Geloof in Indonesie

Subforum Geloof in Indonesië 
50 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Geloof in Indonesië > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
DD123
Gebruiker
spacer line

Hi,

Ik heb een relatie van 3 jaar achter de rug met een Indonesische vrouw die gematigd gelovig is. Dwz; zij volgt de regels van Islam, maar niet tot het uiterste. Haar geloof is echter haar kracht en gids in haar leven.

Zou iemand me kunnen helpen in het beter begrijpen van wat geloof voor haar betekenen kan. Zij is afkomstig uit Jakarta maar woont sinds 5 jaar in Europa en is hoger opgeleid.
Zelf ben ik eerder humanistisch/atheistisch ingesteld, maar vanuit spirituele optiek vind ik het belangrijk om haar geloof beter te begrijpen.

Hartelijk dank!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Geloof is naar mijn mening voornamelijk iets persoonlijks, iedereen heeft er een eigen kijk op, en wellicht is het daarom ook handig haar die vraag voor te leggen in plaats van ons hier. Wij kunnen namelijk niet raden wat die persoon precies met haar geloof wil doen.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 20-09-2010 11:48 Yerun wrote:
Geloof is naar mijn mening voornamelijk iets persoonlijks, iedereen heeft er een eigen kijk op.

Dat is ook zo.
Alleen heb je het op basis van een Westerse perspectief gezien en beoordeelt.
Heb je te weinig rekening gehouden met de omgeving , sociaalaspecten (o.a groepsinvloed) , opleidingsniveau dat resulteert in meer vrijheden op economisch en of financiele gebied.
Het vermelden van haar opleidingsniveau, de stad waar ze woont door DD 123 kan men als bepaalde indicatoren noemen.
Wat wel een groot probleem kan zijn is zijn atheistische(humanistisch ) achtergrond.
Daar zit de grootste probleem.

Bij de Westerlingen(i.h.b sommige Ollanders) bestaat veel onbegrip en onwetenheid over de positie van de vrouw in de Moslim wereld.
Zie de discussie over het gebruik van hoofddoek, niqab en burka's.

Het zal paradoxaal overgekomen dat veel relatief goed opgeleide Indonesische Moslim (minimaal S1) dames tegenwoordig een hoofddoek dragen.
Niet omdat ze onderdruk werden, maar uit overtuiging.
Heb veel oude studievriendinnen in Indonesia met bepaalde niveau en goede carriere nu ook (modieuze) hoofddoek dragen.

bisa dicek of makemyday .

DD123
Gebruiker
spacer line

Bedankt.

Haar geloof is eerder persoonlijk, maar heeft een sterke drijvende kracht in haar handelen. Wij delen dezelfde waarden omrent wat goed is en slecht, enkel is dit gedreven bij haar vanuit geloof en bij mezelf vanuit een humanistische betrokkenheid bij de medemens.

Zelf ben ik Vlaming en waar ik idd minder zicht op heb is de positie van de vrouw in de Indonesische samenleving en binnen een relatie. Zijzelf ziet de man als de leider van de familie, diegene die de bakens uitzet, waarbij ikzelf vanuit mijn westers perspectief meer de partner als individu benader waarbij samen een consensus wordt gezocht. Man en vrouw kunnen daarbij elk leiden, afhankelijk van de situatie.

Ze draagt geen hoofddoek, maar bid regelmatig - wanneer ze nood aan steun heeft of kracht zoekt. Ze doet de Ramadan, maar verder zal ze bepaalde islamitische regels zachtjes en af en toe buigen, bv mbt. gematigd alcoholgebruik.

Ze woont in Zwitserland nu waar ze doctoraatstudies voert.

Ik wens beter te begrijpen wat religie kan betekenen voor haar en wil daarom ook actief exploreren en deelnemen in haar geloof - om te leren en kracht te zoeken voor ons beiden.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

ddt oh sorry DD123
Zou er niet zo druk om maken.
Wat je wilt is het te begrijpen, maar waarom zal je het willen begrijpen?.
Kom je dan dichter bij haar te staan?
Of je wilt die ideologie van haar Moslims begrijpen,als je zelf geen een verband met die gebruiken kennis heeft.
leef ze met een hoofddoek, ja of neen, past zij zich eigen aan, aan haar omgeving?
Meestal is het die er bij horen een maximale gedachte goed .
Wel zou K dan zeggen lees die Koran, en je komt al heel wat te weten.
Als je humanistisch/atheistisch ingesteld bent zal het je niet goed passen, om als meegaande moslim word.
Er zijn er nog al wat mensen,die voor hun vrouwtje moslim zijn geworden, maar lopen niet zo hoog er van de toren te roepen.
Dat doen ze voor het oog voor de plaatselijk bevolking.
Maar dat is ook bij u niet geval.
Zou zeggen blijf je zelf, dan loop straks niet op je tenen............. Emoticon: Confused Emoticon: Devil Emoticon: Very funny Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

DD123
Gebruiker
spacer line

Zieleffe; bedankt.

