Sumatra tijdens ramadan 2011

Subforum Sumatra 
64 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
mvisscher
Gebruiker
spacer line

Hallo Allemaal,

Ik ben mij aan het orienteren voor een reis volgende zomer naar onder andere Sumatra.
Omdat de schoolvakantie voor ons in 2011 laat valt zullen wij dan tijdens de ramadan op Sumatra zijn. ( half augustus)
Van sommige mensen hoor ik, dat je dan overdag nergens wat kunt eten en dat veel restaurants gesloten zijn.
Is dat echt zo ?
Wij willen terugreizen vanaf KL op 2 september (tijdens suikerfeest) Is dat ook niet handig ?
Alvast bedankt.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Nee en ja; je kunt ook tijdens de Ramadan aan eten komen, maar er zullen inderdaad veel restaurants dicht zijn. Ook is het mogelijk dat ze dicht lijken (deur is dicht), maar dat je bij binnenkomst een groep etende mensen aantreft.

Niet iedereen is Moslim, en niet iedere Moslim vast (omdat ze te jong, te oud, ongesteld, ziek zijn of gewoon niet mee willen doen) dus er is altijd wel ergens eten te verkrijgen, in sommige gebieden zal er echter minder open zijn dan elders.

Tijdens het suikerfeest reizen moet geen probleem zijn is mijn ervaring, omdat 'iedereen' dan al op zijn plekje is, zijn vliegtickets goedkoop genoeg.

Ho Lee Fuk

Uppie
Gebruiker
User icon of Uppie
spacer line

Ik ben tijdens de laatste ramadan in sumatra geweest. Op de toeristische plekken heb je nergens last van. (Lake Toba, Berastagi, Bukit Lawang) Aceh is een ander verhaal. Ik was in Banda Aceh en Pulau Weh en daar waren veel restaurants gesloten. Maar ook hier kun je op de echte toeristen plekken gewoon aan eten komen hoor.
En er zijn inderdaad restaurants die achter gesloten deuren toch open zijn.

De tickets binnen Indonesie en Maleisie kunnen best heel duur zijn als je die een aantal weken voor het suikerfeest gaat boeken. Ik had daar zelf ook geen rekening mee gehouden en heb 100 E moeten betalen voor een ticket van Medan naar KL. Ik denk dat je gewoon optijd moet boeken.

laat het me maar weten als je meer tips wilt.
Heleen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het "aan eten komen" is nog wel het minste probleem.
Wat vaak over het hoofd wordt gezien is het transport in de aanloop naar Idul fitri (suikerfeest) in die zin dat veel vol zit (bussen, travels, vliegtuigen.
Een ander probleem dat zich kan voordoen zijn gigantische verkeersopstoppingen tussen de toeristenplaatsen en bv Medan en Padang. Rondom Idul Fitri gaan veel mensen een paar dagen erop uit (Berastagi, Samosir/Prapat en Bukit Lawang zijn daar bekend om in de buurt van Medan. Bij Padang in de buurt zal het vooral in Bukittinggi/Maninjau en Bungus druk zijn. Dit is overigens niet alleen rondom Indul Fitri maar ook rond Nieuwjaar.
Ook ferries zijn tot de nok toe vol. Een voorbeeld daarvan is de autoferry van Tomok (Samosir) naar Ajibata (bij Parapat) vv en is er zelfs kans dat je gewoon een paar dagen vast zit (en dat is met name niet fijn als je op Samosir vast zit).
Idul Fitri zal volgend jaar waarschijnlijk op 30 of 31 augustus zijn. Het is dan vooral druk, vol en duur vlak voor deze data.
Over dit onderwerp is al veel geschreven o.a. in het subforum Sumatera maar ook op het Java en Bali forum.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

mvisscher
Gebruiker
spacer line

Zoals de plannen nu liggen komen we rond 14 augustus aan in Medan en willen we van daaruit richting Bukit Lawang.
Daar willen 3 a 4 dagen blijven en dan naar Samosir. Daar blijven we dan ook een dag of 4 en daarna liggen onze plannen nog open.
We denken dan terug te gaan naar Maleisie, Penang en vervolgens eindigen op Langkawi.
Rond het suikerfeest zitten we dan op Langkawi en gaan van daaruit terug naar KL.
Zal het reizen in omgeving Medan midden in de ramadan, wel te doen zijn dan ?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als je de 14e aankomst dan is dat halverwege de Ramadan. Vanuit Medan kun je per bus of huurauto naar Medan dat zal geen probleem geven. Ook niet als je nadien naar Samosir gaat.
In Medan is er sowieso geen probleem mbt eten. Bukit Lawang is heel klein, de bevolking overwegend moslim maar veel inwoners verdienen een boterham in het toerisme. De Padangrestaurants zullen gesloten zijn maar de diverse guesthouses annex eetgelegenheden zul je geen probleem ondervinden.
Op Samosir is het helemaal gemakkelijk omdat het overgrote deel daar protestant of katholiek is. Overigens ook veel restaurantjes op Samosir.
Als ik dan goed tel dan willen jullie rond 22 augustus terug naar Maleisie, dus ongeveer een week voor Idul Fitri. Ik zou dan wel aanraden om je vlieg- of bootticket tijdig te reserveren, al ver voordat je vanuit Nederland vertrekt om zeker te zijn dat je niet de hoofdprijs betaalt.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

mvisscher
Gebruiker
spacer line

Hartelijk dank voor de reacties en ik ben nu zeker overtuigd dat we het gewoon moeten doen.
Vliegtickets zal ik inderdaad ruim van te voren boeken.
Bedankt !!!

gr.
Marinette

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

97,549,948 pageviews Een website van indahnesia.com