Merapi op springen

Subforum Java 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Graag een goed advies.
Ik ben sinds gisteravond in Malang en het plan was aanvankelijk om de laatste dagen in Yogya door te brengen om van daaruit naar Jakarta te vliegen volgende week.
Hoe is het in Yogya zelf op dit moment. Ik kan nl met de beste wil van de wereld geen fatsoenlijk alternatief bedenken voor Yogya.
Door allerlei omstandigheden heb ik het nieuws maar amper kunnen volgen.
Graag de mening van diegene die op dit moment in Yogya zijn/wonen

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

pierre
Gebruiker
spacer line

Hoi Hoi Anne Mieke.

Voor het weer is Medan ook geen oplossing.
Het regend nu al twee dagen ononderbroken.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vanochtend leek de stad wel op een sneeuw- of maanlandschap vanwege de asregens van afgelopen nacht die tot ver in het zuiden doordrongen. Inmiddels is het gaan regenen en dat zal alles wel weer schoon spoelen. De luchthaven is zojuist weer geopend.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Thx. Had intussen inderdaad begrepen dat ":iedereen" in Yogya met een masker loopt. En de kans dat er een nieuwe uitbarsting komt is er natuurlijk ook nog.
Moet mijn plan dan maar wat wijzigen, misschien naar Solo, langgeleden dat ik daar ben geweest.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja dat wel. Mijn gezin (incluis ik) lopen ook met een masker op als we naar buiten gaan. Maar dit zijn maskers die je voor een habbekrats bij elke apotheek kan krijgen (per pak 30 stuks a Rp. 1000 per stuk).
Inmiddels heeft de regen de boel weer aardig schoon gespoeld.
Veel geluk in Solo. Pas wel op voor de radicale "Al Kacong" want daar struikelt men tegenwoordig over in Solo.

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Wat is het een bende in Yogya het was net op het nieuws met beelden, en niemand weet wat er nog verder kan gebeuren net als in Sumatra 26 bevingen in een week bij de Mentawy eilanden...en ook daar rommelt het maar door...
Ik hoop dat het snel weer rustig wordt want de mensen hebben het al moeilijk genoeg daar.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Valt wel mee Willem. Het is Yogyaas (Javaans) eigen om de boel aan te dikken en zieliger te doen dan men is. En ook is het Yogyaas eigen om heerlijk eigenwijs tegen alle officiele adviezen in te gaan zolang er nog geen hocus-pocus mannetje is opgestaan die zegt dat ze moeten evacueren.
Men wil goddomme nog een eretitel gaan geven aan wijlen juru kunci die de dood van wel 15 mededorpelingen op zijn geweten heeft.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

hoe gaat het eigenlijk met het vliegen, nu er zoveel as in de lucht zit? Hier in NL ging het luchtruim natuurlijk lange tijd dicht na de uitbarsting in ijsland....

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Afgelopen zaterdag was de airport van Yogya īs ochtends gesloten en in Solo zondagmiddag. Op dit moment gaat het weer gewoon door.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-11-2010 16:30 NoviKirana wrote:
hoe gaat het eigenlijk met het vliegen, nu er zoveel as in de lucht zit? Hier in NL ging het luchtruim natuurlijk lange tijd dicht na de uitbarsting in ijsland....
De controle hier is kennelijk veel minder streng dan die in Europa. Ik begrijp het eerlijkgezegd ook niet zo goed. Gisteren zou dan de zwaarste uitbarsting van de reeks geweest zijn. Ik ben op dit moment in Yogya en heb gisteren mijn vlucht geboekt naar Jakarta (voor zondag a.s.). Was verbaasd dat het reisbureau (TX) de mogelijkheid van het sluiten van het vliegveld danwel hindering vliegverkeer zelf niet ter sprake bracht.
Ik heb er daarom maar zelf voor gekozen om vanuit Semarang te vertrekken ipv Yogya of Solo. Wie weet wat er nog allemaal volgt aan uitbarstingen.
Tegelijkertijd staan er in de kranten ook berichten over bedreiging van de gezondheid van de mensen in Yogya ivm de vulkaanuitstoot. Dus waarom destijds Europa voor lange tijd compleet op slot zat en het zich hier beperkt tot een dag en wat vertraagde vluchten snap ik ook niet.
Er lopen hier wat mensen met maskers (maar heel erg weinig) het leven van alledag gaat gewoon door/lijkt gewoon door te gaan. Alleen een kilometer of 5 voor Kaliurang was het druk met hulpposten en radiostations en fotografen. Ik vond het gisteren nogal donker in Yogya, vanmiddag zware regens en onweer en bij helder weer veel zwarte (as) wolken tussen de gewone. De Merapi zelf ik heb nog niet gezien.

