restaurantje beginnen op Bali

Subforum Bali, het godeneiland 
47 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dutchbird
Gebruiker
spacer line

On 25-10-2010 16:25 Amed East Bali wrote:
Balinezen en veel woonachtige / werkende buitenlanders hier op Bali zien er geen enkel been in om je te verraden of tegen de lamp te laten lopen als ze denken dat zij of een familielid of vriend er beter van kunnen worden of om het jou gewoon lastig(er) te maken.

Nee, geen enkel been Emoticon: Laugh out loud
Overigens hebben mijn (Javaanse) vrouw en ik ook zo'n, door een notaris bekrachtigd, contract hetgeen vervalt mocht ik ooit eens besluiten de pijp uit te gaan. Dan is alles keurig voor haar en zo hoort het ook.
Voorlopig sta ik waarschijnlijk 2-0 achter.. Emoticon: Party!

NGS stock photos

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 25-10-2010 21:14 bambang wrote:
Ondernemen met een RI partner is (extra) risico's nemen. Dit geldt zowel voor RI als NL. De RI partner moet natuurlijk ook verstand hebben van zaken doen, of hij fungeert als een stroman.

Op dit moment zit ik in Jakarta om te "survey-en" over mijn plannen tijdelijk terug te gaan naar mijn kampung halaman .

Wat ik gelezen heb in Indahnesia en vroeger bij Vrienden van Bali zie ik veel valkuilen voor de argeloze WNA die in zaken willen.
Er zijn legio problemen .
Lees goed wat Amed had geschreven (Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 22-10-2010 06:50 )

Persoonlijk ben ik niet zo erg gelukkig met die zogenaamde constructies .
Als je uiteindelijk het moet uitvechten bij de rechter staan al die actes naar mijn mening niet zo erg sterk.
Men ( ook de meewerkende notaris) deed dat om de wet te ontwijken .

bisa dicek of makemyday .

Balipiet
Gebruiker
spacer line

Anna,

Sorry, maar ik denk dat beter nu kunt stoppen me het idee om een "restaurantje" te beginnen. Als je nu al de kosten van een PMA te hoog vindt, dan zullen de kosten om een "restaurantje" je een hartaanval geven. Denk aan Eur 50 tot 100,000 voor iets kleins op een redelijke lokatie.

Groet, P

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste piet,

Hoe gaat het met je restaurant? Heb je de loop er al in?

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

robvanbennekom
Gebruiker
spacer line

hoi anna

Ik ben in 2008 getrouwd met een vrouw uit jakarta daisy
Mijn vrouw werd benaderd door haar tante en oom van haar morders kant
Zij wilden een restaurant in krobokan beginnen en of wij daar ook interesse in hadden om mee te investeren.
Mijn vrouw vnd alles erg betrouwbaar,omdat het aardige family is
nu zijn we in 2011 ik ben 900 000 000 rp armer en heb geen restarant in krobokan
De family heeft wel proberen een restaurant te bouwen,maar heeft ook hun eigen zakken gevuld
Wil wel eens met je praten anna
Niemand is te vertrouwen hier, je geld lost hier soms sneller op dan de suiker in je koffie
We hebben pech gehad en het licht nu bij de rechter om het geld terug te krijgen
Mijn vrouw is er werkelijk ziek van.
Denk zeker goed na voordat je wat begint hier.Dat je eigen family dit doet had niemand verwacht.
Wij zitten nu op bali voor een poosje,ivm de rechtbank.
Voor ons is hier de zon al lang onder gegaan.
Sorry anna, maar ik wilde het even kwijt.

Pechvogel rob en daisy

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Op Bali een restaurant beginnen? Dan zul je uit bescheming van je eigen investering er zelf moeten zijn, niet alleen tijdens een bouw of renovatie van bestaand. Ook bij de werkzaamheden zijn om er op toe te zien dat materialen echt geleverd worden en er inderdaad de werkers zijn. Dat is Rob denk ik niet duidelijk geweest en zit nu met de gebakken peren. Geld terug? Waarschijnlijk zijn de kosten om naar Bali te reizen al te veel en kunnen ook afgeschreven worden. Zelfs al krijg je gelijk, ik ken de details niet, maar van een kale kip?

Triest, allemaal, ik wens je veel sterkte Rob.

