Partner overleden? Niet welkom in Nederland

Subforum Het visumgebeuren 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Prawo
Gebruiker
spacer line

Jarenlang woonde de Indonesische Kindeng Temminck met haar gezin in Nederland. Totdat haar Nederlandse man werk kreeg in haar geboorteland. Nu haar man is overleden, wil Kindeng met de kinderen terug naar Nederland. Maar zij mag het land niet meer in. De kinderen zijn welkom, moeder niet.

Sinds het overlijden van haar man Jan Temminck heeft Kindeng gigantische financiŽle problemen. ĎHij had een eigen zaak waar al ons spaargeld in zat. We hebben er nooit rekening mee gehouden dat het plotseling afgelopen kon zijn.

Haar grootste probleem is dat ze de dure internationale school niet meer kan betalen. ĎIk heb voor dit jaar een regeling met de school getroffen, zodat mijn kinderen dit jaar er nog wel naartoe kunnen. Dat kan zo natuurlijk niet doorgaan. Daarom wil ik terug naar Nederland.í

Maar Kindeng, die de Indonesische nationaliteit heeft, mag Nederland niet in. Haar aanvraag is afgewezen. De kinderen, die beide paspoorten hebben, zijn wel welkom. ĎMaar ik kan mijn kinderen toch niet alleen laten gaan? Ze hebben al hun vader verloren, en dan zouden ze ook nog afscheid moeten nemen van hun moeder.í

Lokale school
Volgens de IND kunnen de kinderen ook in IndonesiŽ naar school. Maar Kindeng heeft grote bezwaren om haar kinderen naar een lokale school te sturen. ĎIk heb ze altijd Nederlands opgevoed. Thuis spraken we Nederlands. Bovendien zijn ze ook Nederlands en hebben de kinderen recht op onderwijs op dat niveau.í

Volgens Paul Streumer van Stichting Buitenlandse Partner gaat de beslissing van de IND in tegen de rechten van het kind. 'Kinderen hebben recht op onderwijs en kinderen horen bij hun ouders te zijn.' Dat de IND beslist dat de kinderen ook in IndonesiŽ naar school kunnen, is volgens hem een slechte reden. 'De Nederlandse overheid weert eigen mensen, alleen omdat ze hun moeder geen vergunning willen verlenen. En dat terwijl deze dame al jaren in Nederland heeft gewoond, goed Nederlands spreekt en dus geen enkele moeite zal hebben om zich in Nederland aan te passen.'

Negen-maandenregel
Toen Kindeng in Nederland woonde, kon ze aanspraak doen op een Nederlands paspoort. 'Dat heb ik niet gedaan omdat ik graag mijn Indonesische nationaliteit wiilde behouden. Ik wist niet dat je je verblijfsvergunning kwijtraakt als je negen maanden uit Nederland bent. Daar kwam ik pas achter op het moment van vertrek.í

Deze negen-maandenregel is volgens Streumer van Stichting Buitenlandse Partner achterhaald. 'Juist Nederlanders met een buitenlandse partner zijn internationaal gericht en werken vaak ook delen van hun leven in het buitenland. Zo'n buitenlands verblijf duurt bijna altijd langer dan negen maanden. Met de huidige wetgeving verliest de partner daardoor zijn verblijfsvergunning voor Nederland, en moet hij of zij bij terugkeer naar Nederland weer helemaal opnieuw de dure vergunningenprocedure in. Wij pleiten daarom voor een langere houdbaarheid van je verblijfsvergunning, dat je die pas na vijf jaar kwijt raakt.'

Kindeng en haar man dachten destijds dat het verlies van haar Nederlandse verblijfsvergunning geen grote problemen zou opleveren. Kindeng: ĎWe waren nog jong. Als we terug zouden willen, zou mijn man zo weer een baan vinden. Dan doet de immigratiedienst niet moeilijk. Maar we hebben er nooit rekening mee gehouden dat je op jonge leeftijd kunt komen te overlijden. Dan heeft de partner in een keer niets: geen man, geen inkomen en geen recht op terugkeer.'

Kindeng Temminck en haar Nederlandse schoonfamilie hebben bezwaar aangetekend tegen de afwijzing van de IND.