gr
Anne Mieke

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Ik zag net op het nieuws dat de Merapi weer uitgebarsten is en dat men 70.000 mensen heeft geŽvacueerd.
Klopt dat?

paulana
Gebruiker
spacer line

Ja helaas het is waar, weer schokkende beelden en niet alleen over de Merapi , de Anak Krakatau is ook onrustig en als ik het goed begrijp kunnen die gassen dodelijk zijn bij het inademen

Om Swastiastu

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nieuws zowel tv als krant staan in het teken van vooral de Merapi. Ik ben een beetje de tel kwijt aan het raken mbt het aantal uitbarstingen. Gisterochtend ging het nog wel totdat het rond 12.00 uur begon te regenen tot gisteravond een uur of 7 non stop, hard en flinke onweer. Ik ben de hele dag in het hotel geweest. Toen we gisteravond de deur uitgingen zag de lucht er akelig grijs uit, zoals bij ons (in NL bedoel ik) al het gaat sneeuwen.
En dat "sneeuwen" deed het hier ook vanaf afgelopen nacht een uur of 1. Opnieuw een uitbarsting om 0.30. Ik ben nog niet verder geweest dan de binnenplaats van het hotel (Sosorowijayan) maar alles wat buiten staan is bedekt met een grijze stoflaag (zoals "wij" het Saharazand af en toe kennen) We kregen vanochtend van het hotel maskers mee.
Zometeen op pad om toch nog wat te kunnen zien. Ik heb maar mijn kleren van gisteravond aangetrokken die kunnen straks meteen de wasmand in.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het ergste is Muntilan bij Magelang. De hele weg was bedekt met as, bomen, telefoon- en elektriciteitspalen omgevallen door het gewicht van de as. Zon was onzichtbaar. Zicht was zeer beperkt en moest de lampen van de auto aandoen om goed te kunnen zien. Pas noordelijk van Magelang werd het weer normaal zicht.
Vanuit Banaran (Jl. Raya Semarang-Magelang Km.50) was er goed zicht op de Merapi die verticaal kilometers as uitstoot waardoor de radius van de asregens alleen maar toeneemt. Kids hebben vrij van school omdat de school onder een dikke aslaag licht.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ah, dus Semarang - Yogya is ook niet echt een slimme route om te doen. Ik heb tickets voor Batam-Jakarta-Yogya morgenochtend. Als het vliegveld open is, zal er wel gevlogen worden. Mij naar Solo sturen is ook geen probleem, maar als het verderop is, dan spring ik in Jakarta wel op de bus, dan ben ik er in een dagje reizen ook wel.

Bij deze dus: ik ga richting Yogya morgen. Ik zal pogen de mensen hier op de hoogte te houden. Later zullen er ook wel wat schrijfseltjes volgen, als er tijd is. Had naar Singapore willen gaan morgen, maar dat gaat dus even de ijskast in.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De Nederlandse saxofonist Yuri Honing die gisterenavond in Yogyakarta een concert gaf, was per bus vanuit Semarang via Solo gereist daar de weg via Magelang werd afgeraden.
Ik heb deze route via Magelang wel vanochtend gereden maar kan me wel iets bij deze omweg route voorstellen.
De airport in Yogya is momenteel gesloten. Ik zou via Solo gaan (als die airport ook niet dicht is); en anders dus hetzelfde: vanuit Semarang via Solo (kan ook Boyolali, Klaten) reizen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Tickets voor JOG worden nog verkocht, die heb ik dus. Ze zetten het vliegtuig hopelijk maar op SOC neer als JOG niet kan. Zo niet dan zien we wel verder wel weer morgenochtend. Heb geen haast, wil ook geen haast maken verder. Jogja via Solo uit Semarang kan wat mij betreft ook. Genoeg opties in ieder geval, voor het geval dat JOG morgen middag nog gesloten is (ik verwacht van wel, hoop van niet).

