|
|
|
|
|
Ik heb vorig jaar cabe rawit meegenomen uit Bali.
Ik heb de pitjes eruit gehaald en 5 dagen laten drogen. Daarna heb ik ze een pot gedaan met grond en heb ze daarna een een kleine kweekkast gezet totdat de zon er weer was. Het duurde even voordat het plantje groot was.
Nu is de plant ong. 90cm hoog(zonder de pot), volgens Google is 45cm normale hoogte, maar de cabe rawit wordt niet rood.
Hij blijft GEEL, is wel wat heet, maar voor mij niet heet genoeg en veel anders als toen in Bali.
Hetzelfde probleem heb ik ook met mijn Thaise Pepers, die blijven groen en worden helemaal niet heet.
Ik snap er niks van??
Wie heeft enig idee wat er aan de hand is
Salam Bintang
|
|
|
|
|
Hoi Bintang1
Ik begrijp dat je de cabe rawit mee naar Nederland hebt genomen en hier de plant uit het zaad opgekweekt.
Op zich is het eigenlijk wel leuk dat de plant zo groot is geworden, maar mogelijk is hij wat uit zijn krachten gegroeid. Dat kan zijn door te weinig zonlicht en/of teveel water.
Pepers behoren tot de nachtschade familie, net als de tomaat. Een Nederlandse tomaat is doorgaans veel wateriger dan de kruidige pommadore uit Italië; hij wordt veel sterker van smaak door het vele zonlicht.
De cabe rawit zal in het hete klimaat en de drogere aarde van Bali veel pittiger van smaak worden en veel meer rood kleuren dan thuis in een pot.
Toch veel plezier met je plant verder.
Wassalam, dangdude
|
|
|
|
|
|
|
Bintang1,
Ook ik heb eens cabe rawit gekweekt. Gewoon zaadjes van in Nederland gekochte rawit gezaaid. De eerste keer bleven de rawitjes geel en de plant was bijna 1 meter hoog . Het jaar erop opnieuw geprobeerd (de plant was in de winter dood gevroren).
De grond wat schraler gemaakt met gemalen schelpen en een plekje in de volle zon gekozen. De plant bleef lager en de rawitjes waren rood en lekker scherp.
Ik denk dat het met de grondsoort en de hoeveelheid zon te maken heeft.
|
|
Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti
|
|
|
|
On 14-09-2010 19:43 Bintang1 wrote:
Hij blijft GEEL, is wel wat heet, maar voor mij niet heet genoeg en veel anders als toen in Bali.
|
Een andere mogelijkheid is dat het een aparte cabe rawit is.
In Jakarta hadden we vroeger een paar rawit struiken , echt weelderig.
De rawit is geel of lichtgroen , en iets groter dan de kleine(ong. 1 cm )hete rawit).
Smaak iets milder , niet heet en een beetje paprikaachtig.
Is ook een rawit.
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
Iedereen bedankt voor de goede reacties!!!!
Hier kan ik wat mee.
Denk idd dat het probleem bij het water zit, ik gaf 1 a 2 x per week een flinke scheut water. Ik ga vanaf heden nog maar 1 x per 10 dagen water geven.
Mijn planten en de rawit zijn eigenlijk veel te groot.
Ja, de zon. Er staan 2 planten volop in de zon en de andere hebben maar vanaf 12 uur s'middags tot 16.00 uur zon. Dit is misschien toch te weinig.
De planten gaan deze week naar hun eigen kamertje boven. Hopelijk gebeurt er dan nog iets en kan ik ze tot het volgende seizoen houden en weer opnieuw proberen.
Dat zou mooi zijn.
Ik vertrek over een paar weken weer naar Indonesia en neem weer een andere soort rawit mee terug naar Holland. Ga het dan weer proberen.
Terima Kasih Banyak dan Salam, Bintang
|
|
|
|
|
Hai Bintang,
Rawits hebben veel zon nodig.
Heb er zelf een die nu 1 meter is.En mijn bananenplant gaat ook richting 1 meter.
Voor tropische planten is cv dodelijk, ze kunnen er niet tegen.
Als meststof kun je cacao doppen proberen, verkrijgbaar bij een tuincentrum en die leg je dan boven op de aarde.
Ik kreeg deze tip van een oude Indische dame
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|