He Anniemiek,
Bedankt voor je fijne info, ben inmiddels druk bezig geweest met uitpuzzelen van de route. Zit alleen nog wel een beetje in twijfel ook gezien het (regen) seizoen.
Ik start half oktober, gezien het regenseizoen is het misschien verstandiger om eerst met lionair van denpasar naar maumere, flores (7/8 dagen) te vliegen?? planning:
Vliegen naar Maumere
Naar moni
Van moni -ende
Ende- bajawa
Bajawa -Ruteng
Ruteng- Lubuhanbajo
Een andere optie is om direct van bali naar sumba te vliegen en pas daarna door naar flores.
Hier heb ik echter nog wel een vraag over; ik reis deze periode alleen. Als ik jou verhalen, maar ook die van andere reizigers lees over sumba, komt het op mij over als nog zeer on-touristisch en minder 'ontdekt'. Dit lijkt me ontzettend mooi maar gezien ik alleen reis, hoe zal dit dan zijn? Ik bedoel; denk je dat ik vooraf in bali nog anderen ontmoet waarmee ik evt. een aantal dagen samen mee kan rondtrekken? En hoe is het qua veiligheid om als blonde nederlander alleen daar een week rond te trekken? Daarnaast spreek ik de taal niet en zal me moeten behelpen met slechts een woordenboek. Kun je me hier misschien advies over geven?
Andere optie is dat ik mijn 4.5 week start in bali, dan oostwaarst naar flores en vanuit daar naar Sumba zal vertrekken. Misschien dan wat meer mensen ontmoet+ervaring in reizen op de eilanden opgedaan??
Maar goed, mijn planning na aankomst+rondreis van een week flores is:
Tour rinca+komodo 3 dagen
Eventueel een dag of 5 sumbawa, planning:
Van komodo naar Sape (sumbawa)
Van sape naar bima
Naar sumbawa besar (hoofstad)
Naar eiland Moyo
Wat denk je is dit de moeite waard??
Van sumbawa naar Lombok (zo'n 5 dagen)
Nationaal park Gunung Rinjan
Sengiggi
Vanuit sengigi naar Gili eilanden
Eventueel nog het zuiden (kuta en bergen/riffen bekijken)
Over sumbawa lees ik veel verschillende verhalen, over het algemeen lijkt niet iedereen er echt wild-enthousisast over te zijn dus te twijfel slaat bij mij een beetje toe.
Wanneer ik 8 dagen Flores reken, 7 dagen Sumba, 3 dagen Komodo/Rinca, 5 dagen Sumbawa en 5 dagen Lombok heb ik nog 3 'reserve' dagen.
Red ik het hiermee of kan ik beter sumbawa laten zitten en van flores met de boot (labuanbajo) naar lombok gaan met stop in RInca?
En nog een vraag (sorry wel een heel lang bericht

) gezien het regenseizoen rond okt/nov, is flores dan moeilijker bereisbaar dan lombok? En weet je misschien ook of bootdiensten dan minder vaak rijden?
Alvast heel erg bedankt!!!