Ik wil Islam begrijpen omdat het deel is van de persoon van wie ik houd. De goede dingen eruit halen en zoland het niet in strijd is met mijn persoonlijke visie op de wereld me er aanpassen. Vanzelfsprekend zal ik nooit een diepgelovige volgeling worden, maar ik wens me te schikken naar Islam's regels zolang ik me erin kan vinden.

Zopas heb ik een boekje uit omtrent hoe een man in een islamitisch huwelijk zich dient te gedragen, richtlijnen dus. Ik kan me troosten met de gedachte dat 95% van deze richtlijnen en adviezen bij mij nature aanwezig zijn, maar dan niet vanuit een geloofsovertuiging.

Graag wil ik nu verder exploreren, en daarvoor stel ik alle raad en adviezen op prijs.

Dank.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Je hebt het over Moslim, dat is een integraal woord voor de vele stromingen die er in dit geloof zijn. In Indonesie zijn het Soenieten, doorgaans de gematigerder stroming binnen het Moslim zijn.

Er is veel literatuur over de Islam en de diverse stromingen.

En op het internet is veel gepubliceerd.

Ik zou zeggen, verdiep je dan in de stroming waar uit voort komt.
Soenitisch.
Succes !

It's only kinky the first time.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-09-2010 16:48 DD123 wrote: [BR

Graag wil ik nu verder exploreren,.

Goede uitgangspunt .
Zoals Oyibo vertelde zijn de Indonesische Moslims vaak Soenieten.
Met (veel) invloeden van de oude geloven, adat .
In de literatuur wedren ze als abangan genoemd.
Omgeving , opleiding en vorming , buitenlandse verblijf kan een grote rol spelen.

De hardliners / fundamentalisten hebben duidelijk Arabische invloeden( Yemen) en de Wahabisme of Salafisme .
Daar zitten de schreeuwers die huneigen interpretatie van de Islam aan de andere(n) Moslim willen doordrukken.
Gelukkig hadden de Indonesische Founding fathers de seculiere staat van Indonesia middels de Piagam Djakarta gewaarborgd en ingevoerd in de Grondwet.

Je zou ook artikelen kunnen lezen van de I.C.M.I en de J.I.L (Jaringan Islam Liberal)

I.C.M.I..........
http://en.wikipedia.org/wiki/I(...)Muslim_Intellectuals

J.I.L ...... http://islamlib.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Gelukkig KLINKEN er langzaam aan ook in Indonesië kritische geluiden of berichten door in de media.

HIER en HIER te lezen Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Cry Emoticon: Devil