It's only kinky the first time.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou wat schrijven wij hier al jaren over dat fenomeen.
Schijnbaar is het nog niet genoeg geweest een gewaarschuwd mens telt voor drie.......... Emoticon: Confused Emoticon: Cry
.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

robvanbennekom
Gebruiker
spacer line

dank je oyibo

kaal zal ie inmiddels wel zijn.
Ik ben op het moment op bali met mijn vrouw daisy.
Zu je best wel eens de details uit willen leggen.
Een erg lang verhaal.
Deze oom die ons dat geflikt heeft is trouwens een fransman die met daisy haar tante hier is getrouwd.
Hij woont al 20 jaar in indonesie met een kitas.
Het restaurant is gebouwd in krobkan en staat er ook.
Maar er is geen permit voor het.
Het is allemaal leeg nu en ik sta werkelijk met mijn rug tegen de muur
Wil alleen maar zeggen dat je eigenlijk niemand kan vertrouwen hier ook je family schijnbaar niet.
En meneer de oom heeft mooi weer gespeeld met al ons geld.
Ik wens een ieder meer geluk

rob en daisy

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Rob
Hoe is het gegaan met jou project in Bintaro ?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Triest allemaal Rob, en jammer dat dit zo kon gebeuren. Het heeft niet zoveel met Fransman of niet te maken. Zulke investeringen kun je alleen doen als je er zelf met je neus opstaat. Ik heb zelf een restaurant laten bouwen, niet op Bali trouwens maar in een ander deel van RI is dat praktisch hetzelfde. Een restaurant naar Europese maatstaven. Aan de permit zal wel een mouw aan te passen zijn. Ik ken het systeem maar al te goed. En dan nog zul je er elke dag zelf bij moeten zijn. Als dat niet mogelijk is? Dan heb je een hoop leergeld voldaan.

Inderdaad, niemand vertrouwen. Ook de aanwezige Nederlanders niet die je wel even willen helpen met bouwen en grond kopen en een visum. Ik heb ze gezien.

1 tip, blijf daar heel ver van !

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb ze gezien.
sterker nog, ze lopen gewoon brutaal voor je langs bij wijze van spreken en als je hun hulp niet aanneemt krijg je ook problemen. De brutaliteit alleen al.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Tja inderdaad triest, kan je trouwens overal overkomen, ik ben een gelukkig persoon, in een vroeg stadium kwam ik er achter dat ondanks de sterke familiebanden in IndonesiŽ ook vaak de familie niet is te vertrouwen.
Heeft me een paar centen gekost, maar in vergelijking met Rob een vlooienscheet.
Ook ik zou nog steeds iets willen beginnen in IndonesiŽ, al is het maar om wat om handen te hebben, maar mij te link.
Het spreekwoord zegt "Ledigheid is des duivels oorkussen" driemaal raden op wat voor kussen ik slaap Emoticon: Yeah right!

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Kort samen gevat: Een hele goede Chinees Indonesische vriend die mij een paar maanden geleden een aanbod deed voor het runnen van zijn bestaand cafť rest op Java met een kitas en een salaris van 15.000.000 per maand is zo gek nog niet? Volgens mij heb ik zeeŽn van tijd over als ik het een beetje goed dirigeer?
Wat een ellende allemaal zeg. Als ik het lees denk ik hoe kunnen ze er allemaal instinken...

Ik weet en realiseer me dat dat door mij heel makkelijk gedacht is en dat de praktijk vaak heel anders is.

Investeren in Ned. Is veel minder risicovol...... Maar minder leuk, minder avontuur

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ohja? 15 juta? Je workpermit alleen al incluis belasting kost meer per maand. Dat natuurlijk als je dacht dat jouw vriend een PT heeft die expats mag hebben en in dienst nemen. Simpelweg? In jouw functie krijgt hij die NOOIT! Dus dagdromen en luchtfietserij? Vergeet het maar.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste oyibo,

Hij vertelde dat een kitas iets van 150 tot 200 dollar zou zijn. Voor hem is dit nieuw omdat hij nooit eerder een expat in dienst heeft gehad. Hij heeft geen PT.
Ik ben niet op zijn aanbod ingegaan. Dus nader onderzoek is door hem niet gedaan.

Is het echt zo dat een werkvergunning al meer de 15jt kost per maand? Heel vreemd omdat ik genoeg Nederlanders/ bule ken met een tent die een kitas hebben en zeker niet zo veel inkomen hebben om deze kosten te betalen.

Vertel jij dan eens wat het geheim is of hoe het echt zit. Ik hoor wel eens verhalen over
mensen die zogenaamd adviseur zijn.

Hoe werkt dit in de pratijk? Zijn de kosten echt zo hoog als jij zegt?

Graag lees ik je uitleg.

Ik surf net op het web en zag deze site www.accesindonesia.nl. De prijs die men daar vraagt is een stuk lager dan de prijzen die jij aangeeft.( je moet niet lezen dat ik je niet geloof maar ik hoor heel vaak andere verhalen)

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Salah ketik ?
15 jut per maand is niet slecht , en zeker om "alleen maar " toezicht te houden.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Ik heb het niet gedaan Surya. van oyibo lees ik net dat de kosten van een kitas hoog zijn.

Zelf was ik er wel vanuit gegaan dat er enige uren gewerkt moesten worden. Emoticon: Smile

Ik denk zelf dat 15jt niet heel hoog is maar voor 20 uurtjes per week en zelf nog tijd genoeg over voor andere dingen had het een start kunnen zijn.....

