Van Bali naar Flores (west-oost)of andersom,wat is handiger?

Subforum Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden 
68 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
maaike1988
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,

Samen met een vriendin trek ik 3.5 week door Java en Bali, zij gaat vervolgens weer terug naar Nederland. Ik heb dan nog ruim 4 weken over. In die tijd zou ik graag naar lombok (gili eilanden), sumbawa, komodo (en/of??) rinca eilanden voor de komodovaranen, en vervolgens flores willen zien.

Mijn vraag; wat is handiger/prettiger reizen: eerst een vlucht van bali naar Flores en vervolgens dus van oost naar west terugreizen. Of vanuit Bali starten naar Lombok om te eindigen in Flores en daar het vliegtuig terug te pakken.

Heeft iemand hier ervaring mee of heb je nog tips voor 'must sees'?
Wat denken jullie trouwens over de tijd die ik hiervoor heb, is dit te doen?

Alvast bedankt voor jullie tips! Emoticon: Smile

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Beste Maaike,

Als je ook nog Lombok en Sumbawa zilt bezoeken dan is het sowieso handiger om eerst van Denpasar naar Maumere of Ende te vliegen en vandaar westwaarts. Mocht je toch niet naar Sumbawa gaan dan is een vlucht vanuit Labuan Bajo gemakkelijker te boeken dan vanuit Maumere of Ende. Dat wil zeggen het boeken zal misschoen nog wel gaan maar ze worden ook vaak gecanceld (zonder enige uitleg!) en vanuit Labuan Bajo zijn er ook meerdere vluchten per dag. Ik weet niet wanneer je gaat maar hou er ook rekening mee dat dienstregeling en maatschappijen in dit deel van Indonesie om de haverklap veranderen.

Voorzover ik weet zijn er geen (betrouwbare) vluchten tussen Sumbawa en Flores (maar dat is nog na te gaan). Als je dus vanuit Flores naar Sumbawa wilt dan kun je de boot nemen (ferry) die er 8 uur over doet van Labuan Bajo naar Sape en dan overland door naar Lombok en terug naar Bali (of het stuk Lombok-Bali vliegen).

Over de must sees in NTT is al veel geschreven (oa door mij). Vier weken is een mooie tijd je kunt er zelfs nog Sumba en Timor aan toevoegen. In dat geval kun je het best een rondje maken dus aanvliegen op Tambolaka (Sumba) en via Waingapu en/of Kupang via Ende/Maumere westwaarts.

gr
Anne Mieke

avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

In toevoeging op wat hierboven staat; sinds een maand of twee heeft Lion Air vanaf Denpasar enkele bestemmingen toegevoegd als Ende, Maumere, Tambaloka en Labuan Bajo. Deze maatschappij voert deze vluchten wel uit als volgens schema, in tegenstelling tot voornamelijk Merpati dat er een compleet zooitje van maakt en er ook niet wakker van ligt dat jij morgen je vliegtuig naar Nederland moet halen. Geen garanties natuurlijk, maar het wordt beetje bij beetje wat beter als je het mij vraagt, en de prijzen zijn ook nog eens netjes over het algemeen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Amen,

Als het enigszins niet nodig is met Merpati dan idd liever niet. Deze staat op mijn persoonlijke blacklist.
Ik heb van de pakweg 50 binnenlandse vluchten in de afgelopen 3 jaar gelukkig maar 4 keer met Merpati hoeven vliegen, waarvan 1 gecanceld en 1 omgeboekt vanwege een vertraging van 5 uur op een ieniemini stukje naar Lombok die ik zelf hebt omgeboekt. Tegenwoordig check ik de vluchten neit eens meer met Merpati. Helaas ben je op sommige plekken in Indonesie soms op Merpati aangewezen Emoticon: Angry

maaike1988
Gebruiker
spacer line

He Anniemiek,

Bedankt voor je fijne info, ben inmiddels druk bezig geweest met uitpuzzelen van de route. Zit alleen nog wel een beetje in twijfel ook gezien het (regen) seizoen.