paulana
Gebruiker
spacer line

Om Ziel, dank je voor die links, die je heel vaak in je postings hebt Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-09-2010 14:15 zieleffe wrote: Wat je wilt is het te begrijpen, maar waarom zal je het willen begrijpen?.
Kom je dan dichter bij haar te staan?
DD123, dit zijn de juiste woorden van Zieleffe. Waarom zou je het willen begrijpen? Je zegt dat je dan je partner beter denkt te begrijpen. Vergeet dat maar. Het gros van de moslims in RI zijn vorm-moslims en geen inhoud-moslims. Ze weten hoe ze moeten bidden, ngaji en de hele reutemeteut, maar ze snappen niet waar ze mee bezig zijn. Men is hier al uit de (pre-)hindoe periode gek op riten en rituelen......en daarbij passen de islam en het katholicisme feilloos.
Je hoeft de koran niet te begrijpen; je moet 'm uit je hoofd kunnen neurieen. That's all. Begrijpen is voor de geestelijke leiders die de "geheimtaal" Arabisch of Latijn "begrijpen" en daarmee hun greep op de schapenkudde kunnen verstevigen en behouden.
Jaren geleden had ik hetzelfde belachelijke idee als jij (met opzet zeg ik belachelijk want het bleek "belachelijk" te zijn) en het werd me niet in dank afgenomen. Integendeel, ik dreef met mijn kennis van de islam mensen tegen me in het harnas. Doodleuk omdat ik juist de "inhoud" had bestudeerd; iets dat men hier zelden doet. En men kan dit - zeker van een bule - niet accepteren dat men de "les" wordt gelezen over hoe het wel en niet in elkaar zit. De islam hier in RI zit vol met invloeden uit de Javaanse cultuur en pre-hindoeistische invloeden en daar kan je doorgaans als bule (daarvoor moet je imam, ustadz of kyai zijn, en nog het liefst van Arabische komaf) de mensen niet op wijzen. Je zal met het bestuderen van de islam bemerken dat je alleen maar verder van je geliefde komt te staan. Zoals Zieleffe het zegt: "Waarom zal je het willen begrijpen?" Het is veel nuttiger meer van de cultuur te leren want daarmee is men hier meer doordrenkt dan van de religie die alleen maar verschaffer is van een groepsidentiteit.....ergens bij te horen.
Voorheen hadden we hier ook zo'n londho die zich aansloot bij een islamclubje. Hij had de islam bestudeerd, het Arabisch, maar was vergeten iets te leren van de Javaanse cultuur en de Indonesische/Javaanse taal. Gevolg was sterkere verwijdering binnen zijn gezin daar hij zijn (nota bene ge- jilbab -te) vrouw en kinderen (die grotendeels opgroeiden als Javaan) niet meer begreep op den duur.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 25-09-2010 08:54 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Hij had de islam bestudeerd, het Arabisch, maar was vergeten iets te leren van de Javaanse cultuur en de Indonesische/Javaanse taal. Gevolg was sterkere verwijdering binnen zijn gezin daar hij zijn (nota bene ge- jilbab -te) vrouw en kinderen (die grotendeels opgroeiden als Javaan) niet meer begreep op den duur.

Integrasi dan akulturasi gagal.

Mislukte integratie en acculturatie proces.
Iemand die de Islam dus de Al Qur'an wil bestuderen hoeft niet de Arabische taal beheersen.Naast de originele Arbische teksten heb je rernaast de geauthoriseerde vertaling.

simpati
Gebruiker
spacer line

ik dreef met mijn kennis van de islam mensen tegen me in het harnas

Ik heb precies dezelfde ervaringen, zeker mijn visie dat ik het niet voor elkaar kan krijgen om naar Mekka op bedevaart te gaan terwijl ik dagelijks mensen zie die leven op de straat en vaak verstoten zijn door de (islamitische)familie.
Veel mensen die naar Mekka zijn geweest willen graag dat iedereen dat weet, ze schrijven voor de naam Hj., dat is tegen de Koran die duidelijk omschrijft dat je dit doet voor jezelf en niet voor status te krijgen.
Ik weet ondertussen ook dat er bitter weinig mensen zijn die vijf maal per dag bidden.
Er zijn heel weinig mensen die serieus aan de Ramadan doen.
Binnen de islam is mijn opstelling voldoende om in ongeloof te vervallen( RIDDA ).
Volgens het merendeel van de islamitische fiqhgeleerden en theologen verdient een moslim die van het geloof afvalt de doodstraf.
Jan

bambang
Gebruiker
spacer line

Op 25-09-2010 09:34 schreef

Volgens het merendeel van de islamitische fiqhgeleerden en theologen verdient een moslim die van het geloof afvalt de doodstraf.
Jan

Dat is het probleem met de “heilige” boeken. In de koran en bijbel staan harde woorden in zoals doodstraf, steniging, zweepslagen. Deze woorden worden letterlijk genomen i.p.v. figuurlijk. De doodstraf zou eigenlijk uitgelegd kunnen worden als negeren, verstoten uit de groep. Hij of zij is niet meer een van ons. Dus iemand niet letterlijk doodmaken.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

"Heilig"???? Een gewone novel paperback heeft voor mij nog meer waarde dan 2 boeken uit langvervlogen, wrede tijden.

paulana
Gebruiker
spacer line

Nee, dan de Katholieken die zijn goed bezig,met hun incest wat ook weer in de doofpot moet, overal is er kaf tussen het koren, ook Benedictus

Om Swastiastu

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Bambang, even dan wat nauwkeuriger, je bedoelt de Qu'ran en het "Oude Testament" dus (Torah, Psalmen enz). Ja die kan je wat met elkaar vergelijken; als je iets doet, of juist niet doet: meteen straf en da's niet mis dan, enz. De mens wordt als het ware als een klein kind behandelt, Emoticon: Shut up! wat moet uitkijken - als het niet gehoorzaamt- Emoticon: Red face een pak slaag te krijgen! De uitvoerders en betweters zijn mensen met andere gewaden Emoticon: Clown Emoticon: Clown Emoticon: Clown Emoticon: I love it Emoticon: Cooool Emoticon: Eerie Emoticon: Devil Emoticon: Party! Emoticon: Angry Emoticon: Blush Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Yummie! enz ("imams", "priesters" enz. zie ook de Roomse kerk bijv. die er niets van begrepen heeft en de Joodse standen en rangen heeft ingevoerd en nageaapt).

