Snack van de straat in Lovina, Bali

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
67 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
bvoostrum
Gebruiker
spacer line

Hoi,

Heb niet lang geleden kennis gemaakt met een deel van Indonesië. Ben een behoorlijke foodfreak dus kon mijn hart ophalen in sumatra, java, Bali en Lombok.

Ondanks dat ik al mijn eet-ervaringen prima heb weten te registreren, ben ik er bij 1 het spoor volledig bijster. Ik hoop natuurlijk van harte dat iemand op dit forum mij het verlossende antwoord kan geven. Heb er namelijk enorm van genoten.

Op zoek naar lokaal eten in Lovina, ben ik in contact gekomen met een aantal 'Dolfijnenbootjesmannen'. Zij wezen me de weg naar de warung waar zij zelf ook aten. Het viel me op dat de mannen uit kleine papieren gevouwen puntzakjes iets zaten te eten. Het zou voor mij veeeeel te pedis zijn, wisten ze me te vertellen...maar I LOVED IT!
(Hoewel het inderdaad behoorlijk scherp was)

Er zat een rauwe groente of vrucht in (waarschijnlijk de laatste) die werd overgoten met kecap en waarschijnlijk sambal of rawit/lobok achtig goedje. Smaak van de vrucht was zurig als ik me het goed herinner...Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het om die slangenhuid/schub-achtige vrucht ging..Een fijne bite en topcombinatie van smaken. Het was een kleine hoeveelheid, eerder een snack dan een maaltijd.

Wat was deze godensnack??? En wat zat erin?? Wie verlost me? Alvast veel dank!!

Bjorn

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Dag Bjorn,
Volgens mij heb je roedjak gegeten. Ikzelf ben er dol op: hoe pediser hoe beter. En de vrucht met de slangehuid dat is salak.
Je hebt heel veel soorten roedjak. Ik maak het niet zo vaak. Zo gauw ik het recept van mijn moeder heb opgediept, zet ik het op deze topic. Ofschoon je waarschijnlijk heel veel recepten hierop zal krijgen.
Groetjes,
Pamela

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Bjorn,

Ik denk ook dat het rujak is. Meestal gebruiken ze daar onrijpe vruchten voor, zoals manga, appel, ananas, etc. Van petis, pinda's, sambal etc. maken ze een sausje.
De lekkerste rujak heb ik gegeten in Suli op het eiland Ambon. Als je bij recepten kijkt zul je ongetwijfeld dit gerecht tegen komen.

Selamat makan

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Het kan niet anders dan rujak/roedjak zijn.
Het is inderdaad lekker, een zoetzure pedis lekkernij en vaak verkocht bij de kaki lima.
Hier te maken met zure harde appelschijfjes, onrijpe manga, komkommer, carambola of stervrucht, harde papaya en ananas en verder alle vruchten die nog hard zijn. Het zoete sausje, gemaakt van fijngestampte gula jawa, asem, trassi en een beetje zout en wat water en natuurlijk lombok rawit of sambal, je kunt er ook fijngestampte pinda's doordoen en eventueel wat citroensap maar ook wordt er wel zoete kecap bij gebruikt,heft het zure van de vruchten weer op en je gaat er van zweten waardoor je lichaam "afkoelt" in de tropische hitte.
selamat makan

hoeveelheden moet je even aanvoelen, ik doe het uit de losse hand, af en toe even proeven, het meeste is natuurlijk de gula jawa (javaanse suiker)

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

De lekkerste rujak heb ik gegeten in Suli op het eiland Ambon.

Inderdaad Jan, dit was de lekkerste rujak (op die van mijn moeder na) die ik ooit buitenshuis gegeten heb.

bvoostrum
Gebruiker
spacer line

Zo zeg...

Bedankt voor deze razendsnelle en vooral erg bevredigende antwoorden. Denk dat dit inderdaad is wat ik bedoelde. Smaken en ingrediënten kloppen met mijn herinnering. Dit weekend de proef maar eens op de som nemen.

Nu maar eens op zoek of Nederland een noemenswaardig adres voor padang food heeft... Zal ik een ander topic voor openen...

nogmaals dank!

Bjorn

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hai Bjorn,
Heb rucak afgelopen weekend gegeten bij mijn as schoonzus, appels, papaya, groene manga, komkommer, limoen nou het was heerlijk!
met een beetje trassi, flink pedis,hoor! vanwege de overvloedige lomboks

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Merapi, lees ik het goed? as schoonzus?? Heb je plannen??