Ik start half oktober, gezien het regenseizoen is het misschien verstandiger om eerst met lionair van denpasar naar maumere, flores (7/8 dagen) te vliegen?? planning:
Vliegen naar Maumere
Naar moni
Van moni -ende
Ende- bajawa
Bajawa -Ruteng
Ruteng- Lubuhanbajo

Een andere optie is om direct van bali naar sumba te vliegen en pas daarna door naar flores.
Hier heb ik echter nog wel een vraag over; ik reis deze periode alleen. Als ik jou verhalen, maar ook die van andere reizigers lees over sumba, komt het op mij over als nog zeer on-touristisch en minder 'ontdekt'. Dit lijkt me ontzettend mooi maar gezien ik alleen reis, hoe zal dit dan zijn? Ik bedoel; denk je dat ik vooraf in bali nog anderen ontmoet waarmee ik evt. een aantal dagen samen mee kan rondtrekken? En hoe is het qua veiligheid om als blonde nederlander alleen daar een week rond te trekken? Daarnaast spreek ik de taal niet en zal me moeten behelpen met slechts een woordenboek. Kun je me hier misschien advies over geven?

Andere optie is dat ik mijn 4.5 week start in bali, dan oostwaarst naar flores en vanuit daar naar Sumba zal vertrekken. Misschien dan wat meer mensen ontmoet+ervaring in reizen op de eilanden opgedaan??

Maar goed, mijn planning na aankomst+rondreis van een week flores is:

Tour rinca+komodo 3 dagen

Eventueel een dag of 5 sumbawa, planning:
Van komodo naar Sape (sumbawa)
Van sape naar bima
Naar sumbawa besar (hoofstad)
Naar eiland Moyo

Wat denk je is dit de moeite waard??

Van sumbawa naar Lombok (zo'n 5 dagen)

Nationaal park Gunung Rinjan
Sengiggi
Vanuit sengigi naar Gili eilanden
Eventueel nog het zuiden (kuta en bergen/riffen bekijken)

Over sumbawa lees ik veel verschillende verhalen, over het algemeen lijkt niet iedereen er echt wild-enthousisast over te zijn dus te twijfel slaat bij mij een beetje toe.

Wanneer ik 8 dagen Flores reken, 7 dagen Sumba, 3 dagen Komodo/Rinca, 5 dagen Sumbawa en 5 dagen Lombok heb ik nog 3 'reserve' dagen.
Red ik het hiermee of kan ik beter sumbawa laten zitten en van flores met de boot (labuanbajo) naar lombok gaan met stop in RInca?

En nog een vraag (sorry wel een heel lang bericht Emoticon: Blush ) gezien het regenseizoen rond okt/nov, is flores dan moeilijker bereisbaar dan lombok? En weet je misschien ook of bootdiensten dan minder vaak rijden?

Alvast heel erg bedankt!!!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als je kiest voor Sumba en Flores kun je het best eerst naar Tambolaka (Sumba) of naar Labuan Bajo vliegen om zo een loop te maken (Tambolaka=luchthaven voor Waikabubak-overland naar Waingapu-Maumere-Moni-Ende-Bajawa-Ruteng-Labuan Bajo-Denpasar (vv Mataram). Ga je alleen naar Flores (en misschien nog naar Sumbawa dan kun je het best eerst naar Maumere of Ende vliegen. Mijn ervaring (ben in januari voor het laatst op Flores geweest) is dat het wat gemakkelijker vliegen is vanuit LB terug naar Bali dan vanuit Maumere-Ende maar misschien is dat laatste “ opgelost” met de komst van Lion Air naar Flores.

Idd Sumba is niet toeristisch en daarom sowieso al de moeite waard. Je bent er zeker veilig, ook als blonde Nederlandse (ben ik zelf ook). De taal hoeft op zich niet zo’n groot probleem te zijn maar je hebt natuurlijk veel meer contact met kennis van het Indonesisch. Dus neem dat woordenboekje in elk geval mee. Sumba is een totaal ander eiland dan Flores, in het oosten erg droog wat het landschap weer heel anders maakt. Qua cultuur is het een van de interessantste eilanden van Indonesie. Verder witte en vooral lege stranden in het noorden en het zuiden. En dan ook echt leeg dus totaal het tegenovergestelde van de Bali en Lombok (Senggigi) scene, dus geen faciliteiten.

Dat veel mensen niet wild enthousiast zijn over Sumbawa heeft voornamelijk met de zeer aanwezige orthodoxe islam te maken. Er zijn de afgelopen jaren ook wat vervelende dingen gebeurd. Op Sumba en Flores zul je je ook meer op gemak voelen als alleenreizende vrouw. Dat neemt niet weg dat ook Sumbawa de moeite waard is.