Gepubliceerd : 9 oktober 2010 - 11:00 am | door Sigrid Deters
Bron: Wereldomroep

Prawo
Gebruiker
spacer line

Deze kwestie vergelijken met asielzoekers, zoals reacties van 10 oktober 2010 onder het betreffende artikel doen, is het vergelijken van appels met peren en doet beide groepen geen recht. Hun verblijfsrechten in Nederland zijn ook gebaseerd op afzonderlijke regelingen in de Vreemdelingenwet en Internationale verdragen. Bovendien is het ook voor asielzoekers helemaal niet zo makkelijk om te worden toegelaten. Wel hebben ze het recht altijd een asielaanvraag in te dienen en duren procedures daarover (te) lang. Dat levert dan het onterechte beeld op van grote aantallen en makkelijke toelating.

Voor degenen die nog moeten vertrekken en willen voorkomen dat ze in een soortgelijke situatie terecht komen is er soms een verblijfsrechtelijke oplossing. De financiŽle risico's van overlijden moet men zelf inschatten en zonodig verzekeren als dat mogelijk is.
Iedere vreemdeling die langer dan vijf jaar in Nederland is kan naast de nationale verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd een verblijfskaart (of aantekening) krijgen voor langdurig ingezeten derdelanders . Met die verblijfskaart kan men tot twaalf maanden buiten de EU verblijven zonder het verblijfsrecht te verliezen. In zo'n geval volstaat een jaarlijks bezoek aan de schoonouders of een weekendje Parijs voor het behoud van het recht op terugkeer naar Nederland op ieder gewenst moment.
Een goede voorbereiding van de emigratie is hier zeker veel meer dan het halve werk. Aan de overheid heeft u weinig, want die verzaakt m.b.t. verblijfsrechten regelmatig haar wettelijke informatieplicht.
Overigens bestaat deze verblijfskaart pas sinds 23 januari 2006 zodat u als u eerder bent vertrokken zichzelf niets hoeft te verwijten.

Wat is nu de oplossing voor mevrouw Kindeng Temminck ?
Als zij nog niet langer dat twee jaar geleden is vertrokken zou zij kunnen proberen een verblijfsrecht te krijgen na het overlijden van haar man. Sinds de zaak van de Poolse weduwe is dat inmiddels mogelijk, maar haar definitieve vertrek naar IndonesiŽ zou ook hier roet in het eten kunnen gooien. Er is sprake van omgekeerde discriminatie (een Nederlander wordt in eigen land slechter behandeld dan een Unieburger) en de vraag of dat is toegestaan hangt af van de uitleg van artikel 18 Verdrag omtrent de Werking van de EU (het oude artikel 12 EG) die er op neer komt dat omgekeerde discriminatie, ontstaan door de wisselwerking tussen artikel 21 VWEU en het nationale recht, die gepaard gaat met een schending van een grondrecht dat onder de bescherming van het Unierecht valt, verboden is wanneer het nationale recht niet ten minste een gelijkwaardige bescherming biedt.
Een snelle oplossing is echter een verhuizing van de kinderen naar een ander EU land. BelgiŽ zou wat betreft taal en nabijheid van opa en oma waarschijnlijk de beste oplossing zijn. Omdat de kinderen de zorg en steun van moeder behoeven ontleent de moeder daaraan wel een verblijfsrecht. Europese regels hebben wat dat betreft meer begrip voor wat vrijheid en gezinsleven betekenen dan Nederland. En mevrouw heeft het Europese Hof in Luxemburg aan haar zijde, gezien de uitspraak in de (Engelse) zaak Chen van 19 oktober 2004.
Ik zou mevrouw adviseren nu snel met de kinderen naar BelgiŽ te gaan . Dan kan ze voor Pasen weer terug naar Nederland. Na een verblijf in een ander EU land als BelgiŽ gelden namelijk de gunstiger EU regels ook in Nederland ineens wel.

Deze zaak leent zich duidelijk voor het stellen van (de eerste?) Kamervragen aan aantredend minister Leers van Immigratie. Tenslotte heeft de zaak van de Poolse weduwe zo ook gezorgd voor een oplossing van haar geval en voor die van toekomstige vergelijkbare gevallen.
Het moet dan wel gaan om goed geformuleerde vragen (dat ontbreekt nog wel eens bij drukke Kamerleden). Een geÔnteresseerd Kamerlid kan zich bij mij melden. De concept vragen liggen bij wijze van spreken als klaar.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 11-10-2010 02:47 Prawo wrote:

Wat is nu de oplossing voor mevrouw Kindeng Temminck ?