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 20-10-2010 19:37 elsbeth wrote:
Merapi, lees ik het goed? as schoonzus?? Heb je plannen??

jaaaaaaaaa, vertelllllllllllll, we zijn nieuwsgierig Emoticon: Very funny

Oh, sorry, off topic maar we kunnen er natuurlijk wel een rujakje op nemen Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nou vooruit dan maar!
Els en yoke ik ga vertellen.
Afgelopen weekend was Sien jarig, de jongste zus van Ike, het was een enorm gezellige kumpulan met alle familieleden.
Zo enorm gastvrij en lief, heb er bijna geen woorden voor...
Heel bijzonder vond ik dat er 2 plaatsen werden open gehouden voor hun overleden ouders; een prachtig symbool...
Pa te Bandung overleden na Jappenkamp ellende en Ma in Nederland.
Maar de familie is zo hecht, moeilijk te begrijpen als enig kind, maar je wordt gelijk opgenomen.
Ja we hebben zeker plannen om samen verder te gaan, maar ik merk wel dat ik flink beoordeeld wordt door de familie..
Nou maar hopen dat ik door de test kom..
Natuurlijk trekken Ike en ik daar niets van aan, maar het familie beraad is gaande..
Ze hebben slechte ervaringen met belanda"s en dat is eigenlijk enkel gebaseerd op een zwager die behoorlijk drinkt en daardoor vervelende opmerkingen maakt.
Nou daar was ik dus zelf bij, en dat is zeker niet leuk.
Maar we zijn heel gelukkig en ik val in goede aarde
Hartelijke groetjes,
Wilma/Merapi

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Wilma laten we de hoop maar uitspreken dat jullie samen gelukkig worden met of zonder familie beraad, kom nou jullie zijn toch oud (en wijs) genoeg om dat zelf te bepalen.
Vooruit we nemen er maar weer een rujakje op want anders zijn we weer OFF topic.
Proost Emoticon: Party!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hoe gaat dat in zijn werk, Merapi, zo'n beraad? Ik probeer me er wat bij voor te stellen, maar het lukt niet. Gaat de familie van Ike dan bekijken of deze vijftiger Merapi een goede partij is voor hun zestiger, neef Ike? Moet /wil Ike toestemming van zijn familie krijgen om jullie relatie een andere vorm te geven? Hoe vind je dat?

Hé Yoke, heeft die avatar van jouw ook een uitknop? Vond dat gouden maskertje een stuk rustgevender en in ieder geval wat minder confronterend. Ik krijg nu het gevoel dat ik hopeloos tekort schiet..

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Hé Yoke, heeft die avatar van jouw ook een uitknop? Vond dat gouden maskertje een stuk rustgevender en in ieder geval wat minder confronterend. Ik krijg nu het gevoel dat ik hopeloos tekort schiet..

Nee hoor Elsbeth je schiet niet tekort, ik begrijp trouwens niet waarom het voor jou confronterend is.

Het was meer bedoeld als veeg die fam. maar aan de kant.

avatar veranderd op verzoek van Elsbeth

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Haha, confronterend omdat ik poetsen haat (en het dus ook zelden doe).
Geef mij deze Betty Boop maar. Wist je dat die ook zo van rudjak hield??

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 22-10-2010 10:04 elsbeth wrote:
Haha, confronterend omdat ik poetsen haat (en het dus ook zelden doe).
Geef mij deze Betty Boop maar. Wist je dat die ook zo van rudjak hield??

Bied ik je nog wel een poetsende bediende aan, misschien kan ze ook die overheerlijke rujak maken en nee ik wist niet dat BB ook van rujak hield, weer wat geleerd.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Yoke,
Als je toch aan Elsbeth een poetsende bediende aanbiedt dan wil ik ook wel op je lijstje komen te staan en de rujak is dan mooi meegenomen. (dit vanwege het on/off topic)

Merapi,
Is het Indonesisch of Indisch dat er binnen een familie een beraad gehouden wordt? Ikzelf ben Indisch en heb dit gelukkig nooit meegemaakt. Ik moet er niet aan denken dat de hele familie zich ermee gaat bemoeien of die man/vrouw wel geschikt voor je is. Ik kan me wel voorstellen dat je vader/moeder "goedbedoelde" advies geeft.

Groetjes,
Pamela

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Selamat Yoke, Els en Pam,
Nee, ik bied mij zeer zeker niet als poetsende bediende aan, haha waarschijnlijk een misverstand! kijk wel uit!
De familie is Indisch; ze hebben de NL nationaliteit, maar de familieband is zo hecht en dus de bemoeizucht.

Els, z"on familieberaad gebeurt altijd achteraf, daar hoor je nooit iets over.
Natuurlijk laat ik mij niet imponeren door familiegeklep, maar het gebeurt achter je rug, en je staat machteloos.
Voorbeeld: Ike zijn zoon gaat binnenkort samenwonen met een Nederlands meisje; tjonge zei werd ook ondervraagd, dat arme kind wist niet er mee om te gaan.
Ik heb de indruk dat de familie het liefst Indisch bloed en afkomst wil bewaren

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nou Yoke, je nieuwe avatar mag er zijn hoor!

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Op 20-10-2010 16:13 schreef bvoostrum:
Zo zeg...

Bedankt voor deze razendsnelle en vooral erg bevredigende antwoorden. Denk dat dit inderdaad is wat ik bedoelde. Smaken en ingrediënten kloppen met mijn herinnering. Dit weekend de proef maar eens op de som nemen.

Nu maar eens op zoek of Nederland een noemenswaardig adres voor padang food heeft... Zal ik een ander topic voor openen...

nogmaals dank!

Bjorn

Bjorn, Heb je ooit jouw rujak gegeten?

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,695,283 pageviews Een website van indahnesia.com