor werken,voor het goede resultaat
maar daar komt heel veel bij kijken,god zij dank ' Merdeka Merdeka Emoticon: Bye bye

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Ik ben het met je eens is een heel gedoe boeken daar en moet de kaartjes apart kopen want retourtje londen is duurder als 2 one way ticket maar ik heb een oplossing mijn vriendin gaat de tickets kopen ze kan een visa van haar zus gebruiken alleen zonde van de kosten voor western union maar ja kan niet alles hebben.
Zal nog even op het forum kijken of iemand mij wil helpen, maar dat wordt net zo duur als western union denk ik tenzij ik iemand in de buurt kan vinden.
Ik zal zeker van je diensten gebruik maken want heb nog meer tickets nodig oa jkt padang en 2 tickets padang bali of lombok daar ben ik nog niet aan uit want ik ga ook in lombok een week ervaring op doen bij peduli.
Zodra ik mijn tickets heb van london naar kul zal ik laten horen van me.
Sorry als ik ongeduldig was...
Mocht je met 40 euro genoegen nemen dan kun je me alsnog van dienst zijn voor de andere tickets kan ik gewoon op je site terecht

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. jessie :
Het is goed dat je draai en plek heb gevonden , dan behoor je tot de gelukkigen .

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. bambang :
Je hebt gelijk dat veel van de oude emigranten op hun oude dag terug komen.

Wat ik met mijn verhaal wil bereiken is dat men eerst goed moet nadenken voordat ze ( vaak halsoverkop) hun veilige plek verlaten , omdat ze verliedf werden op Indonesia( vaak Bali) of werd op een Indonesische of Indonesie).
Zonder rekening te houden met de valkuilen.
Soms is het begrijpelijk dat je een "nieuw leven "wil proberen,omdat je in de herfst van je leven een indoneschische schone/liefde heb gevonden.
Als ik in dezelfde situatie zit zou ik ook doen , waarom niet.

Mijn situatie is anders , ik zal waarschijnlijk gaan "Javanieren", van mijn oude dag genieten , na al die werkzame jaren .
Ondanks dat mijn roots daar lig , ik de taal spreek, geen vestigingspapieren nodig heb heb ik me wel goed voorbereid.
Vandaar de zgn "surveyreis" , een andere soort reis die ik normaal genomen niet zal doen.
Dat ik met een paar euro per dag kan "overleven" , alleen de ziekenhuisverzekering kan roet in het eten gooien , zal een grote hap van mijn toekomstige uitkering kosten.
En als je in een grote stad zoals Jakarta wil wonen komen nog andere kosten erbij , taxi of aanschaf van een klein autotje plus de salaris van de supir.
Zonder auto kan ik me niet voorstellen om in Jakarta of andere grote steden moet wonen.Zelfs in Bandung kost het "kapitalen"om met taxi of huurauto rond temoeten rijden.
Met angkot of ojek is ook niet te doen.1 of 2 keren is tot daar aan toe.

sambungan:
Na1 nacht Cipanas/Garut zijn we verder gereisd naar Tasikmalaya, onderweg zag ik een plaatsnaam Tarogong , klinkt bekend maar kan niet snel ontdekken waarom het bekend klinkt.
Uiteraard zijn we bij Kampung Naga geweest , en Kampung Sampireun een zogenaamde resort, qua prijs veeeeel te duur , we zijn alleen gaan kijken en uiteraard met ceclak ceclik sessie (foto maken).
Persoonlijk vind ik het niet de moeite waard , geef mij maar een echte reso(r)t op Bali .
De Situ Sanghiang die ik kende uit mijn kinderjaren( in de buurt van Tasikmalaya ) was meer indrukwekkend .
In Pangandaran hadden we in SIP hotel gelogeerd , met behoorlijk diskon (< dan 50%).
In de week-end moet je gewoon de gewone tarief betalen.
Grand Canyon bekeken , Cagar Alam (de gewone toeristische route) en een kleine strand ergens buiten Pangandaran waar veel surfers komen (ook veel dari Belanda).
Naar mijn smaak mooier dan Pangandaran , met goede potentie.
Ik kijk nu met andere ogen , om de mogelijkheid te bekijken of ik een plek kan vinden .
In die verschillende steden heb ik de nodige kontakten gelegd , handen geschud en bisniscard verzameld, met de gewone basa basi gesprekken.
Je weet maar nooit of je in de toekomst beroep moet doen , netwerken is ook een onderdeel van de surveyreis.
Over netwerken in Jakarta is min of meer niet naar mijn wens gelopen.
Kwam daar bij een Reuni Akbar van mijn oude SMA -N , veel mensen van jongere angkatan ontmoet .
In ieder geval het is een begin . De eerste stappen is gedaan.

Puputan
Gebruiker
spacer line

IndonesiŽ staat op een mooie 108e plaats van landen die zijn beoordeeld op kwaliteit van leven door de VN, lijkt me een goede reden om te remigreren....
www.thejakartapost.com/news/20(...)t-place-live-un.html

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-11-2010 20:32 Puputan wrote:
IndonesiŽ staat op een mooie 108e plaats van landen die zijn beoordeeld op kwaliteit van leven door de VN, lijkt me een goede reden om te remigreren....
www.thejakartapost.com/news/20(...)t-place-live-un.html

Als men de statistieken zo maar leest en daaruit bepaalde conclussie en beslissing (re-migratie of niet) neemt , kan men bedrogen uit komen.

Quote:
Among Asiaís most populous nations, Indonesia was ranked above India (119) but behind China (89).

Indonesiaís average life expectancy is 71.5 years while its per capita annual income stands at US$3,956. Singapore has an average life expectancy of 80.7 years and per capita income of $48,893 while Malaysia has 74.7 years and $13,926 in each category.
------------------------------------------------------------------------------
Het 1 op 1 vergelijkingen maken is ook niet zonder gevaar.
Als ik kijk naar R.I en China , ik zou nooit (en vele anderen ook) om in China te vestigen.
Is ook bekend dat veel oude Indonesische Chinezen die als gevolg van 1955 regelingen die gedwongen waren Indonesia te verlaten nog steeds heimwee hebben naar Indonesia.

Ook het verschil van inkomen per capita , omdat ze op papier bijna 4x verdienen dan de Indonesiers zegt niks over eventuele re-migratieplannen.
Daar hebben ze ook corruptie, onderhuidse ethnische spanningen.
Indonesia is ook lid van G20 , Malaysia niet , Indonesia heeft meer potentie dan Malaysia.

Als je een conclusies trekt gebaseerd op statistieken zou je kunnen zeggen dat veel "Medelanders "gek zijn geworden omdat ze naar Indonesia gingen/migreren om te werken , van je oude dag genieten, te trouwen of te studeren.

Je ben echt gek om de sociale voorzieningen in het land van susu dan madu (melk en honing) , waar je van geboorte tot dood verzorgd wordt , vrijheid van mening uiting als de belangrijkste goed wordt gezien etc etc te verruilen met een 3de wereldland , met corruptie , burocratie , waar veel moslim wonen , trafficsjam in de grote steden etc etc , en nu ook die natuurrampen.

Dan ben je toch gila geworden , niet ?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,255,368 pageviews Een website van indahnesia.com