Ik zou mevrouw adviseren nu snel met de kinderen naar BelgiŽ te gaan . Dan kan ze voor Pasen weer terug naar Nederland. Na een verblijf in een ander EU land als BelgiŽ gelden namelijk de gunstiger EU regels ook in Nederland ineens wel.

Deze zaak leent zich duidelijk voor het stellen van (de eerste?) Kamervragen aan aantredend minister Leers van Immigratie. Tenslotte heeft de zaak van de Poolse weduwe zo ook gezorgd voor een oplossing van haar geval en voor die van toekomstige vergelijkbare gevallen.
Het moet dan wel gaan om goed geformuleerde vragen (dat ontbreekt nog wel eens bij drukke Kamerleden). Een geÔnteresseerd Kamerlid kan zich bij mij melden. De concept vragen liggen bij wijze van spreken als klaar.

De wetgeving is krom in sommige gevallen, er zijn legio van dit soort gevallen.
Zelfs nog erger.
Wanneer mevr. Kindeng en haar kinderen de school niet kunnen betalen hoe komen ze dan aan het ticket om naar Nederland of Belgie te vliegen en alle andere financiele zaken daaromheen ??? Zonder ondersteuning van derden zie ik dit niet gebeuren.

Ik zou mevr. Kindeng niet aanraden om als politieke testcase voor het nieuwe kabinet
met het reGEERTakkoord met de PVV hieraan te beginnen indien er nog niet duidelijk
is of er draagvlak is politiek gezien en/of ondersteuning van derden (met invloed).
Laat eerst maar eens wat van die politieke slimmeriken wat vragen stellen en e.e.a.
wat meer in de aandacht brengen, voordat er koffers gepakt gaan worden in Indonesie.
Als het echt om het belang van de kinderen gaat dan kunnen die alvast overkomen naar de familie in Nederland, mevr. Kindeng kan sowieso via de famile alvast 3 maandjes op vakantie komen naar Nederland. Via Hart van Nederland is deze zaak binnen 24 uur publiek nieuws, zeker wanneer mevr. Kindeng het Nederlands al machtig is.

Begrijp wel heel goed dat dit een "warm broodje" is voor Geertje, die hapt meteen.

Overigens er zijn ook gevallen bekend omgekeerd;
Partner overleden. Niet welkom in Indonesie.

Man die trouwt met een Indonesische vrouw na 2 jaar overlijdt de vrouw en hij moest MET SPOED op zoek naar een andere vrouw / sponsor om in Indonesie te kunnen blijven. Tussendoor moest hij echter toch eventjes het land uit.

Wellicht is dat ook nog een mogelijkheid voor Mevr. Kindeng. Emoticon: Stupid
Er zijn gaatjes in de wet, Emoticon: Party!

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 11-10-2010 02:46 Prawo wrote:
Jarenlang woonde de Indonesische Kindeng Temminck met haar gezin in Nederland. Totdat haar Nederlandse man werk kreeg in haar geboorteland. Nu haar man is overleden, wil Kindeng met de kinderen terug naar Nederland. Maar zij mag het land niet meer in. De kinderen zijn welkom, moeder niet.

Sinds het overlijden van haar man Jan Temminck heeft Kindeng gigantische financiŽle problemen. ĎHij had een eigen zaak waar al ons spaargeld in zat. We hebben er nooit rekening mee gehouden dat het plotseling afgelopen kon zijn.

Een WNA-er die een eigen zaak in Indonesie heeft ???
Dat heeft nog even wat uitleg nodig ............

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

De persoon schrijft wel namens of voor iemand????
Er komen te veel zinnen in voor, die over zijn eigen gaat, heel vreemd ??? Emoticon: Confused Emoticon: Blush Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ziel, ik vond het eerst ook even verwarrend, maar op plekken waar iemand anders aan het woord is, zoals de mevoruw in kwestie, staan aanhalingstekens. Prawo heeft het dus niet over zichzelf, maar citeert af en toe de mevrouw of anderen.

pierre
Gebruiker
spacer line

Ik weet een Prawo van de site " Buitenlandsepartners" en de site "Mixcouples"
Deze persoon is een zeer goede advokaat die zich inzet voor mensen die naar nederland willen komen en hiermee problemen ondervinden.
Op bovengenoemde sites geeft Prawo vele goede adviezen.
Zo te lezen is deze persoon een en dezelfde.