Het is wel handig om vooraf de keuze al dan niet Sumbawa te maken. Ik zou in dit seizoen niet van LB naar Lombok gaan met een toeristenboot. Dan maar beter met de ferry LB naar Sape (8 uur), overland Sumbawa, met de ferry over naar Lombok en naar Bali vliegen. Als Sumbawa afvalt dan zou je volgende indeling kunnen maken.
Allereerst is 6 dagen Sumba en 10 dagen Flores een betere verdeling. Je kunt dan vanuit LB ook een dagtrip naar Rinca maken of een 2 daagse trip Rinca/Komodo met overnachting aan boord (mits het weer het toelaat). Als je op Lombok ook de Rinjani wilt bezoeken dan kom je met 5 dagen tekort omdat je voor het bezoek aan de vulkaan al minsten 3 tot 4 dagen nodig hebt. Met het bezoek aan de Gili-eilanden (noordwesten) te bezoeken en het zuiden dan zouden dit minstens 8 tot 10 dagen moeten zijn. Als het in rondom de Gili-eilanden gaat om snorkelen, duiken dan zijn een paar dagen extra in LB of een van de kleinere eilanden in de buurt (Seraya of Kenawa) een betere keus. Maar wil je ook feesten dan is er niets op de eilanden voor de kust van LB.

Flores en Lombok zijn totaal verschillende eilanden. Lombok is veel kleiner met een vrij vlakke infrastructuur, Flores is een en al bocht en bergen en dalen, grote stukken regenwoud etc. Op Lombok is het regenseizoen veel minder heftig. Op Flores kun je te maken hebben met modderstromen die van de berg af komen rollen en daarmee de weg onbruikbaar maken. Echter het is tegenwoordig moeilijk wat je van de seizoenen kan verwachten hoewel ze in het oosten van Indonesie wel meer “ volgens het boekje” zijn dan in het westen van het land.

Mocht Sumbawa afvallen dan kun je nog overwegen om in de plaats daarvan Timor te bezoeken. (moeilijk he Emoticon: Wink )

Gr
Anne Mieke

flipse
Gebruiker
User icon of flipse
spacer line

Maaike,
volgens mij valt de regen in oktober nogal mee, dan begint het regenseizoen zo'n beetje.
Extra reden om van Oost naar West te reizen.

salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

maaike1988
Gebruiker
spacer line

Annemieke ontzettend bedankt voor je goede tips en uitgebreide reactie. Het is erg prettig om tips te krijgen van iemand die er daadwerkelijk geweest is, uit de LP en internet haal ik ook wel veel maar qua tijdsindeling vind ik het nogal lastig inschatten.

Het begin ligt nu wel voor me vast: van Denpasar naar Tambolaka, over land c.a. 6 dagen Sumba, ben echt wel enthousiast geworden door alle verhalen die ik lees! Vervolgens vliegen naar Maumere. En van (oost-> wes)t Flores over land, hopelijk een meerdaagse trip komodo/rinca.

Denk dat ik toch besluit om Lombok te verkennen ipv Sumbawa, gezien de tijd zal het te krap worden voor beide ben ik bang.

Vervolgens dan dus een ferry Labuan Bajo naar sape, is dan niet handiger om door te reizen naar Bima en een vlucht te nemen Mataram? Tenminste ik lees in de LP dat het kan met Transnusa, geen idee of dit een redelijke maatschappij is?

Heb ik dan nog zo'n dag of 7 om vervolgens Lombok te verkennen en weer naar Denpasar te reizen.

Nog een vraag...zijn de vliegtickets op het vliegveld zelf gewoon te boeken? Aangezien ik continu doorreis is het misschien handiger met vertrektijden om het vooraf te boeken, of is dit juist niet handig/nodig? wat is jou ervaring met het boeken van vluchten, zijn er enigzins vluchten beschikbaar die binnen 1 a 2 dagen vertrekken of..?

En wat betreft de boottocht Waingapu-Ende, lees dat hij maar 1x per week gaat. Moet je dit dan vooraf vastleggen en waar zie/lees ik op welke dag dit is. Wel handig ivm boeken van ticket bali-sumba..

Alvast weer ontzettend bedankt voor je tijd en antwoord!

maaike1988
Gebruiker
spacer line

En nog even een korte praktische vraag...is een creditcard nog zinvol mee te nemen, gezien diefstal laat ik hem liever thuis maar voor het boeken van tickets via internet zou het wellicht wel handig kunnen zijn? Of boek je vrijwel alles op de betreffende luchthaven? schoot me net even te binnen Emoticon: Confused

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Om even met de LP te beginnen. Hieruit kun je veel halen, echter dienstregelingen van luchtvaartmaatschappijen veranderen in Indonesie nogal eens waardoor LP meestal achter de feiten aanholt.