Het Nieuwe Testament is evenwel niet een verschil met het OT van slechts een witte bladzijde, wat de meesten denken, maar is TOTAAL anders. Het enige "vereiste" om deze (geestelijke) dingen te verstaan, is wedergeboorte. Dat zegt Jezus in het NT tenminste, en dat klopt. Gezien mijn ervaring en vele miljoenen met mij...

Onwetendheid betr. de Persoon van Jezus is debet daaraan (ihb door geen intieme relatie met Hem te hebben, het enige wat echt belangrijk is en waar Jezus steeds op wees) en terwijl -ipv relatie- religie met al zijn poppenkast, zijn verwoestend werk nog steeds voortzet... De Waarheid (Jezus Zelf, Joh14:6) aal echter zegevieren, dat houdt niemand tegen! Ware Liefde IS Waarheid. Emoticon: Yes! Dit was Brandhout goedenavond Emoticon: Yeah right! hahaha

Your attitude determines your altitude

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Een beetje warrig betoog, maar ik denk dat ik de strekking enigszins begrijp.
Misschien bedoel je, tracht goed te te leven en er te zijn voor je medemens?
Ware liefde is namelijk neuken en zorgen voor je partner waar je van houd, ware liefde voor andere mensen bestaat niet, je kan goed zijn voor andere mensen en daar houdt het mee op, want je wordt te vaak besodemieterd.

bambang
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Keduadam
Een populaire gezegde, zo waar als een koe of varken:
God voor ons allen, ieder voor zich. Ieder voor zich, god voor ons allen.

Ik wil het kort houden. Als je iets koopt, heb je garantie voor een bepaalde termijn. Mocht er iets kapot zijn, ga je terug naar de winkel voor een nieuwe of reparatie. De fabrikant wordt aansprakelijk gesteld.

Er is zo veel ellende in de wereld: oorlog, armoede, geweld. Als god zo machtig is, waar is hij dan. Waarom laat hij het gebeuren.
Je antwoord zal een cirkelredenering zijn. 1) De bijbel geeft het woord gods weer. Dus god bestaat. 2) God heeft de mens een vrije wil gegeven. Dus door de vrije wil is de mens verantwoordelijk. Wordt god aansprakelijk/verantwoordelijk gesteld?

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Bambang, ik wil t ook kort housen, want dit betreft een (eerlijke) HOUDING tegenover een eerlijk PERSOON! Jezus! Heb Hem al geciteerd boven, dat je ALLEREERST wedergeboren moet worden en t heeft anders geen enkele zin over Hem allerlei meningen te ventileren (okay je gaat je gang maar over religie, of over wat anderen allemaal zeggen, of 'populaire' slogans die je mss graag hanteert - dat menselijke geleuter dat er meestal dan volkomen naast zit zal me dikke worst wezen dan. Waar je schat is, is je hart, en dat is een KEUZE! Dat eindeloze geleuter bijv. dat God de schuld is van tsunamies, kanker, enz... ja bij mss. wel 90% van de religieuze systemen, kerken en religieuze moderne farizeeers en voorgangers vind dat ingang, nog erger ze prediken die rommel, en zelfs gaan ze vaak nog verder om te zeggen dat God je dan 'wel erg lief moet hebben', Emoticon: Confused Emoticon: Cry Emoticon: Confused of dat 'het Gods wil is', of dat is is 'om je dichter bij Hem te trekken Emoticon: Confused en je op te voeden' Emoticon: Confused Emoticon: Stupid enzovoort! Walgelijke onwetendheid, en jij bent daar blijkbaar het zoveelste slachtoffer van. Kretologie, 'van horen zeggen'. Get a life beste Bambang, vraag Jezus in je hart te komen, word opnieuw geboren, en je zult deze dingen verstaan... TENZIJ je dan naar de verkeerde kerk gaat die bijv. door religieuze kwezels, Emoticon: Clown Emoticon: I love it OT-onderwijs geeft van een straffende, oordelende, schuldgevende, angstgevende, minderwaardigheidsgevoelensgevende god. Want de God van Jezus (NT) is heel Emoticon: Smile Emoticon: Smile Emoticon: Smile verschillend!

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Een voorbeeld is mss even op zijn plaats nu. Contoh yah?