Puputan
Gebruiker
spacer line

Opvallend dat als mensen in de problemen geraken ze plotseling allemaal naar Nederland terug willen, sociale dienst here we come .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja dat is nu eenmaal een gegeven Puputan.
Dat zit in het mekanisme van onze genen, de sociale gevoelens leggen ons wel even het gevoel op, wat rechtvaardig is.
Dit lijkt mij ook een rechtvaardige manier, om naar Nederland te komen.
K moet u er ook op wijzen dat er ook mensen zijn die geemigreerd waren en toch na jaren weer naar Nederland zijn gekomen.
Die mensen ken K en hebben een bij inkomen, van de sociale dienst, die het ontvangt via SVB,Sociale Verzekeringsbank, een AOW en die uitkering samen.
Het is belachelijk te moeten lezen dat de kinderen wel mogen komen, en hun moeder niet.
Ook hier weer is het onlogisch omdat er al velen hier zijn, waar de kinderen al jaren in Nederland waren, en hun moeder na zijn gekomen.
"Helaas", heb geen idee hoe ze het moeten oplossen..... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

Humaan evolutie

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 11-10-2010 11:38 schreef Puputan:
Opvallend dat als mensen in de problemen geraken ze plotseling allemaal naar Nederland terug willen, sociale dienst here we come .

Misschien is dat ook wel zo, dat mensen die in problemen zijn dan maar naar het luilekkerland komen.
Maar het merendeel van de mensen die naar Nederland willen komen, lopen tegen problemen aan, die het arrogante IND en buitenlandse zaken en ambassades door hun ondoordachte capriolen veroorzaken.

Prawo
Gebruiker
spacer line

Op 11-10-2010 10:50 schreef elsbeth:
Ziel, ik vond het eerst ook even verwarrend, maar op plekken waar iemand anders aan het woord is, zoals de mevoruw in kwestie, staan aanhalingstekens. Prawo heeft het dus niet over zichzelf, maar citeert af en toe de mevrouw of anderen.

Het openingsbericht is met bronvermelding rechtstreeks overgenomen van de site van de Wereldomroep.
Het bericht eronder is van mijn eigen hand.

Op 11-10-2010 11:27 schreef pierre:
Ik weet een Prawo van de site " Buitenlandsepartners" en de site "Mixed-Couples"
Deze persoon is een zeer goede advokaat die zich inzet voor mensen die naar nederland willen komen en hiermee problemen ondervinden.
Op bovengenoemde sites geeft Prawo vele goede adviezen.
Zo te lezen is deze persoon een en dezelfde.

Dank voor het compliment.
Op diverse forums heb ik inderdaad dezelfde gebruikersnaam.

Prawo
Gebruiker
spacer line

[Wanneer mevr. Kindeng en haar kinderen de school niet kunnen betalen hoe komen ze dan aan het ticket om naar Nederland of Belgie te vliegen en alle andere financiele zaken daaromheen ??? Zonder ondersteuning van derden zie ik dit niet gebeuren.

Opa en oma.
Die steunen (klein)kinderen wel vaker. Ook als ze niet zijn geŽmigreerd en nog gewoon in NL wonen.

Ik zou mevr. Kindeng niet aanraden om als politieke testcase voor het nieuwe kabinet met het reGEERTakkoord met de PVV hieraan te beginnen indien er nog niet duidelijk is of er draagvlak is politiek gezien en/of ondersteuning van derden (met invloed).

Dat is een slecht advies.
Afwachten levert niets op. De kinderen zijn met hun moeder in 26 lidstaten van de EU welkom. Vandaar kunnen ze na een half jaar probleemloos naar Nederland.
Dat houdt de huidige regering niet tegen. En de volgende ook niet.
Wie zegt dat mevrouw direct naar de sociale dienst gaat? Ze was hier eerder, spreekt behoorlijk Nederlands en gaat waarschijnlijk snel aan de slag.

Laat eerst maar eens wat van die politieke slimmeriken wat vragen stellen en e.e.a. wat meer in de aandacht brengen, voordat er koffers gepakt gaan worden in Indonesie.

Dat kost onnodig veel geld want levert een discussie op in de trant van "de zon gaat op, de zon gaat onder, dat willen we eigenlijk niet, wat kunnen we er aan doen. Zinloos dus.