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Een goede manager hoeft weinig te doen .Dat heb ik gehoord Emoticon: Wink

Het is omdat ik al te oud ben anders wil ik ook voor dat bedrag een paar uren mandoer te gaan spelen.
Mijn Indonesische werkgever hoeft geen onkosten te maken voor KITAS / huisvesting , spreek "vloeiend" Jakartaans , Indonesisch, een beetje Sundanees en Nederlands, en als het moet Moklish( Mokum English).

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Ben je echt zo oud Surya? Jij bent dus de ideale kandidaat voor een dergelijke baan.
Als je dat had gewild had je de baan vast al gehad.
Ben je nu in Ned. Of RI?

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 13-12-2011 18:40 oyibo wrote:
Ohja? 15 juta? Je workpermit alleen al incluis belasting kost meer per maand. Dat natuurlijk als je dacht dat jouw vriend een PT heeft die expats mag hebben en in dienst nemen. Simpelweg? In jouw functie krijgt hij die NOOIT! Dus dagdromen en luchtfietserij? Vergeet het maar.

Da's niet waar. Een KITAS met werkvergunning kost totaal ergens tussen de RP 16 - 22 miljoen PER JAAR, afhankelijk van hoe en wie e.e.a. aanvraagt.

If you have nothing to loose, you can risk everything

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Amed,

Wat jij zegt heb ik ook gehoord en gelezen. Is het zo Amed dat je met een Kitas alleen het beroep mag uitoefenen wat op de kitas staat? Mag je dit ook wat ruimer laten omschrijven zodat je wat meer mogelijkheden hebt.

Mag je vanuit Indonesie in je ( mijn eigen) Nederlandse bedrijf werken? Bijv veel online werkzaamheden? Mag je bijvoorbeeld als inkoper van je eigen Nederlandse bedrijf permanent in RI zijn?

( Ik weet dat veel mogelijk is en te regelen is, toch vraag ik het mij af )
Hoe meer ik afhankelijk wordt van bepaalde partijen hoe zwaarder het gaar worden $$$

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Een Kitas is geen workpermit! De Kitas is je verblijfstitel. En inderdaad je mag alleen in die rol werken die op je workpermit staat voor het bedrijf wat er bij staat een geel/oranje kaartje. Met je pasfoto. Het bedrijf wat jou aanneemt als expat moet ookngarant voor je staan. Ik meende eerder al eens aangegeven te hebben dat de werkelijke kosten hoger liggen dan alleen het aanvragen. Ik heb de hele vermaledijde papierwinkel moeten doen. Een optie zou inderdaad zijn zoals Amed op de vorige pagina aangeeft met een PT. Vertel ik er wel bij dat het nu niet zo eenvoudig meer is om workpermits te krijgen.als je voor een PT kiest, die kun je niet zelf op naam hebben omdat je geen Indonesier bent. Maar een advocaat zou je opweg kunnen helpen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-12-2011 01:50 oyibo wrote:
als je voor een PT kiest, die kun je niet zelf op naam hebben omdat je geen Indonesier bent. Maar een advocaat zou je opweg kunnen helpen.

Voor een WNA die geen expat is heb je alleen 2 mogelijkheden.
In dienst zijn bij een (Indonesische) werkgever ( hoeft ook geen PT te zijn ) of eigen bedrijf ( PMA) route nemen.

De voorwaarden zijn bekend bij de notaris / bedrijfsjuristen of aan te vragen bij BKPM .
http://www4.bkpm.go.id/contents/home/

Indonesische wetten hebben bijna dezelfde regels zoals de Nederlandse .

BG ( Bule Gembel) sorry ik gebruik altijd afkortingen , mijn gewoonte Emoticon: Wink schreef:
Kort samen gevat: Een hele goede Chinees Indonesische vriend die mij een paar maanden geleden een aanbod deed voor het runnen van zijn bestaand cafť rest op Java met een kitas en een salaris van 15.000.000 per maand is zo gek nog niet?

Mijn vraag is , is het kerja sama saya ( met mij werken) , of kerja sama ( kan ook ) of kerja buat saya ( je werkt voor mij ) , dus met een arbeidsovereenkomst .

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste SA,

De constructie was in overleg geweest. Ik ben zelf ook ondernemer dus een factuur kan ook.

Het is niet meer van toepassing.

Ik kwam op een site van lon doh nogal wat negatieve reacties tegen over dit forum.
K
T valt hier wel mee toch?

robvanbennekom
Gebruiker
spacer line

Surya Atmadja hoi

het project in bintaro hebben we aan de kant geschoven verlopig.
Ook maar geen grond gekocht daar
Wij zitten nu in een huurhuis in bintaro en zoeken een onderkomen op bali nu
Zijn op bali tot 14 januari, wel erg duur geworden hier allemaal op bali

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,714,780 pageviews Een website van indahnesia.com