Haha als ik als vader Emoticon: I love it t.o. mijn kids zoiets zou beweren, en als een van hen bijv. onder een vrachtwagen komt en dat ik dan beweer, ja 'Ik heb dat toegelaten'.. en zelfs 'Ik heb dat bewerkt zo, het was beter voor mijn kind, omdat ik van hem houdt, en hem opvoeden wil hierdoor'...

dan zou ik gevangenisstraf verdienen (hoewel, in NL onder Geert Wilders dan alleen?) en terecht! Dit soort van een zieke geest moet opgesloten!! Maar het GROS van de religieuze Christenheid (incl. de andere religies) denkt zo volkomen ZIEK dus... En loopt nog steeds vrij en verdwaasd rond hahaha. Hoe dom kan je zijn en nog steeds ademen? Jezus HAATTE dit religieuze denken (niet: religieuze ménsen!). Zo ook ik dus.

Want Zijn en mijn Vader in de hemel is en doet en zal doen Emoticon: Blush ... geheel anders. Door Jezus ken ik nu het Karakter van die Vader!

Daarom is Jezus het einde van alle religie, hallelujah! (hoewel religie, samen met wereldlijke systemen, ook TOEN haar radicale einde wilde voorkomen en Hem martelde tot de dood). De Enige Goede en Perfekte Mens ooit! Ware Liefde en Vrijheid leert men alleen Emoticon: Bye bye kennen door Hem... Die de Liefde en Vrijheid Zelve was! Hij Emoticon: Yes! is mijn Standaard, nu en voor eeuwig!

bambang
Gebruiker
spacer line

Gezien je donderpreek, is het goed mogelijk dat je de pinkstergemeente aanhangt. Urenlange preken, geen lijn in de preek, geen logische opbouw van de preek, van alles en nog wat erbij halen, warrige preken.
Ja, het is goed zo. Bye Bye Emoticon: Bye bye

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

On 04-10-2011 05:59 Keduadam wrote:
Een voorbeeld is mss even op zijn plaats nu. Contoh yah?

Haha als ik als vader Emoticon: I love it t.o. mijn kids zoiets zou beweren, en als een van hen bijv. onder een vrachtwagen komt en dat ik dan beweer, ja 'Ik heb dat toegelaten'.. en zelfs 'Ik heb dat bewerkt zo, het was beter voor mijn kind, omdat ik van hem houdt, en hem opvoeden wil hierdoor'...

dan zou ik gevangenisstraf verdienen (hoewel, in NL onder Geert Wilders dan alleen?) en terecht! Dit soort van een zieke geest moet opgesloten!! Maar het GROS van de religieuze Christenheid (incl. de andere religies) denkt zo volkomen ZIEK dus... En loopt nog steeds vrij en verdwaasd rond hahaha. Hoe dom kan je zijn en nog steeds ademen? Jezus HAATTE dit religieuze denken (niet: religieuze ménsen!). Zo ook ik dus.

Want Zijn en mijn Vader in de hemel is en doet en zal doen Emoticon: Blush ... geheel anders. Door Jezus ken ik nu het Karakter van die Vader!

Daarom is Jezus het einde van alle religie, hallelujah! (hoewel religie, samen met wereldlijke systemen, ook TOEN haar radicale einde wilde voorkomen en Hem martelde tot de dood). De Enige Goede en Perfekte Mens ooit! Ware Liefde en Vrijheid leert men alleen Emoticon: Bye bye kennen door Hem... Die de Liefde en Vrijheid Zelve was! Hij Emoticon: Yes! is mijn Standaard, nu en voor eeuwig!

in der eeuwen en eeuwen AMEN
duurt mij te lang

Wat kan dit verhaal betekenen, een godsdienst waanzinniger die denkt via de openbare site, zich als een Jehova getuige, die vroeger aan de deur kwamen en hun voet tussen de deur stak.
Mevrouw/Mijnheer ik zou als ik u was eens omhoog kijken en zie waar de bel hangt....
Ik kan met dit verhaal ook niets mee................... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 04-10-2011 05:59 Keduadam wrote:

en mijn Vader in de hemel is

Voor zover ik weet ligt mijn vader al 40 jaar onder de grond...nooit geen bericht uit een hemel gehad... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Party!

Om Ziel...mooi carnavalsplaatje,die verklede jodocussen....wel een beetje vroeg voor carnaval

hati hati, pelan pelan

bambang
Gebruiker
spacer line

Ondanks technologische vooruitgang, mobiele telefoon (wifi), nog steeds geen bericht!!?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,721,792 pageviews Een website van indahnesia.com