Als het echt om het belang van de kinderen gaat dan kunnen die alvast overkomen naar de familie in Nederland, mevr. Kindeng kan sowieso via de famile alvast 3 maandjes op vakantie komen naar Nederland. Via Hart van Nederland is deze zaak binnen 24 uur publiek nieuws, zeker wanneer mevr. Kindeng het Nederlands al machtig is.

Het belang van de kidneren ljkt me ook samen et zijn met hun moeder. Daarop is het evrblijfsrecht van de moeder gebaseerd. Overal in de EU, behalve in Nederland. Maar wellicht gaat dit binnenkort veranderen. Zie de zaak Gerardo Ruiz Zambrano. En dan hebben we ook nog het Internationale verdrag inzake de rechten van het kind. Allemaal waardeloos voor de nieuwe regering of sommige reageerders hier?

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 11-10-2010 22:52 Prawo wrote:

[quote removed]

Dat is een slecht advies.
Afwachten levert niets op. De kinderen zijn met hun moeder in 26 lidstaten van de EU welkom. Vandaar kunnen ze na een half jaar probleemloos naar Nederland.
Dat houdt de huidige regering niet tegen. En de volgende ook niet.
Wie zegt dat mevrouw direct naar de sociale dienst gaat? Ze was hier eerder, spreekt behoorlijk Nederlands en gaat waarschijnlijk snel aan de slag.

[quote removed]

Dat kost onnodig veel geld want levert een discussie op in de trant van "de zon gaat op, de zon gaat onder, dat willen we eigenlijk niet, wat kunnen we er aan doen. Zinloos dus.

[quote removed]

Het belang van de kidneren ljkt me ook samen et zijn met hun moeder. Daarop is het evrblijfsrecht van de moeder gebaseerd. Overal in de EU, behalve in Nederland. Maar wellicht gaat dit binnenkort veranderen. Zie de zaak Gerardo Ruiz Zambrano. En dan hebben we ook nog het Internationale verdrag inzake de rechten van het kind. Allemaal waardeloos voor de nieuwe regering of sommige reageerders hier?

Met alle respect Prawo, begrijp mij niet verkeerd.
Dat aan dit soort rare situaties bij de IND aandacht moet worden besteed daar ben ik het helemaal mee eens.
Een telefoontje van opa en oma naar Hart van Nederland leidt tot een publiciteitsgolf,
waar de slimmeriken in Den Haag, door die publiciteit waar ze op geilen eea in een sneller proces kunnen leiden, wellicht dat "derden" deze zaak dan ook gaan ondersteunen. Dat is beter als "via Belgie" proberen binnen te komen, ik neem aan dat je zelf ook weet dat juridische procedures vaak veel tijd (en geld) benodigen en ik neem niet aan dat je jezelf pro-deo voor deze zaak wilt inzetten en dat opa en oma de betrokkenen maandenlang financieel kunnen blijven ondersteunen.
Daarom breng het eerst in het publieke debat voordat er koffers gepakt worden,
dat voorkomt veel desillusies en onnodige kosten.

We kennen allemaal nog Minister Verdonk met haar uitspraak de wet is de wet,
regels zijn regels.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik gun mw. Kindeng van harte de terugkeer naar NL (zij liever dan ik), maar redenen als haar grootste probleem is: "ik kan de internationale school niet meer betalen" zet bij mij kwaad bloed. Er zijn 100-en Nederlanders hier die hun kids niet op een internationale school kunnen doen (en miljoenen Indonesiers die dat niet kunnen), doodeenvoudig omdat er geen 1 is in hun woonplaats of omdat een internationale school ver boven hun financiele vermogen gaat. Als deze dame haar kids op een internationale school heeft, dan heeft ze (of wijlen haar echtgenoot) de zaakjes wel voor elkaar; anders worden ze niet toegelaten.
Dit is hetzelde als "Oh wat ben ik zielig, ik kan mijn BMW niet meer onderhouden" en "Ik kan mijn onderhoudspersoneel voor mijn villa niet meer betalen".
Nee sorry, maar aan deze dame is niets zielig. Bezint eer ge begint. Voorbereiden voor je vertrek (of terugkeer) naar Indonesie. Ze hadden ze zich zelf op de hoogte moeten stellen van de wetten en regels. Iedere ingezetene (burger) wordt geacht de wet te kennen. Kom dan later niet aan met zielige verhalen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,398,057 pageviews Een website van indahnesia.com