Van LB naar Sape met de ferry (vertrek om 8 uur 's ochtends als ik het goed heb) is een overtocht 8 a 9 uur waarna je meteen met de bus door naar Bima kunt. Met Transnusa is niks mis maar sommige mensen denken daar anders over. Het is nu eenmaal zo dat je op de buiteneilanden minder keuze hebt in grotere luchtvaartmaatschappijen. Ik heb al vaak met Transnusa gevlogen. Het enige probleem is de annuleringen maar daar alle bestemmingen op de kleinere en buiteneilanden wel bekend om met dat verschil dat je met Transnusa meestal van te voren weet waar je aan toe bent (in tegenstelling tot Merpati).
Ver vooraf boeken heeft daarom geen enkele zin tenminste voor de vluchten vanuit Sumbawa/met Transnusa (dat gaat ook niet vanuit NL). Dus het beste gewoon een paar dagen van te voren er plaatse. Je zou nog kunnen proberen om een boeking in LB te maken voor de vlucht Bima-Mataram maar de kans is dat dat niet gaat.
Het zou toch wel jammer zijn om de rest van Sumbawa te laten voor wat het is als je toch eenmaal over lan/zee zo ver gekomen bent. Dus dan bv 2 overnachtingen in Bima en nog 2 in Sumbawa, overtocht Sumbawa-Lombok.

Dan nog even de trip naar Rinca/Komodo. Komodo ligt op de route naar Sumbawa maar stopt daar niet. Rinca is een interessanter eiland dan Komodo en ligt op maar 2 a 2,5 uur van LB. Ik zou dan liever kiezen voor een 2 daagse trip waarbij je bv op Rinca kan overnachten en andere onbewoonde eilanden/atollen aandoet, dan terug naar LB en vandaar met de ferry naar Sape. Lijkt me ook wat veiliger.

Hieronder zoals je het zou kunnen doen in de tijd die tot je beschikking staat.

6 dagen Sumba
10 dagen Flores (inclusief trip Rinca met overnachting op Rinca of boot)
4 dagen Sumbawa
7 dagen Lombok

Totaal kom ik dan op 27 dagen, dat klopt toch wel ongeveer met je eigen plan. En wil je meteen door Sumbawa heen dan hou je wat extra dagen over die je m.i. nog het best op Flores eraan kan plakken. Buiten de aanvulling Timor die ik genoemd heb zou je ook nog via Alor en Larantuka naar LB kunnen reizen. Dat is helemaal een prachtig gebied met zo ongeveer geen toeristen.

De boot van Waingapu naar Ende gaat toch vaker meen ik mij te herinneren. Echter hou er rekening mee dat bij slecht weer de boten uit de vaart genomen worden, en dat gebeurt echt heb ik een paar jaar geleden meegemaakt. Een tickets reserveren kan alleen ter plaatse en meestal ook niet erg lang van te voren.

Vwb je vraag mbt je creditcard. Ik neem hem zelf altijd mee maar alleen voor noodgevallen. Een pinpas werkt het best met daarnaast wat contant geld voor hetgeval de automaten niet mochten werken (op Sumba en Flores zijn wel geldautomaten maar minder dan bv op Bali).
Voor tickets via het internet zijn ze sowieso nauwelijks bruikbaar en in jouw geval zelfs helemaal niet. Het reserveren van tickets kan in een kantoortje van de betreffende maatschappij en soms op het vliegveld. Dat laatste zou ik neit doen om teleurstellingen te voorkomen. Vluchten van/naar Sumba en Flores zijn meestal efficient gevuld, dwz dat er liever vluchten geschrapt worden om zo andere vluchten vol te krijgen. In oktober zal eht wel meevallen maar in de zomer zijn er voor bestemmingen als LB zelfs vaak wachtlijsten.

Ik vertrek overigens zelf over ruim 2 weken weer naar het oosten van Indonesie, eerst naar
Maluku en dan...?

gr
Anne Mieke

flipse
Gebruiker
User icon of flipse
spacer line

Maaike,

vanuit Labuan Bajo kun je ook opstappen op de Perama. Deze vaart via Rinca en Moyo naar Lombok. Eenvoudig verblijf op dek of gedeelde hut (Resp. 1.300.000 en 1.800.000).
peramatour.com/HKC02en.php

salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,694,980 pageviews Een website van indahnesia.com