Jij bent nog steeds ter plekke in Yogya?

paulana
Gebruiker
spacer line

Net op TV One, de Merapi heeft nu een radius van 20 km, grote delen van de omgeving Yogja is bedekt met een hete aslaag van ca. 70 cm .Die hete as veroorzaakt her en der brandjes, het stadion Maguwoharjo in Yogja is overvol met evacue,s .
De vulkaan Bromo zou evenals de Anak Krakatau onrustig zijn
De merapi blijft doorgaan.

Merapi kembali meletus

Om Swastiastu

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

We zijn vanochtend met de scooter naar het noorden gereden richting Kaliurang. In Yogya zelf was her nu precies het omgekeerde van 3 dagen geleden, nu iedereen met een masker, zonder uitzondering, ook wij. Verstrekt door het hotel overigens en zoveel we nodig hebben.

Het was raar stil en grijs en veel mensen bezig met waterslangen om het opgehoopte stof weg te spoelen. Vreemde gezichten onderweg met groene rijstvelden en grijze palmbomen erlangs. Aan de Jalan Kaliurang al vanaf kilometer 6 bijna alles dicht, zoals warung, pulsawinkels en bengkels. Opvallende uitzonderingen waren rumah makan padang...... (en dat is precies het laatste wat ik zelf zou kopen). Ik dacht nog even dat het kwam omdat het vrijdag is maar naderhand bij terugkomst in Yogya waren de meeste winkels op Malioboro zelfs gesloten.

Des te meer naar het noorden des te meer stof. Mijn zwarte broek was al na een paar kilometer grijs. Camera maar goed ingepakt. Snellerrijdende voertuigen veroorzaakten dikke stofwolken, Bij kilometer 14 hield het op en werd alle verkeer tegengehouden. We kwamen aan en hoorden na een minuut of tien een ontploffing en vroegen ons af of het dan nog een keer gebeurd was. De activiteit was door de grijze volle lucht moeilijk te zien maar na enig getuur toch wel contouren van donkergrijze pluimen. We zijn daar een uur gebleven en in die tijd reden ambulances af en aan. Ook diverse militaire voertuigen die een paar journalisten meebrachten (mogelijk vanaf kilometer 20 waar alle radio en tv stations staan) hevige discussies omdat mensen, vooral motorrijders er toch langs ze wilden, naar huis, om iets te halen of wat dan ook. Degenen die het verkeer regelden waren niet officieel althans zagen er zo niet uit in hun gewone kapotte kloffie op afstand al heftig zwaaiend met vanalles en nog wat om mensen te laten omkeren danwel tegen te houden. Sommige discussies gingen nogal hard, ik heb het met verbazing staan aankijken. Ook verbazing waarom hier geen politie wordt ingezet of militairen. Ja ik snap dat die op dit moment ook vanalles te doen hebben maar misschien zoiets als leenpolitie uit Solo of Semarang?
Even na de gehoorde knal dwarrelden er af en toe grijze cementachtige brokjes, een soort hagel van as op mijn lijf. We zagen er zelf inmiddels al helemaal uit als bouwvakkers aan het einde van de dag. Het rook ook naar verse cement.

Het vliegveld blijkt inderdaad gesloten. Als ik naar de lucht kijkt en de uitbarsting in Ijsland als referentiekader neem dan snap ik niet dat er hier uberhaupt nog iets vliegt. Ik heb in elk geval in het uur dat we daar gestaan hebben dus ergens tussen 12.00 en 13.00 minsten twee vliegtuigen over horen komen.
De uitbarsting zelf en de Merapi waren niet te zien vanaf kilometer 15 (dit is sowieso nog 10 kilometer verwijderd van Kaliurang dat aan het einde van de weg ligt) omdat alles potdicht zit.
Inderdaad Merapi kembali melutus is non stop op de televisie.
Terug in Yogya was de rivier de Code een snelstromende bruine toeristentrekpleister geworden. De rivier was buiten zijn oevers was getreden door de regen van gisteren en voortdurende de afgekoelde lava wegwaste, langs de oevers ploeterden de bewoners door de modder. Het was er zo druk dat de politie het verkee moest regelen.
Sinds 20 minuten regent het weer, maar nog niet hard genoeg om alle stof weg te spoelen....
gr
Anne Mieke

paulana
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke

Take care !

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

Tussendoor wordt er ook BVN gekeken, in het voorbijgaan hoorde ik dat de vulkaan in Ijsland ook weer activiteiten vertoonde ??

Om Swastiastu

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-11-2010 07:00 Yerun wrote: Jij bent nog steeds ter plekke in Yogya?
Weer ter plekke na vandaag op en neer naar Semarang te zijn geweest. Daarnet maar met 10 km p/u langs Muntilan/Salam kunnen rijden; een grote, gladde en glijdende modderpoel nadat het is gaan regenen. Mocht je via Semarang moeten reizen dan niet de route via Magelang nemen want dat kost je uren extra.
Hoop zondag weer te kunnen vertrekken maar dat hangt van de activiteiten van mw. Merapi af.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

YB,

We zijn op dit moment aan het proberen om een travel te regelen naar Semarang maar het meeste zit vol. Ze zeggen er 4 uur over te gaan. Alternatief de trein via Solo? Yogya-Solo is 1 uur, weet je hoelang het van Solo naar Semarang is?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

AM; bedankt voor je update. Je bevestigt verhalen van anderen in Yogya en nieuwsberichten. Ik ga morgen toch proberen in Yogya te geraken, al kan ik mijn ticket naar Yogya wellicht doorscheuren. We zien wel, morgenpochtend eerst naar Jakarta, vanuit daar is de bus ook nog wel te doen als het niet anders kan. Alles op zijn tijd dus..

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jeroen,
Ik weet niet precies wat je van plan bent maar volgens mij is het onmogelijk om dichtbij te komen, en terecht mijns inziens.
Het grappig is dat jij naar Yogya komt en het lijkt of hier iedereen wel wil. Ik denk dat je een trein voor je alleen hebt.... Emoticon: Smile
We zijn al een paar uur aan het proberen om een travel te regelen naar Semarang maar alles zit vol, ook naar Jakarta (ik denk dat mensen Bandung ook maar overslaan ivm het bereiken van dee asregens) Ik heb nog nooit van dichtbij een vulkaanuitbarsting meegemaakt en ik vind het spookachtig allemaal en heel onwerkelijk.
Waar ik me het meest over verbaas hoe het in godsnaam mogelijk is dat er nog zoveel slachtoffers bij elke uitbarsting bijkomen terwijl er zo veel gemaand en gewaarschuwd wordt. Toen wij vanmiddag op 10 kilometer van Kaliurang waren vond ik het al maar zo zo in die zin dat je nooit weet wat en wanneer. Al die discussies ook met mensen die toch erdoor wilden daar begreep ik echt niets van. Ik neem aan dat ze hier wel weten wat ze doen als ze mensen manen om om te keren.
ik heb geen andere witneus gezien overigens.
Ik denk dat wij morgen via Solo met de trein naar Semarang gaan. Ik heb daarstraks beelden gezien van waar YB het hierboven over heeft, rond Magelang en dat zag er niet best uit. Morgen is er een regenverwachting en over modderwegen rijden is nog gevaarlijker volgens mij dan zware regens of asregens.
Hati2 nanti di sini ya mas.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,545,553 pageviews Een website van indahnesia.com